כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    למה התכוון המשורר חלק 4

    0 תגובות   יום שלישי, 22/10/13, 16:37

    ''
    ''
    ''

    חלק רביעי 

    למה התכוון המשורר : לראות ולדעת

    למה התכוון המשורר – האיורים של יו פריס [HUGH [1889-1964 FERRISS .......ועוד על הנישגב ועל האינסוף

    אין ספק שאיוריו של הצייר הוונציאני ג'יובאני בטיסטה פיראנזי [ 1720-78 ] היוו השראה ליו פריס. פיראנזי הביא לציוריו את ניסיונו בעיצוב במות לאופרה ולתאטרון ומכאן הדרמה, הפואטיקה, הקווים האלכסוניים ואשליית העומק הבאים לידי ביטוי בתחריטים שלו. פיראנזי גם היווה השראה לפליני בסרטו "רומא" ולסקוט רידלי בסרטו The Allien[ פיראנזי לא היה היחידי: במהלך המאה ה-18 היו לעקרונות של עיצוב במה השפעה לא מבוטלת על האומנויות בכלל.].את ההשראה מפירנזי קיבל פאריס לא מטכניקת הציור הקומפוזיציה או כל דבר שקשו לציור עצמו אלא לחופש הדימיון של פיראנזי שהמבנים שתאר אינם מזכירים מאומה ממה שניבנה אי פעם. הם כל כך משולחי רסן עד שהם ניראים הזויים תלושים  ובלתי אפשריים. "תיעוד" הריסות ארכיאולוגיות של מה שמעולם לא ניבנה.                                                          

    יו פאריס היה אדריכל ומאייר. הוא גם היה שותף פעיל בעיצוב החזון של האדריכלים האמריקאים שבשנות ה- 30 תכננו את המטרופולין של העתיד ועבד עם החשובים שבהם שכם אל שכם.

    בספר שערכה ביתו של פאריס, ג'ין פאריס לייך ושיצא לאור בשנת 1980 בשם "חזון אדריכלי-האיורים של יו פאריס" [בהוצאת ספריית וויטני לעיצוב, ניו יורק] מפנה ג'ין פאריס את תשומת הלב לעובדה שאיורי גורדי השחקים שיצאו מתחת ידיו של אביה הם הרבה יותר מציורים אדריכליים מדוייקים  המתארים  בתלת מימד כיצד עומדים להראות בנייני הענק האלה; האיורים שלו הם ציורים עתידניים המבטאים חלומות, שאיפות ותקוות שרק השמיים גבול להם. יותר גבוה, יותר גדול, יותר רחוק ויותר עוצמתי.  פאריס אומנם עבד בשרות אדריכלים שביקשו לראות ולהראות לציבור כיצד ייראו הבניינים שקרמו עור וגידים בדימיונם. את פאריס לא עניין לספר את הסיפור כלשונו;  הוא חלם וביטא בציוריו יצרים, שאיפות וחלומות.

    כמו פיראנזי הציורים שלו לעיתים יותר מסתוריים אפילו מפחידים מאשר יפים.כאילו שורה עליהם שקט מאיים....אותה תחושה שברק הגדיר כנישגבות. כל מה שהאינטלקט לא מסוגל לתאר ולהדגים. פאריס אומנם היה אדריכל ומאייר בחסד עליון  אבל לא שם היתה עיקר יכולתו וגם לא הכישרון שלו כצייר הפך את האיורים האדריכליים שלו אולי ליפים ביותר מסוגם שנוצרו אי פעם והכל באמצעות פחם, עיפרון שחור והלבן של הנייר. הם לא ציור ולא איור.... הם החזון, החלום והאופטימיות של הרוח האנושית; כאילו היו הנחיות הקמה למטרופולין של העתיד תוך כדי בנייתה. יותר משהם בניינים הם מונומנטים שקוי המתאר שלהם  מטושטשים, לא מוגדרים ומתמוססים לתוך האטמוספירה.

     הם מתארים חלום,  לא מציאות. התרשמות שנותרת מחלום לאחר היקיצה: לא מילים ולא מוזיקה יש בכוחם להדגים לתאר ולהעביר את התחושות באופן שבו עשו זאת איוריו של יו פאריס. לא רצף של חזיתות עגמומיות המטילות צל  על הרחובות,  לא קור מקפיא ומנהרות רוח – כי אם אובייקטים הרואיים, פירמידות בעלות גנים תלויים הנוסקות לעבר השמש. לא ציור אלא משאת נפש, שאיפות לעולם טוב יותר. עולם שבו לרוח האנושית אין משוכות בדרך לעולם מושלם. [עתיד שיש בו ייתרון מוסרי לרוח האנושית - אין גבול לגבהים שאליהם יכולה הרוח האנושית להגיע].........זיגורט אחרי זיגורט אחרי זיגורט כולם מוארים באור מסתורי.  

    המגדלים של פאריס הם מוצקים; הם בנויים אבן, לא זכוכית. הם משדרים יציבות רבה באופן שבו הם נטועים בקרקע. דבר לא יכול להם, דבר לא מסכן אותם.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין