כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ראש השנה - ה-תשע"ד

    13 תגובות   יום שלישי, 3/9/13, 11:47

    לא התכוננתי כראוי לראש השנה... 

    הנה מגיע יום הדין , יום המלכתו של הקב"ה על כל העולם כולו .

    אנחנו מגיעים אל היום הגדול הזה לאחר חודש אלול , לאחר תקופה של אמירת סליחות , של תיקון המעשים , חשבון נפש , קבלה לעתיד .

    אדם שיודע שהוא עומד לעמוד לפני שופט בשר ודם היה מכין עצמו כראוי , ודאי שלפי שעומדים לפני מלך מלכי המלכים ההכנה צריכה להיות ראויה .

    אך תמיד אפשר יותר .

    - גם מי שהתכונן בצורה טובה , מרגיש שהוא היה יכול יותר והלוואי והיו עוד כמה ימים עד יום הדין . אך יכול להיות גם מי שמרגיש שהוא ממש רחוק מיום זה , הוא לא הכין עצמו כראוי ולא הרגיש את אווירת 'אלול' .

    התחושה יכולה להיות מאוד לא נעימה , פספוס , אכזבה , עצבות.

    אלא שיום הדין מגיע בכל מקרה , למי שהכין עצמו כראוי ולמי שלא .

    האמת היא שלא יכול אדם להכין את עצמו בצורה המושלת ליום הדין , שהרי כיצד יכול בשר ודם לתקן את קלקוליו אל מול הקב"ה ?

    כיצד ניתן בכלל להגיע בשלמות לפני מלך מלכי המלכים ?

    ובכל זאת, מה עושים עם ההרגשה , האמיתית , שהגיע יום הדין ללא הכנה !

    יום תחילת השנה הוא יום תרועה , יום בו ממליכים את הקב"ה על עם ישראל ובעיקר על כל העולם כולו .

    'מלוך על כל העולם כולו...'.

    עבד הרוצה לעצמו אדון לא צריך להתאמץ יותר מדי , להיפך , הרי העבד הוא משרת של האדון ועליו רק לקבל את מרותו וסמכותו .

    אם כן , גם אם ההכנה לא הייתה שלמה , הרי שאנחנו פשוט צריכים להמליך עלינו את הקב"ה , לקבל את מרותו את סמכותו .

    וכיצד עושים זאת ?

    מהי עבודתו של האדם , עבד ה' ?

    - לעבוד את הקב"ה !

    לשמור את התורה והמצוות , לעשות את רצון ה' .

    כלומר,' אם נקבל עלינו את הקב"ה למלך בכל מובן העניין , נלך בדרכיו ונקיים את מצוותיו , הרי שבה אנחנו מקיימים את הרעיון לראש השנה , אנחנו ממליכים עלינו את הקב"ה למלך , גם אם ההכנה לא הייתה מושלמת .

    כמובן שככל שההכנה מושלמת וראויה יותר , גם מידת הקרבה בין האדם לבין המלך היא גדולה יותר , אבל בכל זאת , גם אם ההכנה לא הייתה שלמה , יש מה לתקן , יש על מה לעבוד .

    יש מצווה אחת ויחידה מהתורה ביום ראש השנה , והיא מצוות תקיעת שופר .

    נראה שאחד הרעיונות שבתקיעת השופר הוא בדיוק העניין הזה .

    בתקיעת השופר אין חיתוך של דיבור , אין תוכן , רק תקיעה , רק קול .

    אמנם יש גם קולות של שברים ותרועה המבטאים את שברון הלב , את החטא והנפילה , אך יש 'פשוטה לפניה ולאחריה' , בהמלכת ה' למלך עלינו , אנחנו בקטנותנו לא יכולים לומר דבר ,

    רק קול ישר ופשוט .

    והאמת שזאת האמירה הכי גדולה ומשמעותית , קול ישר וארוך המבטא את אחדות כל הבריאה , שהכל בא מכח בריאתו של הקב"ה .

    הרי מה יכול האדם לומר בכלל אל מול גדלותו של הקב"ה ?

    ככל שיפאר וירומם האדם את ה' , הוא לא יוכל להגיע כלל לגדלות ה' האמיתית והשלמה  ,

    לכן דווקא בתקיעה הפשוטה והישרה יש את האמירה הכי משמעותית של האדם אל מול הקב"ה .

    עצם ההמלכה של הקב"ה למלך עלינו היא ההכנה האמיתית לימי הדין , אנחנו אומרים לה' שאנחנו עבדיו ומקבלים על עצמנו את דבריו המופיעים בתורה ומתחייבים לממש את מלכותו עלינו באמצעות קיום המצוות.

     

                

    ''

     

    עומקה של מידת הרחמים

    הנה ממשמש ובא יום ראש השנה , יום הדין בו עוברים לפני מלך מלכי המלכים כל יצורי עולמים ונידונים על פי מעשיהם בשנה שהייתה ועל פי תשובתם וכוונותיהם לקראת השנה החדשה .

    מה המשימה שלנו בראש השנה ?

    עבודת ראש השנה היא בעצם 'להעביר' את הקב"ה מכיסא דין לכיסא רחמים .

    "מידת הרחמים עלינו התגלגלי..." , אנחנו מבקשים מהקב"ה שינהג בנו בראש השנה במידת הרחמים .

    האמת שדרכו של העולם היא לנהוג על פי דין .

    העולם נברא במידת הדין ולאחר מכן שיתף עימה הקב"ה את מידת הרחמים .

    מהי מידת הרחמים שבה אנחנו מבקשים מהקב"ה שינהג בנו ?

    יש שני סוגים של רחמים .

    יש רחמים שהם חמלה .

    - אדם רואה מישהו אחר בצרה , מסכן וגלמוד ואז מתעוררים בנו רגשות של רחמים ואז אנחנו ניגשים לעזור לאותו מקרה .

    זאת מדרגה חשובה , אך נמוכה .

    בקשתנו מהקב"ה שירחם עלינו ביום הדין אינה בקשה שינהג בנו הקב"ה בקומה נמוכה זאת של רחמים .

    אם נתפוס שזאת הכוונה בבקשת הרחמים , נוכל להגיע לדברי חז"ל

     - "כל האומר הקב"ה ותרן , יוותרו חייו".

    וכן אמרו חז"ל :

    "האומר 'על קן ציפור יגיעו רחמיך' ... ומשום שעושה מידותיו של הקב"ה רחמים, ואינן אלא גזרות". האם אסור לומר שהקב"ה רחמן כי אין זה נכון ?

    הרי הקב"ה נוהג במידת הרחמים !

    הקב"ה מתנהג איתנו במידות שונות , ויש מכלול שלם של מידות שהקב"ה מנהיג בהם את העולם. האדם המצומצם יש לו ראייה צרה וכאשר יש לפניו התלבטות הוא יפעל במידה מסוימת , אך הנהגתו של הקב"ה היא שילוב של כל המידות כולן .

    לכן , האומר שהקב"ה רחמן הרי שהוא טועה , כיוון שזאת רק מידה אחת מתוך מידות רבות שהקב"ה מנהיג בהן את המציאות . "משום שעושה מידותיו של הקב"ה רחמים..."

    - כאילו זו המידה היחידה בה הקב"ה נוהג .

    אם כן , יש מידת רחמים נמוכה השייכת יותר לעולם הרגש .

    אך יש מידת רחמים עליונה יותר השייכת לעולם השכל .

    בקשתנו מהקב"ה בימים אלה היא שירחם עלינו "כרחם אב על בנים".

    רחמיו של האב אינן רק רחמים של רגש .

    כאשר הבן בא לאביו עם לב נשבר וחרטה על מעשיו ואביו מרחם עליו , אלו רחמים עליונים יותר , של רחמנות מתוך מסכנות או אומללות של הבן , אלא מתוך פעולה מושכלת שנעשה כאן תהליך . הרחמים אינם מטרה אלא כלי , כך גם הדין כולו .

    אם הבן מבין את החטא ומתחרט ומקבל לעתיד , אין כאן 'ויתור' , אלא תהליך נפשי פנימי אמיתי שהבן עשה עם עצמו ועל כך מופעלים הרחמים בתוך מערכת הדין .

    המשימה שהיא תיקון חטאו של האדם בוצעה באמצעות הרחמים ללא ענישה חיצונית .

    אכן לא תמיד יכול האדם להגיע למצב שמגיעים לו רחמים מסוג גבוה זה , אך לשם אנחנו מכוונים . אלו לא רחמים של מִסכנות , אלא רחמים של בנייה ועבודה עצמית עמוקה .

    רחמים של הבנה עמוקה שהחטא תוקן .

    אל מידת הרחמים העליונה הזאת אנחנו צריכים לרומם את עצמנו ולכוון אלינו בתהליך החזרה בתשובה שלנו , ולהתכוון אליה בתפילות כאשר אנחנו מבקשים מהקב"ה שיעבור לכסא רחמים .

     


         לשנה טובה תכתבו ותחתמו כל בית ישראל !!!

                       לחיים טובים ולשלום

     

               

    http://cafe.themarker.com/image/1756642/

    דרג את התוכן:

      תגובות (13)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        11/9/13 16:37:
      שנה טובה
        9/9/13 23:08:

      חזרתי לאתר וחזרתי להגיב...

      יפה כתב בנך .. נכון , ראש השנה הוא יום המלכת הקדוש ברוך , אהבתי את הדימוי של עבד לאדוניו שחייב הוא לציית לו .. ואנחנו עבדים לקדוש ברוך  ומצוווים רק לעבוד אותו .. תקיעת השופר באמת מעוררת אותנו ומצמררת , לא פעם תהיתי כיצד זה החילונים הפכו את ראש השנה ליום פיקניק כאילו זה היה יום העצמאות ...
      ראש השנה אמור להיות חשוב לא פחות מיום כיפור .. כי ראש השנה הוא יום הדין והאדם  נשפט על מעשיו .. יום  כיפור הוא יום גזר דין .. תארו  לעצמכם אסיר שנשפט ולא מתכונן למשפט .. הרי בסופו השופט יגזור עליו אשם ולא זכאי , הוא צריך להוכיח את חפותו ע"י מעשים טובים שייעשה  .חוץ מזה ראש השנה הוא חג מאד משפחתי .
      ברקע אני מאזינה לפיוט המצמרר ונתנה תוקף ..לראשונה אני שומעת  את  הביצוע  של  יצחק חלפון ..  תמיד הקשבתי לחנוך אלבלק בקולו המרטיט ,  אבל נראה לי שהמבצע חלפון שומר מצוות וסגנון הפיוט שלו מזכיר את את סגנון השירה והפיוט בבתי הכנסת . .. בניגוד לביצוע של אלבלק .
      העיקר שתהיה לנו שנה טובה ומבורכת, שנה טובה לך שלמה ולכל משפחתך היקרה

       גמר חתימה טובה


      ''

       

       

        8/9/13 19:46:
      שנה טובה.
        8/9/13 13:22:

      שנה טובה חבר יקר,

      לך ולבני ביתך ולכול יקירך. שנת בריאות שלום ובטחון, שמחה ואהבה.

        7/9/13 16:48:
      שנה טובה לך איש יקר! לך ולכל יקיריך!
        7/9/13 16:41:
      אמן! שנה טובה לך ולמשפחתך.(אני הרגשתי את האווירה).
        7/9/13 10:25:

      לך וליקיריך

      http://www.shorashim-misgav.org.il/images/shorashim/%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%98%D7%95%D7%91%D7%94_4.gif

      משטוטית

        7/9/13 07:43:
      אמן! שנה טובה ומתוקה:) שנת אהבה ונתינה לנו ובכלל:) תודה אני
        4/9/13 08:21:
      שנהטובה מתוקה ונעימה
        3/9/13 18:47:
      שנה מבורכת ומאושרת וגמר חתימה טובה..
        3/9/13 18:45:
      *לברכות ובשורות טובות שנה טובה.
        3/9/13 16:01:

      לחיים טובים ומאושרים !

        3/9/13 15:56:
      שנה נהדרת וטובה לך...