כותרות TheMarker >
    ';

    Media Radar

    הבלוג הזה עוסק במיגוון נושאים שקשורים רובם ככולם לאינטרנט - עם התייחסות ספציפית לנושאי מדיה. חלק מהעניינים יהיו קשורים לזירה הישראלית וחלקם לזירה הבינלאומית, בעיקר בארה\"ב

    0

    מה שטוב למוסיקה – יילך גם בספרים

    4 תגובות   יום שלישי, 1/10/13, 23:21

    אם לא שמעתם על Oyster או על Emily Books, כדאי שתתעדכנו. יש סיכוי ששני המיזמים החדשים האלה יעשו לתעשיית הספרים מה שספוטיפיי, פנדורה, רפסודי, Rdio ומעכשיו גם iTunes Radio עשו ועושות לתעשיית המוסיקה.

    היסוד השיתופי והמחובר של האינטרנט יצר את האפשרות להפיץ קבצים דיגיטליים במהירות רבה. הסוג הראשון של קבצים כאלה שהשיתוף שלהם התנפח לממדי ענק היה מוסיקה.

    הבעיה היתה שמוסיקה היא יצירה שיש עליה הגנה של זכויות יוצרים, כלומר שיתוף מוסיקה שלא ברשות בעלי הזכויות הוא עבירה על החוק. הראשונה שהצליחה לגרום לצרכנים לשלם על מוסיקה היא אפל, שהשיקה את חנות המוסיקה של iTunes באפריל 2003. בעזרת השילוב המוצלח של תוכן – המוסיקה, עם מכשיר קצה בעיצוב יוצא דופן – קודם אייפוד ובהמשך אייפון, אפל הצליחה למכור עד כה מעל 25 מיליארד שירים.

    אבל גם למודל הזה יש בעיות. אחת מהן היא שהוא מחייב שלצרכן יהיה שטח אחסון משמעותי. אם הגודל הממוצע של שיר הוא 4 מגה בייט, אלף שירים ידרשו 4 ג'יגה בייט של דיסק פנוי. בעיה אחרת היא להעביר את השירים ממכשיר קצה אחד לאחר כדי שלצרכן תהיה גישה לשירים מכל מכשיר שבבעלותו. בעיה נוספת היא ששירים מתיישנים מהר מאוד, כך שגם אם שיר עולה דולר והצרכן מנגן אותו באינטנסיביות חודש או חודשיים, הפלייליסט שלו מתיישן והצורך לרענן אותו הופך את העסק ליקר מאוד.

    זה היה הרקע להתפתחותם של שירותי סטרימינג של מוסיקה – שירותים שבהם השירים מנוגנים דרך האינטרנט. כך לא רק שאין צורך לאחסן אותם, כי אם גם הגישה אליהם מתאפשרת מכל מכשיר המחובר לאינטרנט. יתרון נוסף הוא שאין התיישנות של המוסיקה – הספק תמיד מחדש ומרענן את מלאי השירים שלו. והמחיר? בדרך כלל כ-10 דולר בחודש – הרבה יותר זול מלקנות 1,000, 500 או אפילו 300 שירים.

    זה מה שספוטיפיי, פנדורה, רפסודי, Rdio, iTunes Radio וספקים אחרים עושים. הם צומחים במהירות ומתקשים מאוד להרוויח, אבל די ברור שזהו המודל המתאים לצריכה של מוסיקה באינטרנט, שיתייצב כנראה כשהלייבלים ינמיכו את הדרישות הכספיות שלהם. זה גם מה שעובד בווידאו עם ספקיות כמו נטפליקס והולו.

    ואם זה עובד עבור מוסיקה ווידאו, מדוע שלא יעבוד עבור ספרים? מדוע, במקום לקנות ספרים, לא נרכוש מנוי לספריה גדולה במחיר קבוע לחודש שיאפשר לנו לקרוא מתוך מבחר גדול?

    זה בדיוק מה ש-Oyster ו-Emily Books עושים. לפני חודש, אחרי שהקימה מאגר של 100 אלף ספרים, Oyster השיקה אפליקציה שמאפשרת לקרוא את כל אחד מהספרים שבחנות שלה במחיר של 10 דולר בחודש. הרעיון היה כל כך מקורי ומלהיב, עד שהיזמים הצליחו לגייס עבורו 3 מיליון דולר כבר בסבב הגיוס הראשון, שנערך כבר לפני שנה. Emily Books החלה למכור מנויים כאלה כבר לפני שנתיים. באותה עת ניתן היה לקרוא את הספרים רק דרך דפדפן – ועכשיו היא השיקה אפליקציה בעלות של 13 דולר לחודש. המשמעות ברורה: החנויות למכירה של מדיה ביחידים בדרך לדעיכה. בכל הקשור למדיה, האינטרנט בנוי לסטרימינג.

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        5/10/13 11:24:
      שאל כול תולעת ספרים ממוצעת והיא תספר לך שאין כמו עותק של ספר (הארד-קופי, מיינד יו...) בספריה שבבית. יתירה מזאת, כול תס"ם שכזאת אוהבת לחזור אל ספר כזה או אחר, מתי-שהוא..., מניגיד לך..., עם כול הכבוד לטכנולוגיות המדהימות הללו, העתיד נמצא בעצם..., בעבר.
        5/10/13 09:35:

      אני לא בטוח שזה מתאים גם לספרים. השאלה הגדולה היא ממה יתפרנסו היוצרים. במוזיקה אפשר להרוויח מהופעות (ויש להקות שהרווח שלהן הוא מהופעות והשירים הם בעיקר קידום מכירות), וממוצרים נלווים, ובנוסף בטכנולוגיה של ימינו לא צריך לדעת לנגן ו/או לשיר, ועלויות ההפקה קטנות בהרבה ממה שהיה. עדיין לא המציאו טכנולוגיה שיכולה לכתוב ספרים, ובשורה התחתונה, כדי שיהיה היצע של ספרים דיגיטאליים צריך למצוא מודל שיאפשר לסופרים להתפרנס (לא שכרגע המצב כל כך טוב, אחוז קטן מאוד של הסופרים מתפרנסים רק מכתיבה). שלא לדבר על כך שהוויתור על החומרה במוזיקה ובווידאו הוא קל יותר (בעיקר פסיכולוגית ותרבותית), מאשר וויתור על הספר המודפס. לדעתי לרוב האנשים יקח הרבה יותר זמן להתרגל לקרוא ספרים מצג כלשהו.

      לסיכום, הרעיון מאוד מעניין ויש לו פוטנציאל, אבל יש בעיות רציניות שצריך להתייחס אליהן ויקח הרבה זמן עד שאנשים ישתכנעו לקרוא ספרים מודפסים. אני לא הייתי משקיע את הכסף שאין לי ברעיון הזה עכשיו, אולי עוד 10 שנים.

        3/10/13 06:48:
      יופי של פוסט נתן, אבל באמת שוב השאלה היא באיזה ספרים מדובר, האם המו"לים הגדולים של צפון אמריקה יסכימו שהקטלוגים שלהם יופצו דרך השרתים הללו, אין ספק שהעתיד הוא בדיגיטל, אבל בדיוק כמו בתעשיית המוזיקה הדרך היא עדיין ארוכה ומפותלת, אבל לפחות מסקרנת ומעניינת מאוד. תודה על המידע.
        2/10/13 11:46:
      אלו רק שתיים מהחברות שמציעות שרותים אלו. יש עוד תריסר חברות דומות בכל העולם. אפשר להתחיל עם scribd שהשיקו אתמול מוכרים לרבים כמקום להצגת מסמכים שונים, עם שרות דומה. עוד כמה 24Symbols, Nuvem de Livros, Kindle Owner’s Lending Library, skoobe, KDDI, ereatah ועוד. לחברות הללו ישנם בקטלוגים עשרות אלפי ספרים דיגיטליים. לצערי בעברית עדין רחוקים מהמצב הזה בשל חוסר נכונות של המו"לים לשתף פעולה ולהמיר את ספריהם לדיגיטלי, אני מקווה שגם המיזם שאני שותף לו יעזרו לשנות זאת.

      אבו4 - מוצא מה שהקפה שכח

      ארכיון

      פרופיל

      natlipson
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין