כותרות TheMarker >
    ';

    הגיגים והגיגית

    על ענייני השעה, שאר ירקות וכל מה שחבוי
    עמוק במגירות ומבקש קצת אור לראות.

    ארכיון

    תרומה לקהילה או פרסומת סמויה??

    12 תגובות   יום שישי , 11/1/08, 18:54
     

    הארגון בו אני עובד ערך לנו סדנא ובה נתבקשנו לחוות את דעתנו כיצד צריכה,

    לדעתנו, להראות תרומת החברה שלנו לקהילה ובאילו אופנים ואמצעים

    לבטאה. רעיון יפה לכל הדעות ואני, כידוע, תמיד מאוד בעד שיתוף עובדים

    בקבלת החלטות. וכצפוי, עמיתיי לכנס הביעו הערכה ותמיכה במהלך.

    אך למרות זאת דעתי לא הייתה נוחה ונותרתי שם בדעת מיעוט.

    בעיניי, יש משהו מאוד לא תמים ולא טהור במעורבות קהילתית של ארגונים גדולים.

    הרי ברור לכולנו שזו דרך נוחה להשגת מטרות כלכליות ולמען שיפור יחסי ציבור

    ותדמית ולאו דווקא תרומה תמימה לנצרכים.

    הבנקים הגדולים, למשל, מרבים לפרסם את פעילותם למען הקהילה, תמיכתם

    הכספית והתנדבות עובדיהם. ספק רב אם הם משקיעים באמת ובתמים כמות

    משאבים דומה לפרסום הנלווה גם במטרה שבחרו לסייע לה.

    אך המכונות המשומנות של משרדי יחסי הציבור שלהם ודאי יעשו הכל כדי לגרום

    לנו לחשוב ממש אחרת.

    וחוץ מזה, מי קובע במי לתמוך, למי לתרום?

    האם לא ברור שארגון שיחסי הציבור שלו מוצלחים יותר יזכה לתרומות נדיבות יותר

    מאשר ארגון שנגישותו לתקשורת מועטה ואולי זקוק לתמיכה הרבה יותר.

    בחיבורו של הרמב"ם "ביד חזקה" נכתב שהמעלה השניה בחשיבותה בהלכות

    מתנות לעניים היא "מתן בסתר". האם אתם יכולים להעלות בדעתכם

    איזשהו ארגון שמסוגל היום לתרום לקהילה מבלי שצבא היחצ"נים שלו ישלח

    אין ספור הודעות לעיתונות על כך וידאג לתצלום בולט של המנכ"ל לוחץ את ידו של

    המסכן התורן שנבחר שלא באשמתו לסייע בקידום הקמפיין החדש של החברה לשיפור

    תדמיתה בציבור. 

    אגב, המעלה הראשונה בחשיבותה בדירוג מעלות הצדקה ע"פ הרמב"ם היא

    המעניק פרנסה לעני על מנת שלא ייפול לנטל על הבריות.

    ואכן, הייתי מעריך יותר ארגון שדואג לגייס כמות נוספת של עובדים מאשר

    ארגון המפרסם ברבים וביוהרה את מתן הצדקה שלו לנזקקים.

    אבל, אין ספק שאחת הצורות הבולטות ביותר של מתן צדקה שלא בסתר היא זו

    שמגלה ארקדי גאידמק. הגביר החדש תורם פה, נותן שם, מחלק כאן.

    דואג שתמיד יהיו מצלמה או רשמקול לידו והכל לשם  שמיים, כמובן!!

     

    "פה צביטה בלחי או ליטוף של אהבה
    ולכל היהודים שמחה וגאווה
    וכל הכבוד לשר, וכל הכבוד לשר!" ("השר משה מונטיפיורי" חיים חפר/דובי זלצר)

     

    בהקשר הזה זכורה לי כתבה בחדשות ערוץ 2. תמונתו של גאידמק מדושן העונג ישוב ליד איזשהו לובש שחורים מזוקן בנתניה שקורא לתושבי העיירה המסכנים לבוא ולקבל

    משקפיים במחיר "מבצע" של 49 ₪ בלבד.

    מעניין אותי אגב מדוע נבחר דווקא המספר הזה???

    הייתי שמח אם ארקדי היה מאמץ את הלכות הרמב"ם ותורם יותר מעושרו הרב שאותו

    הוא אוהב כל כך להפגין, יותר בסתר ובכלל הייתי מאושר  יותר אם ארקדי היה נראה

    גם יותר בסתר וחוסך מאיתנו את הופעותיו התכופות בתקשורת והתבטאויותיו

    הפופוליסטיות הרבות.

    ה"ביטלס" אמנם כבר שרו Money Can't Buy Me Love אך בארצנו המפריטה את עצמה לדעת אין אבחנה בין רוחב הלב לרוחב הכיס וכך מפריך ארקדי את מוסר ההשכל שבשיר וזוכה לכל האהבה שבעולם מההמונים הנזקקים תוך ניצול ציני זול של מצבם

    לטובת מטרותיו הפוליטיות.

    כמה חבל........  בוכה

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        13/1/08 15:44:

       

      צטט: mr.unicorn 2008-01-12 18:04:15

       

      צטט: sauli 2008-01-11 21:13:57

      לפי דעתי אין שום דבר רע בכך שתרומות הופכות לחלק מיחסי הציבור של חברות. תרומות שנעשות מתוך כוונה טהורה לעזור לזולת הן דבר יפה מאד אבל בסופו של דבר מה שמניע וימשיך להניע את הכסף זה אינטרסים כלכליים. לכן הסיכוי לאסוף תרומות כאלו הרבה יותר גדול כאשר מחפשים גופים שיש להם אינטרס כלכלי לתרום.

       

      כל עוד הכוונות טהורות והכוונה למנף ענין חברתי חשוב, אין לי כל בעיה עם כך.

      הבעיה שהעליתי האם האמנם הכוונות טהורות ואני סבור שלא. וכן אני סבור שבסופו

      של דבר ההשקעה אינה בהתאם לרמת הפרסום שניתן לענין. 

      בסופו של דבר איש עסקים שבנה מפעל בפריפריה מתוך אינטרס כלכלי טהור, יעזור לחברה באותה פריפריה הרבה יותר מאיש עסקים אחר שמתוך כוונות של טוהר לב אמיתי נתן תרומה למקום.

      אני לא בא להגיד שתרומות הן לא דבר טוב. להפך, הלוואי והמודעות החברתית בארץ הייתה נפוצה יותר ויותר אנשים היו פותחים את ליבם ואת ארנקם למען הנזקקים אבל התרומות מהסוג הזה לעולם לא ישתוו בערכם הכלכלי לאלו שנובעות מתוך אינטרס. לכן, מי שרוצה לתרום, כדאי שיחפש את המקום שבו אינטרסים כלכליים נפגשים עם האינטרסים החברתיים. יחסי ציבור הם מקום כזה.

      אחד מתפקידי הממשלה, לדעתי, הוא להביא לכך שיהיו יותר נקודות ממשק כאלה בין אינטרסים של חברות לבין התרומה לחברה. למשל ע"י מתן תמריצים לחברות שמקימות מפעלים בפריפריה.  

        12/1/08 19:39:

       

      צטט: abigaily 2008-01-12 19:33:04

       

      קודם כל, אני שמחה להכיר אדם שאיכפת לו.

      אנו חיים בתקופה של מירוץ, של שכלתנות, של בחינת הדברים על פי תועלתנות אישית.

      ישנם אנשים שמכניסים לתרומה ולעשייה שלהם גם את הלב, וערכים גבוהים יותר,

      וישנם כאלו שפחות מתחברים לאספקטים הרגשיים והרוחניים של העשייה שלהם,

       

      אני מזדהה עם הרעיון בכתיבה שלך, מתן בסתר זה אחד הדברים היפים והטהורים ביותר שאפשר לעשות,

      ועם זאת, אני חושבת שגם אם הנתינה ניתנה מתוך מקום של לפרסם את מי שנותן  או מתוך מקום של אגו - "שיראו כמה כסף יש לי וכמה כוח", עדיין  -

      מתוך שלא לשמה בא לשמה...

      מי שהיה צריך - קיבל,

      ומי שצריך להבין כמה דברים על עצמו ולהתפתח קצת - אולי גם זה יקרה באיזושהי דרך...

       

      כל טוב

      ושבוע טוב  מחייך

      לא לחינם אחד הערכים החשובים ביהדות נוסף למתן בסתר הוא הענווה.

      תודה לך שהזדהית עם הרעיון שהעליתי.

        12/1/08 19:33:

       

      קודם כל, אני שמחה להכיר אדם שאיכפת לו.

      אנו חיים בתקופה של מירוץ, של שכלתנות, של בחינת הדברים על פי תועלתנות אישית.

      ישנם אנשים שמכניסים לתרומה ולעשייה שלהם גם את הלב, וערכים גבוהים יותר,

      וישנם כאלו שפחות מתחברים לאספקטים הרגשיים והרוחניים של העשייה שלהם,

       

      אני מזדהה עם הרעיון בכתיבה שלך, מתן בסתר זה אחד הדברים היפים והטהורים ביותר שאפשר לעשות,

      ועם זאת, אני חושבת שגם אם הנתינה ניתנה מתוך מקום של לפרסם את מי שנותן  או מתוך מקום של אגו - "שיראו כמה כסף יש לי וכמה כוח", עדיין  -

      מתוך שלא לשמה בא לשמה...

      מי שהיה צריך - קיבל,

      ומי שצריך להבין כמה דברים על עצמו ולהתפתח קצת - אולי גם זה יקרה באיזושהי דרך...

       

      כל טוב

      ושבוע טוב  מחייך

        12/1/08 18:09:

       

      צטט: חיים אברהם 2008-01-11 23:29:36

      במקום בו הערבות ההדדית בחברה הופכת לסיסמא נבובה, באים הארגונים ופירמות ומנצלות את המצב לעשיית הון תקשורתי זול.
      מה נלין על גידמק הוא למד זאת מהפירמות הגדולות, זה הרי משתלם.
      תודה לך על נפוסט החשוב הזה
      חיים
      שב"ש

      אכן זו המצב. לצערנו המדינה היא אינה ממלאת את תפקידה ואחריותה כלפי אזרחיה

      ולכן שלל אופרטיוניסטים מנצלים זאת.  במדינת רווחה מתוקנת שבה הפערים החברתיים

      אינם זועקים לשמיים כמו שלנו, לא היינו נדרשים כלל לדיון שהעליתי.

        12/1/08 18:04:

       

      צטט: sauli 2008-01-11 21:13:57

      לפי דעתי אין שום דבר רע בכך שתרומות הופכות לחלק מיחסי הציבור של חברות. תרומות שנעשות מתוך כוונה טהורה לעזור לזולת הן דבר יפה מאד אבל בסופו של דבר מה שמניע וימשיך להניע את הכסף זה אינטרסים כלכליים. לכן הסיכוי לאסוף תרומות כאלו הרבה יותר גדול כאשר מחפשים גופים שיש להם אינטרס כלכלי לתרום.

       

      כל עוד הכוונות טהורות והכוונה למנף ענין חברתי חשוב, אין לי כל בעיה עם כך.

      הבעיה שהעליתי האם האמנם הכוונות טהורות ואני סבור שלא. וכן אני סבור שבסופו

      של דבר ההשקעה אינה בהתאם לרמת הפרסום שניתן לענין. 

        12/1/08 18:00:

       

      צטט: y2work 2008-01-11 19:59:04

      למרות הצער בדבר ולמרות שתרומה מתקזזת ממס הכנסה אני בעד שיותר גופים וחברות ריווחיות יפנו אחוז כלשהו מהוצאותיהם לתרומה ומתן בסתר/בפרהסיה.

       

      נכון שחלקן עושות זאת ברעש גדול ואחרות בדממה דקה אבל כל משאב כלכלי שמופנה לכיוונם של אלה שידם איננה משגת מקובלת עלי (אולי יש מקרים חריגים שזה ניצול ציני של מצב כלכלי של אוכלוסיית היעד אבל בכל זאת).....

       

      וגם ארקאדי גיידמק נכנס לתוך משהו ששמעתי שהיתה לו הגדרה מעניינת בצבא. באחת ההרצאות קרא לזה המרצה "נבצרות הריבון" מקו חדרה ועד הגבול הצפוני בזמן מלחמת לבנון השנייה.

       

      אז כשה"ריבון" ניבצר יש מקום גם לאנשים רעים (גנבים ושדדי דרכים כמו במקומות משונים בעולם) וגם לאנשים טובים שיהיה להם לבריאות עם סיבותייהם אבל שוב..... כשאין ממשלה מתפקדת עדיף שיהיו אנשים טובים מאשר אנשים רעים וארקאדי מסתבר היה אחד מהטובים בסיפור הזה (וכן. מותר לו לנצל את זה לצרכיו)

       

      מסכים עם דעתך ש"נבצרות הריבון" גורמת לכך שגופים שונים ממלאים את החלל שנוצר

      גם בתחום הצדקה והתרומה לקהילה. אך חולק עלייך שארקדי הוא מה"בחורים הטובים"

      הוא פשוט אופרטיוניסט שעושה זאת בצורה המוצלחת ביותר. ולגבי הפניה של אחוזים ממס

      ההכנסה לטובת תרומות של גופים פרטיים ועסקיים, אני בהחלט בעד. יתכן שזה גם יפחית

      מה"רעש והצלצולים" כשכולן עושות כך.

        11/1/08 23:29:
      במקום בו הערבות ההדדית בחברה הופכת לסיסמא נבובה, באים הארגונים ופירמות ומנצלות את המצב לעשיית הון תקשורתי זול.
      מה נלין על גידמק הוא למד זאת מהפירמות הגדולות, זה הרי משתלם.
      תודה לך על נפוסט החשוב הזה
      חיים
      שב"ש
        11/1/08 22:48:

      אין מה לעשות כשאתה צודק.

      הרי אותם קונגלומרטים גדולים הם לפעמים הגורמים הישירים לכך שלהרבה יותר אנשים אין כסף מאשר אי פעם בעבר.

      מצד שני, מתן בסתר זה מעשה של צדיקים. אין הרבה כאלה.

      ומצד שלישי, כידוע, רק "ה' יראה ללבב", כלומר מי אנחנו שנשפוט את הבנקים? רק אלוהים יודע מי באמת עניו, ומי רק עושה את עצמו, ואיזו יד רוחצת איזו יד. בסופו של דבר יש פה מישהו שצריך ומישהו שנותן. מצדי שזה יהיה גאידמק, וזה ממש לא מחייב  אותי להצביע בעבורו בבחירות או לפתוח חשבון בבנק כזה או אחר. 

        11/1/08 21:34:

      אומרים שטוב חיוך מזויף מאי חיוך, לכן באמת לא איכפת לי שהיום חברה טובה זו חברה שמצלמת את עצמה בפרהרסיה שנתנה תרומה גדולה או קטנה.

      משום שהצילומים האלו דוחפים את חברות לתת, ברור שיש שיקולים פירסומיים והפירסום בסופו של דבר יחזיר לחברות את הכסף שתרמו ומה גם שחברה כמובן משפרת את תדמיתה בעיני הציבור, אך בכל זאת זה טוב מאשר לא.

      אני מאמינה שבהתחלה השינוי של החברה יהיה לתת בשביל לקבל, אך המודעות היא בכל אופן לתת ועם הזמן החברה לאטט, לאט תגיע בשביל לתת על מנת ללא אינטרסים.

      זה יקח הרבה הזמן הצעד  הזה לתת מבלי שום אינטרסים לכן טוב שמתחילים בזיוף מאשר לא...

      ארקדי גיאדמק כולנו יודעים שהוא לא תמים גם רובינו יודעים מאין כספו הגיע, אבל הוא עזר ועזר לציבור שלם אז למה לא? יותר טוב שכסף הזה יבוא לאותו ציבור מאשר לדברים אחרים וגם יראה לאולמרט וממשלתו שהם לא מתפקדים ולא דואגים לעם ובסוף אנו לא ניקנה שום מילים של אף פולטקיאי. כל עוד גדאימק לא ניכנס לפוליטקה אז שיתן, אחר כך מאין לדעת מה יקרה  האם ימשים לתת?

       

        11/1/08 21:13:

      לפי דעתי אין שום דבר רע בכך שתרומות הופכות לחלק מיחסי הציבור של חברות. תרומות שנעשות מתוך כוונה טהורה לעזור לזולת הן דבר יפה מאד אבל בסופו של דבר מה שמניע וימשיך להניע את הכסף זה אינטרסים כלכליים. לכן הסיכוי לאסוף תרומות כאלו הרבה יותר גדול כאשר מחפשים גופים שיש להם אינטרס כלכלי לתרום.

       

        11/1/08 19:59:

      למרות הצער בדבר ולמרות שתרומה מתקזזת ממס הכנסה אני בעד שיותר גופים וחברות ריווחיות יפנו אחוז כלשהו מהוצאותיהם לתרומה ומתן בסתר/בפרהסיה.

       

      נכון שחלקן עושות זאת ברעש גדול ואחרות בדממה דקה אבל כל משאב כלכלי שמופנה לכיוונם של אלה שידם איננה משגת מקובלת עלי (אולי יש מקרים חריגים שזה ניצול ציני של מצב כלכלי של אוכלוסיית היעד אבל בכל זאת).....

       

      וגם ארקאדי גיידמק נכנס לתוך משהו ששמעתי שהיתה לו הגדרה מעניינת בצבא. באחת ההרצאות קרא לזה המרצה "נבצרות הריבון" מקו חדרה ועד הגבול הצפוני בזמן מלחמת לבנון השנייה.

       

      אז כשה"ריבון" ניבצר יש מקום גם לאנשים רעים (גנבים ושדדי דרכים כמו במקומות משונים בעולם) וגם לאנשים טובים שיהיה להם לבריאות עם סיבותייהם אבל שוב..... כשאין ממשלה מתפקדת עדיף שיהיו אנשים טובים מאשר אנשים רעים וארקאדי מסתבר היה אחד מהטובים בסיפור הזה (וכן. מותר לו לנצל את זה לצרכיו)

       

        11/1/08 19:21:

      בוכה יחד אתך,,,

      יען כי הרוב לא יודע לא את הרמב"ם,אלא אפילו את בראשית,,,