כותרות TheMarker >
    ';

    יוֹמַנּוּת - "לאן הדרך הולכת"

    יומנות - כשמו כן הוא. יומן אמנות. שמו של היומן מתאר את הדרך אשר מוליכה אותי ימין ושמאל לפנים ואחור. דרך האמנות שלי, היא הדרך אשר בה אני שואלת. תהליך היצירה הוא שאלה, תמיד שאלה, והתוצר הוא התשובה הזמנית עד ליצירה הבאה.
    ברשומותיי כאן אספר על יצירתי, על חקירתי, על האמנות שבאמנות וגם על מה שביניהם.

    0

    ..........ואני אומרת 'כל באשה ער בה'

    7 תגובות   יום חמישי, 5/12/13, 10:06

    ......... ואני אומרת 'כל באשה ער בה'

     

     

    ''

    שם היצירה: 'כל באשה ער בה' - נורית צדרבוים 2013 / הוצגה בתערוכה 'אמנים נגד אלימות' - מידות 200X200

     

     

    רק לפני כמה ימים העליתי את הרשימה 'הן שבו הביתה – אז למה אני לא שמחה? – קוראי הסקרנים והמתעניינים קראו והגיבו באמפטייה. זה היה נחמד לעורר את השיח הזה.

     

    בינתיים, כמו שכבר לימד אותנו הרקליטוס הפילוסוף היווני 'אתה אף פעם לא דורך באותו נהר' –  הכול זורם, הכול נע, כל הזמן קורה משהו. השתנות. זה העניין.

     

    אז כן, יום אחרי שחלל הסטודיו שלי התמלא בעבודות שחזרו הביתה, אחרות מצאו דרכן החוצה.

    וזה מעורר מחשבה והרהורים. מעניין אתכם מה אני חושבת על זה? כל מה שצריך זה רק ללחוץ כאן – 'זה הולך וזה בא' – וכלום לא קורה(או שהכל קורה) – ואתם שם.

     

    ולמי שיודע לקרוא בין השורות, ברור שאני מרמזת גם על 'הדרת נשים' שגם זו אלימות בעיני.


    ובינתיים אפשר גם להתענג על הסרטון שהרי הוא חלק מהעניין.

     

    http://cafe.themarker.com/video/3025554/

     

    ביצירה הזאת משולבות אותיות, ואותיות כידוע הן כתב, וכתב הוא לא רק מילה הוא גם צורה. האותיות האלה שם הן מילות שיר שכתבתי בהקשר זה.

     

    ואלה הם מילות השיר

     

    תְּקִיעַת כַּף בַּשְּׁבָרִים – תְּרוּעָה / נורית צדרבוים


    תְּקִיעַת כַּף / שְׁבָרִים תְּרוּעָה / קָרְאָה בְּאֵלֶם קוֹל /  קְרִיעָה גְּדוֹלָה


    הוֹמָה שִׁירַתָהּ / מִקּוֹלוֹת מֵי מְרִיבָה / מְחֲלֶלֶת / וּמַכָּה בְּתֻפַּהּ


    עַל חֵטְא שֶׁהַכֹּל / עֵר בָּהּ.

     

    ואז שאלו אותי, אז למה האותיות הפוכות בכתב ראי?

    ואז אני עניתי, למי שלא הבין זאת מעצמו. שמבחינתי האותיות הן לא רק מילה בעלת תוכן הן גם צורה. ומאחר וכאן זו יצירה שעיקר עניינה הוא בשפה החזותית, נתתי לאותיות מקום גם כצורה בפני עצמה.

     

    ''

    פרט מתוך היצירה 'כל באשה ער בה'

     

    ולסכום - עסקתי בנושא הזה, של הדרת נשים, בהרחבה אפשר לראות זאת במצגת הנ"ל במחזור שירים שעוסק בנושא הזה.

     

    המצגת 'והדרת פני אשה' 

     

    הסרטון - מתוך מפגש חזותי וקולי שהתקיים בסטודיו שלי .

     

    http://cafe.themarker.com/video/3130565/

     

    חלק מהעבודות פורסמו במאגזין אמנות בנושא 'פמיניזם' - 44Degrees' עמ' 107 -109

    http://issuu.com/44degrees/docs/44degrees4-2014

     

    השיר 'קול באשה ער בה' התפרסם בספר השירה שלי 'שאון של חול מתקתק בשקט', הוצאת חדרים, 2014



    © כל הזכויות שמורות לנורית צדרבוים 

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/12/13 14:57:

      צטט: HagitFriedlander 2013-12-06 13:45:34

      לנורית, אוהבת את ההבעה הרב-מימדית שלך לרעיון כולל תיעוד תהליכי יצירה. נפלא. העבודה מעניינת, הצבעים אש! החיבורים של דמותך בהיפוך יוצרים במרכז העבודה פה אחד גדול שיש לו מה לומר! גם את שילוב האותיות עם השיר במהופך אהבתי...נותן תחושה חזקה של ספר תנ"כ עם אמירה ברורה. תודה רבה!

      חגית היקרה. פשוט תענוג צרוף לראות ולקרוא מישהו שיודע להתבונן ביצירת אמנות. כל פעם כשזה קורה, זה מרומם את רוחי ומחזק. תודה על קריאה טובה ובכלל על דברייך.

        6/12/13 13:45:
      לנורית, אוהבת את ההבעה הרב-מימדית שלך לרעיון כולל תיעוד תהליכי יצירה. נפלא. העבודה מעניינת, הצבעים אש! החיבורים של דמותך בהיפוך יוצרים במרכז העבודה פה אחד גדול שיש לו מה לומר! גם את שילוב האותיות עם השיר במהופך אהבתי...נותן תחושה חזקה של ספר תנ"כ עם אמירה ברורה. תודה רבה!
        6/12/13 13:11:
      תודה רונן, על הכיכוב.
        5/12/13 12:24:

      ראשית נורית לקחת אותי ברצינות וכתבת יקר!!!!!! - אגלה לך "רצתי מהר" (כאילו), למעריך כלי כסף וזהב, ואמדני בפרוטותחיוך.

       

      בקשר לנקודות שכתבת לנושאים של "קול באשה ערווה" או "שער באשה ערווה", קטונתי מלתת לזה פרוש לכאן או לכאן. אבל אני יודע שישנה אמירה "חכמים עשו סייג לדבריכם", מהו גודל הסייג ומהו אורכו קטונתי. אבל לדעתי הצנועה, זה לא ענין של הדרה, אלא מתוך צניעות גרידא. ולא נאריך בדברים, לא שהם לא חשובים, אלא זה כבר מעבר לעיקרי הפוסט.

        5/12/13 11:55:

      צטט: רזאל 2013-12-05 11:18:06

      לנורית הארז שבלבנון, אחת הנדירות שבעולם החנפני כאן, האמת יצוקה אצלך ולא חתה מנחשולי השקר העוטף אותנו. זכות לי אני דל המעשים וקטן הבינה, שנתת לי את הרשות לחסות בצל קורות אמירותיך. וכיון שכך קראתי בהנאה את שירתך, כעין תפילה חדשה לתפילות "הימים הנוראים", וכה עלץ בי בתוכי לקרוא את מילות ההדר האלה בסלדי סילודין.

       

      אולם ולמרות הרשי לי אני הקטן, לחלוק עליך על סיומת דבריך. אני לא מסכים איתך במאת האחוזים, בנושא הנקרא "הדרת נשים". המושג הזה הינו המצאה של "התשקורת השמאלנית", שמקורה לקעקע כל ערכים של האומה הישראלית מיני קדם, כדי ליישם את תוכניתם לחלק את ארצנו לבתרים על גבי בתרים. מעניין שאני בעבודה מוקף בנשים, וחש כמעט כתרנגול בודד בלול התרנגולות, ואני שואל את עצמי עד היכן השקר הנלוז בנושא ההדרה. 

       

      והנה אביא כאן את פרק ל"א מספר משלי המאדיר ולא המהדיר את האשה "אשת חיל":

       

      אֵשֶׁת-חַיִל, מִי יִמְצָא; וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.
      בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ; וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר.
      גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע, כֹּל יְמֵי חַיֶּיהָ.
      דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים; וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.
      הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר; מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ.
      וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה, וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ.
      זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּקָּחֵהוּ; מִפְּרִי כַפֶּיהָ נטע (נָטְעָה) כָּרֶם.
      חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ; וַתְּאַמֵּץ זְרוֹעֹתֶיהָ.
      טָעֲמָה, כִּי טוֹב סַחְרָהּ; לֹא יִכְבֶּה בליל (בַלַּיְלָה) נֵרָהּ.
      יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.
      כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי; וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן.
      לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג: כִּי כָל בֵּיתָהּ לָבֻשׁ שָׁנִים.
      מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ; שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
      נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ; בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ.
      סָדִין עָשְׂתָה וַתִּמְכֹּר; וַחֲגוֹר נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
      עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ; וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן.
      פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה; וְתוֹרַת חֶסֶד עַל-לְשׁוֹנָהּ.
      צוֹפִיָּה הילכות (הֲלִיכוֹת) בֵּיתָהּ; וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל.
      קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ; בַּעְלָהּ, וַיְהַלְלָהּ.
      רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל; וְאַתְּ עָלִית עַל-כֻּלָּנָה.
      שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי: אִשָּׁה יִרְאַת-ה', הִיא תִתְהַלָּל.
      תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ; וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.

       

      והנה ביצוע מיוחד לשיר בעגה התימנית (שימי לב איך הוא הוגה את האות ג') ע"י יהודה גולן

      ''

       

      איציק, ודבר נוסף, בנוסף למה שכתבתי לך בתגובתי הקודמת וחשוב שאציין זאת. המשפט שכתבתי בסוף שירי, הוא כמובן משפט חתרני וציני, כאילו אומר שהאישה מכה על חטא לא על כך שקולה ערוה, אלא, מה לעשות, שהכל ער בה. וזה כמובן נאמר בציניות רבה. בנוסף, ההתייחסות שלי בתערוכותיי לפיוט אשת חיל מי ימצא, יושב בדיוק על קו התפר הזה שבו מצד אחד אני מאד אוהבת את הפיוט, את המסורת, את הנשיות ואת הצורך להלל אותה, ומצד שני אני מתווכחת עם הדברים שעליהם הוא מהוללת שם. יש בעיסוק שלי בפיוט הזה, משהו מאד דואלי. ותודה שעוררת את השיח לכיוון הזה. 

        5/12/13 11:51:

      צטט: רזאל 2013-12-05 11:18:06

      לנורית הארז שבלבנון, אחת הנדירות שבעולם החנפני כאן, האמת יצוקה אצלך ולא חתה מנחשולי השקר העוטף אותנו. זכות לי אני דל המעשים וקטן הבינה, שנתת לי את הרשות לחסות בצל קורות אמירותיך. וכיון שכך קראתי בהנאה את שירתך, כעין תפילה חדשה לתפילות "הימים הנוראים", וכה עלץ בי בתוכי לקרוא את מילות ההדר האלה בסלדי סילודין.

       

      אולם ולמרות הרשי לי אני הקטן, לחלוק עליך על סיומת דבריך. אני לא מסכים איתך במאת האחוזים, בנושא הנקרא "הדרת נשים". המושג הזה הינו המצאה של "התשקורת השמאלנית", שמקורה לקעקע כל ערכים של האומה הישראלית מיני קדם, כדי ליישם את תוכניתם לחלק את ארצנו לבתרים על גבי בתרים. מעניין שאני בעבודה מוקף בנשים, וחש כמעט כתרנגול בודד בלול התרנגולות, ואני שואל את עצמי עד היכן השקר הנלוז בנושא ההדרה. 

       

      והנה אביא כאן את פרק ל"א מספר משלי המאדיר ולא המהדיר את האשה "אשת חיל":

       

      אֵשֶׁת-חַיִל, מִי יִמְצָא; וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.
      בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ; וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר.
      גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע, כֹּל יְמֵי חַיֶּיהָ.
      דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים; וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.
      הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר; מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ.
      וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה, וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ.
      זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּקָּחֵהוּ; מִפְּרִי כַפֶּיהָ נטע (נָטְעָה) כָּרֶם.
      חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ; וַתְּאַמֵּץ זְרוֹעֹתֶיהָ.
      טָעֲמָה, כִּי טוֹב סַחְרָהּ; לֹא יִכְבֶּה בליל (בַלַּיְלָה) נֵרָהּ.
      יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.
      כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי; וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן.
      לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג: כִּי כָל בֵּיתָהּ לָבֻשׁ שָׁנִים.
      מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ; שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
      נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ; בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ.
      סָדִין עָשְׂתָה וַתִּמְכֹּר; וַחֲגוֹר נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
      עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ; וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן.
      פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה; וְתוֹרַת חֶסֶד עַל-לְשׁוֹנָהּ.
      צוֹפִיָּה הילכות (הֲלִיכוֹת) בֵּיתָהּ; וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל.
      קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ; בַּעְלָהּ, וַיְהַלְלָהּ.
      רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל; וְאַתְּ עָלִית עַל-כֻּלָּנָה.
      שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי: אִשָּׁה יִרְאַת-ה', הִיא תִתְהַלָּל.
      תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ; וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.

       

      והנה ביצוע מיוחד לשיר בעגה התימנית (שימי לב איך הוא הוגה את האות ג') ע"י יהודה גולן

      ''

      איציק היקר !!!!!!!!!!!! (יקר, שים לב). ראשית תודה על דבריך. נעמו לאזני כמובן (שהרי מי אינו שמח לדברי שבח שיוצאים מן הלב?). ותודה על קריאתך המתעניינת. כידוע לך, וזאת אמרתי כבר לא אחת, זה הגמול המלא שיש לי שמעז וטורח לפרסם את הגיגיו קבל עם ועולם. גם קורא אחד בלבד מתעניין, זה שכר מלא וכל השאר על אחת כמה וכמה. ובאשר לדברייך בעניין 'הדרת נשים'. ברור לדעת שכל דבר הוא לגופו של עניין. כאשר כתבתי את הגיגיי אלה בעניין הדרת נשים, ביקשתי לנצל את הביטוי הקשה הזה לכאורה ולדבר דווקא על הדרם והודם. וכן, צריך לומר, שיש מחלקות ותת מחלקות בעמינו שכן מדירים נשים, את קולן למשל, את שערן למשל ועוד ועוד. ובאה אני בין הקהל הזה ויודעת זאת מקרוב ומרחוק. אינני מדברת על מסורות עמוקות שלנו מימים ימימה, הרי הדורות והזמן הפקירו אותן לפרשנויות שונות ומשונות וכל דור ופרשנותו הוא. בכל אופן, ובלי קשר לתורה זו או אחרת, שנים רבות מאות ואלפים נשים היו 'האחר' בעולם פאטריאכלי. אז יש מה להגיד על זה. אהבתי מאד שצירפת את הפיוט הכל כך מוכר לי 'אשת חיל מי ימצא', ושמחתי לפגוש אותו מושר בתימנית, דבר שלא הכרתי קודם לכן ( מאיפה אתה שולף את הכל, ובטיימינג הנכון?). ומה שיותר מעניין, שהבאת לכאן פיוט שאני עוסקת בו הרבה מאד באמנותי. לפני כעשרים שנה עשיתי תערוכת יחיד שנקראה 'בחפץ עשתה כפיה' , ועכשיו ממש בימים אלה מוצגת בסטודיו שלי תערוכת יחיד שלי שנקראת 'וכפיה תמכו פלך' - והנה ההזמנה. ואתה מוזמן כשאתה באיזור. בשמחה.

      ''

       

        5/12/13 11:18:

      לנורית הארז שבלבנון, אחת הנדירות שבעולם החנפני כאן, האמת יצוקה אצלך ולא חתה מנחשולי השקר העוטף אותנו. זכות לי אני דל המעשים וקטן הבינה, שנתת לי את הרשות לחסות בצל קורות אמירותיך. וכיון שכך קראתי בהנאה את שירתך, כעין תפילה חדשה לתפילות "הימים הנוראים", וכה עלץ בי בתוכי לקרוא את מילות ההדר האלה בסלדי סילודין.

       

      אולם ולמרות הרשי לי אני הקטן, לחלוק עליך על סיומת דבריך. אני לא מסכים איתך במאת האחוזים, בנושא הנקרא "הדרת נשים". המושג הזה הינו המצאה של "התשקורת השמאלנית", שמקורה לקעקע כל ערכים של האומה הישראלית מיני קדם, כדי ליישם את תוכניתם לחלק את ארצנו לבתרים על גבי בתרים. מעניין שאני בעבודה מוקף בנשים, וחש כמעט כתרנגול בודד בלול התרנגולות, ואני שואל את עצמי עד היכן השקר הנלוז בנושא ההדרה. 

       

      והנה אביא כאן את פרק ל"א מספר משלי המאדיר ולא המהדיר את האשה "אשת חיל":

       

      אֵשֶׁת-חַיִל, מִי יִמְצָא; וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.
      בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ; וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר.
      גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע, כֹּל יְמֵי חַיֶּיהָ.
      דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים; וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.
      הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר; מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ.
      וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה, וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ.
      זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּקָּחֵהוּ; מִפְּרִי כַפֶּיהָ נטע (נָטְעָה) כָּרֶם.
      חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ; וַתְּאַמֵּץ זְרוֹעֹתֶיהָ.
      טָעֲמָה, כִּי טוֹב סַחְרָהּ; לֹא יִכְבֶּה בליל (בַלַּיְלָה) נֵרָהּ.
      יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.
      כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי; וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן.
      לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג: כִּי כָל בֵּיתָהּ לָבֻשׁ שָׁנִים.
      מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ; שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
      נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ; בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ.
      סָדִין עָשְׂתָה וַתִּמְכֹּר; וַחֲגוֹר נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
      עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ; וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן.
      פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה; וְתוֹרַת חֶסֶד עַל-לְשׁוֹנָהּ.
      צוֹפִיָּה הילכות (הֲלִיכוֹת) בֵּיתָהּ; וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל.
      קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ; בַּעְלָהּ, וַיְהַלְלָהּ.
      רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל; וְאַתְּ עָלִית עַל-כֻּלָּנָה.
      שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי: אִשָּׁה יִרְאַת-ה', הִיא תִתְהַלָּל.
      תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ; וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.

       

      והנה ביצוע מיוחד לשיר בעגה התימנית (שימי לב איך הוא הוגה את האות ג') ע"י יהודה גולן

      ''

      ארכיון

      פרופיל

      נורית-ארט
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין