כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    תגובות (0)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    אין רשומות לתצוגה

    0

    תערוכה כמעצבת מיתוסים

    0 תגובות   יום רביעי, 22/5/13, 16:27

             `כתר - צורפות, עיצוב תכשיטים, תכשיטנות  `כתר - צורפות, עיצוב תכשיטים, תכשיטנות  `כתר - צורפות, עיצוב תכשיטים, תכשיטנות

         צדדים שונים להתייחסות אל אובססיית האדריכלות של הורדוס

             ''

     

    כותרות מפרסומי המוזיאון מגדירו מלכתחילה - "הורדוס הגדול", מלך יהודה,

    מן הדמויות המרתקות ורבות-ההשפעה בתולדות ארץ ישראל,


    כלומר יש הבעת עמדות חד משמעיות עוד לפני שבקרנו בתערוכה והחלטנו מה עמדתנו!

     

    המלך השנוי במחלוקת ומעורר שנאה עזה

    ניצב במוקד התערוכה של האגף לארכאולוגיה במוזיאון ישראל, ירושלים. 

    התערוכה הנרחבת, מתפרש על פני 900 מ"ר,על פני 6 אולמות .

    מוצגים בה בנוסף על קברו של הורדוס במשקל 15 טון

    גם אבנים מאתרי הבנייה של הורדוס בארץ ומשקלם נע בין חצי טון ל-3 טון כל אחת. 

     

     

    ''

     

     

    התערוכה מבקשת לשרטט את דיוקנו המורכב של המלך, העריץ, המדינאי

    ובראש ובראשונה אמן אדריכלות דגול,

    שמעשיו ומפעלי הבנייה שיזם וביצע שינו את פני הארץ ואת גורלה. 

     

    ''

     

    התערוכה מנסה לשרטט עבור הצופים מסלול מקוצר

    להתרשמות ממפעלי הבנייה הנרחבים של המלך הורדוס,

    שאין עוד דוגמתם בתולדות ארץ-ישראל,

    ושרידיהם פזורים על פני הארץ כולה:

    מבצרים במדבר - הגדול ביניהם מבצר מצדה,

    בנייה נרחבת בירושלים ובה בית המקדש והר הבית, 

    ארמונות ביריחו, שומרון, קיסריה, הורודיון ועוד רבים מחוץ לתחומי ממלכתו.

     

    ''

      הקבר שהתגלה בצלע הר הורודיון

     

    אנו יודעים שמאז ומתמיד האדריכלות היא אחד מכלי-הביטוי הבולטים של שליט או שלטון.

    כמו הפירמידות במצרים  גם על ארץ-ישראל הטביעו שליטים וממלכות את חותמם בעזרת מפעלי בנייה :

    אין ספק בכך שאישיות דינמית, נמרצת ורבת-מעוף כהורדוס מצאה ביטוי עז במפעלי בנייה,

    אשר שימשו לא רק את צורכי הפרט (המלך וחצר המלכות) והממלכה,

    אלא גם היוו עניין אישי של המלך עצמו, מעין תחביב. או שיגעון גדלות ואובססיבי

     

     

    ''

     

    מפעלי הבנייה של הורדוס לא נולדו יש מאין. כבר מלכי בית חשמונאי, ששלטו בארץ לפניו,

    פיתחו מסורת בנייה חשובה ורבת תנופה:

    רשת של מבצרי מדבר (שילוב של מבצרים וארמונות) ;

    מפעלי מים והשקיה ; ארמון חורף ביריחו ובו ברכות שחייה רבות ;

    וביצורים מפוארים בירושלים.

    ארץ-ישראל הושפעה באותם ימים השפעה חזקה מן התרבות ההלניסטית,

    וזו באה לידי ביטוי בתחומים שונים, וביניהם במפעלי הבנייה והמים שהקימו החשמונאים. 

     

    בקרתי מס' פעמים בקבר של הורדוס בהורדיון עוד לפני שהעבירו

    אותו למוזיאון ואיבדו את כל האפקט המרשים של ההשתלבות 

    בסביבה באתר המדהים שהכין המלך המטורף לחלוטין...

    רק במקום אפשר באמת להתרשם ממפעליו המונומנטליים

    ולהבין כמה עוצמה אדירה וכוח אדם של אלפי עבדים

    נדרשו בכדי להגיע להישגים ארכיטקטוניים אלו.

    שכללו אמות מים שהעבירו מים ל'ספר המדבר' רק כי לשליט

    התחשק גינות ירוקות סביב המבצר / הארמון / אתר הקבורה הורדיון.

     

    כל ההר העצום הוא למעשה יציר כפי ידי אדם - כי הורדוס רצה

    שהקבר שלו יצפה אל עבר ירושלים בדיוק מנקודה ספציפית!!!

    הטיול בכל חדרי הארמון התת-קרקעי הוא חווייה מאלפת של

    ארכיטקטורה קדומה אך מאד מתקדמת - חוויה בלתי ניתנת

    לשחזור במוזיאון - יהיה הניסיון מושקע ככל שיהיה.

     

     

    הפספוס הוא כמובן לא רק לגבי הקבר - כשמעבירים חדר רחצה שהיה 

    בנוי מוסתר בתוך ההר כמו כל העיר ההורדיונית המפוארת מאבדים

    בדרך לחלוטין את היופי וההדר שהיו לאותו חדר במקומו הטבעי...

     

    אני מצטרפת לדעתו של יוסי קאלו שהתערוכה מאכזבת מבחינת ההיבט של

    העוצמה הטמונה בעיצוב האדריכלי של הורדוס

    מכיוון שאובייקטים שזזו ממקומם הטבעי - איבדו את ערכם והדרם האמתי.

     

    אבל, עדיין במרחק 10 דקות נסיעה מירושלים לכיוון תקוע

    אפשר היה לראות את הדבר האמתי - ארמון בנוי לתפארת בתוך הר

    מפליא שהנהלת המוזיאון לא הבינה שאי-אפשר לשחזר או להתחרות 

    באריכולגיה-אדריכלית מנמצאת בשטח עצמו

    לא חבל לזרוק לריק המון כסף, אנרגיה ותקוות

    בכדי לשנע לחלל המוזיאון מה שאיננו ניתן לשינוע?

     

    לגבי שאר ההיבטים של הורדוס יש כמובן מגוון דעות...

    אבל בהחלט קשה להתעלם שכאדם הוא היה רוצח קר-דם!

    כזה שלא היסס לרצוח כל מה שזז סביבו אם היה נדמה לו

    שמנסים לפגוע בו או עלולים לפגוע במפעליו האדריכליים. 

    כולל ילדיו ואשתו האהובה והמיוחסת (הוא כל-כך אהב אותה ששמר את 

    גופתה מרוחה בדבש במיטתם הרבה אחרי שלקח את חייה...)

     

    מותו הטרגי של פרופ' אהוד נצר הוגה התערוכה אולי מהווה

    הסיבה המצערת לעובדה שהתערוכה למרות ההשקעות המסביות

    בסופו של דבר לא מעוררת התפעלות ולא יוצרת את ההתרגשות

    שהייתה אמורה לעורר. קשה לי להאמין שהוא היה נותן יד להרס

    שמתלווה לתלישת חלקי אבן מתוך מבנים ארכאולוגיים-אדריכליים

    ואולי הוא היה בונה בדרך מוצלחת יותר את הביקור בתערוכה

    ומצליח ליצור אלמנט חווייתי שמחליפיו פספסו ?

     

    יהיה בהחלט מעניין לפתחו את הדיון למנהיגים נוספים בהיסטוריה

    שבנו מבנים מרשימים, היכלות אדריכליות ויצרו שינויים במבנה הפיזי

    של מקום בכדי ליישם בגדול את שאיפותיהם....

     

     

    ''

     

    נקודה מעניינת נוספת היא מה היו המניעים של הורדוס למפעלי הבנייה המים וכד'

    רב ההיסטוריונים מייחסים זאת דווקא כבסיס הנובע ממוטיבציה חיובית

    לרצונו לרצות את היהודים שראו בו

    שליח אדומי של מלך רומא, השאיפה להיות מקובל על העם

    להיות למלך אהוב על נתיניו, שיתגאו ביצירות האדריכליות

    ובמקדש המפואר שמתחרה בכל ההיכלות המפוארים של תקופתו.

     

    רק שבדרך לאותה מטרה חיובית הוא חיסל למשל  את כל הצאצאים

    של בית חשמונאים שהעם כל-כך אהב אפילו כהם שסרו מדרך הישר.

    גם כל הכוהנים הם מתחרים בפוטנציה על משרת הכהן גדול 

    שהוא אימץ לעצמו בנוסף לכתר המלוכה - לכן צריך להסיר אותם...

     

    יש סיפורים מסמרי-שיער שגם את המהנדסים והאדריכלים נהג לחסל

    לאחר שהפיק את כל מה שהיה להם לתרום לפרויקט הבנייה

    בכדי שלא יגלו את מקומות המסתור הסודיים שבמבנים... ועוד.

    אבל את זה מספרים על הרבה שליטים תאבי מבני-ארכיטקטורה. 

     

    שם התערוכה עושה חסד רב עם הורדוס שאולי 

    כלל לא באמת מגיע לו. אילו היה נערך ממעין 'משאל עם'

    הורדוס כנראה לא היה נכלל בכלל בהגדרה של מלכי יהודה.

    התייחסו אליו כאל שליט זר שמורה ע"י מלכות הרשע רומי

    ולא כממשיכה של מלכות בית החשמונאי למרות שהתחתן

    גם עם האישה בעלת הייחוס הרם לבית חשמונאי.

     

     

    הורדוס היה ונשאר מלך מאד לא אהוב על העם.

    אף תערוכה גרנדיוזית לא תנקה את פשעיו הנוראים

    ולא תחבר רגשית את הציבור למפעליו המטורפים

    כולל פרויקטים של השבחה והידור שביצע בבית שני.

    (הוא לא בנה את בית המקדש השני אלא רק פיאר

    אותו הנדסית ואדריכלית - שיהיה מרשים יותר מהיכלות

    הפולחן הדתי של שליטים אחרים באזור.

     

    היהדות מעולם לא דגלה ולא רוממה היכלות מפוארים.

    העם לא אהב את פאר הבית ראשון שבנה שלמה

    ובוודאי סלד וממש לא התחבר לניסיון של הורדוס להרשים

    את שליטי דורו באמצעות בנייה מסיבית וראוותנית.

     

    אנשי תקופתו ידעו היטב מה המחיר הנדרש

    להזיז אבו הורדינית במשקל 30 טון... (אנחנו לא יודעים

    עד היום איך בדיוק עשו זאת טכנית ללא מנופים וכד')

    הקדושה ששרתה בבית שני הצנוע שבנו דלת העם מעולי בבל

    בתקופת עזרא ונחמיה - נעלמה עם השיפורים האדריכליים המפוארים

    שנועדו בעיקר למלא איזה אובססיה נפשית וחסך באהבה - תראו איזה

    היכל מפואר ומרשים יש בממלכתי מבנים שהולמים מלך גדול וחזק כמוני.

     

    התערוכה היא תערוכה בהיבט אדריכלי - וטוב שכך.

    זה התחום המובהק היחידי בו הצטיין המלך הורדוס לחיוב.

    זהו מדור לעיצוב ואדריכלות ולכן מתאים לסרוק את מפעליו

    האדריכליים ברחבי הארץ, שבהחלט מרשימים

    בעיקר במיקומם הגאוגרפי לגמרי מחוץ לתערוכה במוזיאון

    לעניות דעתי העוצמה והטירוף של האדריכלות שלו

    לא הצליחו לעבור להיכל המוזיאון בגלל מגבלות מובנות לתערוכה.

     

    ''

    יש מוזיאון הורדיוני מושקע ומרשים עם ממצאים ארכאולוגיים

    ומבנים הורדיוניים במקום חשיפתן הטבעי - ברובע היהודי 

    שם בהחלט מובטחת התחושה עוצרת נשימה של חוויה מדהימה.

     

    על הפרנויה של הורדוס שגרמה להפיכתו לרוצח סידרתי מתאים לדון

    במדורי פסיכיאטריה, סטייה ופשע ולא במדור אדריכלות.

    נגעתי בקצה הפתולוגיה הנפשית שלו כדי להסביר את הדחפים

    המטורפים שגרמו לו להיות יזם כפייתי של ארמונות ומבצרי מילוט

    וכרות תעלות להובלת מים עד לאמצע המדבר.

     

    התקווה של הורדוס להתחבב על הציבור הישראלי מעולם לא התממשה

    הוא לא להצליח להרשים את העם בישראל למרות מפעלי הבנייה

    הבלתי נתפסים כאפשריים מבחינה ארכיטקטונית כמו מפעלי המים.

     

    הורדוס בוודאי לא הפך לקדוש שרוחו כביכול רודפת את מי שיגע בקברו.

    למזלנו סיפור הזוי כמו שרווח סביב מציאת קברו של תות אנך המון

    כלל לא יכול להתנחל בלבבות בהקשר למות טרגי של פרופ' נצר.

     

    מוזיאון ישראל נוהג לנכס לעצמו ממצאים ארכאולוגיים חשובים

    מכל חפירות ברחבי הארץ. רצפות פסיפס מפה ומשם וכד'

    אז כלל לא מפתיע שגם קבר הורדוס הוזז ממקום קבורתו בהורדיון

    אל היכל המוזאון. כדי להעצים את אפקט של המימצא החשוב

    שאיננו גדול בממדיו -  הם בנו תערוכה שלמה מסביב.

     

    הפספוס של התערוכה הוא כפול -

    יש כאן אמירה שהקבר של הורדוס כשלעצמו איננו מספיק מרשים

    כדי למשוך את הקהל - מחד 

    ומאידך - יומרני מדי לחשוב שניתן  באמצעות תערוכה בתוך מוזיאון

    להעביר את העוצמה האדירה הטמונה במפעליו האדריכליים.

    התערוכה היקרה והמושקעת אולי עובדת על תיירים מחוץ לארץ

    זרים שאינם מכירים מספיק את המבנים ההורדיונים בשטח

    לכל השאר פשוט מומלץ לערוך טיול נוסף בהורדיון, מצדה וכו'.  

    ואפילו סתם להסתובב בעיר העתיקה מעל ובעיקר מתחת לפני הקרקע.

     

    אין קשר בין המוזיאון לאתר בהורדיון בנושא שיווק ושיחזור

    המטרה של המוזיאון לעשות יחסי ציבור ל'רכישה' של הקבר של הורדוס

    ולהשאיר אותה ברשותו כאחד מהפריטים באוספי ההיסטוריה שלו.

     

    אתר הורודיןו לא זקוק לשחזור. זהו אתר מטופח ומדהים בשלל ממצאיו

    גם בלי הקבר עצמו. המקום מלא בקבוצות מבקרים לאורך כל השנה

    ולכן בהחלט איננו זקוק ליחסי ציבור מיוחדים.

    המיקום בו נמצא הקבר איננו מרשים ומנותק משאר המבנים באתר.

    (לכן לאורך שנים לא חשבו בכלל לחפש שם) איש לא יעלה בדעתו

    להפוך את מתחם הקבר של מלך רשע ומטורף למוקד עליה לרגל!


     

    אם כל התיאורים שלי עד כה לגבי הבעייתיות של הורדוס וחוסר נכונות 

    לקבלו כמלך יהודה או כממשיכו של 'בית חשמונאי' - עדין לא שכנעו

    הנה מה שהיסטוריון התקופה יוסף בן-מתיתיהו (יוספוס פלביוס) כתב עליו:

     

    "המון בני-אדם השמיד בדרכים שלא ידעה אותם ההיסטוריה שקדמה לו.

    אבל אומללים מהם הם אלו שהשאיר בחיים, שרויים בפחד מוות מפניו

    ובדאגה לרכושם"

     

    את מה שגזל באמצעות השוד והקיפוח של תושבי ממלכתו מסר לנוכרים

    כדי להתחנף ולאדיר את שמו.

    את עם ישראל שמצא במצב של אמידות, הביא לידי דלות גמורה.

    את המיוחסים היה דן למיתה מסיבות הזויות ומחרים את רכושם.

    את המוסר הממשלתי דרדר להתנהלות מושחתת של שוחד ושלמונים...

     

    בקוממיות היהודים מסכם יוספוס פלביוס יוסי בן מתיתיהו:

    "הורדוס התייחס אל היהודים באכזריות של חיית טרף..."

     

    האם התערוכה ממחישה בסופו של דבר

    שהורדוס היה הרבה יותר מלך רומאי מאשר יהודי?

    אולי למרות שמה אין לה קשר ישיר למציאות ההיסטורית של עמנו ואזורינו?

    מי יצא ממנה עם הערכה כלפי פעלו מלבד זה ההנדסי?

    שם התערוכה אולי שם ללעג את מתכנניה ומבצעיה?

    כי הרי הורדוס לא היה באמת עוד מלך יהודה תקני!!!

    הורדוס היה ממוצא נבטי-אדומי וקיבל חינוך שנשען על ברכיה של התרבות

    ההלניסטית-רומית. את תפקידו כמושל קבל מידי רומא והיה למעשה כפוף לה.

    כך שיהודה כבר לא הייתה מדינה עצמאית בימי שלטונו הזכורים לרעה חולנית.

     

    האם התערוכה מנסה במתכוון

    להעלים את העובדות ולהסתיר את הנתון הבסיסי שמדובר ברודן פרנואיד

    שאפילו בניו שלו לא הצליחו לחמוק מנחת חרבו... רוצח מסוכן שלא בחל 

    בחיסול שיטתי של כל מה שאיים אפילו באופן עקיף ודמיוני על שלטונו

     

    האם אתם עדיין סבורים כמו מארגני התערוכה שהיו להורדוס תכונות חיוביות נוספות?

    הבחנה של בעל מקצוע: האדריכלות שלו הייתה מונעת מרגשי הנחיתות של אישיותו

    ומהטירוף שהסעיר את רוחו.

    בניית אינסוף מבנים גדולים ומפוארים

    לא הפכה אותו לשליט מוערך ע"י נתיניו להפך הם שלמו את המחיר היקר

    בגזל רכושם ואת מחיר הדמים בנפש שגבו המבצעים ההנדסיים.

     

    ''

     

    התערוכה לא מנסה בכלל להסביר את הידע ההנדסי יוצא הדופן

    שהיה ברשותו של הורדוס ולא  נמצא בידינו כיום...

    כבר ראיתי תערוכות בתקציב הרבה יותר צנוע

    שניסו לשחזר בפועל את שינוע האבן הענק ההורדיונית הכה מסיבית

    במשקל של טונות באמצעות חציבת האבן במקום גבוה ואז הסעתה

    בשביל עץ דומה למגלשה מתונה ועוד רעיונות שמנסים לנחש בהגיון כיצד

    הצליח הורדוס - ללא כלים כבדים - לבצע את המיזמים הארכיטקטוניים???!

     

    מנקודת הראות שלי כל תערוכה חייבת לחדש,

    ותערוכה רצינית אף צריכה להציג תפיסה מחדשת שלא הוצגה עד כה

    בדיוק כמו שכל מחקר אקדמי צריך להציג חידוש מקורי שאף מחקר לפניו לא הציג.

    על אחת וכמה שזה הצפייה מתערוכה יוקרתית במוזאון ישראל.

     

    אך, כאמור הקבר של הורדוס לא נמצא כאטרקציה מחדשת כי כבר

    ראו אותו באתר הורדיון

    שבו התפאורה הרבה יותר מרשימה ועוצמתית אליבא דכולי עלמא 

    אז בנו סביב התערוכה שמבוססת על יחסי-ציבור נטולי כל קשר למציאות.

    קראתי באיזה מקום ראיון עם מארגני התערוכה שבו הם מספרים

    איך הם פשוט התאהבו באישיותו המלבבת של הורדוס ההורס והמתוק...

     

    היחצני"ם כנראה משוכנעים 

    שאם יפרסמו עוד ועוד כתבות תדמית אולי נשכח את העובדה שהדבר המתוק היחיד

    אצל הורדוס 'האלמן המתאבל' היה הדבש שמרח על גופתה של מרים החשמונאית - השידוך

    המלכותי שהיה אמור לפתוח לו את לב העם ואת מיקומו המכובד בשושלת בית חשמונאי.  

    אבל שידוך אומלל רווי כאב זה הצליח לפתוח להורדוס שער ענק והזוי

    למלכות יהודה - אך ורק אצל מארגני התערוכה במוזיאון.

    הניסיון הפתטי למרוח את באי התערוכה על מנהיג שנוי במחלוקת

    בקובץ פסלי שיש, אמבט אבן וקנקני יין משובח מסיציליה - אותי לא שכנע ואפילו מאד הרגיז...

     

    אפילו חידת האפרסמון - הבושם המיוחד שהופק בסודי סודות אך ורק בעין גדי שבים המלח

    שבגללו הסתכסך עם המלכה המצרית קלאופטרה  - נשארת בתערוכה לגמרי סתומה ולא נעשה כל

    ניסיון להציג איזה השערה חדשה, רעיון עכשווי חדש, שיכל היה להעניק לתערוכה ערך מוסף.

    הרי נעשו לאחרונה עשרות מחקרים על מקומו המרכזי והחשוב של הבושם הסודי

    ומיקומו הנדל"ני על דרך המשי - אז אין אף תאוריה חדשה

    שהיה ניתן לאמץ כתפיסה רעיונית מרעננת לתערוכה?

     

    עם איזה תובנות היו צריכים לצאת מהתערוכה?

    שגם בימינו אסור לתת כוח בידיו של אף שליט. עריצות מתפתחת כשאין מנגנוני שלטון חזקים

    דיים למנוע מההנהגה להתנהג כאילו מדובר במלך כל יכול שאיננו כפוף לכללים...  

    אז כמה חבל שלא בנו תערוכה אדריכלית בעלת משקל סגולי וערך ממשי...

     עצוב (ואפילו מקומם כי זאת תערוכה ציבורית) לקלוט איזה פספוס...

     

     

    המקדש כבר לא היה ברוח הקדושה היהדות עוד הרבה לפני החורבן הפיזי


    הטענה שהורדוס הוא הבנאי הכי גדול בהיסטוריה היהודית איננה מדויקת

    ובוודאי שלא התכוונתי להצטרף אל שטיפות המוח של מוזיאון ישראל

    לגבי הערך הדי מוזר ולא תואם למציאות

    שהם מבקשים לייחס להורדוס ביחסי הציבור של התערוכה.

     

    הורדוס כבנאי הגדול בהיסטוריה היהודית אך

    ורק מבין הממצאים הקיימים עד כה שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות

     וגובו במחקרים אקדמיים וכד'.

    אבל קדמו לו שליטים ומלכים שבנו מפעלי מים, ארמונות

    היכלי-קודש ועוד בהיקפים מרשמים לא פחות.

    הזכרתי את שלמה המלך

    ויש כמובן נוספים - אך, כל החפירות הארכיאולוגיות שהתקיימו עד היום

    מעולם לא חדרו לשכבות היסטוריות עמוקות  יותר. לכן, אין לנו מידע מסודר

    ואמין מבחינה מדעית על מפעליה הבנייה של המלך עוזיהו או מפעלי המים של חזקיהו וכד'

    כמובן כשתהיינה שיטות משוכללות וטובות יותר יוכלו מגוון מדענים לחקור ולחשוף

    את אותן שכבות קדומות יותר מבלי לפגוע באילו שמעליהן.

     

    אפילו 'אורוות שלמה' זה סתם סתם כינוי... ולא ממצא ארכאולוגי מאושר

     

    ''

     

     

    א. הורדוס בכלל לא היה יהודי וגם לא גר.

     

    ב. הוא היה מינוי של רומי ולא מלך יהודה

       למרות שמאד רצה להיות כביכול המשך

         לשושלת בית חשמונאי 

     

    ג. כבר ציינתי שהורדוס לא בנה את הבית שני

       אלא עזרא ונחמיה בסכום מאד צנוע ומוגבל

    והם גם לא הפגינו יכולות בנייה מרשימות

    אבל הייתה בו קדושה ורוחניות יהודית.

     

    נכון, הורדוס שיפץ הרחיב ופאר את הבית השני

    אבל ממש לא למען העם היהודי או אלוהיו...

    אלא רק בכדי להרבות את הרושם בעיניי הגויים

     

    חזלנ"ו אומנם אמרו שמי שלא ראה את בניין הורדוס

    לא ראה בית יפה מימיו - כי מבחינה אדריכלית

    הורדוס בהחלט ידע היטב את העבודה ובעיקר ידע איך להרשים...

    אבל הם מאד מאד לא אהבו את הטיפוס

    ואת מעשיו המטורפים. כלומר לא הייתה כלפיו

    כלל אמביוולנטיות - האיש היה ונותר 'בלתי אנושי'

     

    הטראומה של חכמינו מהסגנון הרומאי של מלכותו

    והשימוש לרעה שעשה בעיר ירושלים ומבניה

    נותרה הרבה הרבה שנים אחר כך 

    ואולי גרמה בסופו של דבר לנכונות של ריב"ז כראש הסנהדרין

    לוותר באופן מודע ושקול על ירושלים

    ולהעדיף את יבנה הריקה מכל סממן של בניית הורדוס.

     

    לאור מכלול הנתונים אני בכל זאת סבורה

    שהורדוס בסופו של דבר היה רק בנאי כפייתי עלוב

    ולא איזה מודל של בונה בעל מעוף עם ראייה כוללת...

    כזה שמיעד את המבנים לטובת האנושות לרווחת העם.

    אפילו מפעלי המים הגרנדיוזים שהקים היו תמיד לצרכיו 

     ולמילוי שיגעונותיו הפרטים ואף פעם לא לצרכיי ציבור...

     

    אנחנו מלאים התפעלות ממפעליו המונומנטליים, שהעבידו בפרך 

    עשרות אלפי עבדים (מי שלא היה כסף לשלם מס) ופועלים שחורים

    נדכאים ושוכחים כמה קורבנות בנפש נקברו מתחת לאבנים הכבדות

    ואיזה מחיר דמים גבוה נאלץ העם שישב בציון לשלם עבורם 

     

    אתה בהחלט צודק שהתערוכה הייתה יכולה ל

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      .D.S
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין