כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - עקב

    3 תגובות   יום חמישי, 25/7/13, 19:44

    מתנת השבת

    "והיה עקב תשמעון..." ,

    מבטיח הקב"ה לעם ישראל שכאשר ישמרו תורה ומצוות אז הקב"ה ישמור להם את הברית ואת החסד שנשבע לאבותינו , שפע והצלחה כאן בעולם הזה. אומרים חז"ל במדרש רבה שעיקר השכר יהיה רק ב'עקב' , בעולם הבא .

    גם בעולם הזה יש שכר והנאה לאדם , אך העיקר הוא בעולם הבא :

    "... ואת סבור שמא לרעתך נתתי לך את השבת ?

    לא נתתי לך אלא לטובתך .

    - כיצד ?

    - א"ר חייא ברבי אבא את מקדש את השבת במאכל ובמשתה ובכסות נקיה ומהנה את נפשך ואני נותן לך שכר מנין (ישעיה נח, יג) : "וקראת לשבת עונג וגו'" .

    מה כתיב אחריו : "אז תתענג על ה'" (תהלים לז, ד) :

    "[וְהִתְעַנַּג עַל ה'] וְיִתֶּן לְךָ מִשְׁאֲלוֹת לִבֶּךָ" .

    אמרו לו ישראל :

    ואימתי את נותן לנו שכר המצות שאנו עושים ? אמר להם הקב"ה מצות שאתם עושים מפירותיהן אתם אוכלים עכשיו , אבל שכרו בעקב אני נותן לכם .

    מנין ?

    - ממה שקרינו בעניינינו : "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן"" .

    האדם יכול להגיע למסקנה שהוא מקיים מצוות , אך אם אינו מקבל שכר האם זה שווה לו ?

    לכך אומר המדרש שיש שכר בעולם הבא והוא העיקר .

    אך המדרש לא מדלג מעל השכר בעולם הזה , ונכון שהוא משני , אך הוא קיים. והדוגמא הניתנת במדרש היא השבת . אדם שלא טעם טעמה של שבת יכול לחשוב ששמירתה היא מעמסה וקושי גדול .

    אך אומר לנו הקב"ה ששמירת השבת היא הנאה לאדם בעולם הזה , הרי במה מצווה אדם לענג את השבת ?

    במאכל , משתה , לבוש - נפשו של האדם נהנית משמירת שבת גם בעולם הזה .

    וצריך לדעת שהשבת היא רק מעין העולם הבא , מי שזוכה לטעום ולו פעם אחת בלבד טעמה של שבת , מבין זאת וזה רק קמצוץ מחיים שלמים ומלאים, חיי העולם הבא. יש ששואלים איך אפשר בשבת בלי פלאפון , בלי לנסוע ברכב .

    שמעתי פעם מישהו שאמר שסוף סוף יש יום אחד בשבוע , יום השבת שבו מותר לא להיות זמין בפלאפון , מותר לא לנסוע ברכב ולהיות במתח של פקקים וכו , מותר להיות מנותק מהעיסוק היום יומי של כל השבוע. מותר לשבת עם כל המשפחה יחד סביב שולחן השבת , מותר להיות ברוגע , נחת ושלווה , מותר להתחבר לקב"ה , התפלל וללמוד , ללא מפריעים בנחת ובשלוות נפש .

    שבת זהו יום שבו האדם מותר מכל הקשרים והכבלים שאליהם הוא אסור בששת ימי המעשה .

    במשך השבוע יש לאדם מחויבויות , עבודה שואבת , משימות , ריצות ועוד. בשבת נפתחים כל הקשרים והמנעולים , הכל רגוע , יום שבו מתעסקים בנשמה , במהות , בעיקר התוכן של החיים .

    אך לא רק על יום השבת עצמו צריכה להיות השפעה , אלא על כל השבוע. יום השבת הוא בבחינת 'פרט שיצא מן הכלל , ללמד על הכלל כולו יצא' .

    ודאי שיש עניין שהאדם יעבוד , יפעל ויצור במשך ימי המעשה .

    הם לא אמורים להיות ימים של בטלה , אדם לעמל יולד .

    אך העבודה הרוחנית של השבת באה להשפיע אל כל הימים שמסביב לשבת שהאווירה גם בהם תהיה רוחנית , עם קשר ודביקות בה' .

    מי ששומר שבת כראוי וממלא את עצמו במצברים רוחניים , הרי שגם ימי החול שלו יראו אחרת. וכאשר ימי החול יהיו במדרגה גבוהה יותר , אז האדם יגיע מוכן עוד יותר לשבת הבאה וכך הוא יעלה במדרגות רוחניות גבוהות יותר משל שבת שעברה וכך הוא יצא מוכן ובמדרגה גבוהה יותר לימי החול הבאים וממילא כך תושפע גם שבת הבאה וכך הלאה והלאה .

    שבת היא מקור הברכה , הטוב , הרוגע , השקט והקשר שלנו עם נשמתנו האלוקית .

     

    כללי היחס ארץ ישראל

    עם ישראל נמצא ערב הכניסה לארץ ישראל , והתורה עומדת על ההבדל המהותי שבין ארץ ישראל לבין מצרים :

    "כי הארץ הזאת אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים היא אשר יצאתם משם אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירק" (דברים יא, י)

    ומבאר רשב"ם :

    "כך שיטת פרשיות הללו , צריכים אתם לשמור מצוות ה' כי הארץ הזאת טובה מכל הארצות לשומרי מצוותיו ורעה מכל הארצות ללא שומרם...".

    בארץ מצרים אין צורך במטר כי שותים מי הנילוס , אך בארץ ישראל שיש צורך בגשם , עיני ה' בארץ אם עם ישראל יקיימו תורה ומצוות :

     "והארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה... למטר השמיים תשתה מים. ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה" - אם אתם שומרים את המצוות (רשב"ם) .

    בבדיקת מיקרוסקופ גרגירי העפר של ארץ ישראל יהיו כנראה זהים לגרגירי העפר של כל מקום אחר בעולם .

    אבל זה רק חיצוני , מבחינה מהותית פנימית ארץ ישראל אינה כשאר הארצות , ולא נתן למדוד אותה באותם כלים כפי שמודדים כל מקום אחר בעולם .

    לארץ ישראל יש סגולה מיוחדת , השכינה מופיעה ומתגלה בארץ ישראל בצורה ברורה ובהירה יותר מאשר בכל העולם .

    ודאי שכאשר יבנה בית המקדש במהירה בימינו , אז השכינה תופיע במלוא הדרה וכוחה בארץ ישראל ובירושלים .

    אך גם עד אז השגחתו של הקב"ה על ארץ ישראל היא קרובה יותר מאשר בכל העולם .

    אך דווקא משום שאנחנו נמצאים בארץ ישראל , בחדרים הפנימיים של ארמונו של מלך מלכי המלכים , כללי המשמעת והשמירה על הארמון גבוהים יותר .

    כאשר מקיימים תורה ומצוות אז הקב"ה שומר על ארץ ישראל ומברך אותה ומשפיע שפע בכל התחומים , בכלכלה , בגשמים , במלחמות ועוד .

    אך אם יש קלקול וחטאים אז הדבר חמור מאוד.

    לפיכך גם היחס אל ארץ ישראל מצידנו צריך להיות שונה מאשר יחס לכל שטח ארץ אחר בעולם .

    אם עיניו של הקב"ה בארץ ישראל מראשית השנה ועד אחריתה כנראה שצריך 'להתייעץ' גם קצת איתו (עם התורה ולומדיה) לפני שמחליטים החלטות על עתידה של ארץ ישראל .

    ארץ ישראל היא לא עוד טריטוריה , עוד כמה דונמים לפה או לשם .

    זאת ארץ של התגלות השכינה של השגחת ה' בה כל העת .

    ונסיים בעניין זה בברכת התורה לקראת סוף הפרשה :

    "כי אם שמור תשמרון את כל המצווה הזאת אשר אנכי מצווה אתכם לעשותה... והוריש ה' את כל הגויים האלה מלפניכם וירשתם גויים גדולים ועצומים מכם .

    כל המקום אשר תדרוך כף רגלכם בו , לכם יהיה ... לא יתיצב איש בפניכם , פחדכם ומוראכם יתן ה' אלוקיכם על פני כל הארץ אשר תדרכו בה כאשר דיבר לכם". 

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        25/7/13 22:55:
      שלמה - תודה לך על פרשת השבוע - שבת מבורכת
        25/7/13 20:34:
      סוף שבוע נעי ושבת מנוחה....
        25/7/13 20:33:
      *תודה על הפרשה מעשירה מאוד את הידע וכן שבת היא מקור הברכה ואמן רק ברכה.