סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

מפסגת הר מירון לנחל עמוד

96 תגובות   יום רביעי, 17/4/13, 17:31

11-4-2013

מפסגת הר מירון לחניון נחל עמוד.

משך – 5 שעות.

מרחק 13.5 קילומטר כולל סטייה להר הלל.

דרגת הקושי – קליל ומתאים לכל גיל.

חפץ – אבטיח אליהו.

שיר – "לוקח ת'זמן" של יצחק קלפטר ויונתן גפן.

מזג האוויר – עננים רכים.

נפגשנו לכוס הקפה הראשונה בחניון העליון של נחל עמוד. השארנו שם רכב אחד והמשכנו לפסגת הר מירון, הגבוה שבהרי הגליל. זו הנקודה הגבוהה ביותר בשביל ישראל. הפסגה מתנשאת לרום של 1204 מטרים. רכס המירון כולל מספר פסגות – הר אדיר, הר הלל, והר האר"י, כולן גבוהות מ 1000 מטרים. במרבית החורפים, יורד שלג וממוצע המשקעים עומד על 900 מילימטרים. סביבת האקלים הייחודית, משפיעה על מועדי הפריחה ומהווה גבול דרומי למיני חי וצומח שנפוצים בהרי טורקיה ואיראן. פסגת ההר, כוסתה בעננים.

שמנו פעמינו בשביל היורד דרום מערבה לחורבת ב"ק, שריד לניסיון התיישבות  יהודית מ1834.  חבורה של עשרות גמלאים מטיילים, התגודדה סביב מדריך, שהרצה על המקום. לא התעכבנו. במקום לעלות לתצפית בית היערן, המשכנו במורד השביל דרומה.

היום יש לנו משימה חשובה ומיוחדת. השביל הדרים על קו פרשת המים של מדינת ישראל. מכאן יורדים המים, מערבה לנחל כזיב ולים התיכון, ומזרחה לנחל מירון ולכנרת.  צעדנו בין חלקות חקלאיות, המעובדות על ידי הדרוזים.   באמצע השביל הסלעי, נקרה לנו  מערום קטן של אבטיחי אליהו.  אבני גיר עגולות בקוטר של 10-20 ס"מ, המכילות בתוכן גבישי קווארץ וקלציט. כשצעדנו בכרמל, חיפשנו אותן, אך לא מצאנו. כאן, הן מתגלגלות תחת כל עץ רענן.

מספרים כי אליהו הנביא, הסתובב בכרמל, והיה צמא.  ראה מקשת אבטיחים. וביקש אחד להרוות את צימאונו. משנענה בשלילה, התרגז וקילל והפך את האבטיחים כולם לאבן. בחרנו ב"אבטיח אליהו",  לחפץ המייצג את קטע השביל של היום, במוזיאון חפצי השביל ההולך ומתמלא.

חורש אלונים קטן אירח אותנו בין עננים, לארוחת בוקר וכוס קפה עם אויר פסגות, על הר מירון, שכינויו  "ג'רמק". פריחה עזה בערה בשטח. סחלב אנטולי, סחלבן החורש, לוטם שעיר תלתן ועוד הרבה מינים.

סחלב אנטולי.

המשכנו עד לאנדרטה בולטת לזכר סלאח קאסם טאפש. חובש מבית ג'אן, שנהרג בהתקלות בלבנון.

כאן עזבנו את שביל ישראל ופנינו דרומה לכיוון הר הלל, כדי  למלא את  המשימה המיוחדת. עדר צאן מעורב, עיזים חומות, עיזים שחורות וכבשים, רעה על השביל. שני כלבים גדולים ומפחידים יצאו לעברנו בחשדנות.

"סליחה, אולי תוכל לעזור לנו. אנחנו מחפשים  את פריחת האדמוניות". פנינו אל הרועה החביב.

"אדמוניות? לא מכיר.  בטח אתם מתכוונים לאדמוניות החורש. תמשיכו בשביל עד לעין הזקן. שם תראו כבר". ענה.

"תגיד, איך מתקבלים אצלך לעבודה?" צחקנו.

"אתם יכולים לשלוח קורות חיים. אין תנאי סף, ואין משכורת, מי שמתקבל, לא רוצה לעזוב".  הסתכלנו סביב. מרחבים ירוקים, פרחים מרהיבים והרים מכחילים. קלטנו בדיוק למה התכוון הרועה. בעין הזקן לא מצאנו אדמוניות. לעומת זאת, מצאנו שני זקנים חביבים לבני זקן שהסבירו לנו היכן נמצא את מבוקשנו.

עין הזקן

"אם אני רואה זקן, אשמע בעצתו.
    ואם אני רואה זמן בסביבה
    אני לוקח אותו, לוקח ת'זמן."

מילותיו של יונתן גפן ולהקת "צליל מכוון" הדהדו והזדמזמו. יש לנו שיר המייצג את קטע השביל הנוכחי.

לקחנו את הזמן והמשכנו בדרך, דבקים במשימה. לאחר כמה מאות מטרים הגענו לשביל מסומן בשחור, שהכניס אותנו למעבה החורש. התקדמנו לאט, בולשים אחר האדמוניות. השביל הצר התפתל בין עצי אלון וקטלב. לפתע התגלתה האדמונית הראשונה.

הר הלל רעד מצהלות השמחה, שנשמעו לרגל המאורע.

אדמונית החורש, צמח יפהפה ומפורסם בהדרו, נדיר ביותר בארץ, נושא לעליה לרגל המונית בעונת פריחתו - בשבועיים הראשונים של אפריל.
    השם המדעי גזור משמו של פיאון, רופא האלים במיתולוגיה היוונית, אשר ריפא בעזרת צמח זה את פצועי מלחמת טרויה. זרעי אדמונית מושרים ביין היו ידועים כתרופה לסיוטי-לילה, רוחות רעות, עין הרע, עוויתות, מחלות עצבים, מחלת הנפילה, מחלת-ירח, כאב-ראש והפרעות בכבד. אדמונית החורש גדלה בישראל רק בתחום מצומצם מאוד, באגן הניקוז העילי של נחל כזיב בגוש הר מירון, בעבי היער בקרקע עשירה ברקבובית, בעיקר במדרון הצפוני של הר הלל.  (אתר מפה)

המשימה הושלמה - Mission Complete. מצאנו כעשרים פרטים פורחים ועוד הרבה, שיחי אדמוניות שפרחיהם קמלו. סיבה נהדרת לסטייה של 3 קילומטר מהשביל ולהרמת כוסית של וויסקי משובח.

שמחים וטובי לב חזרנו צפונה. חלפנו ליד ה"הוטא", בור עמוק שנפער עקב פעילות קרסטית.  ליד עין זבד עצרנו לכוס תה עם מרווה שנקטפה מצדי השביל.  מעין זבד יש נוף עוצר נשימה ותצפית טובה מזרחה וצפונה. העיר צפת ויישובי הגליל העליון נפרשו לרגלינו.

מכאן ירד השביל בתלילות על מדרון הר מירון. באמצע הדרך, הגענו ל"כיסא אליהו". סלע גדול ויפה המזדקר מצלע ההר. כיסא אליהו, הוא כיסא מיוחד אותו מכינים לעריכת ברית מילה,  שלפי המסורת משמש את אליהו הקפדן שנוהג להגיע לברית ולפקח בעצמו על הנעשה.

בדרך למטה, לחורבת שמע, הדבקנו את  טור הגמלאים המטיילים. אחת המטיילות התגלתה כמגדיר צמחים מהלך וידעה לקרוא בשם לכל צמח פרח או עשב שראינו. ניצלנו את בקיאותה לזיהוי הפרחים שראינו.

קחוון שחור מוצים ,  פשתה שעירה, תלתן ופעמונית קיפחת. כשהראינו לה את תמונות האדמוניות שצילמנו. מרוב אושר, כמעט ועלתה לשמיים כמו אליהו.

בחורבת שמע, מצאנו  שרידים של ישוב קדום הכוללים, בית כנסת, מאוזוליאום, מתקנים חקלאיים, ומערת קבורה לכוהנים. יש המזהים את המקום כקברו של שמאי הזקן, בן הפלוגתא של הלל מהר האדמוניות.

"לעולם יהיה האדם ענוותן כהלל ואל יהיה קפדן כשמאי" . (מסכת שבת).

מופע הפריחה המשיך להשתולל במורד הדרך לחניון מירון, הסמוך לקבר רבי שמעון בר יוחאי.

סביבת הר מירון משופעת בקברי צדיקים  שאליהם נוהגים לעלות לרגל.

הרשב"י  היה תנא בן הדור הרביעי ותלמידו של רבי עקיבא. בין תלמידיו החשובים נמנה רבי יהודה הנשיא, עורך המשנה. רבי שמעון, נמנה עם גדולי המתנגדים לשלטון הרומאים בארץ ישראל.

לאחר מרד בר כוכבא, ולאחר רציחתו של רבי עקיבא, שהיה גם רבו של בר כוכבא בעת המרד, הטיף נגד השלטון הזר. יחד עם בנו אלעזר, התחבא במערה ליד פקיעין 12 שנים, עד שבא אליהו הנביא להודיעם כי מת הקיסר הרומי ובטלו גזירותיו.

אתר הקבר משך אליו את מקובלי צפת במאה השש עשרה. מאז נהוגה בל"ג בעומר חגיגה גדולה הקרויה הילולא. נהוג להביא ילדים בני שלוש למירון ולספר אותם שם את התספורת הראשונה בחייהם בטקס המכונה "חאלקה".

נפרדנו מהאזור הקדוש, חצינו את הכביש, וירדנו לערוץ  נחל מירון.

השביל התפתל מעל פלגי מים מפכפכים. תחת עץ אלון , עצרנו להפסקת קפה נוספת. זו הכניסה לגן העדן שבנחל עמוד. שם נבקר מחר.  המשכנו בנחל עד העלייה לנקודת הסיום, בחניון נחל עמוד.

חזרנו לחניון הפסגה, שהמה אדם. לקחנו את הזמן כמו בשיר, ועל כוס קפה התבוננו במתרחש.

שני צעירים משוחררים מהצבא, חלפו על פנינו. זה להם יום ההליכה החמישי בשביל. השתחררו משירות בגדוד חרוב והתחילו ללכת מדן לפני כמה ימים. עד הלילה יגיעו לקבר רשב"י ובסופ"ש ינוחו.

מתוך החורש הופיע תרמיל ענקי מהלך. עליו נתלו פינג'אן, אוהל ומזרון קטן. תחת התרמיל צעדה חנה.

"הקפה כאן", צעקתי וחנה פנתה לכיווננו. צעירה חייכנית שובת לב, צנומה ונמוכה, כבת 20 שעלתה לבדה לישראל מניו ג'רזי, בתחילת חודש פברואר השנה. בעברית טובה עם מבטא אמריקאי הסבירה שכדי להכיר את הארץ החליטה ללכת את שביל ישראל. הספיקה כבר לצעוד מאילת לצור הדסה ואחרי פסח, המשיכה, מדן לירושלים.

אכסניית כרי דשא מספקת לינה, ארוחת בוקר וחוף כינרתי שליו.

"תרצו חדרים נפרדים?" שאלה פקידת הקבלה.

"מה פתאום. בא לנו לישון כולם באותו החדר". התעקשנו.

את שעות אחר הצהריים בילינו בישיבה על שפת הכנרת בחברת בקבוק עראק ששלומי דאג למזוג ולערבב במידות הנכונות. להקות שחפים וחסידות טסו מולנו על רקע  נופי הגולן. רגעי קסם, של כנרת ונוף.

אבו צאלח המוכר והאהוב מצומת, עמיעד אירח אותנו לארוחת הערב בסגנון גלילי ערבי.

בערב ,התקיים ב"כרי דשא", כנס פעילים של התנועה הקיבוצית. בלהט רב, דנו בדמות התנועה, במטרותיה ובשליחות שעליה לשאת.

לפני כמעט מאה שנים,  בדיוק במקום זה, במחנה העבודה של סוללי כביש טבריה צמח. נערך טקס הקמת גדוד העבודה, שממנו נולדה התנועה הקיבוצית. מטרות הגדוד היו הקמת חברה צודקת, התיישבות והגנה.

ואנחנו, הלכנו לישון, בציפייה לטיול ביום המחרת.