כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    פול סזאן - אבי האומנות המודרנית , האומנם? [ככה לא מציירים דומם!]

    0 תגובות   יום שבת, 27/4/13, 22:49

    ''
    ''
    פול סזאן  [1839-1906] :דומם [1879-1882] : סזאן היה נחוש להתחיל הכל מחדש. לזנוח לחלוטין את טכניקת הציור הווירטואוזית המסורתית ולהמציא טכניקה משלו. לשכוח מה שידע וידעו כולם דהיינו את הטכניקה "הנכונה" [והטכניקה הנכונה הרי היא לפניכם בציורו של ווילם קף מ 1653 "דומם עם קרן שתייה של גילדת הקשתים של סט. סבסטיאן עם לובסטר וכוסות ]
    ''
    ; קערת פירות שניראית כאילו צוירה ברישול כשהיא ניתמכת שלא במרכז שלה. שולחן בשיפוע מימין לשמאל ומחלקו האחורי לחלק הקרוב לצופה. עוד רגע והכל מתגלגל. מפית בד שניראית יותר כנייר כסף תודות לטכניקת ציור של משיכות מכחול קצרות וגסות למראה. מה שעניין אותו היה למצוא טכניקת ציור שתיתן ביטוי להתרשמויות אך לא במחיר וויתור על מתן ביטוי למוצקות ולתלת המימדיות של התפוח. ולמה מתח את הקערה מעבר למרכזיות שלה ?  כדי למצוא את שיווי המשקל של התמונה כולה. כדי לא להשאיר חלל ריק בחלקה השמאלי של התמונה. ומדוע העמיד את השולחן בשיפוע שיאפשר לתפוחים להתגלגל לעברינו ולא צייר אותם כפי שבאמת היינו רואים שולחן ועליו תפוחים?  פשוט כדי להראות בשלמות כל תפוח ותפוח ואז יכול היה בנוסף להראות איך התפוחים על ציבעיהם העזים מתייחסים אחד לשני ואיך כל צורה [מבלי לעוות אותה אם היה נישמע לחוקי הפרספקטיבה] של הכלים והפירות מתייחסת לשאר הצורות. הוא היטה איפא את השולחן לעברינו כדי להראות באופן נכון את כל מה שנימצא עליו כל אחד בניפרד וכולם ביחד. איך לתת ביטוי למימד העומק אך מבלי לוותר על החושניות האינטנסיביות והחיוניות של ציבעי התפוחים שהיתה הולכת לאיבוד אילו צייר את השולחן ועליו הפירות והכלים בצורה שהיה עליו לציירם כלומר בצורה שהעיין היתה אומנם רואה אותם בציור הנכון לפי חוקי הפרספקטיבה הלינארית. שהרי חוקי הפרספקטיבה נועדו ליצור אשלייה של עומק ולסזאן לא היה כל עניין ביצירת אשלייה הוא רק רצה לבדוק איך הוא יכול לתאר את העומק הצבעים ויחסי הגומלין של כל מה שמונח על השולחן. לשם כך הוא היה מוכן לוותר על חוקי הפרספקטיבה ולעוות קצת את המראה. הכוונה שלו מעולם לא היתה לעוות את מראה הטבע כמטרה בפני עצמה. הוא רצה לתת לנו מושג על המיקום המדויק של כל דבר שמונח על השולחן מבלי לוותר על  מימד העומק. [המשך יבוא]  1400b.c.  3400 שנה לפני כן  "הגן של נבמון" ציור קיר  מקבר בטבס מתאר גן ובו בריכת מים. שונה ממה שעשה סזאן?  אשלייה של מרחב? לא ממש עניין את האמן. תאור מדוייק של העצים ,בריכת המים והדגים והיחסים ביניהם חשובים היו לו הרבה יותר . איך נקבל תאור מדויק של העצים? כפי שהם ניראים מהצד כמובן. איך נקבל תאור מדוייק של בריכת המים? במבט מלמעלה כמובן. ושל הדגים השוחים בה? שוב מהצד כמובן. ובמילים אחרות המטרה מקדשת את האמצעים. לא מה שהעין רואה? אז מה.......ציור לא אמור לעשות את מה שהמצלמה היתה ממילא עושה יותר טוב.......2 אומנים שחיו  בשתי תקופות מרחק של 3400 שנה אינם כל כך רחוקים האחד מהשני כמו שזה ניראה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין