כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    ההיסטוריה כמדע בידיוני

    1 תגובות   יום ראשון, 27/10/13, 23:57

    ''

      חלק חמישי

    העבר כמדע בדיוני

    נבואות שלא התגשמו , הסטוריה שלא היתה ;דמיון, הזייה והווה                                     

    צורה היא ביטוי של רעיון    

    חוק הנסיגה – הצורה – האיור

    ב 1916 נחקק חוק עזר עירוני : בקומות העליונות של גורדי השחקים, חובה היתה על האדריכלים להסיג לאחור את החזית האנכית של הבניין בצורה מדורגת  מהקיר הפוגש את המדרכה בזווית של 90 מעלות. היתה לכך סיבה פשוטה: החזית האנכית של הבניינים רבי הקומות  מנעה מאור יום ומאוויר להגיע למדרכות ולכבישים ויצרה רחובות חשוכים ועגמומיים בכל שעות היום. הסגת קירות הבניין  בהדרגתיות לאחור בצורה של מדרגות באופן שתשווה לרבי הקומות צורה של פירמידה או זיגורט תאפשר לאור יום לשטוף את הרחובות ולאוויר צח להחליף את האוויר המזוהם הניפלט מצינורות הפליטה של המכוניות.

    המשמעות שהיתה לדרישות החדשות  במה שנוגע לצורה של גורדי השחקים  היתה רבה: מכאן והלאה היה על האדריכלים לתכנן את הבניין כאובייקט בעל 4 פנים במקום להיות "דקורטורים של חזיתות". הצורה שהתפתחה היתה בלתי נימנעת: גורדי השחקים קיבלו צורה של פרמידה או זיגורט והעיר העתידנית כפי שניראתה בציוריו של פאריס היתה עיר של זיגורטים, לא פחות מרשימה מהמונומנטים במצריים. אליה וקוץ בה שהעיר הזאת, כפי שאומר קנת פרמפטון בספרו הסמינלי  "אדריכלות מודרנית",  לא התממשה מעולם . מדע בידיוני.

     לא פחות מעניין מכך הם ציוריו של פיראנזי :שרידים ארכיאולוגיים שהם מדע בידיוני.........

    הנבואות של יו פאריס לא בדיוק התגשמו, וודאי לא כפי שצייר אותן. הציורים ביטאו חלומות ואפילו הזיות. בסופו של דבר איוריו הם יצירות אומנות מופלאות לכשעצמן. לא קשה לראות שהוא אף נטל לעצמו "רישיון אומנותי" כאשר זה שירת את האומנות. לא הדיוק האדריכלי עמד לנגד עיניו של פאריס. גם כאשר לבניינים יש חלונות הם ניראים כריבועים שחורים אטומים והם מנקדים את חזיתות הבניין רק כאשר הם גורמים לבניין להראות יותר טוב [יצירת קצב]. לעומת זאת כאשר החלונות מפריעים לאסתטיקה פאריס פשוט מצייר את הבניינים ללא חלונות.

    הצורה הפירמידלית אומנם היתה לא יותר מאשר פיתרון לחוקי עזר. היא לא אומצה משיקולים אסטטיים למרות שבמהלך הזמן הפכה להיות צורה מוכרת ואהובה שמבחינה אסטטית אכן הוסיפה סיומת אסטטית נכונה למפלצות הענק שלא בשונה מנעלי העקב ששינו ושיפרו לעין ערוך את האופן שבו הרגל פוגשת את המשטח האופקי שעליו היא עומדת.הן פשוט יותר יפות באותה מידה שהסיומת של גורד השחקים ניראית יותר "נכונה" כאשר היא מסתיימת בצורה  פירמידלית מאשר כאילו חתכו את הבניין בסכין גילוח בצורה אקראית לחלוטין בקומה ה.....

    בסופו של דבר הצורה הפירמידלית וחוקי העזר שעמדו מאחוריה היתה בפועל לא יותר מאשר תרומה אסטטית

     מאחר ובגובה שבו הסיגו האדריכלים את חזיתות הבניינים לאחור לא היתה לכך כל משמעות על כמות האור והאוויר שהגיעה לרחוב [המשורר התכוון לטוב אך במובן אחר לחלוטין.......] ולכן בתחילת שנות ה 60 בוטל החוק וגורדי השחקים שבינתיים המשיכו לצמוח מעלה מעלה קיבלו את צורת ה slab.

     

     ומה קורה שהחלומות אם לא ההזיות הופכים לחלום בלהות ניראה בפוסט האחרון......."החלום ושיברו"

     

     

     

    ''

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        28/10/13 23:09:
      *

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין