לכל בלוג יש שם?

קורטוב מפה ומעט משם. קצת טיפים על שיטוטים בארץ וקצת על אמסטרדם. על המצלמה שלי ואולי גם קצת עלי. בלוג בלתי מוגדר ולא מכופתר

בודפשט - המלצות וחוויות.

4 תגובות   יום שלישי, 24/9/13, 01:07

בין ה 10 ל- 15 בספטמבר 2013 נסענו. איתרנו עסקה דרך טרווליסט ושמנו פעמנו לחמישה ימים וארבעה לילות בבודפשט. ההמלצות והתיאורים שתמצאו כאן אינם בהכרח על פי הסדר בו ביקרנו באתרים  ואינם דווקא המלצה על ביקורים על פי ימים.

המלון שהיה כלול בעסקה הוא מלון טוליפ אין מילניום וממנו בעצם מתחיל מסע ההמלצות והחוויות. כתובתו  Budapest, Üllői út 94, ומרוחק, כשלושה ק"מ מהמקומות התיירותיים המוצהרים והידועים. ממוקם בין שתי תחנות מטרו ומאד נוח להגיע אל שתיהן. מלון חביב. שירות אדיב, חדרים נחמדים ומספקים בהחלט. ארוחת הבוקר עשירה ביותר ובהחלט מספקת "דלק" שיכול להספיק עד לשעות אחה"צ . מאחר והגענו אליו בסביבות השעה 11:15 ואת החדרים ניתן לקבל רק החל מהשעה 14:00, החלטנו להניח את מזוודותינו ולצאת לתור את השטח.  עוד טרם צאתנו את הארץ, השתמשנו באופציית ה street view  של ידידנו המסור google   על מנת לנסות ולהכיר את הסביבה הקרובה ולכן ידענו שיש בסביבתו שתי כנסיות וגינה ציבורית יפה. עשו לעצמכם טובה ענקית, אם יש לכם זמן שכזה חקרו את הסביבה. יש המון מקומות יפים שלא מופיעים במפת התיור הקבועה והם בהחלט ראויים להצצה. גם אם לא מצליחים להיכנס בשעריהם, הם שווים התייחסות.

יוצאים מהמלון ופונים ימינה לרחוב   Gaal mozes  מיד מצד שמאל יופיע לפניכם גן ציבורי יפהפה עם גינון משובח.

ומולו ב  Rezso ter ישנה כנסיה יפהפייה Our Lady Of Hungary Church לא הצלחנו להיכנס, כי היה סגור. אבל שיטוט מסביבה מגלה חצר יפהפייה, פסלים מרשימים. ובניין נפלא.

אם ממשיכים ישר ברחוב ulloi  מייד מצד ימין אחרי הפניה ישנה כנסיה מדהימה נוספת Nagyvárad téri Református Egyházközség temploma גם בשעריה לא הצלחנו לבוא, אבל להתרשם מהמבנה הצלחנו גם הצלחנו.

המסלול הקטן בסביבת המלון

פרטים כלליים

1. החלטנו שלא לרכוש את כרטיס בודפשט כשהגענו, אלא לדחות את הרכישה למחרת בבוקר, מאחר ורוב האתרים נסגרים בסביבות השעה 17:00 והחלטנו שלא לרדוף אחרי הזנב של עצמנו. למחרת רכשנו כרטיס ליומיים בעלות של 7500 פורינט לאחד. חשוב:- רק אם אתם חובבי מוזיאונים כמונו, כדאי לכם לרכוש את הכרטיס. אם לא, יתכן וכדאי לכם מייד לעבור לסעיף 2
    2. ניתן לרכוש כרטיסים יומיים ל 24 שעות, 72 שעות ,ושבעה ימים. באתר הזה  תוכלו לראות מה מעניק לכם כל כרטיס ולחשב איזה כרטיס מתאים לכם. אנחנו רכשנו כרטיס ל 24 שעות. חשוב להגיד בקופה מתי אתם מבקשים להתחיל את השימוש בו, כי הם רושמים את שעת ההתחלה על הכרטיס ותוקפו עתיד לפקוע בדיוק 24 שעות (או יותר לפי הכרטיס שרכשתם) מהשעה שנרשמה עליו. אפשר בהחלט לבקש שיכתבו עליו שעה מאוחרת יותר מזמן הרכישה ואפילו את היום שלמחרת. את הכרטיסים ניתן לרכוש בקופות שנמצאות בתחנות המטרו השונות.

מאחר והחלטנו לרכוש רק למחרת, את הכרטיס האמור, החלטנו לשימה פעמינו למרכז רגלית. לראות מה יש לנו על הדרך ולתכנן, בין היתר בעזרת הרגליים, את סדר הימים הבאים עלינו לטובה. אני אציין, ככל שאוכל את דרכי ההגעה למקומות, שהרי למעט הכנסייה, לכולם הגענו בימים הבאים, תוך שימוש בתחבורה הציבורית.

עברנו בדרך את המוזיאון לאומנות שימושית –ארמון עם גג עשוי קרמיקת ז'ולאני ירוקה וכיפת זהב. במוזיאון מוצגים  אובייקטים החל  מימי ביניים המוקדמים ועד למאה העשרים המייצגים קשת רחבה של הז'אנרים באומנות השימושית.  למחרת ביקרנו בו. מעבר לתערוכות הקבועות והתערוכות המתחלפות חובה להביט מסביב על המבנה המפואר עצמו. הוא כלול בכרטיס בודפשט אבל רק לתערוכות הקבועות. לתערוכות המתחלפות יש להוסיף מעות. הוספנו כ 2800 פורינט לכל אחד ויש הנחה על התוספת לבעלי הכרטיס. כתובת המוזיאון:- ulloi ut 37  הגעה:- חשמלית 6,4 או במטרו 3 ולרדת בFerenc korut

עוד לפניה נגלתה לעינינו כנסיה יפהפייה  Örökimádás Oltáriszentség templom  כנסיית ההערצה נצחית – עם המנזר הסמוך - נבנתה בשנת 1908. כתובת:- Üllői Út 77 in Budapest

באותו אזור, ברחוב Pava utcha 39 נמצא גם מרכז זכרון לשואה. משנה 2004 פועל בבית הכנסת אשר ברחוב Pava ובאגף החדש של הבניין מוזיאון לזכרם של הנספים מהונגריה. המוזיאון מעניק מקום נכבד גם לשואת הצוענים. יש בו מקום של כבוד לאותם שעשו למען הצלתם של הנרדפים והוא מסודר על פי קטגוריות. של אנשים מקומיים, דיפלומטי, של הממשל ועוד. המקום מרשים ומשאיר משקעים. לא לוותר על ביקור בבית הכנסת הצמוד. הגעה:- חשמלית 21A ,21 או במטרו 3 ולרדת בFerenc korut  כלול בכרטיס בודפשט (50% הנחה)..

הגענו אל ארמון שמשמש  כספרית סטודנטים בשם szabó ervin könyvtár הארמון הוקם במאה ה 19 ושופץ והפך לספריה לסטודנטים. ניתן לבקר במקום וביום האחרון לשהותנו אכן מימשנו את האפשרות. יש להציג את הדרכונים במזכירות ובתמורה מקבלים כרטיס אורח שתקף לשנה שלמה! ללא תשלום. שווה ביקור. Budapest, Szabó Ervin tér 1,שעות פתיחה:- ימים ב-ה 10:00 עד 20:00 שבת עד 16:00 וראשון סגור. הגעה:- מטרו 3 לKalvin ter

המשכנו לפסוע לכיוון הדנובה. וב Egyetem Ter נתקלנו במזרקה יפה בצורת ספר. ככלל בכל פינה ועל כל בית ניתן לראות פסלים ותבליטים מרהיבים. בכל מקום ישנן מזרקות נאות להפליא ושימו לב גם לברזיות המיוחדות הפזורות מסביב.

* בואו לבקר אותי באתר החדש שלי חמושה בעדשה

אנחנו חזרנו משם ל Deak Ter  מקום מפגש שלושה קווי המטרו, מפני ששם, על יד מלון מרידיאן, התכנסה הקבוצה איתה התכוונו לצאת לשייט הלילי. את השייט ארגנו אנשי השטיח המעופף, שהיו אחראיים על הובלתינו מ ואל שדה התעופה. מאחר והתכוונו בלאו הכי לעשות שייט לילי שכזה, החלטנו שיהיה לנו נעים ומיוחד לעשותו בליווי מדריך דובר עברית. ואכן ההנאה ממנו הייתה שלמה.

בית האופרה ההונגרית. הבניין נפתח בשנת 1884 ונחשב לאחד מבתי האופרה היפים באירופה. בודפשט כארד מקנה שם הנחה לסיורים. שעות הסיורים 15:00 ו 16:00 כרטיסים במזומן בלבד בקופת האופרה. לטעמינו הסיור שווה ביותר, למרות שלנו הייתה התחושה המשונה  של  "יותר מידי מפואר ורהבתני". הכתובת:-   Andrassy ut 22 VI הגעה:- חשמלית 4,6 או במטרו 1.

כיכר הגיבורים - Hősök tere – כיכר ענקית ומרהיבה שבה ישנה אנדרטה כשהעמוד האמצעי שלה הוא בגובה 36 מטר ומעליו המלאך גבריאל אוחז בידיו את הכתר הקדוש והצלב הכפול של ישו. מימין ומשמאל לעמוד האנדרטה בצורת קשת כשבפינותיה פסלים שמסמלים עבודה, ידע, שפע ועוד...בחזיתה נמצא קבר החיל האלמוני. משני צדי האנדרטה שני מוזיאונים. האחד המוזיאון לאומנויות יפות והאחר אולם התערוכות. מאחורי המוזיאון לאומנות יפה משתרע פארק ענק ויפה. הדסנו בו קלות אבל לא עמד לנו כוחנו להעמיק.

לצערנו לא הספקנו להיכנס למוזיאון לאומנות יפה. כן היינו בהיכל האומנויות שימו לב יש להוסיף כסף לכניסה לתערוכות המתחלפות והמקום, נסגר כבר בשעה 17:00. הבניין יפהפה. הגענו מאוחר ולכן לא רכשנו כרטיס לתערוכות המתחלפות. הגעה עם מטרו 3.

אנדרטת הנעלים - הנעליים על הדנובה היא אנדרטה לזכר היהודי בודפשט שנורו על ידי אנשי מליצית צלב החץ  בין 1944  ו  1945.  היהודים  הועמדו בשורה ונורו לתוך הדנובה. טרם נורו הם אולצו  לחלוץ את נעליהם. האנדרטה מכילה כ 60 זוגות נעלים על פי האופנה שנהוגה הייתה בשנות ה 40 של המאה הקודמת. ונמצאת מול בנין הפרלמנט. הרגשתי צורך עז להגיע לשם. ההגעה לשם לא נוחה ומסוכנת. יש איזו תחושה שלמרות המיקום שלה, לא רחוק מבניין  הפרלמנט, עשו כל מה שניתן לעשות על מנת לבודד אותה. וחבל!

בית הכנסת הגדול והמוזיאון היהודי בנין בית הכנסת נבנה במאה ה 19 על פי תכניות של אדריכל אוסטרי. הוא בנוי לבנים אדומות ולבנות ומקושט בקרמיקה. יש לו כיפות וצריחים. העיטורים המזכירים עיטורים מזרחיים, צורת המבנה על כיפותיו וצריחיו , כמו גם נוכחותו של עוגב בתוך בית הכנסת פנימה, הם תערובת מרתקת  ביותר. למרות נוכחותו של העוגב, סממן נוצרי לכל הדעות, ולמרות עושרו העיצובי של בית הכנסת, הרי לא תמצאו בו ולו גם צלם אחד.

החצר האחורית של בית הכנסת, מוקדשת להנצחת שואת יהודי הונגריה, וכוללת רחבת זיכרון לראול וולנברג, ואנדרטה בצורת ערבה בוכייה. אנדרטת  המתכת מעוצבת כמנורת שבעת קנים הפוכה ומורכבת מאלפי עלים קטנים, שעל כל אחד מהם כתוב שמו של אחד מיהודי הגטו בבודפשט שנספה בשואה.

לצד בית הכנסת יש בית קברות קטן שהוקם כאילוץ ובניגוד להלכה על פיה אין מקימים בית קברות צמוד לבית כנסת, נאלצו היהודים לקבור את מתיהם במקום כאלפיים יהודים שמתו בתחומי הגטו, ונקברו יחד ללא מצבות הנושאות את שמם. פה ושם ניתן למצוא לוחות אבן עם שמות הנפטרים שהונחו מאוחר יותר על ידי בני המשפחות.

צמוד לבית הכנסת הגדול נמצא המוזיאון היהודי, שנבנה בשנים  1930-1931יש בו אוסף שכולל חפצי יודאיקה ,של שבת וחג, ספרי תורה, טלית וכיפה. אחד מחדריו מוקדש להנצחת השואה, מחדר זה יורד גרם מדרגות לקומת המרתף, ובה פינת התייחדות זעירה.

רגע אישי. מאז מלחמת יום הכפורים, לא דרכה רגלי בשערי בית כנסת. זה בית הכנסת הראשון והיחיד אליו נכנסתי מאז. אל תוותרו. אמנם, כרטיס הבודפשט מקנה הנחה מזערית בלבד (10%) אבל המקום כולו, על החצר והמוזיאון שלצדו הם מקומות שהייתי מרשה לעצמי להגדירם (אולי בחוצפה)  כחובה, גם אם לא תהיה אפילו ההנחה המזערית הזו. כך או כך הכרטיס משולב הן לבית הכנסת והן למוזיאון. לעמוד מול הערבה הבוכייה זו חוויה מטלטלת ומרגשת שעד לרגע אני לא מצליחה למצוא את המילים הנכונות לתארה.

יש סיורים מודרכים במקום. אנחנו בחרנו לקחת את הזמן ולעבור במקום לאט ובקצב שלנו. כתובת:- Budapest 1075. Dohány Street 2. הגעה:- מטרו 2 לאסטוריה אוטובוס 74 חשמלית 47, 49

בזיליקת סנט אישטוון כנסיה ענקית עם כיפה בגובה 96 מטר. יש הטוענים שתחילת בנייתה הייתה ב 1854 והסתיימה בשנת 1867. ויש הטוענים  בניית הכנסייה החלה בשנת 1851 והושלמה בשנת 1905. לא הצלחתי למצוא את התאריכים המדויקים.  מספר  אדריכלים שונים  עבדו על תכנונה. ולמרות שמה "בזיליקה" אין היא בנויה בתבנית בזיליקה. היא נקראת על שמו של סטפן, המלך הראשון של הונגריה, שיד ימינו  החנוטה שוכנת במחסן העתיק. יש אפשרות לשלם ולעלות במעלית או לטפס במדרגות אל כיפתה ולחוות את מראה בודפשט מלמעלה. ויתרנו. אבל בשום פנים ואופן לא כדאי לוותר על ביקור בה. היא מרהיבה ביופיה! למרות שהיא כלולה בכרטיס בודפשט, לא נדרשנו לשלם על ביקור בה. התשלום הוא אך ורק על עליה למעלה. והכניסה לכנסיה היא "תרומה". ואכן, בכניסה  ליד קופסאת עץ גדולה ומחורצת עומד ברנש גדול ומביט איך אתה משלשל מטבע אל תוכו כתרומה. הגעה:-מטרו 2 ו 3 ל Deak Ter  או מטרו 1 ל Bajcsy-Zsilinski ut. המשכנו משם רגלית ב Zrínyi utca רחוב רחב להפליא שמכל פינה ממנו משקיפה עלינו ואנחנו עליה בחזרה – הבזיליקה.

טירת בודה עלינו לגבעה עם הרכבת המשופעת ה"פוניקולאר". מהיר, ידידותי ונחמד. הרשינו לעצמינו פינוק של כרטיס הלוך ושוב ושוטטנו על הגבעה. אפילו זכינו לראות טקס של החלפת משמרות.

גבעת הטירה בבודפשט  היא האזור הגבוה והעתיק של העיר. מתנשאת לגובה של כ-60 מטרים מעל הדנובה  ועליה ארמון המלוכה, מצודת הדייגים וכנסיית מטיאש,

הנוף, עוצר הנשימה, של פשט שנשקף מהגבעה לא יסולא בפז. הארמון המלכותי קיים מאז המאה ה-13 והיום הוא מאכלס שלושה מוזיאונים. אנחנו ביקרנו בגלריה לאומנות.  ניצלנו את העובדה שיש שם עכשיו תערוכה של האימפרסיוניזם, בשילוב יצירות של אומנים הונגריים המושפעים מציירים אימפרסיוניסטים. נפלא!

שימו לב, למרות שכרטיס בודפשט תקף במקום, הרי שגם כאן לתערוכות המתחלפות יש להוסיף מעות. ניתנת הנחה למחזיקי הכרטיס.

הארמון יפהפה. והמשכנו כמובן לתערוכות הקבע במקום. לא לפספס מבטים מחלונות הארמון החוצה. מצודת הדייגים נמצאת ממש מול כנסיית מטיאש בנייתה החלה ב 1895  במקום בו עמד שוק הדייגים וחומת המגן של אגודת הדייגים בימי הביניים ומכאן שמה. זו בעצם מרפסת טיילת שכזו, שממנה נשקף נוף מדהים של פשט.

עיירת האומנים סנטאנדרה – זוהי עיירה קטנה וצבעונית, צפונית לבודפשט. מדרחוב ראשי מקסים וצבעוני, כיכר עם פסל צלב גדול וברזיה מקסימה. מעל משקיפים צריחים של כנסיות. מומלץ לעלות למעלה אל הכנסייה הקתולית ולהשקיף מהרחבה שמסביבה על הנוף ועל הכנסייה הסרבית מולה להלך ברחוב כלפי מטה ולרדת לגדת הנהר. הכל צבעוני ומואר. המחירים בשוק האומנים שם אינם יקרים יותר מאשר המחירים בשוק המקורה ומאד נעים לשוטט שם. ביקרנו שם במוזיאון המרציפן הקסום, שנמצא ממש מעל חנות המרציפן (בתשלום) מוזיאון מקסים כשליד כל אחד מהמוצגים מסופר כמה זמן לקח לעשותו ומה כמות החומרים שנדרשה. פשוט אומנות. כתובת:- Dumtsa Jeno UZV BNMT FAT, כשאתם עומדים עם הפנים לכנסיה שבכיכר המרכזית ולפסל הצלב הגדול, פונים ימינה וממשיכים כמה חנויות כלפי דרום (למטה). אחרי הביקור במוזיאון, המשכנו לשוטט רגלית. מעבר למוזיאון המרציפן והכנסייה הקתולית שלמעלה, לא נכנסנו בעצם לשום מוזיאון נוסף שהיה שם, למרות שראינו שיש לא מעט. פשוט כי רצינו יום של שמיים .

הגעה לסנט אנדרה:- אפשר בשייט. אנחנו העדפנו לקחת את רכבת הפרברים מ Batthyany Ter  רכבת מס' H5 בערך 35 דקות אח"כ ירדנו בעיירה. את הכרטיסים (הלוך ושוב) קנינו ממש על הרציף. מקבלים שני כרטיסים. אחד צריך לנקב בכניסה לרכבת. אל תצפו שהמכשיר ינקב אותה. יש להכניס את הכרטיס עד הסוף ולהוריד את התפס שלמעלה עד שהוא מנקב. המכונה לא מתנדבת לעשות זאת בעצמה. יש להחזיק את צמד הכרטיסים יחד וכשעולה הכרטיסן הוא בודק שהם אכן שייכים האחד לשני. וכן, להקפיד על ניקוב כי גם הלוך וגם חזור אכן עלו כרטיסנים. כשמגיעים לעיירה פשוט יורדים במדרגות למעבר התת קרקעי – עולים מהצד השני וממשיכים ללכת עם הרחוב. לאט ובנחת ומגיעים לכיכר. אין צורך לקחת מונית או אוטובוס. הכל קטן מזמין ונגיש והמקום מקסים.

האי מרגיט – בדרכינו חזרה מסנטראנדה החלטנו להמשיך עוד שתי תחנות ולרדת על גרש מרגיט וללכת עליו אל האי. זהו אי שנמצא בין בודה לפשט ונקרא על שם הנסיכה מרגרט שעל פי המסופר חיה במנזר שבלב האי. גשר מרגיט, שנבנה ב 1876 נבנה ללא גישה לאי ורק בשנת 1900 נוספה לו שלוחה שמקשרת אותו לאי. זה בעצם פארק גדול ורחב ידיים שעובר בו רק קו אוטובוס אחד (מספר 26). אפשר לשכור שם אופניים ולנוע במרחביו. בכניסה אליו מכיוון גשר מרגיט יש מזרקה יפהפייה. הגעה:- אוטובוס 26 מניוגטי שנכנס ממש לפארק או חשמלית 4, או 6. או כמונו, בדרך חזרה מסנטאנדרה.

השוק המקורה:- בנין מרשים ביותר שנבנה ב 1890 ובשנת 1994 שופץ והפך לשוק ענק. דוכנים של פרות וירקות, נקניקים וגבינות. בקומה העליונה יש גם דוכני מזון מהיר וגם מזכרות. נמצא בקצה רחוב ואצ'י (Vaci Utca).ממש מול הכיכר Favam Ter  הגעה:- חשמלית  קווים 2, 47, 49

Vaci Utca - המדרחוב הראשי של בודפשט, שפע של חנויות, מזכרות ובתי קפה. גם הוא, כמו חלקים רבים של העיר, עובר כל מיני מינים של חפירות ושיפוצים וכשנכנסים אליו מכיוון Favam Ter  לא ניתן להמשיך וצריך לעקוף את החפירות ולהגיע אליו שוב.

זהו. תם ונשלם. מעבר לאהבתנו הרבה למוזיאונים, אנחנו אוהבים מאד לחקור עיר ברגלים. והזמן שעמד לרשותנו לא היה רב. פה ושם עלינו על חשמלית כדי לנסות ולגלות תגליות חדשות. אבל בסופו של דבר, אין תחליף לשיטוט והתהיה, כשביד המפה והעיניים חוקרות סביב.

ומי שדווקא כן רוצה לדעת את סדר מקומות הביקור שלנו על פי ימים אז:-

10/09 יום שלישי – נחתנו והתחלנו משוטטים רגלית. הגענו לדנובה שטנו שייט לילי ושבנו למלון בסביבות חצות.

11/09 יום רביעי – מוזיאון השואה, המוזיאון לאומנות שימושית, כיכר הגיבורים, היכל האומנויות הפארק שליד, סיור בבית האופרה ואנדרטת הנעלים.

12/09 יום חמישי – נסענו מוקדם! לגבעת בודה. טיול במצודת הדייגים, כנסיכת מטיאש, הגלריה לאומנות בארמון, חזרה לפשט וביקור בבית הכנסת שברחוב דוהאני כולל המוזיאון היהודי.

13/09 יום שישי – נסיעה לסנטאנדרה, ירידה בגשר מרגיט, טיול רגלי באי מרגיט, והבזיליקה.

14/09 שבת. בלילה טסים חזרה. יום גשום ביותר. נסענו לארמון הספרייה. משם ל Vaci Utca. שיטוטים ברחובות ובגשרים כדי להגיד יפה שלום. משם חזרה לכיוון המלון לגינה הציבורית הראשונה שראינו. באותו ערב התקיים בכנסיה קונצרט "המשיח" של הנדל לכבוד יום השנה לסיום כתיבת היצירה. ישבנו על ספסל וצפינו באנשים ובנגנים שמים פעמיהם אל האולם, אבל אנחנו כבר היינו בדרכינו חזרה הביתה.