כותרות TheMarker >
    ';

    אזוטרי, אקלקטי ואידיוסינקרטי

    אזוטרי הוא דבר סודי הידוע רק למביני עניין.

    מקור המילה הוא ביוונית, במילה esoterikos, שפירושה "שייך לחוג הפנימי" (esōteros הוא "פנימי").
    השימוש המקורי במושג מיוחס לאריסטו, הפילוסוף היווני, שחילק את הידע לשניים: ידע אקזוטרי (חיצוני), שהוא נחלת הכלל, וידע אזוטרי (פנימי), הידוע רק לאנשי סוד.
    מיוונית: έσώτερoς
    ביטויים קרובים: "ליודעי ח"ן" (=חכמת הנסתר).

    אקלקטי - לַקטָני, נאסף ממקורות שונים, נלקח מכאן ומשם.

    אידיוסינקרטי - An idiosyncrasy is an unusual feature of a person. The term is often used to express eccentricity or peculiarity.
    The term idiosyncrasy originates from Greek ἰδιοσυγκρασία [idiosynkrasía], "a peculiar temperament", "habit of body" (ἴδιος, [idios] "one's own", σύν, [syn] "with" and κρᾶσις [krasis] "mixture").

    כלומר - אולי אני רוצה להגיד שאני מיוחדג'ת. אבל בעצם לא מובנת. נחשבת מוזרה. לא מתאימה לאף תבנית. לגמרי אחרת.
    (כמו שכבר אמרו מונטי פייתון:
    And Now for Something Completely Different)

    0

    Ali Mullah Lament

    3 תגובות   יום חמישי, 25/4/13, 20:47

    Transglobal Underground & Natasha Atlas. Ali Mullah Lament

     

     

    ''

     

    זה נכתב לאחר מות נוסראת פאתח עלי קאן

     

    לכבודו ולזכרו!

     

    באדיבות גיל רימון:

    המאה התשיעית הביאה איתה את הבשורה הסוּפית – אמונה מוסלמית בעלת ניחוח אוריינטלי, המתמקדת ביכולת לראות את האלוהים בכל דבר בטבע (ולא רק את מעשה האלהים). הסופיות שמה דגש על מוסיקה, ריקוד ושמחה, קצת בדומה לחסידות שלנו. באמצעות מוסיקה מדיטטיבית וריקוד כמעט היפנוטי (הידוע שבמחולות הסופיים הוא הסיבוב המהיר במקום) מנסים מאז ועד היום הסופים להתחבר אל השפע האלוהי.

     

    נוסראת

    המוסיקה הסופית העתיקה התגלגלה אל סגנון השירה המכונה "קוואלי" (Qawwali). הקוואלי, המושר בדרך-כלל בשפת האוּרדוּ, הוא סגנון המאופיין בקצב אחיד ומונוטוני עם ניואנסים ושבירות, ממש מוסיקת טראנס, ובפייטן השר בקול גבוה מעל הקצב הקבוע. נוסראת פתח עלי חאן, בכיר הקוואלים (פייטני הקוואלי) והזמר הפקיסטני הגדול ביותר של העת האחרונה, הוכר גם במערב בעקבות שיתופי פעולה עם פיטר גבריאל, אדי ודר ואחרים, וגם בזכות גרסאות כיסוי ורה-מיקסים לשיריו – בין השאר של מאסיב אטאק ("מאסט מאסט").

     

    ''

     

    Nusrat fateh ali khan"Dam mast Qalandar"Massive attack mix

     

     

    קולו המסלסל של נוסראת מרגש ויוצא-דופן. לעתים קרובות הוא חוזר על אותן המילים במשך כל השיר, פעמים רבות אלה פשוט שמותיו השונים של אלהים או של נביאים שונים (אחד הטקסים הסופיים המוכרים הוא ה"זיכּר", אזכור שם אלוהים שוב ושוב בפני קהל המאמינים העומדים במעגל). יכולותיו הקוליות של נוסראת הצמידו לו כינויים כמו "הזמיר" ו"קול הזהב". הופעות של הזמיר הפקיסטני זמינות גם בוידאו – שם ניתן לראות אותו יושב במרכז הבמה, שמן מאוד, לבוש חליפה מזרחית. סביבו ישובים כעשרה פקיסטנים משופמים ורזים. הוא מנגן בהרמוניקה קטנה, ופורש ידיים באוויר בכל פעם שמתחיל שלב הסלסולים, תוך כניסה לאקסטזה אמיתית, שסוחפת בקלות את הקהל.

    נוסראת נולד ב1948 בפנג'אב שבפקיסטן למשפחת קוואלים מוכרת, שנה לאחר קבלת העצמאות מהבריטים. כבר משנות השבעים התפרסם בפקיסטן ובהודו, כשעד היום שיריו מופיעים ברבים מלהיטי בוליווד. הוא נפטר ב-16 באוגוסט 1997, יומיים לאחר יום העצמאות ה-50 של פקיסטן.

    מאז שנות התשעים, בזכות מאמצי "Real World" ו-"WOMAD", התפרסם מאוד במערב. שיריו הופיעו בפסי-קול של סרטים שונים, בין השאר "גבר מת מהלך" ו-"רוצחים מלידה". הכניסה לשוק המערבי הולידה עשרות ואולי מאות של גרסאות כיסוי, רבות מהן פלסטיות, חלקן עיבוד דאנס והאוס. היצירה האיכותית נותרה הראשונית, זאת שגם בשנות התשעים נוסראת המשיך לשיר בקונצרטים פאקיסטניים אותנטיים.

    למי שעדיין לא נחשף, ושלא מפחד מהתנסויות מוסיקליות חדשות, כדאי מאוד לבדוק את תופעת הקוואלי ובייחוד את תופעת נוסראת. שירים טובים למתחילים עשויים להיות "אללה הוא" (Allah Hoo) וגם "קאלי קאלי" (Kali Kali Zulfon Ke).

     

     

    Nusrat Fateh Ali Khan (Punjabiنصرت فتح علی خان Shahmukhī, ਨੁਸਰਤ ਫਤਿਹ ਅਲੀ ਖਾਨ(Gurmukhī)) (13 October 1948 – 16 August 1997), a world-renowned Pakistani musician, was primarily a singer of Qawwali, the devotional music of the Sufis. Considered one of the greatest singers ever recorded, he possessed extraordinary vocal abilities[1][2] and could perform at a high level of intensity for several hours. Extending the 600-year old Qawwali tradition of his family, Khan is widely credited with introducing Qawwali music to international audiences.[3][4] He is popularly known as "Shahenshah-e-Qawwali", meaning "The King of Kings of Qawwali".[5]

     

    Born in Lyallpur (now Faisalabad), Pakistan, Khan had his first public performance at age of 16, at his father's chelum. He became the head of the family qawwali party in 1971. He was signed by Oriental Star Agencies, Birmingham, England, in the early 1980s. Khan went on to release movie scores and albums in Europe, India, Japan, Pakistan, and the U.S.A. He engaged in collaborations and experiments with Western artists, becoming a well-known world music artist. He toured extensively, performing in over 40 countries.[6]

     

    His first major hit in Pakistan was the song Haq Ali Ali, which was performed in a traditional style and with traditional instrumentation. The song featured restrained use of Khan's sargam improvisations.

     

    ''


    Early in his career, Khan was signed up by Oriental Star Agencies in the U.K. to their Star Cassette Label. OSA sponsored regular concert tours by Khan to the U.K. from the early '80s onwards, and released much of this live material on cassette, CD, videotape and DVD.

