כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    השפעת השם על מעשי המרגלים

    0 תגובות   יום שבת, 25/5/13, 09:40

    ''

     

    השפעת השם על מעשי המרגלים

     

    נאמר:לעולם יבדוק אדם בשמות לקרוא לבנו הראוי להיות צדיק, כי לפעמים השם גורם טוב או גורם רע, כמו שמצינו במרגלים.

     

    בתחילת פרשת "שלח לך" מוזכרים שמות האנשים, "ראשי בני ישראל", ההולכים לתור את הארץ.

    התורה מפרטת את שמותם של המרגלים אך אינה מביאה את טיעוניהם של עשרת המתנגדים לכניסה לארץ. בניגוד לכלב בן יפנה ויהושע בן נון, יתר האנשים מתוארים כקבוצה הומוגנית אחת.

     

    אמר הקב"ה אני בראתי את האדם ישר והם בקשו להם חשבונות רבים. אין בכל דבריהם אלא דבר אחד - וימאסו בארץ חמדה.

     

    א"ר יוסי בר חנינא ארבע מידות נאמרו בשמות:[ בעל הטורים מוסיף גם שהגימטרייא של "אלה שמות האנשים" היא "שמותיהם מכוערים"].

    -יש ששמותם נאים ומעשיהם נאים,

    -יש ששמותם כעורים ומעשיהם כעורים,

    -יש ששמותיהן כעורים ומעשיהם נאים,

    -ויש ששמותן נאים ומעשיהם כעורים וכו',

     שמותיהן כעורים ומעשיהן כעורים, אלו המרגלים

     

    -בשמות המרגלים בולטת העובדה כי ברוב שמות המרגלים חסר כינוי של אחד משמות הקב"ה. אצל הושע בן נון בא דבר זה על תיקונו בהוספת אות לשמו. מדרשי חז"ל והבדיקה הסטטיסטית מצביעים יחדיו, באופן המובהק ביותר, על העובדה שבשמות המרגלים חסרות אותיות, אחת או שתיים, המייצגות בדרך כלל כינוי של הקב"ה.

         

    הנבחרים לרגל את הארץ:

     

    גאואל בן מכי- על שגאה לומר דברים אשר לא כן על הקב"ה, לפיכך על כן נעשה מך. שהיה בעל גאווה ומראה פנים לדבריו וה' מנמיכו: ר"ל משפילו כמד"א ואם מך הוא. ("צדה לדרך") שתמיד רוממות ארץ ישראל בגרונו מה ראה לומר וכל העם אשר ראינו אנשי מדות? אלא אמר לא דומה ראית ארץ ישראל מהמדבר לראיתה מנגב וחברון.                                                                                           

    גדי בן סוסי -הטיח דברים כלפי מעלה, והעלה סיסיא .שנגזר עליו מיתה משונה כמו גודו אילנא ושם יאכלנו. שהיה בן סודו של כלב מה ראה לומר לא נוכל לעלות אל העם ? אלא תלמיד חכם  היה. אמר כשם שמצווה להגיד הדבר הנשמע כך מצווה לא להגיד הדבר שאינו נשמע. שמנושאי אשכול הענבים היה מה ראה להוציא דבת הארץ? אלא אמר אם אני אומר את דעתי מיד הם בוחרים להם נשיא אחר.  נמצאתי מקפח את פרנסתי.

    גדיאל בן סודי -דבר דברים קשין כגידין .שהגיד סוד שלא נמסר לו. שהיה בן סודו של כלב מה ראה לומר לא נוכל לעלות אל העם ? אלא תלמיד חכם  היה. אמר כשם שמצווה להגיד הדבר הנשמע כך מצווה לא להגיד הדבר שאינו נשמע.

    הושע בן נון -אתה מוצא ביהושע שמתחילה היו קוראין אותו הושע, וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת ונקרא יהושע.

    יגאל בן יוסף- על שהוציא דיבה על הארץ, לכך נאסף בלא עתו .שנתבזה כמו לחם מגועל. שהוסיף על חטאו פשע. שקומת ארזים קומתו מה ראה לומר ונהי בעיננו כחגבים וכן היינו בעיניהם? אלא אמר אם אני מפחידם, בי יבחר בן עמרם לעמוד בראש הנלחמים בכנעני.

    כלב בן יפונה - למטה יהודה כלב בן יפונה .בן שפנה מעצת מרגלים.למה נקרא שמו כלב בן יפונה על שם מעשיו. כלב בן חצרון ונקרא בן יפונה על שפנה מעצת מרגלים.

    נחבי בן ופסי נחבי - למטה נפתלי .שהחביא דבריו של הקב"ה.שפסע על מדותיו של הקב"ה החביא האמת ופסה האמונה מפיו כמו 'פסו אמונים מבני אדם'. שלא נחבא מרדיפת המצרים מה ראה להגיד חזק הוא ממנו אלא אמר אני איני חושש אך בני שבטי רכי לב המה ואני נשיאם חייב לייצגם נאמנה.

    סתור בן מיכאל :סתור - שסתר מעשיו של הקב"ה, מיכאל -  שעשה עצמו מך (חלש) על שהיה בלבו לסתור מה שכתוב מי הוא כא-ל ה', ואומר 'אין כא-ל ישֻרון' . שהיה יודע סתרי תורה מה ראה לומר רעה הארץ? אלא ראה חבריו מתפחדים ואמר אם אלה חוששים מי אני שאסתור דבריהם?

    עמיאל בן גמלי -העמה כחו (החליש כוחו של הקב"ה), על שאמר כי חזק הוא ממנו (להלן פס' לא), וגמל עצמו שלא נכנס לארץ ישראל. מל' גחלים עוממות, והם בפנים אש בוערות וגמל רעה  תחת טובה או שהיה כגמל מראה סי' טהרה. שמקבל עליו עול מלכות שמים כגמל מה ראה  לפחד מערים בצורות? אלא אמר אם אני  מצטרף לרובם אטה לבם לשאול את פי כל העם ונמצאתי תומך בבן יפונה.

    פלטי בן רפוא -פלט עמו ממעשים טובים ורפו ידיו שהרי מת. שלא נפלט מגיהנם שנקראת רפאים. שיהושע גידלו, איך קם לחלוק על רבו? אלא אמר אם אני מחזקו יגידו לא מדעתו הוא מדבר ונמצאתי מחליש את בן-נון.

    שמוע בן זכור - על שלא שמע בדברי המקום, וכאלו שאל בזכורו . שהיה משמיע גנותה של ארץ ישראל  ונזכר עונו לדורות. שהיה מחבב מאוד את ארץ ישראל מה ראה לומר ארץ אוכלת יושביה היא? אלא תכסיסן היה. אמר אעשה עצמי מקורב לרובם וקמעה קמעה אצרפם לכלב ויהושע.

    שפט בן חורי -על שלא שפט את יצרו, ונעשה חורי מן הארץ .שגרם לעצמו משפט בחור א' של בגיהנם. שגבור מלחמה היה מה ראה להגיד אפס כי עז העם היושב בארץ? אלא ראה חבריו גבורים ממנו אומרים חזק הוא ממנו ולא רצה להתגאות עליהם.

     

    שליחות/ שיר מאת אהובה קליין

    [הערה:השיר נכתב  בהשראת פרשת השבוע: שלח- סיפור המרגלים שהוציאו  את  דיבת הארץ רעה לאחר שחזרו עם מיטב פירותיה- אשכולי ענבים תאנים ורימונים...]

     

    ישנה שליחות לשם שמים,

    זכה וטהורה כמים

    כדוגמת : משה , אהרון ומרים

    אמיתיים בעוצמתם כמרחבי הים.

     

     ישנה שליחות נושאת  תרמית

    נחש ערום וגם ממית,

    כמעשה המרגלים-

    המוציאים דיבת הארץ במילים.

     

    ישנה שליחות של קירות הבית

    המעידים על אופיו של בעל הבית:

    האם ,איש אשכולות ורב פעלים?

    או שמא- רע ורב מעללים?

     

    חייב אדם לחפור במעמקי נפשו

    על מנת לגלות  מהות שליחותו,

    כישוריו ויכולתו-

    באמצעותם ימלא ייעודו..

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה