כותרות TheMarker >
    ';

    מילים של חמלה

    אם שבועות היה "מתן תורה" החג היה נמשך 40 יום ויותר עד אמצע תמוז. טבע ורוח, יחיד וקהילה, אומה והיסטוריה, דאגה לחלש והגנת הסביבה

    8 תגובות   יום ראשון, 12/5/13, 16:28

    איזה כייף לפגוש כאן ב"קפה", רעיון חביב או תובנה חדשה שמאירים לרגע קצר ומעניקים זווית מבט שונה על חיינו. מי צריך את כל הממבו-ג'מבו ספוג "רוחניות לחילונים", למי נחוצים דברי ההבל על "הגימטריא של החלב," אם אפשר לבחון את הרבדים האמיתיים והמעשיים שנוספו ליובל שבעת השבועות ברבות השנים. חקלאות וחומר, היסטוריה, אומה ורוח?

    שבועות חל שבעה שבועות אחרי תחילת קציר השעורים, ולאחר הבאת עומר השעורים הראשון. ב"מקרה" שבעה שבועות אלו חופפים גם לפרק הזמן שבין ליל היציאה ממצרים, ועד מתן התורה? לא ולא! 

    שבועות הוא לא מתן תורה אלא המועד שבו משה רבנו החל לעלות על ההר ולאחר זאת שהה שם 40 יום, ואת הלוחות שהביא בפעם הראשונה ניתץ ברוב זעם ועלה שוב... מי יודע מתי הסתיים כל העניין... אולי בי"ד תמוז, ליל ירח מלא (שזה בטח יום ההולדת או יום הפטירה של איזה קדוש אחר?)     

    "וספרתם לכם…שבע שבתות תמימות". (עד תומן?) מה תמים פה? היחידה הבסיסית של הספירה, השבע, בימים או בשנים כאחד – נקראת באותו שֵם: "שבת". כלומר, שה"שבת" אינה רק שם של סוף שבוע. אותה ספירת שבתות – מסתיימת בשבועות, וגם בשנת היובל שאחרי שבע שמיטות. יחידת השמיטה הבודדת נקראת "שבת הארץ".

    העם מבין דבר מתוך דבר, בתהליך של הבנה שאינה שכלתנית, אלא חווייתית. ומתוך חוויה צומחת תובנה. חג השבועות מתבסס על ה"שבת השבועית" - מימד הזמן. היובל מתבסס על שמיטת השדות, כלומר מימד המרחב.

    השופר מוזכר בתורה בהקשר לשני מעמדות בלבד: האחד מעמד ההר והשני יום כיפור.  השופר עצמו נקרא קרן-יובל. חג השבועות אינו רק השיא הדו-מימדי של תהליכים חקלאיים והיסטוריים. הוא מהווה גם חוליית הליבה להמשך הספירה עד ליובל.

    מתן תורה הוא המסד החוקתי-רוחני של אומה. באותן מעלות הסולם מובא התהליך לשיא חדש אומה מתגבשת והתורה שניתנה לה הם רק שלב בו. אך שיא זה מפתיע גם הוא, היובל מחזיר הכל אל נקודת ההתחלה. אמנם ברמה החומרית, אך וודאי שהתנאי לכך והתוצאה של כך הם במישור הרוחני.

    ‘וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל ישְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ’. הקדשה רוחנית כוללת – יחד עם תיאור מצבו הפרטי של היחיד על הבסיס כפול, השבת במימד הזמן והשמיטה במימדהמקום והחומר. קשר ברור בין "מעמד ההר" לבין קריאת הדרור שביובל. ותרועת השופר היא הדבק שבין שני המישורים, והיא גם הקוראת ליישום התובנות שבשניהם בחיי המעשה.
    שנת היובל היא המשך המשלב חומר, חברה ורוח. חלקו האישי של היחיד בתהליך בתיאור ההשפעה של היובל על רכוש הפרט, בכל עסקאותיו במשך 49 השנים שקדמו ליובל.  

    אצל אנשי כת מידבר יהודה (האיסיים של סוף ימי בית שני) נמצא ממד נוסף להבנת החג כמכוון אל האישי. אירוע שנתי באמצע סיוון, המתמקד בחידוש השבועה והברית בין האומה לבוראה. אך מעבר להתחדשות הלאומית והקהילתית, נערך לקראת מועד זה שידוד רוחני-חברתי, של הערכה מחודשת של מקומו הרוחני-ערכי של כל יחיד,שהתבטא בסידור היררכי מחודש של אנשי עדת היחד לשנה הקרובה – בהתאם לפועלם בשנה החולפת.

    שבועות הוא הזדמנות לחגוג רב מימדיות: טבע ורוח, יחיד וקהילה, אומה והיסטוריה, דאגה לנצרכים ושימור הסביבה. הכל על פי עומק המראה שנפרש בפני כל אחד.

    (פוסט זה מבוסס בחלקו על תקציר מאמר מאת חברי מן ה"קפה", מאיר חרמון)

    http://cafe.themarker.com/post/2907053/    

    ''

     נווה אור  14-5-2013

    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/5/13 10:39:

      תודה לכל המגיבים. הנה כי כן בראנו חג חדש: שבועות שני. (באמצע תמוז).

        22/5/13 07:42:
      חג שמח!
        21/5/13 15:34:
      שנת היובל על עומק הפרספקטיבה שלה. מקבלת משמעות בעיקר כשנמצאים בה... חיבורים מעניינים נוצרו בעקבות הקריאה - תודה.
        15/5/13 23:01:
      שבועות הוא כמו כל החגים חגים וסובבים על העדרים...
        14/5/13 20:51:
      חג שמח
        13/5/13 20:26:
      גישה מעניינת ראויה למחשבה
        13/5/13 11:34:
      סלינו על כתפינו...
        13/5/13 07:27:
      "שבועות הוא הזדמנות לחגוג רב מימדיות: טבע ורוח, יחיד וקהילה, אומה והיסטוריה, דאגה לנצרכים ושימור הסביבה. הכל על פי עומק המראה שנפרש בפני כל אחד." צורת חגיגת שבועות בקיבוצים מבטא יפה את הרב מימדיות הזו.

      פרופיל

      רפי הג'ירפי
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      ארכיון