כותרות TheMarker >
    ';
    0

    מה מקריבים בחג הקורבן – עיד אל-אדחה על פי המסורת הדרוזית

    16 תגובות   יום רביעי, 9/10/13, 19:26

    השבוע חוגגים מרבית תושבי המזרח התיכון את חג הקורבן שמציין את סיפר אברהם והעקידה. הסיפור נוגע לכול האמונות המונותיאיסטיות והחג משותף למוסלמים בני כול העדות ולדרוזים אם כי החג הדרוזי מקבל משמעויות משלו.


    אל-אדחה (הקורבן) בשמו הרשמי או אל-עיד אל-קביר (החג הגדול) בשמו הפופולארי (או שתיקת הכבשים בשמו העממי ...סתם...) הוא אחד משני החגים הדתיים היחידים באסלאם. החג השני הוא עיד אל-פיטר שמציין את תום צום הרמדאן. יצוין גם שעל פי המסורת המוסלמית סיפור העקידה חל על ישמעאל ולא על יצחק.


    הדרוזים שדתם נוסדה לפני אלף שנה (1017) במצרים נתנו לחג משמעויות נוספות ומסורות חדשות. כך למשל הדרוזים מציינים את עשרת הימים המובילים לחג כימים קדושים "אל-עושור". בימים אלה צמים הדתיים הדרוזים מצאת החמה עד שקיעתה ומטפללים כול ערב במחזורי טפילה קהילתית בת שלוש שעות.


    שני הימים ערב החג נקראים אל-וקפה אלצע'ירה (העצרת הקטנה) ואל-וקפה אלקבירה (העצרת הגדולה) מהווים שיא במחזור התפילה הזה, כאשר יום לפני החג הדתיים המקפידים ממשיכים את מחזור התפילה מהבוקר של אותו יום, עובר בערב החג ועד לבוקר החג ממש.

     בחג זה מצווה היא להקריב קורבנות ולתרום את הבשר ועוד דברי מזון וכסף לנצרכים. המוסלמים עולים לקברי יקיריהם והדרוזים שקוברים בקברים חסרי מצוות מבקרים בבתי המשפחות שאיבדו את יקיריהן באותה שנה כדי להיות עימם דווקא ביום שבו כולם מצווים לשמוח.  


    בעספיא למשל כול משפחה דרוזית מכינה שולחן עמוס בכול טוב  מהממתקים המסורתיים של החג בהן עוגיות ממולאות במחית תמרים וקעקים שדומים לרוגלך גדול ומתוק. החל משעות הבוקר של החג מתחילה צעדה משפחתית מבית לבית של המשפחה המורחבת כשבכול עצירה עוברים דרך שולחן הכיבוד ומעמיסים עוד קלוריות.


    הסיור הנ"ל נפסק בזמני הארוחות אז מתכנסים לארוחות שבהם בעיקר עושים בשר על האש והכבש הוא מלך. העיסוק המרכזי של בני זוג דרוזים בשבועות לפני החג בדומה למקרה ליל הסדר הוא בשאלה הגורלית אצל מי אוכלים? אצל המשפחה שלה או המשפחה שלו ותודה לחברנו היהודים על התוספת הזו שכן פעם לא הייתה שאלה ומשפחת הבעל תמיד ניצחה. כיום הקרב צמוד והוא נגמר לפעמים בדמעות (של הגבר כמובן)


    אך הסירו כול דאגה מליבכם, חג הקורבן נמשך ארבעה ימים שבהם יש 8 ארוחות ויש מקום לכולם להיות מוזמנים ומזמינים. אם כי שוב המודרנה הישראלית נכנסת שוב לתמונה והתוצאה אלפי דרוזים הבורחים ביום השני כבר למלונות באילת ובים המלח. כול זאת כדי לחסוך בהוצאות, בחיי כבשים ובחיי אדם לאור עודף זיקוקי הדינור המוברחים.


    החג שמועדו נקבע על פי הירח מקדים כול שנה בכעשרה ימים. כשהחג נופל בחורף בתי המלון עושים הנחות מצוינות וזה מוזיל עלויות ואף הגדיל לעשות ראש עירית אילת שקיבל בשנה מסוימת את אלפי החוגגים בשלטי חוצות בכניסה לעיר. כשזה לא נופל בחורף הלך על הקופה המשפחתית ובתי המלון חוגגים על המחירים וממלאים את המכסה השנתית.


    השנה הפך המועד בעספיא "לאוקטובר השחור" שכן על התושב המיוסר ינחתו שלוש מכות: האחת התשלום עבור עגלות העץ להסקה שהחלו לפזר כבר בכניסות לבתים, השנייה כול הקניות הלא נגמרות לחג ואם לא די בשני אלה השלישית: בחירות למועצות המקומיות שיערכו בשבוע שאחרי החג ובהן צפוי קרב חמולות אימתני וגם הוא איך לא ! צריך הרבה הרבה כסף.


    אז תגידו: "עיד מבארק וכול עאם ואנתם בחיר" (חג שמח ושכול שנה תהיה טובה...בערך) לכול חבריכם הדרוזים והמוסלמים. בשנה הבאה באילת המוזלת ! והשנה באופן חריג ורק בישראל "אנשאללה תרבחו פי אל-אנתח'באת" (מי יתן ותנצחו בבחירות !). 

    דרג את התוכן:

      תגובות (16)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        18/10/13 05:21:
      ישמעאל אופס
        18/10/13 05:21:
      אז שאלה, עיד אל אדחה הוא בסימן עקדת ישמאל? הדרוזים מאמינים שגם הם בני ישמאל ? ישמע
        17/10/13 11:52:
      חג שמח. פוסט מעניין ומקרב לבבות ושכנים, תודה מישראלית ומסינית
        17/10/13 10:36:
      כרגיל - תודה על עוד פוסט משובח ומחכים. היה מתאים לי לטעום קצת משולחן החג... אפשר פשוט לנחות נגיד בעוספייה ולהשתתף בשמחת החג?
        16/10/13 15:03:

      הכי טוב היה שהכבשים יתחרו על ראשות המועצה,

      ככה ייחסכו - גם חייהן, גם חיי אדם,

      וכל תשלומי השוחד יהיו בתלתן, מקסימום חציר.

      "גבעת ווטרשיפ" או "חוות החיות" - מה רע?

        16/10/13 09:01:
      פוסט מעולה! חג שמח !
        16/10/13 08:15:

      צטט: HagitFriedlander 2013-10-16 07:55:48

      חושבת על הקורבנות האמיתיים בכל החגים של כל הדתות...החיות בראש וראשונה, בריאות, וגם ניפוח מחזור כספים עצום...כתבת יופי ...השבוע עד תשע בבוקר(!) במחסני מזון בירכא נמכר כבר 150 קג של עופות...צא וחשב...בלתי נתפס לפעמים

      בחג הזה שמתי לב לשני דברים חדשים: כמות התמונות והבדיחות על הכבשים בווטסאפ

      שלזר יכולה לסמן גסות רוח כלפי החיה, אך אני חשתי שמתחיל חוסר נוחות וחוסר ביטחון במסורת

      הזו של "צריכת" כל כך הרבה כבשים בשבוע אחד ! הדבר השני דווקא הנתק החדש בין השחיטה 

      לאוכלוסיה האורבנית גורם להגדלת הרגישות. כי פעם שחטו בחצרות הבתים ופעל עיקרון ההרגלה

      והיום יש דור חדש שכמו במערב "מסתירים" ממנו שהבשר הוא חיה וכשהו מגלה הוא גם מגלה חוסר

      נוחות.

        16/10/13 07:55:
      חושבת על הקורבנות האמיתיים בכל החגים של כל הדתות...החיות בראש וראשונה, בריאות, וגם ניפוח מחזור כספים עצום...כתבת יופי ...השבוע עד תשע בבוקר(!) במחסני מזון בירכא נמכר כבר 150 קג של עופות...צא וחשב...בלתי נתפס לפעמים
        14/10/13 12:50:
      "עיד מבארק וכול עאם ואנתם בחיר" , סלמאן, תודה, ידידי
        14/10/13 09:43:

      חג שמח.
      הגיע הזמן שהמדינה תתייחס יותר ברצינות לכך שיותר מרבע האזרחים אינם יהודים, ותתן משקל לחגים ולימי המנוחה של דתות אחרות.
      חוץ מזה, מאוד מוצא חן בעיני הרעיון של קברים ללא מצבות ושכל טקסי הזכרון נערכים בבית המשפחה. מה לגבי חללי צה"ל? יש אצל הדרוזים בכלל דיון בשאלה אם חללי צה"ל שונים מאחרים? ומה לגבי קברי שייח'ים וקדושים, האם גם זו השפעה זרה?
      האמת היא שגם אצל היהודים הנוהג היה לקבור ללא מצבה, חלק מהסיבה היה למנוע פולחן של מקומות קדושים, דבר שהיה מרכזי בדת של מצריים העתיקה. כל הרעיון של מצבות ואחוזות קבר מפוארות הגיע ליהדות בהשפעת התרבות ההלניסטית. במאה השנייה לפני הספירה, לא שזה הפריע ליהודים לאמץ קברים מהתקופה הביזנטית והמוסלמית, ולטעון שהם שייכים לנביא, מלך או חז"ל זה או אחר.

        13/10/13 13:51:

      צטט: נירית.. 2013-10-11 18:40:55

      חייכת אותי הן כאילתית לשעבר והן כחיפאית בהווה. הדו קיום הוא לא רק זה לצד זה אלא אף חיקוי הדדי.

       كل عام وانتم بخير وعيد اضحى مبارك

      אכן אנחנו מעצבים את האחר והוא מעצב אותנו !

        11/10/13 18:40:

      חייכת אותי הן כאילתית לשעבר והן כחיפאית בהווה. הדו קיום הוא לא רק זה לצד זה אלא אף חיקוי הדדי.

       كل عام وانتم بخير وعيد اضحى مبارك

        11/10/13 13:50:

      תודה לכול החברים והרבה בריאות ואריכות ימים לכולם !

        10/10/13 10:18:
      כחפל"ש (חיפאי לשעבר) שביקור בכפרי הדרוזים היה משך שנים רבות אירוע שבועי כמעט, אני למד מהפוסטים שלך המון על המסורות הדרוזיות. תודה. וכמובן: עיד מבארק
        10/10/13 06:59:

      פוסט מצויין ושיעור בערבית מדוברת גם יחד.
      שניים במחיר אחד.
      נפלא.
      חג שמח שמח שמח ועיד מבאראק!

        10/10/13 05:44:
      חג שמח. חשבתי שאת זלילות החגים אנחנו המצאנו..

      פרופיל

      סלמאן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      ארכיון