כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    תגובות (4)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      16/4/13 07:18:

    תודה דבי

     

    חג שמח

      15/4/13 10:12:
    תודה על רשומה, מרתקת, חשובה, מעשירה וערוכה להפליא,
      15/4/13 09:26:

    מחאה נגד מוטיב העקדה

     

     פוסט-ציונות או ציונות עכשווית מחדשת ומרעננת ערכים?


    המחאה נגד קבלה אוטומטית של מוטיב העקדה

    שהחלה לבעבע בחברה ישראלית עם כל חלל נוסף במלחמות האחרונות

    מצאה את ביטויה המיידי ביצירה ובאמנות הישראלית

    נתגלעו סדקי ואפילו בקעי האמון באמונה בערכי ציונות והישראליות

    שדגלה בנחיצות הקרבנות

    אפילו בקרב אמנים מן הזרם המרכזי עלתה מחאה וצורך בשינוי

    וכך החלה צמיחתה של אמנות מחאה פוליטית.

    האמנים התחילו להביע ביקורת על המדינה ועל המפעל הציוני.

    מוות הבנים שוב לא התקבל כהכרחי ומובן מאליו

    אלא יותר כפאשלה צבאית חסרת תועלת וחסרת כל תכלית.

     

    יגאל תומרקין נחשב כאמן מוביל בתחום 'פסלי מחאה' הוא החל 

    להציג חלקי נשק המשולבים בדמות חייל חמושה, אך חסרת אונים .

     

    עקדת יצחק

     

    דמותו של האב המקריב נעלמה מיצירות העקדה שלו – אין מקום לאב כזה!

    לעומת זאת מופיעות בציוריו ובפסליו נשים מקוננות

    המייצגות את האמהות המתאבלות על מות הבנים בהווה

     

    קדישמן משנה את הסיפור המקראי –

    הוא מוציא ממנו את דמותו של אברהם, המיליטנטי שוחר הקרבות המיותרים

    האב הקנאי המקריב את בנו, ממית את יצחק,

    משלב את הנשים המקוננות המייצגות את שרה בסיטואציית ההקרבה,

    כך מדגיש את כאבו ואת מחאתו נגד חשיבותו של מיתוס העקדה

    והקרבת הבנים במציאות הישראלית.

     

    את יסוד הגאולה מבטא קדישמן ביצירות העוסקות בנושא הלידה

    ובהן יש כבשים היולדות דמויות שנראות כמו יצחק מפסלי העקדה הישנים .

     

    לידה

     

     מוטיב הלידה כגאולה - ההפך הגמור ממוטיב העקדה

     

     - נשים ככוח מחייה גואל ומיטיב וגברים ככוח מסוכן הרסני, ממית.

     

    יצחק יצחק

    האמן משה גרשוני עוסק בעקידת יצחק, 1982.

    בציור "יצחק יצחק " גרשוני מטפל בנושא העקדה

    במישורים רבים בעת ובעונה אחת: הסיפור המקראי,

    סיפורו האישי והסיפור הלאומי-היסטורי של העם היהודי.

     

    יצחק הקטן לאן אתה הולך

    יצחק הקטן לאן אתה הולך? / גרשוני

      14/4/13 18:28:

     

    רועה לעמך צאנך - פיסול, פסלים ישראלים - אמנות   רועה לעמך צאנך - פיסול, פסלים ישראלים - אמנות    רועה לעמך צאנך - פיסול, פסלים ישראלים - אמנות   

    רועה לעמך צאנך - פיסול, פסלים ישראלים - אמנות  רועה לעמך צאנך - פיסול, פסלים ישראלים - אמנות   רועה לעמך צאנך - פיסול, פסלים ישראלים - אמנות

     

    אולי יתרצה האל לקורבננו ויגיד למלאך המוות הרף

    0

    סמל העקדה בראי האמנות

    4 תגובות   יום ראשון, 14/4/13, 16:12

    במותם ציוו לנו את החיים ]

    כבקרת רועה עדרו, תיק עבודות ציור, ציורים, ציירים - יצירות אומנות ישראלית דרורית סן. תיקי עבודות אומנים ישראלים - אומנות ישראלית

     

    מוטיב העקדה הפך לסמל של קורבן קולקטיבי ואישי בחברה הישראלית -

    נכונות למסירות נפש - קבלת המצב של נפילת הבנים בקרב לגאולת ישראל

     

    ציור העקדה על ספרם של הרב פרופ' ישראל רוזנסון והרב דר' בנימין לאו (עורכים), 

    עקדת יצחק לזרעו – מבט בעין ישראלית

    סיפור האהבה אכזרי בין האב לבן הנעקד - שנפל חלל על הגנת העם והארץ

    ''

    הספר המביא ציטוטים מ ל"ו מבטים לעקדה.

    מאמרים, מסות, דברי הגות וניתוחים.

     

     

    הקדמה של הרב יובל שרלו:

    "בסיומה של האגדה על חנה ושבעת בניה קוראת חנה לריבונו של עולם,

    ומבקשת דרך בנה הקטן כי ילך ויאמר לקב"ה שאין פרשת העקידה עומדת לעצמה.

    אברהם עקד בן אחד על המזבח, ואילו היא העלתה לעולה שבעה מבניה.

     

    סופרי האגדה ביקשו לומר דרך דברים אלה של חנה כי פרשת העקידה

    היוותה אבן פינה לבניין גדול שנבנה לאורך הדורות.

    בניין זה הביא רבים ממאמיני דבר ד' להעלות על המוקד בשם אמונתם,

    ולקדש את שמו של ריבונו של עולם במציאות.

     

    קשר של קיימא נמתח בין מעשה אברהם בהר המוריה לבין ענקי הרוח בישראל

    שבדורות הרבים. לא ניתן למנות את מספר אלה שבמותם

    לימדו כי האמונה והדביקות בריבונו של עולם גדולים מכל עניין המקשרם לחיים.

    בעלייתם על המוקד לא זכו במאומה - לא בעושר ולא בכבוד, ואף משפחותיהם ועמם רק הפסידו!

     

    כשחיילים הנופלים בקרב בכך הם מעניקים לאחרים את החיים, או שותפים בבניין הלאום,

    לעומת זאת בגלות אין טעם ותועלת למסור נפשינו כבפרשת העקידה.

    הקמת מדינת ישראל מחתה את האפשרות לתבוע מיהודי להמיר את דתו או לעבוד עבודה זרה, שאם לא ימיתוהו.

    זוהי אחת המשמעויות העמוקות של מדינת ישראל,

    ואחת ההשלכות ההלכתיות של הקמת המדינה.

    מעתה אין אנו עולים יותר על המוקד,

    כי אם נלחמים ונאבקים, וברצון ד' מנצחים את אויבנו.

    אין דבר ד' נגלה לעיננינו ומצווה עלינו להעלות לעולה את היקר לנו מכל;

    אף אין אנו מצויים עוד במצב בו נמתחת העקידה אל מציאות ימינו

    היום אין גויים המצווים עלינו להמיר את דתנו או לעלות על המוקד,

    ואין כמעט עוד יהודים בעולם הנתקלים במציאות של קיומה של מצוות "ונקדשתם" בהוראת מסירות הנפש שבה.

     

     

     

    הספר מעלה תהיות כגון: האם חדלה פרשת העקידה להוות יסוד בחיינו אנו ?

    האם צריכים אנו להתגעגע למציאות בה נוכל להביא לידי ביטוי את יסוד העקידה,

    או שמא אנו רואים זכות גדולה להתנער ממציאות זו ? 

     

    אבל לא רק ציטוטים של דברי הגות חשובים ככל שיהיו משקפים את המבט הישראלי

    כלפי נושא טעון זה - יצירות האמנות בפיסול ובציור מספקים כמובן תמונה למציאות.

     

    על עטיפת הספר נבחר ציור צבעוני עקידת יצחק של אבל פן .

    העקדה סימלה עבור אבל פן את הסבל היהודי ונקשרה ביצירתו למאורעות בארץ,

    לשואה ולהקרבה שלה נדרש היישוב בארץ ישראל במלחמת העצמאות.

    בנו של פן, אלדד, נהרג במלחמת העצמאות וכך נוצר גם קשר אישי טרגי בין פן לנושא העקדה.

    הוא חזר וצייר שוב ושוב יצירות בשם העקדה לאורך חייו.

     

    בדרכם לסיביר

     

    המגורשים

     

     

    עקדת יצחק

     

    הדפס אבן צבעוני של האמן אבל פן, משנת 1923, 39x29  ס"מ.

    ביצירה זו, אחת מרבות בהן צייר אבל פן את העקדה,

    הוא מדגיש  את יסוד הרחמים והכאב הנפשי שבו היו שרויים אברהם ויצחק.

     

    עקדת יצחק

    יצירה של האמן נפתלי בזם. שמן על בד, 1968, 130x9 ס"מ.

    קרבן העקדה בציור זה מתואר בדמות יהודי גלותי חובש מגבעת

    שוכב על המזבח. מתוך הקרבן המת יוצאים צמחים המסמלים

    חיים ובניהם גם צמח הצבר. היצירה מבטאת את הקשר שבין השואה והתקומה.

     

    מזבח וענן

    יצירה של האמן נפתלי בזם. שמן על בד, 1975, 81x100 ס"מ.

    ציור זה משקף פרשנות אישית של עקדת יצחק.

    את הקרבן והמזבח מחליפים האמן ואשתו השוכבים בסירת עולים מכונפת.

     

     

    עקדת יצחק

    קדישמן - האם כל העיסוק האבססיבי שלו בכבשים זה כסמל ליצחק?

     

    ''

     

    The Binding of Isaac
    פסל של האמן מנשה קדישמן המתאר את עקדת יצחק,

    עשוי פלדה, גובהו 7 מ'. ניצב ברחבת מוזאון תל אביב לאמנות.

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      .D.S
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין