כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    תגובות (8)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      18/2/19 15:17:

    קראתי בעניין רב את שכתבת על מעשה העגל,,,ואת ראיית האמן שבך (ציור ופיסול)... באשר להלכי הרוח התהיות השאלות והמחשבות המתעוררים נוכח הסתירות העולות לכאורה..ועל הסתר הפנים שיש בהתגלות  לעם ישראל במעמד הר סיני מחד, וההתגלות למשה מאידך.

     

    אינני סבור כי חטא עגל  הזהב היה החמור מכל החטאים ...ועולה עליו בחומרתו חטא המרגלים והוצאת דיבת הארץ רעה... במיוחד לאור תוצאותיו החמורות יותר..אשר הביאו לכליון ולמותו של כל דור המדבר ...במדבר,  למרות שדור זה היה "דור דיעה" וזכה לגילוי השכינה במעמד הר סיני ...במעמד נשגב בו שמע קול אלוקים מדבר אליו בשתי הדברות הראשונות: "אנוכי "  "ולא יהיה לך אלוקים אחרים על פני... " ...


    וזאת לעומת התוצאה בה נהרגו 3000 אנשים מעם ישראל בחרב "ע"י בני לוי לאחר הקריאה המפורסמת של משה המנהיג: "מי לה' אלי "...


    החומרה במעשה העגל לא היתה בעצם עשיית העגל ...שהרי העם אמנם היה שותף בהבאת הזהב .... אבל  מעשה אהרון הוא אשר לכאורה הוביל לתוצאה...וגם לגביו מסביר אהרון: “וָאֹמַר לָהֶם לְמִי זָהָב הִתְפָּרָקוּ וַיִּתְּנוּ-לִי וָאַשְׁלִכֵהוּ בָאֵשׁ וַיֵּצֵא הָעֵגֶל הַזֶּה”.ומפרש רש”י: “ואשליכהו באש ולא ידעתי שיצא העגל הזה, ויצא”.


    החטא הגדול של עם ישראל...התבטא יותר, בזה ...שהעם (יש אומרים הערברב)..הכריזו על העגל "אלה אלוהיך ישראל"!!! וזאת בעיתוי סמוך מאוד, לשמיעתם את שתי הדברות הראשונות מפי הגבורה. ובסמוך מאוד להתחייבות שנאמרה על ידם "נעשה ונשמע".


    חטא זה היה ניתן לסליחה... גם בהתחשב בכך שמלכתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו במצריים, ושנות דור ראו את אלילי מצריים כאלוקים...והיטמעותם במשך דורות באמונה של עבודה זרה, היתה לכאורה דבר מובן וטבעי.

     

    להערכתי דווקא מילותיו של אלוקים למשה: "הרף ממני ואשמידם ואשך לגוי גדול", מוכיחים שחטא זה לא היה בגדר המחייב את כליונם, ונאמר רק למשה בלבד.

    וכי אלוקים היה צריך את רשותו או הסכמתו של משה?


    הדעת נותנת שהיה זה בגדר נסיון למשה...ומשה הוכיח מנהיגותו והתפלל בעדם, ולא התפתה שזרעו יחליף את עם ישראל. ולכן היה ראוי הוא..לתת להם את התורה, ולהתגלות אלוקית, ולכך שתורה תיקרא :תורת משה עבדי".

     

    ממליץ על קריאת המאמר המעניין אף הוא בקישור דלהלן:


    https://mida.org.il/2015/03/06/פרשת-כי-תשא-מעשה-העגל

     

    אין ספק שכל עניין ההתגלות האלוקית במעמד הר סיני ...וכן מעשה העגל מעלה שאלות רבות...ושווה עיון רב ..תודה על שהעלית!!!

     

     

      17/2/19 19:25:

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן

    דרורית סן / מה קורה?  איחוי זכוכית
    תוצאת תמונה עבור דרורית סן
    דרורית סן / 'איחוד בצמרת' - איחוי זכוכית
    תוצאת תמונה עבור דרורית סן איחוי
    דרורית סן / ב'לאגן' -איחוי זכוכית
      28/8/17 18:51:

     

    http://cafe.themarker.com/image/3397880/

     

     

      דרורית סן /  להתחיל קצת לקלקל ולתקן עוד פעם - איחוי זכוכית

     

     

    מה הזמן מסמן לי 
    זה הכל שאריות של החיים 

    ולחיות את הרגע 
    להתחיל לאסוף את השברים

    אולי אצא יותר 
    אתחיל קצת למהר 
    להתחיל להסתדר 
    ולעשות קצת רעש 

    אולי מקום אחר 
    מקום יותר בוער 
    להתחיל קצת לקלקל 
    ולתקן עוד פעם
      4/7/13 15:36:

    דרורית סן / שברי זכוכית מותכים בחום ומתחברים ל/שמע ישראל

     

    ``שמע`, תיק עבודות עיצוב זכוכית, ויטראז' דרורית סן. תיקי עבודות אמנים ישראלים - אמנות ישראלית

    ``שמע` - עיצוב זכוכית, ויטראז'  ``שמע` - עיצוב זכוכית, ויטראז'``שמע` - עיצוב זכוכית, ויטראז'``שמע` - עיצוב זכוכית, ויטראז'``שמע` - עיצוב זכוכית, ויטראז'

     

    moses

    אי אפשר להתייחס לנושא תיקון ושבר
    בלי להתייחס מעט ל'קבלה' ומסטיקה יהודית

    התורה מרחיבה  על מעשי הנסים שאירעו ביציאת מצריים:

    מעבר בני ישראל בחרבה, עמוד העשן והאש אשר התווה להם את הדרך,

    אך נותרו נסתרות ההתרחשויות של ההתגלות על הר סיני,

    המסורת נותנת במתכוון לאירועים אלו דגש מיסטי מיוחד באומרה

    שאף נביא בישראל לא זכה לראות כמראה אשר חזתה אפילו שפחה במעמד הר סיני.


    בוודאי לוותה עלייתו של משה להר סיני בקשיים טכניים

    ובחוסר יכולת לתפוס בשכל האנושי.

    הרי אפילו כשמשה עמד במראה הסנה הבוער באש

    הוא נתקף בהלה ותחושת חוסר אונים אז מה קורה כאן?


    בעלות משה השמימה לקבל את התורה ויבוא ענן ויתייצב לפניו.

     

    ויחלק הענן לשני חלקים ויבוא משה בתוכו. 


    וישאהו הענן משם והלאה...


      עד לשער השמים,

    הממונה על צבא המלאכים בשמים מתפלא

    כיצד הצליח משה בן התמותה להגיע עד הלום.

    משה מוסר לו בשליחות מי הוא בא.

     

    משה עובר את נהר האש ונגש אל המלאכים הסובבים את כסא כבוד ה'.

    ויראם משה ותיפול עליו אימה ופחד,

    כי גדולה שלהבת המלאכים האלה, וכמוה לא ראה.

    ה' מאציל מזיו כבודו על משה לחזקו שלא תוכל אש המלאכים לנגוע בו.

     

      היכן בעצם שהה משה משך 40 יום ו40- לילה?

      עפ"י אחד המדרשים הוא שהה במקום בו התהפכו סדרי עולם.

    במקום שאין בו יום ולילה, וממנו ניתן לצפות במהלך השמש,

    הירח, הכוכבים וכדור הארץ.

    כאילו  במעין חללית החגה במסלול מסביב לכדור הארץ.

     

     

     שני סוגי לוחות הברית השבורים וחדשים ליוו את בני ישראל משך מאות בשנים,

    לאחר מעמד הר סיני ומתן תורה מקבל משה הוראות מדויקות וברורות

    כיצד לבנות את המשכן וכליו.

    תמיד צריך העם לבנות "בית" לאל ותמיד בתבנית המשכן הראשון:

     

    "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם.

    ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו וכן תעשו",

    (שמות תרומה כ"ה פס' ט'-י').

     

      כלומר, המשכן, ומאוחר יותר גם בית המקדש, נבנו בדגם מבנה קיים "למעלה".

    עפ"י חז"ל וכן עפ"י ספר הזוהר,

    הראו לו למשה את דגם המשכן העתידי ב"מחזה" – ברוח נבואית:

     

     "הראה לו הקב"ה הוא למשה דיוקנו של כל דבר ודבר כאותו דיוקן שהוא למעלה",

    (התשבי, "פרקי זוהר", עמ' רי"ח).

     

    מה הייתה מטרתם של המשכן, הלוחות וארון הברית?

    מתקן מיוחד להפקת מזון עתיר חלבונים- המן המדברי?

    עפ"י מחקר מיוחד במינו של זוג החוקרים הבריטיים ג'ורגססון ורודני דייל 

     מחברי הספר "מכונת המן" משנת 1978?


     אולי גנרטור להפקת אנרגיה?

    שמטרתו הייתה לסייע למשה ויורשיו לקיים תקשורת קבועה עם כוח עליון?


     אולי שימשו הכלים ומתקן זה מעין אתר נחיתה?

     מה פירוש המילים "כאותו דיוקן שהוא למעלה"?

    דגם של מתקן דומה בספינת החלל או בכוכב האם?


      לשם מה היה צורך במלאכה המדוקדקת כל כך מבחינה מיכנית, ארכיטקטונית וטכנית?

     מה גם שכתבי הקודש משתמשים רבות במילים שכינה או כבוד ה' 

    לגבי תפקיד המשכן או המקדש בהזהירם אותנו שאלו גילויים אלוקיים בלבד,

    ואל לנו לחשוב כי ההוויה האלהית האינסופית זקוקה להם, אלא רק אנו כבני תמותה

    זקוקים למוחשי למקום השכינה.

     

    מתמיהה מהות הקשר האישי שבין משה לקב"ה.

    מצד אחד נאמר "כי לא יראני האדם וחי"

    ומצד שני דיבר משה דיבר עם הקב"ה פנים אל פנים.

    כלומר, היו רגעים בהם הסיכון היה רב, ורגעים בהם הקשר היה אפשרי:

     

    "ומשה יקח את האוהל ונטה לו מחוץ למחנה הרחק מן המחנה וקרא לו אוהל מועד… ו

    היה כבא משה האהלה ירד עמוד הענן ועמד פתח האוהל ודיבר עם משה. ו

    ראה כל העם את עמוד הענן עומד פתח האוהל…

    ודיבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו".

    שמות ל"ג פס' ז'-י"א

     

    כשמשה מבקש לראות את כבוד ה' הוא מקבל את התשובה:

     

    "לא תוכל לראות את פני כי לא יראני האדם וחי. ו

    יאמר ה' הנה מקום אתי וניצבת על הצור. ו

    היה בעבור כבודי ושמתיך בנקרת הצור

     ושכתי כפי עליך עד עברי, והסירותי את כפי וראית את אחורי ופני לא יראו".

    שמות ל"ג פס' י"ז-כ"ג

     

      אם היו אלו אמצעי זהירות מפני סוג קרינה רדיואקטיבית מסוכנת של רכב חלל?

     

    האם היה צורך להגן על משה בן התמותה על ידי מסננים מיוחדים?

    האם הסכנה הייתה קיימת רק כאשר היה הרכב בתנועה?

    לאחר ששהה משה על ההר 40 יום ולילה. ביורדו "קרן עור פניו ויראו מלגשת אליו",

    כך שמשה חייב היה לשים על פניו מסווה, מה פשר הדברים?

     


     '' ''

      "שבירת הכלים" אנסלם קיפר 2012 – תערוכת הפתיחה של האגף החדש במוזיאון ת"א

     

    כשנבנה בית המקדש בימי שלמה הושמו בו ארון הברית

    בצירוף מטה אהרון, צנצנת המן ושמן המשחה,

    אשר ניצבו שם עד תקופת המלך יאשיהו אשר גנזם במקום מסתורין.


     תעלומת הארון וכלי המקדש הגנוזים משלהבת את דמיונם של רבים התוהים היכן הם מצויים.

    חוקרים טענו שגילו את שרידי תיבת נח על הרי אררט בתורכיה,

    אחרים טוענים שגילו את עקבות ארון הברית בעבר הירדן.

    בספר "מסעי ישראל" לישראל בן יוסף בנימין אשר ביקר בארץ ב-1847:

     

    "במקום היכל קודשנו בנו עתה בית תפילה למוחמדים. ואומרים כי נמצאת שם מערה עמוקה אשר עד היום לא נודע מה בתוכה. היהודים אומרים כי שם טמון ארון הקודש, ושרידי בית המקדש. מושלי תוגרמה (תורכיה) הקדמונים חפצו לדעת מה בתוכה, אך אחרי אשר מתו כל האנשים אשר ניסו לבוא לתוכה, ניערו חוצנם מחפץ זה".

     

     

     

    הרחקת כלים אלו  מבית המקדש פגמה בייחודיותו,

    אך למרות זאת עדיין נותרו בעצם מבנהו ובעבודת הקודש שנעשתה בו דברים תמוהים רבים.

    כניסת הכהן הגדול לקודש הקודשים אחת לשנה בלבד, ביום הכיפורים.

      מסתבר שהייתה בכך סכנת חיים, ולרגליו של הכהן הגדול, היו קושרים חבל של זהב

    שאם חלילה ייכשל וימות ניתן יהיה לגרור אותו החוצה.

    בפנים הוא היה מקטיר קטורת ובשלב של התעלות הנפש

    הוא "שמע את קול כנפי הכרובים מזמרים ומקישים כנפיים פרושות למעלה".

    לאחר שסיים "שכך קול כנפיהם ונדבקו בלחש"

    אם זכה ותפילתו נתקבלה, הייתה קרן של אור יורדת מלמעלה וריח של בושם אפרסמון מתפשט לכל עבר.

    אז היה חוזר ממצב של התעלות רוחנית למצב הרגיל,

    ואז היה פותח את פיו ומתפלל את תפילתו.

    "לאחר שסיים זקפו הכרובים כנפיהם כמקודם והיו מזמרים.

    אז ידע הכהן שעת רצון היא ושעת שמחה לכל, וכל העם ידעו שנתקבלה תפילתו".


     לאחר חורבן בית ראשון נסתלקה נבואה מישראל.

    הקשר הישיר - יכולת החזון המופלאה של משה, ישעיהו, יחזקאל נעלמו. 

     

     בכל זאת נותרו כשריד וכסימן עשרה ניסים 

     אשר היו מתרחשים דרך קבע בבית המקדש.

     

    -  "לא הפילה אישה מריח בשר הקודש

    מעולם. לא נראה זבוב בבית המטבחיים",

    "לא כיבו הגשמים אש של עצי המערכה".

    "לא ניצחה הרוח את עמוד העשן" ועוד.

     


    ''

      4/7/13 09:30:

    השלכות מתיקון שברי הלוחות לחיינו כאן ועכשיו

     

    לאסוף את השברים

     

    ''

    מאוחר מדי. הרחקתי לכת מדי. אף פעם לא אשוב להיות כפי שהייתי.

     

    סיפור עגל הזהב, החטא הלאומי החמור ביותר בהיסטוריה של העם היהודי.

    איזה פאשלה - שבועות ספורים בלבד לאחר ההתגלות הכבירה ביותר בכל הזמנים,

    כשבני ישראל ראו ושמעו את בורא העולם בעצמם,

    הם הולכים ומשתחווים לעגל?

    התורה מתעדת את הרגע הבלתי-מחמיא הזה  ופרטיו המכוערים.

    מדוע?

    אולי הלקחים החשובים ביותר שעלינו להפיק מן האפיזודה המביכה הזו הם:

     

    ראשית כל, שאנשים אכן חוטאים, בני אדם אכן עושים טעויות,

    ואפילו אלו שראו את אלוקים במו עיניהם יכולים לשגות ולקלקל את השורה – בגדול.

     

    ושנית, שאפילו אחרי נפילה כה גדולה, עדיין יש תקווה, לא משנה מה.

    ה' אומר למשה לחרות לוחות ברית חדשים,

    במקום אלו שהוא ניתץ כאשר ירד מן ההר והיה מזועזע ממה שעשו ישראל בהיעדרו.

    (משהו כמו "שברת אותם – עכשיו תקן אותם"

     התורה רוצה לסייע לנו להבין את חולשותיהם של בני אנוש,

    את חולשתנו המוסרית ואת המציאות של מערכות יחסים, רוחניות או מסוג אחר.

    ה' נתן לנו תורה מושלמת. לוחות הברית הוכנו בידי אלוקים, טהורים ומקודשים,

    אבל אז הן נשברו.

    האם פירוש הדבר שהכול אבוד?

    האם באמת אין כל תקווה?

    האם איבדנו את הסיכוי לגאולה?

    הרי מה חמור יותר מנפילה לעבודת אלילים?

    הפרת שתי הדיברות הראשונות ולוחות הברית נופצו לרסיסים.

    כיוון שכבר לא היינו ראויים להם???

    אולם, התורה מלמדת כי לא הכל אבוד.

    רע ככל שהיה הדבר עדיין ניתנת לאדם האפשרות לתקן את הנזק.

    משה מכין מיד לוחות חדשים.

    נכון, הם לא יהיו בדיוק אותם לוחות כמו אלו של ה',

    אבל יהיו לנו לוחות הברית למרות הכל. אנו יכולים לאסוף את השברים.

     

    משמעות שבירת הכוס מתחת לחופה.

    אנו עושים זאת כדי לזכור את ירושלים ובתפילה לבנייתה מחדש,

    אך זה גם מלמד את החתן והכלה העומדים להתחיל דרך חדשה בחייהם – לקח חשוב מאוד אודות החיים.

    מה מתרחש ממש אחרי שהחתן שובר את הכוס?

    כולם צועקים - "מזל טוב!" המסר כאן הוא ברור. משהו נשבר? נו, זה לא סוף העולם.

    לא נורא. גם זה יעבור. עצה פרקטית טובה מאוד לזוג הטרי לשמירה על השלום והשלווה.

     

    אין ספק שישנן הזדמנויות שניות בחיים.

    "הצ'אנס שלך". קיימות הזדמנויות שניות ושלישיות.

     

    בחיים, אפשר לאסוף את השברים.

    בין שיהיה זה הקשר שלנו עם ה', עם הבעל/ האישה, עם ילדינו או עם עמיתינו לעבודה,

    אנו יכולים לתקן את הנזק שגרמנו.

    אם יכולנו להתאושש מפרשת עגל הזהב אזי האתגרים שעומדים בפנינו הם פעוטים.

    אורה של ירושלים, תיק עבודות ציור, ציורים, ציירים - יצירות אומנות ישראלית דרורית סן. תיקי עבודות אמנים ישראלים - אמנות ישראלית

                             התיקון - דרורית סן

     

      4/7/13 08:40:

     

                דרורית סן /  תוספת התושב"ע - פרשנות אנושית לתורה בלוחות שהוריד משה מסיני

    ```מאימתי```, תיק עבודות יודאיקה, אמנות יהודית דרורית סן. תיקי עבודות אומנים ישראלים - אומנות ישראלית

     

    '''' ''

     

     

     

    "ולכל היד החזקה... אשר עשה משה לעיני כל ישראל "

     בפרשת 'זאת ברכה', מסופר אודות פטירת משה רבנו.

     התורה משבחת אותו ומתארת את מעלותיו הנפלאות של אדון כל הנביאים.


     הפרשה מסתיימת במילים:

    "ולכל היד החזקה... אשר עשה משה לעיני כל ישראל".

     מהו "לעיני כל ישראל"? 

     מסביר רש"י: "שנשאו לבו לשבור הלוחות לעיניהם",

     הקב"ה שיבחו על כך: "יישר כחך ששיברת".

     למקרא הדברים הללו מתעוררת השאלה הפשוטה

     וכי שבירת הלוחות היא מעלה גדולה כל כך שדווקא בה

    רואה התורה לנכון לסיים את שבחיו של משה?! האם בכלל יש בזה שבח כלשהו


     את משמעות שבירת הלוחות פירש רש"י במקום על ידי משל:

    "משל למלך שהלך למדינת הים והניח ארוסתו עם השפחות

     מתוך קלקול השפחות יצא עליה שם רע

     עמד שושבינה וקרע כתובתה

     אמראם יאמר המלך להורגה,  אומר לו עדיין אינה אשתך".


     והנמשל: "המלך זה הקב"ההשפחות אלו ערב רב

    והשושבין זה משה;ארוסתו של הקב"ה - ישראל". 

    שבירת הלוחות לא הייתה כעונש לבני ישראל

    אלא להפך – על ידי כך הציל משה את העם מחמתו של הקב"ה על הארוסה שסרחה.

     

    השבח הגדול שמוצא את ביטויו בהזכרת מעשה שבירת הלוחות על ידי משה

    למרות שהיו לוחות הברית יקרים בעיני משה.

    וסף על עצם חביבותם של דברי התורה בעיניו בהיותו זה ש"קיבל תורה מסיני", 

    היו לוחות אלה "מעשה אלוקים... מכתב אלוקים", והוא זכה לקבלם מידי הקב"ה בכבודו ובעצמו.

    ואולם, כאשר ראה משההרועה הנאמןשיש מקום לחשש

    שמא תפגע מציאותם של הלוחות בעם ישראל לא היסס לרגע (ואף לא שאל את פי ה'),

    ושבר את הלוחות כדי להציל את צאן מרעיתו

    ולהציל את מיאת החלק הירוד שבעםזה שנכשל בחטא העגל!

     

    זוהי אפוא מעלתו הגדולה של משה רבנו

    לא זו בלבד שהפקיר את עצמו כדי להגן על ישראלבאמרו: "מחני נא מספרך" - 

    הוא אף שבר את הלוחות שקיבל מידי הקב"ה בכבודו ובעצמו

    כדי להגן על היהודים שנכשלו בחטא העגל

    זו שיאה של מסירות נפששבה מסר משה רבנו את כל כולו

    את הדברים היקרים ביותר בעיניולמען עם ישראל.

    ולכןלאחר שהתורה מונה את מעלותיו הרבות של משה רבנו

    היא מסיימת במעלה הגדולה ביותר - "לעיני כל ישראל" -

    "שנשאו לבו לשבור את הלוחות". ה

    ייתה אצלו "נשיאת לב", כאשר רגשות האהבה לעם ישראל גברו על אהבת התורה וכבוד התורה

    עד ששבר את הלוחות למענםוזו מעלתו הגדולה ביותר של מנהיג ישראל אמתי כמשה רבנו!


    ''

     

    ''

      23/6/13 09:59:

    כל התורה האקולוגית של מחזור בנויה על שבר ותיקון

    הבגד כבר דהוי הרוס קרוע ושבור באו נמחזר ונשדרג

    ליצירת אמנות

     

    יצירה של בלה בורסודי מבגדים ישנים

     

                           פסל מחולצה גברית ישנה

     

    ועוד יצירה של בלה בורסודי.

      23/6/13 07:21:

     

     

    ''

     

                                  קו השבר  -  דרורית San שטסל

     

    לשבר ולתיקונו נוספו משמעויות סמליות אלגוריות ומטפוריות רבות

     

    החל מהשבר הנוראי של השואה

     

    ''

     

    וכלה בשבר הפוסטמודרני

     

    ''

    בספר על לוחות ושברי לוחות בחר

    הרב שג"ר בסרט 'אמא של שבת' של ענבר נמדר במשפחה כמייצגת משברים ותיקונם

     

    ''

     

     

    וַיַּשְׁלֵךְ מידו [מִיָּדָיו] אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר. (שמות לב יט)
    לוחות ושברי לוחות מונחים בארון (בבא בתרא יד, ב. מנחות צט, סוף עמוד א)

     

    בעבודת האדם לקונו: בלימוד התורה צריכים להיות שני דברים הפכיים – לוחות ושברי לוחות.

    מצד אחד, על האדם להיות בבחינת "לוחות".

    כמו שהאותיות שעל הלוחות היו חקוקות על האבנים ואי אפשר היה להפריד בניהם,

     על האדם להבין ולהשיג בשכלו הוא, את דברי התורה, עד ששכלו והתורה יהיו לאחדי

     אפילו אם מאמי במה שכתוב בתורה, עדיין אינו יוצא בזה ידי-חובת תלמוד תורה,

    כי רק כאשר מבין בשכלו את התורה, הרי הוא יוצא ידי חובתו.

    אך מאידך - באותו "ארון" בו מונחים הלוחות, היו גם "שברי לוחות",

    בשביל לימוד התורה, על שכלו של האדם "להשבר". 

    כי מכיון שחכמתו של הקב"ה גבוהה לאין שיעור משכל האדם, ורחוקה ממנו בתכלית,

    אי-אפשר שהשכל יבין וישיג אמתית חכמתו של הקב"ה.

    ורק ע"י שהאדם הוא בבחינת "שברי לוחות", ומתבטל לגמרי לחכמתו של הקב"ה,

    אזי מסייע לו השם יתברך שיתעלה שכלו לבחינה גבוהה ביותר,

    ויהיה מסוגל להשיג אמיתתה של תורה.

    וכמו שאומרים בתפילה, אלקי נצר "ונפשי כעפר לכל תהיה" ורק לאחרי זה יכול להיות "פתח לבי בתורתך". אבן עזרא

    0

    מה הזמן מסמן לי - לאחות את השברים!

    8 תגובות   יום שישי , 21/6/13, 08:18

     

    ''

     

           שבירת הלוחות   -  דרורית San  שטסל/

     

     

     

     

    `חיבור` - ציור, ציורים, ציירים - יצירות אומנות ישראלית    

     התורה - דרורית San שטסל.

     

     

    התענית על שבירת הלוחות הראשונים

    שהכין האל בכבודו ובעצמו.

    האם בכך נוצרה פגימה בתורה? ופגיעה בברית סיני?

     

    'השפת אמת':

    כל המתנות שנתן הקב"ה לישראל הם לעולם

    כולל הלוחות הראשונים.

    אותיות פורחות באוויר ומאירות משברי הלוחות הגנוזים 

    ולכן בשבת קודש שהיא מעין עולם הבא יש הארה מלוחות ראשונים.

     

    אם היו מקבלים את הלוחות הראשונים היו דברי התורה נחקקים

    על לוח לבם של ישראל לעד שנאמר 'חרות על הלוחות'

     

    העובדה שלוחות שנים מחליפים את אלו השבורים

    איננה רק דבר שלילי אלא עקרון המכיל מספר דברים חיוביים;

    עצם יצירת חלופה מיד לאחר השבר מצביעה על חיוניות יתרה של התורה.

    התורה כאיבר חיוני שהנשמה היהודית והעולמית

    תלויה בו מחוסן ומגליד במהירות שיא אפילו לאחר ניפוץ...

    ובניגוד לצפיות - יוצא אפילו מחוזק וחסין משבירה מחודשת - נגד כל הסיכויים.

     

    האם שבירת הלוחות היא תגובה ספונטנית של משה לחטא העגל?

    האם לפנינו סוג של יוזמה אישית של גדול הנביאים שפעל מתוך אינסטינקט

    אישי ולא צו אלוקי? למעשה בכך פתח שער אל עולם התורה שבע"פ.

    התיקון לחטא העגל שקרה מתוך רצון להפוך את האל למוחשי ונגיש

    הוא הפיכת התורה לארצית אנושית, שבעמל של למידה ברוח מופשטת

    ניתן להגיע לפרשנות ולהוריד את התורה מהשמים אל שיקול הדעת

    של חכמי ישראל כאן ועכשיו.

    התורה שבע"פ, שנוצרה בעקבות שבירת הלוחות שנכתבו באצבע אלוקים,

    לא בשמים היא.

     

     

    הנצרות נאחזת באירוע של בשבירת הלוחות כהוכחה לניתוק הברית

    בין עם ישראל לאל והחלפת העם הנבחר שחטא בחטא כה חמור

    סגידה לעגל הזהב - בעם הנבחר החדש - הנוצרים.

     

    היו פרשנים יהודים, בעיקר בתקופות של וויכוחים מרים עם הנוצרים

    שפרשו את שבירת הלוחות כצעד בלתי רצוני של משה

    כחולשה של ידיו הרועדות מרב צער, שגרמה

    לנפילת הלוחות וניפוצם

     

    אמנים בכל הדורות תיארו את שבירת הלוחות במגוון

    רחב של אופנים שמהם ניתן להבין את השקפת העולם של היוצר

     

    ''

     

    ''  

     

        

     

    ''

     

    ''  

     

    מה לדעתכם רצה לבטא כל אחד מהיוצרים באמצעות היצירה האמנותית המיוחדת שלו?

     

    האם ניתן ליחס  לרקע התקופה בה יצר האמן לאקטואליה של חייו ותקופתו

    את הפרשנות והשקפת העולם שמשמתקפת? ואולי אותה ניסה להציג במודע ביצירה?

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      .D.S
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין