כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    תגובות (1)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      11/2/13 08:50:

                                      ''

     

                                                       חיים בסרט

    0

    מצב רוח קרבי!!!

    2 תגובות   יום ראשון, 10/2/13, 16:22

     

    ''

     

        צילום דרורית סן

     

     

      ''   

    דרורית סן / פיסול באבן ברזל וזכוכית

     

     

    האם אפשר לאמץ עצות בתחום האדריכלות מסיפור של עגנון?

    ''''

     

     

    איורי קומיקס לסיפור קצרצר של חתן פרס נובל לספרות ש"י עגנון

    "האדריכל והקיסר" - הופכים את התוכן לא רק לנגיש ומובן יותר

    אלא גם לשופע עצות מעשיות באדריכלות באמצעות פרשנויות ויזואלית.


    האיור איננו רק המחשת הסביבה והדמויות של הסיפור,

    אלא גם  זריקת הצעות לכיווני חשיבה  מגוונים ורב כיווניים

    להתייחסות ולהבנת המצבים העיצובים 

    והעימותים החיצוניים והפנמיים שמעלה עגנון.


    ''

     

      דרורית סן / דלתות הארמון

     

    תקציר העלילה:


    המשימה המקצועית - האדריכל מתבקש לבנות לקיסר סיני

    ארמון חדש ומפואר מכל קודמיו,

    בפועל  -    "יצאו שנים ולא נבנה הארמון"

    ההסבר - "שהזקין האדריכל וfcr לא הלך לבו

    אחר העצים והאבנים".


    הפתרון - במקום לבנות ממש ארמון

    הוא מצייר תמונה מוחשית של ארמון על בד ענקי

    "ועשה בחכמה שכל אחד ואחד רואה בה ארמון ממש".

    ההתפתחות - כשהקיסר מגלה שהיצירה המפוארת

    שלפניו היא ציור בלבד הוא מתרגז

    וצועק; "רימית אותי

    והעמדת צורה מחוקה במקום בניין!".


    המסקנה - אולי יש כאן איזה כפיות טובה של בעל מקצוע

     שהקיסר ירום הודו רומם  וגידל מכל הבנאים'?

    או אולי מדובר בעצם  דווקא בהתעלות אמנותית

    הרבה מעל ומעבר לבניין ארמון סתם

    אולי צריך שאר רוח כדי להבין

    מהשרטוט של האדריכל הקשיש

    מה שלא נראה לעין של סתם מתבונן הדיוט?

     

    ההזדהות המלאה של האדריכל עם היצירה הנפלאה שיצר

    הופכת את הסיטואציה למשהו שהוא מעבר לכל דמיון:

    "הקיש האדריכל"

    שמצויר בספר הקומיקס בדמות דיוקנו של עגנון עצמו,

     

    "באצבע על הדלת המצוירת.

    נפתחה הדלת

    ונכנס האדריכל

    ושוב לא יצא משם".


    מרתק כיצד העצות הנסתרות באגדתו של עגנון

    יכולות להתפרש

    כייעוץ עוקצני הומוריסטי ורציני - בו זמנית 

     במספר רבדים:

    - ברובד הפשט - כבריחה מהמציאות,

    מובן רצונו של כל אמן להימלט אל תוך יצירתו

    כדרך להימנע מן הלחץ והצורך לרצות את פטרונו, את הבוס

    או את את ההוצאה לאור שלו וכד'.

     

    - ברובד הדרש - האם מה

    שבאמת חשוב בעולם - זה בנין מאבנים ועצים?

    כשהאדריכל היה צעיר וטיפש

    השקוע בהבלי העולם הזה

    לבו יצא אל החומרים המוחשיים הללו

    שמהם נבנים המבנים, ההיכלות והמקדשים

    אבל, כשבגר והחכים

    הבין שלא התפאורה החיצונית היא העיקר

    אלא המהות הפנימית.

    עצים ואבנים לא הופכים ארמון למפואר ונעלה

    - אלא האישיות של 

    המנהיג שגר בתוכו...


    כמובן שקיסר סין, הוא מעין משל

    לאדון עולם - הקב"ה בכבודו ובעצמו ,

    שכמובן איננו

    נזקק למבני זכוכיות ופלדה, או בית מאבנים ועצים

    גם לא להיכלות מפוארים

    ואולי אפילו גם לא הדר יוקרתי במקדשו העתידי

    אלא האל מצפה מכל נתיניו עלי אדמות

    לרצון כן ועמוק

    לשאוף ל...שיפור מידות, 

    ערבות הדדית והשכנת שלום.

     

    ברובד עמוק יותר, אולי לכל יצירה אמנותית - אדריכלית

    קיימות גם ובעיקר בעולם אמורפי מופשט לחלוטין אחר,

    שם היא הופכת מביטוי מוחשי 

    לרעיון רוחני טהור של אידאל מופשט.


    כיצד אם כן נראה הארמון בדמיונו הפורה של האדריכל?

    כשבעולם המציאות האכזר קיים עדיין רק האתגר האדריכלי

    כקווים בשרטוטים שצריכים להיות מתורגמים לבניינים..,

    יש לו אולי כבר קיום משלו בעולם על ענן נעים, הזוי וזורם שכזה...?

     

    כמובן שמאד קשה להעביר רעיונות מעולם החלומות והדמיון

    אל יצירות קומיקס המשורטט בקווים ברורים וצבעים

    ולכן התוצאות הללו ראויות להערכה.


    כיצד כל תרכובת המילים הופכים לקווים,

    שרטוטים וצורות, לציורים צבעוניים מדויקים

    המתמודדים עם קסמים של עולם פנימי עשיר,

     

    חוויה המעסיקה אותנו באופן העמוק ביותר,

    ודורשת ערנות, סקרנות, סבלנות, יכולות פענוח,

    התעמקות ותשומת לב רבה מצדנו

    כדי להבין באופן מלא - מה באמת קורה על הדף

    ובין השורות?

    כיצד ללכת בעקבות קווי הרעיונות הנשגבים?


                       ''

                            דרורית סן / כניסה מפוארת?

     

    הבחירה בגיבור - אדריכל - לסיפור קומיקס

    מצהירה מלכתחילה שניתן ליצור

    ולבנות יצירות אדריכליות וארמונות

    לא רק מבלוקים וקונסטרוקציות ברזל?

    הרי עגנון היה אדריכל שבנה היכלות שלמים רק ממילים.

     

    האם צעד סמלי זה מעמיק או מצמצם את אפשרויות הפרשנות?

    איך ניתן לדלות מהסיפור הספרותי ייעוצי לאדריכלות המעשית?

    ואולי יש כאן גם רמז אלגורי על כניסתו הבלתי מעורערת של עגנון

    להיכל - פנתאון של גדולי האומה העברית - כמו קיסר סיני?

     

     

     

    ארט ספיגלמן - הקומיקסאי המפורסם 

    אמר על הז'אנר:

    "נדמה שהקומיקס הפך 

    לאחת מן המצודות האחרונות של האוריינות."

     

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      .D.S
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין