כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    תגובות (2)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      3/7/17 20:19:

     

    http://cafe.themarker.com/image/3383144/

     

    ייצוגים של האפקט,

     

    רישומים נפשיים ניידים,

     

    ייצוגים הנוטלים חלק בשפת התקשורת

     

    אך חומקים משליטתו של המודע.

     

     

     

    סמיוטי - פריצה של הסדר הסימבולי.

     

    השפה התקנית מכסה על תת-מודע תוסס ו

     

    המבקש להתפרץ בביטויים משלו

     

    ומציץ באמצעות לשון הגוף,

     

     

     

    הסמיוטי מספק את המוטיבציה,

     

    את הדחף, את הרגש, את הרצון לבטא,

     

    לתקשר עם הזולת.

     

    המניע לביטוי ולתקשורת.

     

     

     

    הסמיוטי יחד עם הסימבולי שזורים בשפה זה בזה

     

    כמו סליל כפול הנע בספירלה - פעם זה מבצבץ והשני מכוסה

     

    ואז להפך - מעין ריקוד או מאבק

     

    שפעם משלים ופעם מנגיד.

     

    השפה האינדבידואלית של כל אמן

     

    מציינת את המרחב הרוטט

     

    בו מתהווה תהליך היצירה.

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3383148/

     

    דרורית סן / מנדלה א-סימטרית - איחוי בזכוכית

     

     

    ר' נחמן מברסל"ב מביא מטפורה משלו

     

    על גוף האותיות ורוח הנקודות

     

    שמעמיק את ההבנה

     

    אצלו גם תגי האותיות,

     

    הכתרים העיטורים המיוחדים לאותיות

     

    בכתיבת סת"ם מעלות את הטקסט מעלה

     

    מעבר לפרשנות הפשט.

     

     

    לפי תורתו הניגון המעניק פרשנות בלתי מילולית

     

    הכי גבוהה ומביע רעיון מסטי חשוב בלי מילים.

     

    כלומר גם בתורת החסידות וגם בתורת הסוד היהודי

     

    יש עליונות עדיפה עמדה מכרעת לכיוון מעלה

     

    דווקא לביטוי הסמיוטי הבלתי מילולי

     

    על פני הסימבולי - המילולי.

     

     

     

    למעשה אין הפרדה מוחלטת

     

    בין שני המישורים הנ"ל

     

    אנו נוסעים כל העת בשתי המסילות:

     

    מסילת המחשבות, הרעיונות, החוויות

     

    ומסילת הגוף, הזיכרון האסוציאטיבי,

     

    התחושות, הרגשות,

     

    המוטיבים שחומקים ממילים. 

     

     

     

    האמנות פועלת בשני הממדים בו זמנית.

    הצל המלווה את השימוש המודע והגלוי למילים

    מייצר את חווית הטעינות, העומק, הסוד

    והכישוף של המילים ושל היצירה אמנותית.

     

    התקשורת האמנותית הסימבולית מהווה את התשתית,

    מתווה את מרחב השיח בליווי תקשורת סמיוטית

    שיוצרת את התהודה, את תגובת הרטט, את ההתפעמות,

    או החיבה, הסקרנות, ההזמנה לחלוק את הרובד הנסתר

    הפלאי הרוחני שמשלים את השיח התקני, הרהוט המילולי.

     

     

    עִם קֹמֶץ שָׁמַיִם בַּיָּד
    הָיִיתִי עוֹבֵר אֶת חַיַּי.
    הָיִיתִי חוֹצֶה אֶת הַיָּם
    בְּרַגְלַי
    עִם קֹמֶץ שָׁמַיִם בַּיָּד.
    אברהם חלפי

     

    http://cafe.themarker.com/image/3383145/

     

    דרורית סן / להפריח עפיפון - איחוי זכוכית

     

      3/7/17 20:11:

     

    אמנות סמיוטית זה בסך הכל

     

    ביטוי פילוסופי, בלשני, פסיכואנליטי

     

    ודי יומרני, שמחליף את המונח הפשוט

     

    והמוכר 'דמיוני'.

     

     

     

    התבוננות בהתנוצצות של רעיון

     

    בריקוד משותף של כמה רעיונות

     

    ומחשבות שיש בניהם

     

    נקודות מגע,

     

    מסע למעקב אחרי החוט הדק של הרעיון,

     

    שמתנוצץ קורץ כמעט נעלם,

     

    ושוב מפגין את מופעיו המרהיבים

     

    המתפתחים ומשתנים ללא הרף...

     

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3388405/

     

    דרורית סן / הנה אני - יצירה בטכסטיל 'חוט ומחט'

    0

    דרורית סן - אמנות ספירלית

    3 תגובות   יום ראשון, 28/7/13, 09:33

     

     

    כל אמן בן זמננו שואף

     

    לדיאלוג בלי הפסקה

     

    עם קהל הצופים/קוראים,

     

    לקבל משובים, איזונים חוזרים,

     

    הערות והארות לגבי יצירותיו.

     


    לכאורה, בעולמנו הדיגיטלי רב-שיח שכזה

     

    אפשרי טכנית בקלי-קלות 

     

    אבל הבעיה טמונה ביכולות הנלמדות 

     

    לתקשורת קונספטואלית

     

    כאלו שמעבר לחזותי המידי

     

    ליכולות החדירה לרבדים עמוקים

     

    לשכבות נסתרות של משמעויות פנימיות -

     

    כאלו שדורשות עיון מעמיק

     

    ואינן קופצות מיד לעין.

     

     

     

    התפיסות היהודיות אינן לינאריות

     

    אלא מעגליות

     

    אבל העיגולים אף פעם

     

    אינם חוזרים בדיוק על עצמם

     

    אלא תמיד יש התקדמות למעגל מעט גבוה יותר

     

    כמין קפיץ ספירלי שמתעגל מעלה מעלה

     

    בסיבובים תמידיים...

     

    ובדיוק כך אמורה להתקיים

     

    ולהתפתח גם האמנות היהודית.

     

     

     


    נקודות מבט קבליות

     

                    הלכתיות

     

                   סמיוטית

     

               ומרפולוגיות

     

                 

    1. נקודות מבט קבליות


    "התהליך היצירתי" - האמנות  

     

    מוערכת לאור מודל הספירות


    מי שיש לו נשמה של יוצר

     

    מוכרח להיות יוצר רעיונות ומחשבות ...


    כי שלהבת הנשמה עולה היא מאליה


    ואי אפשר לעצור אותה ממהלכה.

     

     

     

    האמן מתחבר אל המחדש העליון

     

    ומהווה צינור להורדת רעיונות.

     

    מביא אורות, חדשים חיים ממקום עליון מקורי ,

     

    אל המקום שעוד לא היו שם ,

     

    ממקום 'לא ידעו עיט ולא שזפתו איה'

     

    'אשר לא עבר בה איש ולא ישב אדם שם ' .

     

    הרב אברהם יצחק הכהן קוק -


    ' כי ה' אלוקיך מתהלך בקרב מחניך' ( דברים כג , טו)

    כשאדם רוצה להגיע למדרגת קדושה , הרי עליו ליהפך יוצר עולמות .

    אם אין האדם יוצר ומחדש  - אין הוא מתקדש לאלוהיו .

     

     


    הרב יוסף דב סולובייצ'יק  -


    " בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" ( בראשית א , א)

    אלו הן המילים הראשונות של המקרא .

    המילה 'את ' בפסוק מייצגת , על פי קבלת האר " י,

    את הבריאה הראשונה ,

    את תכנית העבודה ליצירת השמים והארץ ,

    זאת בשל צורתה - צירוף האותיות א' ו-ת , '

    האות הראשונה והאות האחרונה באלפבית העברי

     

     

     

    2. נקודות מבט הלכתיות


    יצירת השתקפויות ציוריות של חיים נהדרים

     

    - האמנות , החיים , ו'איש ההלכה' .

     

    'איש ההלכה מתגעגע ליצירה

     

    ולחידוש בלימוד התורה - לפירוש חידושי התורה .

     

    החידוש אינו מצומצם רק בתחום העיון ,

     

    אלא מתפשט הוא גם לתחום המעשי ,

     

    העולם הראלי .

     

    משאת נפשו של איש ההלכה

     

    היא לחזות במילוי פגימת הבריאה ,

     

    כשתסתגל לעולם האידאלי 

     

    ותגשים בקרבה את היצירה היותר מעולה ונשגבת.


     

     

    חלום היצירה המקורית המחדשת כאידאה מרכזית בתודעת ההלכה היהודית

    יש בזה התרוממות - אידאת חשיבות האדם

    האמן כשותף לקב"ה במעשי בראשית,

    בתור יוצר עולמות .

    ביהדות מתגלמת כמיהה אין סופית ליצירה ולחידוש פני העולם .

    מטרת המטרות של היהדות,

    התכלית של ההלכה בכל גווניה וגילוייה 

    להגיע למחזה פלאים של יצירת עולמות

    הן עכשיו והן כחזון אחרית הימים

    כשיא הגשמת כל התקוות בעולמו של כל אדם מישראל.


    הרב יוסף  סולוב"צי יק -

     

    עבור יהודי ,

     

    אין די לנוח שבע רצון

     

    מההתעלות הרוחנית האישית שלו ,

     

    מהתרוממות נשמתו קרוב יותר לאל .

     

    עליו גם לשאוף למשוך את הרוחנית אל העולם כולו. 

     

    לכן, האמן שואף שכמה

     

    שיותר אנשים התחברו לרעיונותיו היצירתיים


    שאותם הוא מביע ביצירותיו.

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3190929/

     

     

    3. נקודת מבט סמיוטית


    הגדרתה מחדש של האמנות

     

    בעידן הפוסט-מודרני

     

    העין, איבר שהיה מוערך כבעל יכולת הבחנה

     

    למהי אמנות מבחינה אסתטי

     

    איבד את יעילותו כאשר ההבחנה

     

    כבר איננה חד משמעית וחדה כל כך.

     

    היכולת להבחין בין אמנות ל'לא-אמנות '

     

    הספיקה להיות ויזואלית,

     

    כך שהעין הפכה לבלתי שימושית לחלוטין

     

    מבחינה פילוסופית

     

    כשהוכח שההבדל הזה הוא גורם בלתי נראה .

     


    מה שמבדיל בין אמנות ל'לא-אמנות '

     

    אינו ויזואלי אלא קונספטואלי '.


    'מגמות חדשות באמנות ' תמיד נדחות בשלב הראשון

     ומחוללות מהומה : כי העין , הרגילה ל'מתכונים ' מוקדמים ,

    לא מסוגלת לקלוט מיד את 'המתכונים ' החדשים שהתגלו .

    היא זקוקה לזמן כדי להתרגל אליהם . מעין 'שמרנות של העין '.


    בעולם האמנות ישנה כיום מגמה של שינוי ,

    שבמסגרתה התפיסה החזותית של פני השטח

    מפנה את מקומה

    לתפיסה קונספטואלית,

    המתמקדת במשמעויות העומק של החזותי . 

     

    http://cafe.themarker.com/image/3191806/

     

     

              דרורית סן / פרח זכוכית

     


    4. נקודות מבט מורפולוגיות


    מבנים של מרחב זמן בתרבות החזותית - ???

    איך אנחנו יכולים לאפיין את התחום המשגשג של 'התרבות החזותית '? 

    בראש ובראשונה בהכרה בכך שהוא מקיף יותר מאשר לימוד סתמי של אימייג ' ים ,

    ואף יותר מלימוד בין תחומי ורחב ביותר של האימייג ' ים .

    התרבות החזותית פותחת עולם חדש לחלוטין של אינטר-טקסטואליות ,

    שבו האימייג ' ים , הצלילים והרישומים המיוחדים

    מובילים לשכבות שכבות של משמעויות ותתי-משמעויות

     

    תמיד של משמעויות ותגובות סובייקטיביות הצומחות ומתרבות באופן מתמיד ' .

    נקודת המבט האסתטית מעמידה אותנו כיוצרי האובייקט ,

    נקודת מבט האקולוגית מחברת את האמנות למשימתה השילובית

    במסגרת שלם גדול יותר , ולרשת של יחסים שבה האמנות קיימת .

     

    דגש חדש מושם על הקהילה ועל הסביבה ...

    נקודת המבט האקולוגית איננה מחליפה את זו האסתטית ,

    אלא נותנת דין וחשבון מעמיק יותר לשאלה מה האמנות עושה ,

    בהגדירה מחדש את המשמעות של האמנות ואת מטרתה

    מעבר למערכת הגלריות ,

    כדי לתקן את חוסר האכפתיות הקיים בתוך המודל האסתטי ,

    בעיסוק בנושאים כמו 'הקשרים', או 'אחריות חברתית' . 

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3190926/

     

                    דרורית סן / מתפלל (מיציקת ברונזה)

     

    אחד מהתהליכים החשובים ביותר

     

    בעולם היהדות העכשווי - התפתחות

     

    תפיסות עולם דתיות המציבות

     

    את העיסוק באמנות כערך בפני עצמו.

     

    כדרך בעבודת ה'

     

    שאינה נופלת בערכה ובחשיבותה

     

    מדרכים אחרות לעבודת האל


    כמו תפילה ולימוד תורה.

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      .D.S
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין