כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    הטקסט הנילווה לתצוגה של הבית הכתום בתערוכת Chromazone במוזיאון וויקטורייה ואלברט בלונדון

    1 תגובות   יום שבת, 16/3/13, 11:13

    ''
    ''
    ''
    הטקסט הנילווה לתצוגה של הבית הכתום בתערוכת Chromazone

    במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, נובמבר 2012 - מאי 2013

     

    בשביל מה צבע?  הרגש והאינטלקט    

    לצבע בבית הכתום 2 אספקטים : רגש ואינטלקט.

    צבע ורגש:הגוון

    אינדוקטרינציה ומטאמורפוזה של החומר : אינטואיציה וה"אינטילגנציה הריגשית" של החומר

     

    צבע מבטא תחושות. אנדרה דאראין מי שצייר בשנת 1905 את יצירת המופת הקטנה והצנועה "סירות בנמל קוליאור" שינה את צבע החול על שפת הים מצהוב לאדום כדי לבטא את החום העולה ממנו.

    להבדיל מתכונות החומר [מאפיינים פיזיים] שאינן ניתנות לשינוי אפשר לשנות את ה"אישיות" של החומר ואיתה את התחושות שהחומר מעורר בנו.

    כמו שאי אפשר לשנות את התכונות שמאפיינות אדם המוכר לנו כנוקשה, בלתי מתפשר ולא ידידותי כך אי אפשר לשנות את חוסר הגמישות של פלדה, את הקושי לעבד אותה [לנסרה, לחורר אותה או לכופפה] או את המוליכות הגבוהה שלה שגורמת לה להרגיש קרה למגע בחורף וחמה עד לוהטת בקיץ. תכונות אלה יוצרות אצלינו תחושה של אנטגוניזם, של ניכור, רתיעה, אנונימיות והעדר אנושיות. מאידך, באמצעות צבע ניתן להמיר את האסוציאציות השליליות שמתכות מעוררות בנו באסוציאציות חיוביות של אנושיות, חמימות וידידותיות. אסוציאציות שלא תיצורנה אצלינו אנטגוניזם ודחייה שימנעו מאיתנו מלהשתמש במתכות גם כשבנייה ממתכות עדיפה על שימוש בחומרים אחרים מבחינה כלכלית, מבחינת תחזוקה ומהירות הרכבה.

     

    ניראות, זיהוי, היכרות ותחושות : אנחנו רואים את החומר, מזהים אותו כעץ, בד וכו' [בין השאר] תודות לצבע שלו ורק אז  חושבים על ה"אישיות" שלו כפי שהיא מוכרת לנו מניסיון העבר בדיוק כמו שאנחנו פוגשים מכר ברחוב; קודם כל אנחנו רואים אותו ואז מזהים אותו ומהיכרות קודמת איתו [אופיו, התנהגותו, השקפותיו וכו'] איננו יכולים שלא לתת דרור לאופן שבו אנו מרגישים כלפיו ברגע שאנחנו רואים אותו .                                                                                                     נוהגים לחלק את הצבעים ל 3 קבוצות: קבוצת ה"צבעים החמים" [אדום, צהוב, כתום, בורדו וחום], קבוצת ה"צבעים הקרים" [כחול, ירוק, טורקיז, סגול ולוונדר] וקבוצת ה"לא צבעים". שחור ולבן הם "לא צבעים": השחור בולע את כל כמות האור הנופלת עליו ואילו לבן מחזיר את כל כמות האור הנופלת עליו ואילו אפור מתקבל כאשר מערבבים לבן עם שחור. הצבעים מייצגים את האישיות של  החומר וזאת מלווה בתחושות שיש לנו כלפיו: חום, אמפטיה, אנושיות וקירבה או ניכור, ריחוק, אנונימיות וחוסר אנושיות שמתלווים לייצור המוני ולקור פיזי ואמוציונלי.

     

    חומר - סובייקטיביות - תיוג - רגשות


    אנחנו נוטים לזהות חומרים מסוימים עם סוגי הבניינים שבהם אנחנו רגילים לראותם [פונקציונאליות] ועם קנה המידה של הבניינים שבד"כ בנויים מאותם חומרים .

    הסיכוי לפגוש עץ בבתי מגורים הרבה יותר גדול מהסיכוי לפגוש עץ כחומר ממנו בנויים גשרים, האנגרים, ארנות ספורט ובתי חרושת שהם כמעט ללא יוצא מהכלל מבנים גדולי מידות. לעומת זאת הסיכוי לפגוש קונסטרוקציית פלדה או חיפויי מתכת בבתים פרטיים או אפילו בבתי דירות, קטנים בהרבה מאלו שקיימים כשאנחנו הולכים לראות משחק כדורסל או עוברים מעל  גשר.

    גשרים, האנגרים, ארנות ספורט, טרמינלים בשדות תעופה ובתי חרושת, כל אלה הם מבנים  שהם : גדולים,  ציבוריים, של כולם, לא שלי,  של משפחתי, או שניבנו עבורי.כולם מבנים שעוברים דרכם בדרך אל.הם לעולם אינם היעד.

     

    במילים אחרות: חומר מתקשר אצלינו עם פונקציונאליות שמתקשרת אצלינו עם קנה מידה שמתקשרים אצלינו עם תחושות ורגשות .

     

    נוכחות חומר מוכר בסביבה שאיננה [בעיני המתבונן-קרי סובייקטיבית] הסביבה הטיבעית שלו ניראת לנו צורמת. בית מגורים שבנוי ממתכת ניראה לנו כבית שבנוי מהחומר ה"לא מתאים", כבחירה מאולצת, חומר שניבחר [לכאורה] מהסיבות הלא נכונות.

     

    צבע העץ הוא צהבהב עד חום [חום מתקבל ע"י ערבוב של אדום שהוא צבע "חם" ושחור]. התכונות המוכרות לנו של  עץ הן שהוא חומר שהוא מן הצומח [חי ומשתנה], שהוא קל לעיבוד [לניסור, לשיוף ולכיפוף], שיש לו ריח ושהוא בעל מוליכות נמוכה [הטמפ' שלו נישארת ללא שינוי בקיץ או בחורף וללא קשר עם הטמפרטורה של הסביבה שבה הוא נימצא]. התחושות שעץ מעורר בנו הן של חומר ידידותי, אנושי, מתמסר, חם ונעים למגע. האסוציאציות שהעץ מעורר בנו הן של בית, ריהוט או ריצפת פרקט נעימה להליכה ברגליים יחפות. עץ בעינינו הוא גם חומר "היסטורי", חומר שיש לו עבר, שמלווה את המין האנושי מאז ומתמיד, חומר שמשתנה עם הזמן, מסורתי ולעיתים עתיק; דהיינו הוא מוכר מאד, אמין, זמין ולא יוצא דופן, מאפיינים שאיתם קל לנו בהרבה  מאשר מודרניזם במובן של מה שהוא חדשני ולא מוכר .

    שחור, אפור או ניקל מבריק ["צבע מטאלי", מראה ההיי-טק] הם צבעים שמסגירים את הזהות של חומר כמתכת. מתכות כגון פלדה, פח ואלומיניום מוכרים לנו כחומרים קשים, מלאכותיים, וחסרי חיים, חומרים ש"מתנגדים" ואפילו "נילחמים" בשינוי; הם אינם "מתמסרים" כמו עץ: את המתכת קשה לנסר, היא איננה חדירה ומתנגדת לכיפוף. אין לה ריח, ובגלל המוליכות הגבוהה שלה היא לוהטת למגע בקיץ [קשה שלא לזכור את התחושה המעיקה המלווה את הכניסה למכונית שהשארנו חונה במשך שעות בשמש של יום קיץ לוהט] וקפואה למגע בחורף. מתכת ניתפשת בעינינו כחומר מודרני אפילו עתידני, חסר חיים, מנוכר, המוני וקר  .

     

    צבע ואינטלקט [ הדידקטיות של הצבע]

     

    מודולריות   [צדק צריך להראות לא רק להעשות]

     

    למודולריות יש חשיבות בדרך התפיסה של הבית [perception] ומכאן חשיבות הניראות שלה. הניראות של המודולריות היא באמצעות  הצבע הכתום של מסגרות הקונסטרוקציה ושל פסי תאורת הריצפה שמגדירים את פאות המודולים ואלה בתורם  מורכבים מפנלים של אלומיניום בצבע אדום ומקירות שקופים.

    הצבע הכתום של הקונסטרוקציה, האדום של קירות המילוי והקירות השקופים מהווים עדות לשיטת הבנייה: מסגרות פלדה בצבע כתום שמהוות את  הקונסטרוקציה ומנגד המילוי: המשטחים שבתוך המסגרות [גגות, קירות ורצפות] שאין להם כל תפקיד קונסטרוקטיבי.

     

                                                     

    מודולריזציה: מהות וביטוי

     

    הבית בנוי מ-11 יחידות ניפחיות זהות [מודולים], בדומה לחלקים במשחק לגו. 6 מודולים מרכיבים את קומת הקרקע ו-5 את הקומה שמעליה. המודולים "מסומנים" בצורה גרפית [באמצעות קווים] על ידי עמודים וקורות מפלדה שמתחברים יחדיו לכדי מסגרות פלדה צבועות כתום [הקונסטרוקציה] ובקומת הקרקע במפלס הריצפה  באמצעות פסי תאורה בצבע כתום השקועים בריצפה ומחברים את העמודים ביניהם.

    בתיקרת קומת הקרקע יוצרות קורות פלדה בצבע כתום גריד שמגדיר 6 משבצות . לאלה נוספות 2 משבצות נוספות [מחוץ לקירות שמגדירים את קומת הקרקע] של 2 חדרי השינה המרחפים מעל לבריכה. בסה"כ הגריד העליון שמגדיר את המודולים בקומת הקרקע מונה 8 משבצות. במקביל, פסי התאורה  הכתומים השקועים בריצפה מגדירים גם הם 6 משבצות זהות אך גם משתקפים בקיר הזכוכית ומתווים 2 משבצות נוספות מחוץ לקיר הזכוכית שהן מקבילות וחופפות ל 2 המשבצות הנוספות מעל. תאוריית הגשטאלט גורסת שהעין נוטה להשלים את  ה"עמודים" החסרים ויוצרת 2 מודולים [דימיוניים] נוספים מחוץ לחלל קומת הקרקע באופן שבסה"כ חלל קומת הקרקע מורכב מ-8 מודולים.

     

    מודולריזציה: משמעות 

     

    1 א.  המתודולוגיה של התכנון : אינדיקציה לשיטה של אירגון  [Order: the methodology Of   Arrangement]

       ב.  תנועה [רצף יחידות ניפחיות זהות]

       ג.  ביטוי לשיטת הבנייה

     

    2.   הגדרה של איזורים פונקציונאליים שונים במסגרת חלל פתוח

     

                                                                                                                                            1- א.  המתודולוגיה של שיטת התכנון [Order: The methodology Of Arrangement]: אירגון נהיר וקוהרנטי :

     

    הביטוי הוויזואלי הברור תודות לשימוש  בכתום למסגרות ובאדום ושקוף לסרוגין למשטחי הקיר  הינו ביטוי לשיטת ארגון מסוימת: מצג הגיוני וקוהרנטי של יצירה אחת הוליסטית ושלמה הבנוייה לפי שיטה אחידה ועיקבית: 11 יחידות ניפחיות זהות שמחוברות יחד ליישות ניפחית שלמה. הדבר דומה  להדפס [Pattern] אחיד על בד; לדוגמא בגד שתפור מבד בעל הדפס של משבצות עדיין ייתפס כיצירה אחת קוהרנטית למרות שהוא מורכב מחלקים שונים שמחוברים ביניהם [שרוולים, צווארון וכו'] וגם אם אינו סימטרי, ההדפס הנהיר והמובן  "קושר" את סה"כ החלקים, של הבגד או המבנה, יחד לידי אובייקט אחד שלם.

     

    1- ב . תנועה : רצף יחידות ניפחיות זהות  

     

    מבחינה חיצונית, החזרתיות של מלבנים אדומים ושקופים זהים בגודלם, שכל אחד מהם מוגדר ע"י מסגרת כתומה, יוצר מצג של תנועה באותו אופן שבציורו המפורסם [והמהפכני] של מרסל דושאמפ "עירום יורד במדרגות"  למרות שמדובר בציור שהוא דומם, יצר הצייר מצג של תנועה [דמות היורדת במדרגות] באמצעות ציור רצף של דמויות זהות, בכל פעם כשהיא על מדרגה נמוכה יותר.

     

    1-ג.  מתן ביטוי לשיטת הבנייה :

     

    תפקיד הצבעים השונים לשמש כמיקרא  שצובע בצבע שונה רכיבים שהתפקיד שלהם שונה: הדבר דומה למפה טופוגרפית שבה, לדוגמא, צבע כחול מייצג מים, ירוק צימחייה וחום טרשים. כתום מצד אחד,אדום ושקוף [כחומר וכצבע] מצד שני הם חלק  מקוד שבו כל צבע מייצג רכיב שמהותו שונה ומבהיר למתבונן את הטכניקה שבה ניבנה הבית.

     

    את הבית ניתן לחלק ל 2 רכיבים עיקריים :                                                              

    1.קונסטרוקציה [בצבע כתום]: מסגרות פלדה מהוות את השלד שנושא את העומסים של הבניין.       2.קירות מילוי [בצבע אדום וקירות זכוכית]: קירות הבית שאינם ממלאים כל תפקיד קונסטרוקטיבי ממלאים את התווך שבין המסגרות המודולריות שיוצרת הקונסטרוקציה .

     

    הגדרת איזורים לפי פונקציונאליות בחלל פתוח:

     

    כל אחד מהאיזורים הפונקציונאליים בקומת הקרקע הוא ניגזרת של המודול. התווית כל אחד  מהאיזורים הפונקציונאליים השונים בתוך חלל פתוח באמצעות עמודים, קורות ופסי תאורה  מאפשרת להגדיר כל אחד מהאיזורים מבלי להזדקק לקירות שהיו גורמים לפרגמנטציה של החלל ומבטלים את יחסי הגומלין בין החללים השונים, חוסמים קווי ראייה, פוגמים באוריינטציה [התמצאות בחלל והתמצאות ביחס למקום מבעד לקירות השקופים: קרי ביחס לחלקה כחלק מהרחוב כחלק מהשכונה שהושגה על ידי השימוש הנירחב בקירות שקופים].  העדר מחיצות בצרוף קירות שקופים מאפשר התמצאות בסביבה מתוך הבית                                                                                                                                                                                      

    ועוד על גוון-צבע ו"הד וויזואלי"                                                                                                                                                                                                                                                           

    לאדום וכתום מספר ניגזרות, דהיינו צבעים נוספים שאחד הרכיבים שלהם הוא אדום. לדוגמא :  בורדו, חום וסגול. קומת הקרקע מרוצפת באריחי ציפחה בצבע סגול כהה [חציל] ובטקסטורה מחוספסת. סגול הוא צבע שנוצר כאשר מערבבים שני צבעים: אדום וכחול. ככל שמוסיפים לצבע יותר כחול ופחות אדום כך הופך ציבעו לעמוק וכהה יותר. התאמה של צבע ראשוני לצבע [הנוצר מעירבוב  2 צבעים אחרים או יותר] שלפחות אחד מרכיביו הוא אותו צבע ראשוני.מכאן נוצר קשר בין הצבע הסגול לכתום ולאדום של הקונסטרוקציה והקירות.                                                                     אחד מקירות חדר המגורים  [דופן של מודול טיפוסי] מחופה בלוחות פח חלודים מחוספסים בצבע חום-אדום כהה. לוחות הפח הושארו בגשם כדי שיחלידו ויקבלו גוון דומה לזה של אריחי הציפחה ולאחר מכן הושרו בחומצה כדי לקבל את הגימור המחוספס שמאפיין את אריחי הריצפה.

    יצירת "הד וויזואלי" בין שני חומרים משמעו יצירת  זיקה [affinity] : לא ניסיון לגרום לחומר מסויים להראות כחומר אחר אלא להמנע מיצירת זרות וחוסר התאמה בין שני חומרים השונים זה מזה בתכלית השינוי כגון אריחי אבן ולוחות פח.

    ניגזרת של צבע [Affinity]: התאמה  בין אדום וסגול [צבעים שהם "בני דודים"]  נועדה להוות "הד וויזואלי" לאריחי הציפחה שבהם מרוצפת קומת הקרקע בצבע ובטקסטורה.  אומנם לא ניתן לשנות את הצבע  והטקסטורה של אריחי הציפחה  בצבע  "חציל" וגם לא את הטקסטורה המחוספסת שלהם אבל אפשר ליצור מטאמורפוזה של ניראות הפח : לשנות את הצבע השחור והגימור החלק המקורי של לוחות המתכת שמחפים את הקיר [מטאמורפוזה של ניראות החומר]. החלדה של לוחות הפח המירה את הצבע השחור המקורי בצבע חום/ אדום עמוק עד סגול כהה.  מעבר לכך השריית הלוחות המוחלדים בחומצה הפכה את לוחות המתכת מחלקים למחוספסים באופן שיוצר  שמחבר בין המתכת החלקה בצבע שחור למחוספסת בצבע אדום בורדו. 4 ספוטים שקועים בריצפה בסמוך לבסיס הקיר מטילים עליו 4 אלומות אור בצבע אדום. במילים אחרות צבע הוא המפתח לחיבור בין 2 חומרים שונים שיש ביניהם יחסי גומלין. ואז לחבר בין שני החומרים למרות היותם שונים מאד במהותם בניראות שלהם : האחד חומר מן הטבע סלע הניכרה מההר והשני חומר מתועש ש"מוצא" מבית החרושת.                 

     

    לסיכום

    צבע כגוון אחראי לתחושות. גוונים מסויימים יוצרים אצלינו תחושות של קור וחום . צבעים גם עומדים מאחורי אסוציאציות ומזכירים לנו את מה שמוכר לנו. בנוסף, הצרוף של גוונים שונים "מבאר" את הניראה לעין, קרי מפשט ומסביר את המבנה למתבונן ביטוי להיגיון ולעקרונות  התכנון.

     

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/3/13 22:39:
      תיאוריה שלמה וספרי פסיכולוגיה מלאים בהסברים על משמעות הצבע....תודה על החכמה הצבעונית.זמן מצוין לפני פסח עכשיו אחשוב פעמיים (-:

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין