כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    . .

    0

    עמנואל קאנט

    3 תגובות   יום ראשון, 17/11/13, 05:26

    ''

     

    עמנואל קאנט

     

    העולם החל בתוהו ובוהו , חושך על פני תהום, עד אשר אמר אלהים ויהי אור. כך האדם שרוי בחשכת חושיו עד אשר אמר אלהים "ויהי אור" - ויהי שכל לאדם.

     

    חושינו מריצים ותופסים בליל תחושות ללא הפסק, כאוס מוחלט של ספיגת רשמים מבחוץ. תהו ובוהו היוצר חושך , והנפש תמהה כתהום על המחזה הנורא.

     

    עד אשר ציוה אלהים לאדם ויהי אור - או אז נברא השכל המבחין והמבקר בין בליל תחושותינו והשגנו תפיסה אפשרית בצורת העולם. חלל וזמן צמודים ובתוכם הבחנות בפריטים. ומה שלא יכולנו להבחין, נותר עדיין בחושך, נשגב ועלום. 

     

    " עורקי העין תלויים בלב " אמרו חכמינו. זוהי עין השכל האנושי שרואה רק מה שלבה מתיר לה לראות, ומה שלבה לא יכול להכיל, היא לא תראה ולא תשיג אלא תהא שרויה בעלטה. על החלום אמרו חכמינו " אין אדם רואה אלא מהרהורי לבו" כך היא כל מציאותינו החלומית, שאיננו משיגים ממנה אלא מה שלבנו יכול ורוצה.

     

    שכלנו הוא מנהרת קרדום המפלס את אורחותיו בשטף אינסוף של מציאות בלתי נתפסת, ומתוך האינסוף החופף עליו מצייר הוא לו גבולות, בעלי צורה מידה ומשמעות. סוף פרטי בתוך האינסוף הכללי.

     

     

    אלהים מקיפינו מכל עברינו. אלהי האינסוף. מציאות אמורפית כאוטית שאין ביד אדם להכילה, ורק יש לו לאדם נחלה קטנה ושמה שכל, להציץ מבעד לחרכי המציאות הכבירה ולגלות מה מחוצה לו, שאינו אלא מה שמתיר לו שכלו לראות, מה שהטבע מתיר להתבונן.

     

    על טבעו של העולם המסתתר מבעד לסבכת חושינו לא נדע דבר, נשגב הוא מבינתינו ומיכולתינו כבני אדם להכילו. אפשר שהוא זהה לתפיסת חושינו בהצטרפות שכלינו, ואפשר שהוא שונה. דבר אחד ברור, לראות את העולם זקוקים אנחנו לאור השכל. כי בלי השכל נחיה בעירבוביה של תפיסות. בתהו ובהו וחושך על פניו. 

     

    הצעד הראשון בבריאת האדם הוא בריאת אור שכלו, היכולת להבחין במציאות ולראותה.

     

    המשורר אלכסנדר פופ חרט על מצבת ניוטון 

    הַטֶּבַע וְחֻקָּיו נָחוּ בְּחֶשְׁכַת שְׁחוֹר, וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: וַיְהִי נְיוּטוֹן – וַיְהִי אוֹר.

     

    לא עבר זמן רב, ובפרוסיה קם אדם שעליו ראוי להיאמר:

     

    האדם ותפיסותיו נבוכו בסבכת שחור - ויקרא אלהים לעמנואל - ויהי אור.

     

     

    ואני תוהה לעצמי : מי יותר גדול עבורי, המאיר את חשכת הרחוב, או המאיר את חשכת האדם ?

     

    ''

     

    אייזיק ניוטון

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/11/13 00:34:
      איילת, תודה על תגובותייך. המושקעות :)
        20/11/13 06:36:

      .

      קיימת אפשרות, כפי שאמרו קדמונינו,

      ש"האדם הוא הרחוב - והרחוב הוא האדם",

      קשורים ומחוברים זה בזה וזה לזה.

      .

      http://cafe.themarker.com/image/3017095/

        20/11/13 06:34:

      נפלא ומופלא.

      תודה.

      .

      ככל שאנו מסוגלים "להשליך יהבנו" על הבורא...

      החושך הולך ומתמעט.

      .

      אשרי מי שזוכה.

      ונברך - שנזכה.

      .

      .

      חג חנוכה שמח.

      מגניבמגניבמגניבמגניבמגניבמגניבמגניבמגניב   נשיקה

      תמונה: ‏זה הסוד שלי.  מא

      רשימה

      פרופיל

      motiy0
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין