כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - ואתחנן - שבת נחמו

    9 תגובות   יום חמישי, 18/7/13, 22:46

    מה המיוחדות של עם ישראל בין האומות ?

    כל עם בעולם מפתח את עצמו , דואג לאינטרסים הלאומיים שלו. יש לו גם ראייה כללית על קידום כלל העולם והאנושות , אך לא תמיד שאיפה של עם היא שכל העולם ילמדו מהם .

    הקב"ה מציב לעם ישראל את המטרה הזאת , שכל העולם יסתכל על עם ישראל ויראה את חכמתו ותבונתו של עם ישראל :

    "ושמרתם ועשיתם, כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים, אשר ישמעון את כל החוקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה".

    ספר התורה , החוקים והמשפטים שנתן הקב"ה לעם ישראל , הם תהילתו של עם ישראל. עם ישראל שמקיים את משפטי ה' מקדש את שם ה' בעולם .

    וודאי שגם חכמות אחרות מלמדות גם הן על חכמת ישראל , כאשר עם ישראל שותף לקידום העולם מבחינה טכנולוגית וכו' .

    אבל ראש החץ בייעוד של עם ישראל בכלל ומול כלל העולם בפרט הוא שמירת משפטי וחוקי ה' , בזה נקדש את שמו יתברך בעולם , ובכך שיראו אותנו שומרים ומקיים את תורת ה' - אז יאמרו הגויים רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה .

    אך התורה מוסיפה עוד פסוק שבא לומר שבה באה לידי ביטוי גדלותו של עם ישראל :

    "כי מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו, כה' אלוקינו בכל קוראינו אליו" .

    גדלותו של עם ישראל היא בכך שאנחנו מסוגלים להיות קרובים אל בורא ומנהיג העולם .

    כל העולם וכל הברואים נבראו על ידי הקב"ה , אך אנחנו היחידים היכולים להיכנס אל 'החצר הפנימית' ולגשת ישירות אל הקב"ה .

    וכאשר רואים הגויים שאנחנו יכולים להתקרב אל ה' הם מבינים את גדולת ישראל .

    ומהי הדרך שבה אנחנו אכן מתקרבים אל הקב"ה ?

    אומרת כאן התורה "בכל קוראינו אליו", כאשר אנחנו קוראים אל ה' , כלומר בשעת תפילה .

    וכך אומר מדרש דברים רבה שהאלוהים של הגויים אולי הוא קרוב אליהם כי הוא נמצא בבתיהם (פסילים ואלילים) , אך הוא רחוק מהם כי אינו מקשיב ואינו יכול להושיע .

    אך אלוקינו הוא רחוק , גבוה מעל גבוה , אך לעם ישראל הוא קרוב ואנחנו יכולים לקרוא אליו - והוא שומע ומקשיב לקול תפילתנו .

    ומפרט המדרש כיצד באמת צריך לגשת לקריאה, לתפילה אל הקב"ה :

    "הלכה אדם מישראל שהיה קורא את שמע , מהו שיהא לו מותר להמתין אחר ק"ש ואח"כ יתפלל ?

    כך שנו חכמים שלושה תכיפות הן :

    תיכף לסמיכה שחיטה , תיכף לנטילת ידיים ברכה , תיכף לגאולה תפלה .

    ומי שהוא עושה כן , מהו מתן שכרו ?

    אמר רבה בר אבהו אם סמך ושחט יהא מובטח שקרבנו נתקבל , ואם נטל ידיו ובירך מיד יהא מובטח שלא יהא שטן מקטרג בסעודתו , ואם קרא ק"ש ונתפלל מיד יהא מובטח שתפלתו נשמעת...".

    כאשר אדם מקריב קרבן וסומך ידיו על הקרבן , בזה הוא מתוודה על חטאיו ומבין שהוא היה צריך לעלות לקרבן - אז קרבנו מתקבל , זה לא מעשה חיצוני , אלא האדם מכניע את עצמו לפני ה' .

    אדם הנוטל ידיו לפני סעודה מראה שיש צד קדושה באכילתו והוא לא אוכל רק כדי להשביע רעבונו .

    כך מי שסומך גאולה לתפילה , מבין שהתפילה היא לא רק בקשה על סיפוק הצרכים האישיים ,

    אלא התפילה היא מקדמת לקראת גאולת כלל העולם .

    וכך מסביר הרב קוק ('עין איה') את עניין סמיכת גאולה לתפילה :

    "שעיקר עבודת האדם תהיה למען כבוד ה' יתברך... שאף על פי שחסרים לו הרבה ענייניו הפרטיים ,

    מכל מקום לא יהיה כל דבר נחשב אצלו לעומת כבודו של הקב"ה ... תהיה תפילתו סמוכה לעניין הגאולה , שהיא עוסקת בתשועת הכלל שהוא כבודו של הקב"ה וכבודן של ישראל" .

     

    "יבש חציר, נבל ציץ - ודבר אלוקינו יקום לעולם"

    בשבת פרשת ואתחנן קוראים את ההפטרה הראשונה מבין שבע הפטרות של נחמה , הפטרת 'נחמו' . הנביא ישעיה אומר נבואת נחמה כאשר מרכז הנבואה הוא נצחיותו של הקב"ה לעומת שאר הדברים החולפים והזמניים בעולם , ובוודאי שלעומת העבודה זרה ושאר הדברים שבני האדם בוטחים ונשענים עליהם .

    "קול אומר קרא, ואמר מה אקרא, כל הבשר חציר וכל חסדו כציץ השדה... יבש חציר, נבל ציץ , ודבר אלוקינו יקום לעולם".

    - מסביר המלבי"ם שהחציר מתייבש לפני כל הצמחים , וכן ציץ צמח קטן בשדה - שאין בו משמעות , לעומת דבר אלוקינו שקיים לעד .

    כלומר , לכאורה אין חשיבות לכל הדברים הזמניים והחולפים אל מול גדלות ה' ונצחיותו .

    והאדם כאן נמשל לחציר ולציץ השדה הזמניים שאין להם יתרון מצד עצמם .

    ובאמת אין סיבה שיהיה יתרון לכל דבר גשמי שהוא זמני ובר חלוף .

    אך אם אנחנו יודעים שלכל דבר במציאות יש כח אלוקי המחייה אותו , אך כבר יש לו איזו חשיבות ,

    שהרי יש לו נגיעה באינסוף ברוך הוא .

    וכך מסביר השפת אמת את דברי הנביא ישעיה :

    "קול אומר קרא , ואמר מה אקרא?"

    כלפי חוץ אין שום יתרון לדברים הגשמיים .

    אך כאשר מקלפים את החיצוניות ומגלים את העולם הפנימי של כל הבריאה , ובוודאי של האדם ,

    אז מגלים את דבר ה' שמחייה את הכל .

    השפת אמת מביא את דברי חז"ל בגמרא בברכות על הפסוק מפרשת שמע שמופיע בפרשתנו "בכל לבבך" - שצריך האדם לעבוד את הקב"ה בשני היצרים , וכך הזוהר אומר שיצר הרע דומה לברזל שאמנם הוא קשה , אך כאשר הוא בא באש הוא מאבד את הקושי שלו ונהיה רך , כלומר גם את יצר הרע ניתן לרכך ולמצוא בו את הנקודה האלוקית שמחייה גם אותו. לכל דבר בבריאה יש חיצונית המסתירה את המציאות הפנימית הקיימת בו .

    לפיכך הנביא ישעיה לא בא לומר שהמסקנה היא "קול אומר קרא ואומר מה אקרא" - שאין שום יתרון ומעלה בדברים הגשמיים שכלפי חוץ לא רואים את המציאות האלוקית שבהם .

    ודאי שמצד עצמם הם אכן רק 'חציר העם, יבש חציר , נבל ציץ' , אך ניתן לגלות גם את המציאות הרוחנית האלוקית הפנימית של הבריאה, לגלות את הנסתר .

    הפטרה זאת באה כנחמה לאחר החורבן שניתן לראות אותה כסתירה וההיפך הגמור להשגחה אלוקית בעולם ועל ישראל וירושלים בפרט .

    אך המסר הוא שלכל דבר יש יד אלוקית מכוונת , לכל דבר יש ייעוד ומטרה .

    וכפי שמופיע בסיפור על ר' עקיבא שראה עם חבריו שועלים מהלכים על הר הבית , וחבריו בכו אך

    ר' עקיבא הצליח לראות גם כאן את היד האלוקית וכיצד תצמח גם מכאן ישועה וגאולה .

    יבש חציר , נבל ציץ - ודבר אלוקינו שקיים בתוך הבריאה , הוא קיים לעולם , כל הדברים החיצוניים יתגלו לנו כזמניים , אך יש מעלה גם לדברים הגשמיים מצד דבר אלוקינו שקיים בהם ומחייה אותם.

     

                  

    http://cafe.themarker.com/video/2694037/

    דרג את התוכן:

      תגובות (9)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/7/13 07:28:
      שלמה - תודה על פרשת השבוע - שבת עונג
        20/7/13 02:13:
      שבת שלום:)
        19/7/13 18:15:
      שבת של שלום...
        19/7/13 17:58:
      מעניין ומרתק, אבל נסה לנסוע ברכבת בשעת העומס, ונראה אם גם אח"כ תחשוב שיש לעם ישראל יתרון כלשהו על פני "הגויים". ולא רק שם, ברכבת. בכביש, במעלית בקניון, בנימוס האלמנטרי שבין אדם לחברו...ועוד ועוד. אז סורי, לא מסכימה איתך בדבר יתרונו של עם ישראל על פני עמים אחרים, כי אין יתרון כזה. ושתהיה שבת שלום.
        19/7/13 17:45:
      שבת שלום ומבורך ידידי!
        19/7/13 16:42:

      בפרשת השבוע ואתחנן, החלק הקשה זה העונש הכבד שמקבל משה(וגם אהרן) לא להיכנס לארץ ישראל   –ולמרות תחינותיו של משה, אלוקים לא נענה לו וזאת בשל חוסר האמונה\אמון של משה ואהרן באלוקים "ויאמר ה' אל משה ואל אהרן יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם. המה מי מריבה אשר רבו בני ישראל את ה' ויקדש בם".

      לעניות דעתי זהו עונש חמור וכבד, בייחוד שמשה היה נאמן לה' לאורך שנים והוביל את בני ישראל 40 שנה במדבר ואם נעשה השוואה גם ישראל חטאו ולמרות זאת נכנסו לארץ ישראל,גדולתו של משה שלמרות העונש הכבד הוא מחפש מנהיג שיחליף אותו

      תודה על הפוסט ושבת שלום ומבורכת:)

        19/7/13 13:35:

      ואני , כרגיל, לומד.

      שבת שלום.

        19/7/13 07:53:
      *אוהבת את הפרשה תודה לך שאתה מביא אותה שבת מבורכת
        19/7/13 05:34:
      אמונה והרגשה שאנחנו העם השורד את כל התהפוכות ...........שבת שלום