כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - וישלח

    10 תגובות   יום חמישי, 14/11/13, 21:48

    מה הייתה הכנתו של יעקב למפגש עם עשו?

    ה'חזון איש' בענייני אמונה וביטחון , בפרק ב' , כותב כי עניין הביטחון הוא :

    "האמונה שאין מקרה בעולם" .

    אך אמונה זאת שונה מאדם לאדם לפי מדרגתו , והמבחן הוא כיצד מגיעה אמונה זאת לידי מעשה - האמונה היא בבחינת התיאוריה , והביטחון הוא בבחינת מעשה .

    בעל 'ביטחון מזויף' הוא כזה שכל הזמן מדבר על ביטחון בה' , אך באותו הזמן ליבו אינו בוטח .

    מהו מקום ההשתדלות מצדו של האדם בעולם של אמונה וביטחון שאין כל מקרה והכל מאת ה' ?

    על כך כותב החזון איש שיש השתדלות מותרת , ולפעמים הביטחון אוסר נקיטת אמצעים מיוחדים מצד האדם .

    כך מסביר החזון איש את טעותו של יוסף שהשתדל אצל שר המשקים שיעזור לו לצאת מבית האסורים , ואמנם יוסף האמין בה' אך פעולתו נבעה מתוך ייאוש .

    ודאי שיוסף האמין בה' , חז"ל לא העבירו ביקורת על עצם מידת הביטחון של יוסף , אלא רק על הפעולה הזאת לבדה , על המעשה של הפנייה אל שר המשקים שלא היה עליו לפנות אליו .

    יש תפיסת ביטחון האומרת שמה פירוש ביטחון בה' ? מהי מדרגה גבוהה של ביטחון בה' ?

    - ככל שהאדם עושה פחות כך הוא בוטח יותר בה' , וכל ריבוי בהשתדלות מצד האדם מראה על חיסרון וקטנות בביטחון של האדם בה' .

    יעקב אבינו נמצא בדרכו חזרה לבית יצחק אביו , והוא מודע למפגש הצפוי עם עשו .

    הוא גם זוכר שעשו הבטיח להרוג אותו על עניין הברכות .

    יעקב כידוע נוקט בשלוש דרכי פעולה :

    הוא מכין את עצמו לקראת מלחמה - מחלק את מחנהו לשניים , הוא מכין דורון לעשו אחיו , ומתפלל אל ה' : "הצילני נא מיד אחי מיד עשו...".

    יעקב מתפלל לה' שיעזור לו , זה ברור .

    אך האם בהכנת הדורון בכדי לרצות ולפייס את עשו אחיו הוא מגלה חשש קל שתפילתו לא מספיקה?

    שצריך למצוא פיתרון נוסף מלבד עזרת ה' ?

    האם בהכנה לקראת מלחמה יעקב מגלה סימנים של פקפוק מסוים בתפילה וביכולת ה' לעזור לו ?

    בשום מקום לא מובטח ליעקב כיצד תפילתו תתקבל .

    יתכן שאכן ה' ירצה להצילו מיד עשו , אך בדרך של פיוס באמצעות הדורון , ניצחון במלחמה וכד' .

    אין כאן שלושה עניינים נפרדים לגמרי , אמנם יש כאן שלוש פעולות מצדו של יעקב - אך כל הפעולות באות מכוחה של התפילה , מכח מידת הביטחון שלו בה' .

    יעקב מתפלל לה' ובוטח בו שיעזור לו ויתן לו את הכח להינצל מיד עשו .

    מידת הביטחון פירושה ביטחון בה' שיתן לך את הכח לפעול , ליצור ולעשות - והקב"ה יחיל את ברכתו על המעשים שלך .

    השתדלות רבה של האדם מלמדת על ביטחון גדול בה' , על ביטחון שה' נותן לך כח להצליח !

    זאת כמובן בתנאי שנעשית פעולת תפילה משמעותית , ואמונה פנימית אמיתית בלב שה' הוא זה שנותן לך את הכח לפעול והוא שיחליט לאיזה כיוון יתפתחו הדברים .

    אכן השתדלות מוגזמת מעבר לנורמאליות וההגיוניות  מלמדת את חיסרון באמונה בה' .

    צריך להשתדל , אך ברמה כזאת שגם משאירה לה' מקום לעשות את חלקו...

    הרב צבי יהודה קוק זצ"ל היה מדגיש את הפסוק "וזכרת את ה' אלוקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל"

    - אדם יכול לומר "כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה" - אך לא לעצור כאן , אלא להמשיך לזכור שה' הוא שנתן לך את הכח שאיתו פעלת ויצרת .

    הבעיה היא לומר רק "כוחי ועצם ידי" מבלי לומר שה' הוא שנתן לך את הכח .

    מידת הביטחון הנלמדת מיעקב אבינו היא ביטחון גדול בה' שנותן לנו כוחות - ומתוך כך דווקא חובת ההשתדלות מצד האדם גדלה , כיוון שאם ה' נותן לך כח אסור לך לפספס אותו , אסור לך להחטיא את המטרה , שהחיל יבוא בנתינת הכח מאת ה' אל האדם בכדי לעשות את החיל .


     

               

    http://cafe.themarker.com/video/2953996/

     

     

    תפילה מתוך עולם החומר

     

    כל אדם טרוד במשך היום , בטרדותיו , בעיסוקיו , בדאגותיו .

    לולא התפילה במשך היום היה ניתן לשקוע בענייני החומר , כפי שאכן רבים רבים שוקעים בזה . התפילות במשך היום באות להחזיר , ולו במעט , לאדם את הקשר עם הקב"ה , עם הנשמה ,

    עם עצמו .

    אם לא היו נקבעות התפילות כחובה , כנראה שהיה קשה לנו מאוד להתנתק מהשעבוד לחומר ולתת מעט הפסקה ומנוחה לטובת הנשמה .

    כאשר העיסוק בחומר הוא טובעני , יש בו חשיכה גדולה יותר , אז הסיכוי לריחוק בעניין התפילה גדול יותר .

    יעקב אבינו עסוק מאד בהכנות לקראת המפגש עם עשו .

    הרבה חששות , הכנות , דברים שלאדם ממוצע היו גורמים לו במקרה הטוב להתפלל ללא כוונה ולא ריכוז , ובמקרה הפחות טוב לשכוח בכלל את עניינה של התפילה .

    אך יעקב אבינו פונה לה' בתפילה :

    "ויאמר יעקב : אלוקי אבי אברהם ואלוקי אבי יצחק..." (בראשית לב, י) ולא מתרחק כלל מה' .

    כאשר אדם טרוד בענייני החומר והעולם הזה - הוא נדרש לעשות שינוי גדול בנפש כאשר הוא נכנס להתפלל , הוא צריך לשים בצד את הטרדות , לאסוף את עצמו ולכוון את מחשבתו לתפילה .

    נדרש לעשות שינוי מהמציאות בה הוא היה לפני התפילה .

    לא לחינם יש עניינים להתכונן לפני התפילה וחסידים היו שוהים שעה אחת לפני התפילה ,

    כיוון שיש צורך בשינוי ובתהליך בין ההתעסקות החומרית לבין התפילה .

    אך אצל יעקב אבינו , אומר ה'שפת אמת' , לא מופיעה כאן לשון של תפילה , כיוון שהוא לא היה צריך לעבור שום שינוי עצמי לפני הפנייה לה' .

    למרות כל המציאות הגשמית המסובכת עם עשו , בה הוא היה נתון , הדבר לא גרם אצל יעקב לריחוק מבחינת התפילה .

    שחרית ומנחה יש להם קבע , יש להם זמנים קבועים ומיוחדים , לעומת תפילת ערבית שכפי המופיע במסכת ברכות אין לה קבע - ובעיקרון היא תפילת רשות - יעקב אבינו תיקן תפילת ערבית , שעניינה הוא היכולת להתקרב ולהתפלל לה' למרות העיסוק בחומר .

