כותרות TheMarker >
    ';

    גם את המשוכנעים נתניהו לא ישכנע

    0

    למה משה רבנו לא מוזכר בהגדת פסח?

    5 תגובות   יום שישי , 22/3/13, 15:51

               היעלה בדעתו של היסטוריון שכותב  את תולדות  הקמת מדינת ישראל לא להזכיר את שמו של דוד בן גוריון?  וחוקר אמריקאי  שכותב  על  המאבק נגד העבדות  באמריקה  יעז שלא יזכיר את שמו של אברהם לינקולן?

               מי היה צריך להיות במרכז  סיפור יציאת  מצרים? משה רבנו. אבל  בעל ההגדה לפסח מתעלם לגמרי ואיננו מזכיר את שמו של המנהיג  היהודי הראשון  שהוציא את עם ישראל משעבוד  לחרות.  רק פעם אחת מוזכר שמו של משה רבנו בהגדה  אבל בדרך אגב ובאופן שולי מוצהר.  "ר' יוסי  הגלילי אומר וכו'... ועל הים מה הוא אומר, וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים ויראו העם את ה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו".

               אבל בסיפור  יציאת  מצרים  וגאולת העם משעבוד והציווי  שכל אדם חייב לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים אין  בהגדה  של פסח  שום התייחסות  למשה רבנו  ושום איזכור  לתפקידו  כמי שהנהיג  את העם  ועמד במוקד האירוע המרכזי בתולדות  עם ישראל שהוביל  את  העם והכשירו  למעמד  קבלת התורה.

                הגאון מוילנא  מסביר את המניעים של  מחבר ההגדה  שלא להזכיר את שמו של משה רבנו.  לדברי הגאון מוילנא  אם היה צריך בעל ההגדה  להתייחס למשה רבנו  הוא היה  חייב  להזכירו פעמים הרבה  כי  בכל מהלך היציאה ממצרים ותהליך גאולת העם משה  היה הדמות המרכזית.  "ונמצא שהיה הסיפור  (של יציאת מצרים) סובב על משה" והעיקר שיד ה' היא שהוציאה את ישראל ממצרים היה  הופך לשולי.  (בספר 'הגיוני הלכה' ליצחק מירסקי מובאים דברי הגאון מוילנא בהרחבה).

                מחבר  ההגדה  (שזהותו  לא ידועה) ביקש   לתעד את סיפור  יציאת  מצרים  ולהנציחו לדורות  כמנוף להעמקת האמונה באלהים.  גם אם בעל ההגדה  היה מזכיר את משה רבנו  רק פעמים אחדות  יציאת מצרים היתה מצטיירת כפעולה  שנעשתה  בשותפות  בין אלהים למשה.  ואמונה אמתית היא שלמעשה ונס של  אלהים אין לאדם שום שותפות. ולכן גם הפסוק  שבעל ההגדה מצטט  "ויאמינו בה'  ובמשה עבדו"  מוזכר משה כעבד ה', שכל מה שעשה עשה כעבד במצוות ה'.

                 לסיפור המעשה על חבורת  התנאים שהתכנסה  בבני ברק  "מעשה ברבי אליעזר ורבי  יהושע" וכו' נותן בעל "השפת אמת"  (האדמו"ר השני לשושלת  גור  רבי יהודה אריה ליב אלתר  1905-1847)  חידוש  מקורי  ונועז. הוא מעלה  השערה  כי ההתוועדות  הזאת של התנאים לא  התקיימה  בליל  פסח  אלא באחד מלילות השנה. וזה לשונו: "ואינו רחוק לומר כי מעשה בבני ברק היה בלילה אחרת, שהיו מספרין אותה הלילה ביציאת מצרים עד אור הבוקר, דאי לאו הכי קשה פשיטא"  - כלומר  מה  החידוש שסיפרו ביציאת מצרים בליל פסח?  אלא שהכינוס  הזה היה בלילה רגיל

    במשך השנה.  ונכדו, האדמו"ר  הרביעי לשושלת  גור, רבי שמחה בונים אלתר ע,ה הידוע  בשם ספרו  "לב שמחה"  מביא ראיה ניצחת  להסבר של שפת אמת.  רבי אליעזר,  מהמשתתפים בהתוועדות התנאים  בבני ברק , התגורר  בלוד   ואותו רבי אליעזר  מצוטט  בגמרא  (מסכת סוכה כז ב) כמי שאמר  "משבח אני את העצלנין שאין יוצאין מבתיהן ברגל" - כלומר  מוטב ליהודי  לא לעזוב את ביתו בחג. אם כך, כיצד  עשה רבי אליעזר  את חג הפסח בבני ברק?   מכאן ראיה כי   התוועדות התנאים לא אירעה בליל פסח.

                 כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח. הכוונה היא, שמי שמספר ביציאת מצרים הוא משתבח  ונעשה משובח.                       

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        26/3/13 14:00:
      השאלה היותר קשה היא איך בהגדה של פסח כמעט ולא מוזכר סיפור היציאה ממצריים (למרות שמספר פעמים מדגישים כמה חשוב לזכור ולספר את הסיפור הזה).
        25/3/13 17:41:
      כדי להעמיד דברים על דיוקם ראוי להטעים כי משה מוזכר בהגדה של פסח פעם אחת. זאת, בדברים של יוסי הגלילי כדלקמן: " וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים ויראו העם את ה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו. האיזכור הוא אגבי ומודחק ופירנס הרבה פרשנויות לאורך ההיסטוריה של ההגדה. הרשות נתונה לכולם להתפרשן.
        25/3/13 16:57:
      מסורת יציאת מצרים ומשה שייכים לממלכה הצפונית, ממלכת ישראל. כאשר הוחרבה ממלכת ישראל על ידי האשורים בשנת 722 לפנה"ס, מיהרו השליטים של הממלכה הדרומית - יהודה - לאמץ סממנים דתיים של הממלכה הצפונית כדי להפוך אותה לממשיכת דרכה. את חג הפסח אימצו בשמחה בתקופת המלך חזקיהו הרפורמטור. את משה בחרו לא לאמץ משום שהדבר היה פוגע בגיבור הלאומי הדרומי - דוד המלך. הגדת הפסח נכתבה שנים רבות לאחר החורבן של שתי הממלכות, אולם אלה שכתבוה המשיכו את המסורת היהודאית השלטת. פסח IN, משה OUT.
        24/3/13 13:13:
      האיזכור של אליהו הנביא בדיון הוא נכון, עיניינית. לא רוצה להתיחס לתארים שאתה מחלק לו, אלא שההקבלה בינו לבין משה ע"פ התאור בספר מלכים היא חזקה מאוד. אולי אליהו "מייצג" את משה בהגדה, ואיננו יודעים מה תכלית הצופן הזה.
        24/3/13 11:29:
      הגדת הפסח היא מסמך דתי ואנטי לאומי. משה רבנו אינו מוזכר בהגדה בדיוק בגלל שהוא היה, ראשית כל, מנהיג לאומי. לעומת משה רבנו, לאליהו הנביא שומרים כסא לשולחן הסדר. מה למסומם הפדופיל אליהו הנביא ולשולחן הסדר לכבוד יציאת מצרים שקרתה בזכות המנהיג הלאומי משה רבנו?

      ארכיון

      פרופיל

      שלמהשמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין