כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    הלל הזקן היה אומר "אם אין אני לי-מי לי"

    0 תגובות   יום ראשון, 28/4/13, 13:08

    ''

     

    הלל הזקן היה אומר "אם אין אני לי-מי לי"

     

    הלל הזקן נקרא בתואר הכבוד "זקן" בשל היותו חבר במועצת הזקנים ונשיא הסנהדרין, חי במאה ה-1 לפנה"ס. במסורת  הלל נחשב לצאצא של בית דוד(משפטיה בן אביטל) מצד האם ומשבט בנימין מצד האב.

     

    הלל עלה לארץ ישראל בגיל ארבעים והיה בין המנהיגים הגדולים ביותר שקמו  לעם ישראל עם שקיעת כוחו המדיני תחת שלטון הרומאים והתנכרות מלכותו של הורדוס למסורת היהדות, כמאה שנה לפני חורבן הבית.

     

    הוא ייסד את שושלת נשיאי הסנהדרין, אשר התקיימה במשך 15 דורות ו-450 שנה עד לביטול מוסד הנשיאות במאה ה-5, גם לאחר חורבן ירושלים. הלל  היה האחרון בתקופת הזוגות. הוא קיבל תורה מפי שני חכמי הדור: שמעיה ואבטליון. בן זוגו העיקרי היה שמאי הזקן, שהיה אב בית הדין באותה התקופה, והוא היה בר-הפלוגתא הקבוע שלו. הלל נודע באופיו כענוותן, וכסבלן בהלכותיו ובהנהגותיו, ואילו שמאי היה קפדן יותר, וחמור סבר.

     

     הלל היה אישיות גדולה, בעל חזון ומידות תרומיות והייתה לו השפעה חזקה על בני דורו . בדורו לא ניתן היה לרתק את המוני ישראל אל התורה - חוץ מחוקיה המוסריים האנושיים ואל המצוות המבדילות בין ישראל לעמים הוא הורה את ישראל להחזיק בתורת משה ולקיימה גם בהשתנות העתים, ומסבות החיים.הלל נתן בפירושיו צורה חדשה שנתקבלה על לב הדור, ונעשה על ידי כך למייסד הקבלה, היא "תורה שבעל פה".

     

    הלל הינו האישיות הבולטת ביותר בין החכמים בתקופת הורדוס ,מגדולי החכמים הן בהשקפותיו המוסריות והן בתרומתו להלכה. הוא פיתח את כללי מדרש ההלכה ואף השתמש בהם בצורה עקרונית ועקבית כדי לברר ולפתור בעיות בהלכה.

     

    הלל הבין את החוקיות של המציאות כולה, הוא ידע שיותר קל לנו לאהוב את עצמנו, אבל לימד אותנו לאהוב את הזולת. הלל הזקן היה המקובל שביקש לעורר מחדש את אור האהבה והורה לנו את הדרך אליה.הוא התפרסם ביחסו אל האדם, כאוהב האדם ויותר מזה, בתפיסתו היחודית של ה"אני" של כל אדם ובהתחשבותו בכל אדם כהוויה בפני עצמה. תפיסתו של הלל את הייחוד האנושי של כל אדם כהוויה לעצמה משתקפת גם בשיטתו בהלכה, ובמידה רבה, גם בשיטתם של חכמי בית הלל מאוחר יותר. הייתה לו יכולת להתגמש לפי בעיות מיוחדות, בכוח שלא לראות רק את כללי האמת המובהקים, אלא גם את היוצאים מן הכלל.

     

    הלל היה ענוותן וסובלני ויחד עם זאת יש בדבריו ובנהגיו גם מידה של הומור. חלק מסבלנותו היתרה של הלל נבע מכך שיכול היה לראות את המציאות שלא ברצינות כבדה כל כך, שיכול היה לראות בתוך אנשים ובתוך דברים גם את הצד המגוחך או החביב שבהם.

     

    כשהגיע ארצה היה עני מאוד, והשתכר מטבע אחת ביום, ואת הכנסותיו היה מחלק לשתיים. חצי נתן לשומר בית המדרש כדי שיוכל ללמוד תורה מפי רבותיו, ובחצי השני השתמש לפרנסת בני ביתו. מסופר כי יום אחד לא הצליח להשתכר כסף כלל, ושומר בית המדרש סירב לאפשר לו להיכנס. הוא עלה על גג בית המדרש והקשיב לדברי רבותיו מפתח הארובה. הלומדים, שלא הבינו מדוע התמעט האור שנכנס לבית המדרש, עלו לגג ומצאו את הלל מכוסה בשלוש אמות של שלג. מיד הורידו אותו מהגג, ולמרות שהיה ערב שבת רחצו והושיבו אותו כנגד המדורה. "אמרו: ראוי זה לחלל עליו את-השבת" (יומא לה)".

     

    קברו של הילל הזקן, שוכן במערה סמוך לקברו של ר` שמעון בר יוחאי שבמירון.

     

    דבריו של הלל הזקן במשנה, מסכת אבות, פרק א, משנה יד:

     

    "הוא היה אומר, אם אין אני לי, מי לי. וכשאני לעצמי, מה אני. ואם לא עכשיו, אימתי".

     

    במשפט זה גלומה פילוסופיית חיים שלמה שמטרה ללמדנו כיצד יש לחיות את חיינו . בימיו של הלל הזקן ידעו לומדי התורה שמטרת הלימוד היא אחת ויחידה: לרומם את האדם מעל טבעו האגואיסטי ולבנות בו טבע חדש, טבע של אהבה ונתינה, הדומה לטבעו של הבורא. את האגו הטבוע באדם, אפשר לבטל רק על ידי אור התורה המביא לאהבה.

     

    פירוש ברטנורא:אם אני לא אדאג לעצמי – מי יעשה זאת במקומי? אבל כשאני דואג רק לעצמי ולא לטובת אחרים – מה ערכי? ואם איני עושה את חובתי עכשיו – מתי אעשה אותה? (אין לדחות דברים.)

    אם אין אני לי – ברטנורא:"אם אין אני זוכה לעצמי מי יזכה בשבילי".

     

    הביטוי מדבר בשבח ההסתייעות העצמית, ועל כך שאדם צריך לסמוך על עצמו ועל יכולותיו, פירוש ציני אומר:"אין על מי לסמוך".

    אם אני לא אתקן את עצמי , ואת מידותיי ואשפר את עצמי להיות אדם טוב יותר המקרין על סביבת חייו בדרכו להגשמת ייעודו בעולם , מי יעשה זאת  עבורי ?......... הן זה תפקידי שלא לומר מחויבותי ?.

     

     

    וכשאני לעצמי – פירוש ברטנורא:ואפילו זכיתי לעצמי, מה הוא הזכות הזה, ובמה נחשב הוא, כנגד מה שאני חייב לעשות.

    מילים הבאות לומר שאדם יכול לפעול וליצור אך ורק במסגרת של חברה וקהילה.

     

    ואם לא עכשיו – פירוש ברטנורא:"בעולם-הזה. אימתי - כי אחר המוות אי-אפשר לזכות עוד. פירוש אחר, אם לא עכשיו - בימי הבחרות".

     

    אימתי – ברטנורא:שמא בימי הזקנה לא יעלה לידי

    הלל הזק אומר שאהבת הזולת היא מטרת קיומנו בעולם הזה וכלפי זה הדגיש, "ואם לא עכשיו, אימתי" .

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה