כותרות TheMarker >
    ';

    מילים של חמלה

    פרשת בָּלָק, עוסקת ביח"צנות ובדילמה של היחצ"ן: לשקר או לא. הבחירה באמירת אמת היא עניין מקצועי נטו (ובסוף יש ציצים).

    9 תגובות   יום רביעי, 19/6/13, 01:56

    בִּילְעָם בֵּן-בְּעוֹר (ממשרד יח"צ B-B-B) נשכר על ידי בלק בן ציפור מלך מואב ללכלך על היריבים הישראלים המתקרבים לגבולות מואב, לאחר שראה "את כל אשר עשה ישראל לאמורי". בילעם, יחצ"ן מנוסה ומומחה בקללות ובטינופים, יודע כי עדיף לצאת מהעניין טיפש, ולא לצאת שקרן. ברור לו שהוא עלול להיכשל ולפשל מתישהו.  זה חייב לקרות, וזה קורה לכולם. אבל אז, לפחות תהיה לו היכולת לומר - טעיתי, עבדו עלי. היושרה שלו שווה יותר מכותרות או כסף. הלקוח שלו נקלע למצב משברי. הדבר האחרון שבילעם צריך זה לנתח עבור לקוחו את הגורמים לנפילה. הלקוח מגיע אליו מפוחד עוד קודם שהגדיר את מטרתו. בילעם  מבקש מהשליחים ללון בביתו ובבוקר הוא מוסר להם את החלטתו: הלקוח במשבר בלתי הפיך, ולכן קללות או יח"צנות שלילית לא יעזרו. בלק מנסה שנית. מבטיח שכר גבוה, כסף וזהב. בסופו של עניין בילעם יוצא למשימה לא בגלל הכסף ולא בלב שלם.

    כבר בהתחלה, תקלות. האתון סטתה מן הדרך ללא סיבה, היא מבועתת, נוטה אל הצד ולוחצת את רגלו של בלעם אל הגדר. בלעם כועס ומכה. ואז רובצת האתון על מקומה ומסרבת להתקדם. בלעם מרגיש כי  אם ייצא פעם אחת שקרן, התוצאה: בהמשך, כל הודעה שיוציא, ולכל משפט שיגיש, יתווסף מייד סימן שאלה. כל סיפור יצטרך לעבור שבעה מדורי גיהנום של אימות, ועלול לא להתפרסם. אי אפשר לומר את זה אחרת ואי אפשר לסובב את זה: "חייבים להפסיק לשקר". לא לעוות את האמת, לא לנפח בלונים בלתי מציאותיים. שקר, לעולם יצוף על פני המים. בכל פעם שבילעם ימכור מעשיות שיגרמו למישהו להיראות אידיוט - הוא יספוג את הנזק.

    עליו לאמץ הכרעה אישית, מקצועית, ערכית. "אצלי, לא משקרים". במקרה שהפתרון הוא חד משמעי – שחור או לבן –  כדאי להודיע על כך ללקוח. אם הנזק הוא כבר בלתי הפיך - אין סיכוי להצליח, ולכן יש להציע  ללקוח לרדת מזה. חבל על הזמן.  

    היחצ"ן הידוע כובש את יצר החמדנות. אומנם הוא יכול להרוויח המון כסף עם אפס עבודה אך בחר לא לעשות זאת. היתרון ברור: אמינות, אמינות, אמינות.

    בילעם מברר אפשרות של ניגוד אינטרסים. ייתכן כי עזרה ללקוח אחד – תפגע בלקוח אחר. בחומרים רגישים לא להזדהות עם הלקוח באופן מוחלט. לא למות למענו, לא להיות חלק ממנו. זה טוב  לטווח קצר, אבל היח"צן יימדד לפי התוצאה. 

    ברור לבילעם מיהו הלקוח, מה העבר שלו ולמה הוא שואף. כדאי להבין ולהכיר את הלקוח לפני שניגשים לתת לו עצות. לחשוב על גימיקים שיביאו לפירסום - כלומר, איפה הוא רוצה את האייטם הספציפי ומה הגימיק שבו אפשר להשתמש כדי להעלות את האייטם להיות מציאותי – לא להתחייב על דברים מעבר ליכולת. להנמיך ציפיות אצל הלקוח ולהסביר שמטבע הדברים, רק חלק מהמטרות יתגשמו. למצוא את מה שיוצר עניין תקשורתי, שונה ומעניין לספר.

    בילעם מחליט: נארגן מיצג. הוא מצווה על בלק לבנות שבעה מזבחות בהם הוא יעלה שבעה פרים ושבעה אילים. הוא ניגש להתבודד, וכשהוא שב לבלק, הדברים ברורים. את דבריו הוא נושא בלשון מליצית כשנבואתו כוללת גם את העתיד המזהיר הצפוי ליריב, לישראל, לצד העונש המר המצפה לאויביהם. בלק המאוכזב מנסה להעביר את בלעם למקום אחר, שוב הוא בונה שבעה מזבחות ומקריב בהם קורבנות ושוב הולך בלעם להתבודד ולהינבא. הוא שב ובפיו תוכחה לבלק: "לא איש א-ל ויכזב!" א-הה...

    הלקוח, בלק המאוכזב רותח: "מה עשית! קראתי לך כדי לקלל את אויבי ואילו אתה ברכת אותם! ברח לך אל ביתך". ללקוח תמיד יהיו רצונות, שאיפות ומאוויים. תמיד נזכור כי הלקוח שלנו הוא בן אדם. עלול להיות עם סף ריכוז נמוך, בעיות בשליטה בדחפים, שיפוט גרוע, לא לומד משגיאות. אנשים עם הרגלים רעים,  מחפשים ריגושים,  יש להם מצפון חלש, לא עקביים, לא משלימים משימות, מחפשים עימותים, הכעס והשינאה ממלאים את החיים שלהם בעניין, לא יכולים להתנהל ללא דרמות, כל הזמן חושדים "מי בא להם לא טוב". 

    "אמרתי לך מראש", משיב לו בלעם, "כי לא אוכל לעבוד נגד מצפוני".

    לפני צאתו לדרך הוא שב ומתנבא ולבסוף הוא מייעץ לבלק למזער את הנזק התדמיתי. לקחת את בנות מואב לקרחאנה של סקס ופולחן,  ובאמצעותן להסית את הישראלים לעבודה זרה. הפתרון מתגלה כמוצלח: בנות מואב ובנות מדיין המופקרות מסיתות את בני-ישראל להשתתף בהתלהבות עצומה במופע של ציצים, קוּסִיוֹת-אֵש, ומוסיקה ים תיכונית...   

    דרג את התוכן:

      תגובות (9)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        2/7/13 19:56:

      צטט: שולהקרן 2013-07-01 12:56:18

      JIFA=ZEVEL ADOM
      את נמצאת ברמה הגבוהה ביותר של פסגת המודעות העצמית. ללכת בדרך האמת שלך היא הדרך הטובה ביותר. היא זאת אשר תוביל אותך תמיד למה שנכון ומתאים לך ויביא לך שמחה. הכי חשוב להאמין בעצמך ומה שאת חושבת על עצמך זה מה שאת משדרת ועם הזמן מחשבתם של הסובבים אותך עלייך זהה למה שאת חושבת על עצמך, את אישה חזקה. המשיכי בדרך שלך.
       
        1/7/13 12:56:
      JIFA=ZEVEL ADOM
        30/6/13 09:52:

      צטט: שולהקרן 2013-06-24 23:46:21

      JIFA ME RAMAT HASHARON HEGIA LE RAANANA

       

      כתיבתך, שולה, מרגשת ויפה, נפלאה בעיניי.  כל כך נעים להעלות זיכרונות מן העבר ולהתרפק על רגעים יפים שהיו. ומה יפה יותר מלהביע את רגשותיך במילים? מאחל לך המון הצלחה... כל כך מרגש. אהבתי מאוד את המסר  דרך מילים. מאחל לך פריחה באהבה כתיבתך.

        29/6/13 08:28:
      חזק!
        24/6/13 23:46:
      JIFA ME RAMAT HASHARON HEGIA LE RAANANA
        23/6/13 10:03:
      יש לרני רהב ללמוד משהו מ- BBB .
        20/6/13 09:48:
      ר"ש, השלמת פערים מדהימה! נהניתי מנקודת המבט התקשורתית. מבריק. מתוחכם כמו פוליטיקה סינית :-) [שושן]
        20/6/13 07:52:
      איזה נקודת מבט אקטואלית.... (כן רוני רהב לא רוני רהב כן רו....)
        19/6/13 08:51:
      פרשנות מעניינת לפרשת השבוע.

      פרופיל

      רפי הג'ירפי
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      ארכיון