כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - צו

    9 תגובות   יום חמישי, 21/3/13, 22:29

    השבת שלפני חג הפסח מכונה "השבת הגדול" .

    וזאת למה ? 

    יש מספר סיבות לכך אביא כאן אחת מהן , שנראית לי המשמעותית ביותר .

    עם ישראל נצטווה על שמירת השבת בצווי : שמור וזכור את יום השבת .

    ה"שמור" כנגד ההכרה שהקב"ה ברא את השמיים והארץ וביום השביעי שבת וינפש .

    ו"הזכור" - זכר ליציאת מצרים .

    לכן מכונה השבת שלפני פסח "גדול" על שנתווסף הטעם שיצאנו ממצרים , מעבדות לחרות .

     

    "לא תאפה חמץ"

    "לא תֵאָפֶה חמץ, חלקם נתתי אותה מאישי , קודש קדשים היא כחטאת וכאשם" (ויקרא ו, י).

    קרבן מנחה שבא מהצומח אסור בחמץ , וכן בכל שאר הקרבנות. מלבד שתי הלחם שבחג שבועות וכן בחלות הבאים עם קרבן שלמי תודה , שלוש מתוכן הן של מצה ואחת של חמץ .

    מדוע לא מקריבים חמץ בכל הקרבנות ?

    מסביר הכלי יקר על פי דברי ר' אלכסנדרי בגמרא במסכת ברכות שמצד האמת רצוננו הוא לעשות את רצונו של הקב"ה , אלא ששאור שבעיסה מעכב , כלומר יצר הרע הוא שמונע לעיתים מהרצון האמיתי שלנו לצאת אל הפועל ולבוא לידי ביטוי. לכן כאשר בא האדם להקריב קרבן מנחה , וכן בחטאת ובאשם , אין מקום כלל ליצר הרע , על ידי זביחת הקרבן האדם נקי מהשאור, נקי מיצר הרע .

    אדם שבא להקריב קרבן על חטאו ודאי שהוא נקי מכל נגיעה של יצר הרע , הרי הוא בא לתקן את חטאו שנגרם בגלל יצר הרע .

    אמנם אי אפשר לאדם כלל בלא יצר הרע , וכפי שענה משה רבנו למלאכים על פי דברי הגמרא , שהתורה מתאימה לבני ישראל יותר מאשר מאימה למלאכים כיוון שלבני האדם יש יצר הרע ועל כן הם נדרשים לתורה העוסקת בהתמודדות מול יתר הרע וחובת ההתגברות עליו. לכן דווקא בחג שבועות , חג מתן תורה , מקריבים חמץ כיוון שמציאות יצר הרע היא הכרחית לאדם - אך כאשר יש לנו תורה , אז התורה היא התבלין, היא השמירה מיצר הרע .

    כאמור , גם בקרבן שלמי תודה מביאים חלה אחת שהיא חמץ , וכנגדה שלוש חלות מצה וזאת כיוון שמי שמביא קרבן על חטאו בלא שמישהו הכריח אותו, ודאי שניקה עצמו מכל יצר הרע, אך המביא קרבן תודה על שניצל מייסורים , ודאי נשאר בו עדיין רושם של יצר הרע הפנימי. אמנם כמות המצה גדולה יותר בכדי לבטל את כוחו של יצר הרע שעוד נותר באדם .

    ומביא הכלי יקר הסבר נוסף לכך שלא מביאים חמץ בקרבנות , וזאת כיוון שהחמת מבטא גאווה , לעומת המצה שמבטאת ענווה. הקב"ה בחר בעם ישראל בגלל ש"אתם המעט מכל העמים" , עם ישראל ממעטים את עצמם והינם בעלי ענווה .

    אי אפשר לעמוד מול הקב"ה ולעובדו למי שהוא בעל גאווה .

    בעל גאווה והקב"ה לא יכולים לחיות יחד , וכאשר האדם הוא בעל ענווה - אז הוא יכול לקבל על עצמו עול מלכות שמיים .

    חמץ בפסח אסור אף במשהו , אף בכמות קטנה מאוד, וזאת מכיוון שכל המידות יש מקום וצריך ללכת בדרך האמצע , מלבד מידת הגאווה שהיא רעה מכל המידות הרעות וצריך להתרחק ממנה כמו מאש , ולפיכך שורפים את החמץ , את גאוותו של האדם , להראות שאין לה מקום כלל .

    לקרת חג הפסח צריך לבער מתוכנו כל שארית של יצר הרע .

    כל התקרבות ולו הקטנה ביותר ליצר הרע , גוררות אחריה כניעה לפניו , וכן התרחקות מוחלטת ממידת הגאווה .

    - רק כך ניתן לצאת מבית עבדים , להשתחרר מכל השעבודים שיש לנו , בגוף ובנפש , ורק אז נוכל להמליך עלינו את הקב"ה .

     

     

    אש תמיד תוקד על המזבח

     

    "... זאת תורת העולה, היא העולה על מוקדה על המזבח כל הלילה עד הבוקר, ואש המזבח תוקד בו...".

    בקרבן עולה יש צד של כפרה על חטאים במחשבה ובהרהורי הלב של האדם .

    עבודת הקרבנות באה להשפיע על נפש האדם ולתקן אצלו פנימה את החטא .

    מסביר השפת אמת כיצד יש בהקרבת קרבן העולה על המזבח כפרה על חטאי הרהורי הלב :

    בכל יהודי יש נקודה פנימית שכולה קודש , אותה לא ניתן לטמא , שם לא ניתן לחטוא . נקודה זאת לפעמים גלויה ולפעמים היא נסתרת ורק מידי פעם רואים ניצוצות של אותה נקודה .

    עבודתו הרוחנית של האדם היא לשמור כל הזמן שאותה נקודה תהיה פעילה , שהאש שלה תבער

    - "אש תמיד תוקד על המזבח - לא תכבה" .

    וכפי שבמזבח יש מצווה להביא אש מן ההדיוט , על אף שאש יורדת מן השמים , כך גם בנפשו של האדם חובתו לפעול שתהיה בו תשוקה גדולה לעבודת ה' , על אף שה' הוא שנותן בלב האדם את ההתעוררות לעבודתו .

    על המזבח העובד הוא הכהן "וביער עליה הכהן" , וכאן כל אדם הוא בבחינת כהן לעבודת ה' ובמקום הקרבת הקרבן , יש לנו את התפילה שבאה לעורר אותנו לעבודת ה' , לעורר את הנקודה הפנימית ולהבעיר את אש ההתלהבות לעבודת ה '.

    ראינו בפסוק שעבודת שריפת קרבן העולה על גבי המזבח היא "כל הלילה, עד הבוקר" .

    קרבן העולה , עולה כולו לה' , נשרף כליל .

    אם אמרנו שקרבן העולה בא כנגד הרהורי הלב והמחשבות הזרות , הרי שגם אותן יש לשרוף כליל ולא להשאיר להם מקום כלל במציאות .

    עיקר העבודה היא בלילה , לילה מסמן גלות .

    מציאות של מחשבות זרות באות רק בזמן של הסתר פנים , של אפילה שמציאות הקב"ה לא גלויה וברורה .

    שהרי אם האדם היה מרגיש שהוא באמת עומד לפני מלך מלכי המלכים , האם בכלל היה מקום למחשבות זרות , להרהורים אחרים מאשר עבודת ה' ?

    ודאי שאלו באים בגלל שהאדם לא מכוון מטרה לגמרי , כיוון שאינו מרגיש את אותה התלהבות לעבודת ה' במאת האחוזים .

    לכן כל זמן הלילה , זמן ההסתר , יש להילחם במחשבות הזרות ולסלקן לגמרי - וזאת 'עד הבוקר' - כאשר תבוא הגאולה תהיה התגלותו של הקב"ה בהירה וברורה לכל ולא יהיה מקום כלל למחשבות זרות .

    - זאת היא בדיוק גם העבודה בערב פסח , לשרוף את החמץ ולא לתת מקום כלל לשאור שבעיסה ליצר הרע .

    אך כאן החידוש הוא שאמנם ביעור חמץ פירושו שריפה , אך מועיל גם ביטול החמץ בלב , כיוון שמרוב ההתלהבות והרצון לדביקות בה', אנחנו מצליחים לבטל את החמץ, לבטל את יצר הרע אף במחשבה שלנו. בזכות האהבה הגדולה שהייתה לאבותינו מתעוררת האהבה גם אצלנו ואנחנו מצליחים לבטל את מחשבותינו ורצונותינו לרצונו של הקב"ה .

    דרג את התוכן:

      תגובות (9)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/3/13 08:12:

      יפה הקשר שבין ביטול החמץ בלב לביטול יצר הרע ,

      שלמה היקר , חג פסח כשר ושמח לך ולכל משפחתך היקרה

       


      ''

        24/3/13 07:23:
      שבוע טוב,וחג פסח שמח וכשר לך ולכל בני ביתך.
        22/3/13 22:37:
      חג שמח
        22/3/13 15:33:
      שבת שלום וחג כשר וטעים(:
        22/3/13 15:12:
      להילחם במחשבות? :) שבת שלום שלמה יקר, לך ולכל בני ביתך אושר ובריאות וחג פסח כשר
        22/3/13 15:04:
      שבת מבורכת וחג פסח שמח
        22/3/13 09:48:
      שבת מבורכת וחג שמח וכשר...
        22/3/13 06:38:
      חג פסח כשר ושמח לך ולמשפחתך ............פרשה לא קלה וצריך להתאמצ להבינה במושגי היום יום שלנו אפשר למשל לדמיין חאפלה ובה מוזמנים לחגוג את הטוב שנעשה לאדם כלשהו ......זהו קרבן תודה ..........תודה על ההתמדה בהעלאת הסבר הפרשה כל שבוע
        21/3/13 23:14:

      מאחלת לכולם ובמיוחד לך ולבני משפחתך חג חירות שמח, יציאה מעבדות לחירות, יציאה מהמיצרים האישיים וחציית הים הגדול בנחישות ובווודאות.

      חג פסח שמח וכשר.