    יעקב היה בן חורין - הוא התעסק בחומר , התכונן למלחמה עם עשו , אך לא היה שקוע ומשועבד להתעסקות החומרית , הוא היה בן חורין וכך היה תמיד פנוי לדיבור עם ה' .

    אדם יכול להיות עסוק בעולם החומר , ואז להתגבר ולהתנתק מהעולם לזמן מסוים של תפילה שיש לה קבע - שחרית ומנחה , לעשות שינוי בנפש שלו בזמן התפילה .

    אך יש מדרגה גבוהה יותר והיא שהתפילה היא לא שינוי מהעולם בו היית שרוי קודם, כיוון שלא הייתה שום השתקעות בחומר .

    אנחנו היום מצליחים להתפלל כיוון שיש לנו תפילות קבועות וכך אנו מרגישים מחויבים לעשות שינוי בעצמנו ולהיכנס לתפילה .

    אך יותר מכך צריך להגיע למדרגת בן חורין , בה אין כלל השתעבדות לחומר והתפילה באה לבדה מקירות ליבו של האדם .

    דרג את התוכן:

      תגובות (10)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/11/13 06:07:

      .

      תודה לדורש ולמביא הדרשה לידיעתנו.

      .

      אמן שנזכה ללכת מחיל א-ל חיל.

      .

      .

      חג חנוכה שמח.

      מגניבמגניבמגניבמגניבמגניבמגניבמגניבמגניב   נשיקה

      תמונה: ‏זה הסוד שלי.  מא

        16/11/13 18:23:
      שבוע מבורך ..........מכל אהבתי שיעקב אמנם התפלל אבל מאד ריאלי וידע שצריך להתחנף לאויב וגם מה לעשות להתכונן למלחמה ............כולל טקטיקת הטעיה ............תפילה באה מן הלב אם אינה באה עדיף לא להתפלל .תודה על שירו של רזאל ....שבוע מבורך
      מעניין.. "ביטחון גדול בה' שנותן לנו כוחות - ומתוך כך דווקא חובת ההשתדלות מצד האדם גדלה , כיוון שאם ה' נותן לך כח אסור לך לפספס אותו , אסור לך להחטיא את המטרה.." "הכל מהשם" תמיד מרגיז אותי לשמוע את המילים הללו על מעשים ותוצאות שניתן היה למנוע...ואיפה האחריות שלנו? אהבתי.
        16/11/13 10:15:
      אני לא יודעת מה נכון ומה לא נכון. פעם אני מאמינה ופעם לא!!! שבוע טוב שיהיה.
        15/11/13 09:53:

      פרשת השבוע "וישלח" . הכנה למפגש בין עשיו ליעקב..

      ויעקב כל כך חשש מעשיו שאיים להורגו... והוא מבקש מאלוהים להצילו .

      משפט אחד בפרשנות הרשים אותי :

      "ככל שהאדם עושה פחות כך הוא בוטח יותר בה' , וכל ריבוי בהשתדלות מצד האדם מראה על חיסרון וקטנות בביטחון של האדם בה' "

      אם כך ,אני מבינה את כל אלה שאינם חוששים ממלחמות ובוטחים בקדוש ברוך הוא. ויעקב  מכין את עצמו לקראת מלחמה - מחלק את מחנהו לשניים , הוא מכין דורון לעשו אחיו , ומתפלל אל ה' :

      "הצילני נא מיד אחי מיד עשו...".

       זה בדיוק שם השיר של יונתן רזאל , לא הכרתי את הזמר אבל הוא מרגש  

      עד דמעות . יש לו קול נפלא , מפתיע שגם הלחין את השיר .

      שבת שלום


      http://www.yo-yoo.co.il/coolpics/images/uploads/shabatshalomcool.jpg

        15/11/13 06:57:
      שבת טובה... מירושלים... :))
        15/11/13 06:16:
      תודה על פרשת השבוע - מענין - סופשבוע נעים
        15/11/13 06:00:

      מעניין. כרגיל יש לומר.

        15/11/13 05:00:
      *תודה רבה רבה
        14/11/13 23:13:
      תודה לך חבר יקר , נהניתי לקרוא את פרשת השבוע, ושבת מבורכת