     

    In the summer of 1985, Khan performed at the World of Music, Arts and Dance (WOMAD) festival in London.[8] He performed in Paris in 1985 and 1988. He first visited Japan in 1987, at the invitation of the Japan Foundation. He also performed at the 5th Asian Traditional Performing Art Festival in Japan.[9]

    In the 1992–93 academic year, Khan was a Visiting Artist in the Ethnomusicology department at the University of WashingtonSeattle, Washington, United States.[10]

     

    ''

     

    Music For The Last Temptation Of Christ 
    Contributing Artists:- Peter Gabriel & Nusrat Fateh Ali Khan


    Khan teamed with Peter Gabriel on the soundtrack to The Last Temptation of Christ in 1985, with Canadian musician Michael Brook on the albumsMustt Mustt (1990) and Night Song (1996),[11] and with Pearl Jam lead singer Eddie Vedder in 1995 on two songs for the soundtrack to Dead Man Walking. One of these songs ("The Long Road") was re-used on the soundtrack for Eat Pray Love in 2010. Khan also contributed to the soundtrack ofNatural Born Killers. He composed the music for the 1994 film Bandit Queen in collaboration with Roger White.

     

    ''

     

    Mustt Mustt (lost in his work) - Nusrat Fateh Ali Khan

     

    ''

     

    Nusrat fateh ali Khan & Eddie Vedder - The Long Road

     

    Peter Gabriel's Real World label later released five albums of Khan's traditional Qawwali, together with some of his experimental work which included the albums Mustt Mustt and Star Rise. Khan provided vocals for The Prayer Cycle, which was put together by Jonathan Elias, but died before the vocals could be completed. Alanis Morissette was brought in to sing with his unfinished vocals. Khan also collabrated with Michael Brook to create music for the song "Sweet Pain" used in the movie Any Given Sunday. He also performed traditional Qawwali before international audiences at several WOMAD festivals and the single "Dam Mast Qalandar" was remixed by electronic trip hop group Massive Attack in 1998.

    His album Intoxicated Spirit was nominated for a Grammy award in 1997 for best traditional folk album. Same year his album Night Song was also nominated for a Grammy Award for Best World Music Album , but lost out to The Chieftains' album Santiago.[12]

    Khan contributed songs to, and performed in, several Pakistani films. Shortly before his death, he recorded a song each for two Bollywood films, Aur Pyaar Ho Gaya (in which he also sang the song onscreen) and Kachche Dhaage. He sang a song for the film Dhadkan. He also sang "Saya bhi saath jab chhod jaye" for Sunny Deol's movie Dillagi. The song was released in 1999, two years after Khan's death.

     

    ''

     

    Saya bhi saath jab chodd jaye aisi hai tanhai (Nusrat Fateh Ali Khan)

     

     

    Khan contributed the song "Gurus of Peace" to the album Vande Mataram, composed by A. R. Rahman, and released to celebrate the 50th anniversary of India's independence. Rahman, who was a big fan of Khan could not do further songs with him. As a tribute, Rahman later released an album titled Gurus of Peace, which featured "Allah Hoo" by Khan. Rahman's 2007 song "Tere Bina" was also done as a tribute to Khan.[13]

     

    ''

     

    Gurus Of Peace - Nusrat Fateh Ali Khan, AR Rahman

     


    After his death, the song "Solemn Prayer", on which Khan provided vocals, was used on the Peter Gabriel song "Signal to Noise" (on the album Up), and on the soundtrack to the Martin Scorsesefilm Gangs of New York.

    According to the Guinness Book of World Records, Nusrat Fateh Ali Khan holds the world record for the largest recorded output by a Qawwali artist—a total of 125 albums as of 2001.

     

     


    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        28/5/13 17:01:

      צטט: abcabc3 2013-05-27 17:30:16

      פשוט יפיפה...

       

      חיוך

      תודה  :)

        27/5/13 17:30:
      פשוט יפיפה...
        25/4/13 21:13:

      זה נכתב לאחר מות נוסראת פאתח עלי קאן

       

      לכבודו ולזכרו!

       

      ואיזה שיר!

      ארכיון

      פרופיל

      עידנהנחושת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין