כותרות TheMarker >
    ';

    . .

    0

    גאונות בעולם מטורף

    1 תגובות   יום שלישי, 10/12/13, 15:22

    ''

     

    כמה פעמים ראיתם אדם הזוי מצליח בחיים ? אדם טיפש שזכה לעושר ? חסר נימוסים שזוכה לכבוד ? כסיל שזוכה להערצת ההמונים ? וכדומה. דוגמאות של אבסורד לא חסרות בחיים. ואבסורד הוא מה שהשכל רואה כאבסורד.

     

    לא מעט נאמר על הקושי של גאונים מבחינה חברתית. קשה להם להשתלב בזרם ההמון , להתחבר להומור ולכל מה שרץ בחבר'ה. בפרט בזמנינו שאצל אנשים מסויים אינטלקט רציני נחשב לחיסרון והתבוננות מעמיקה מקוטלגת כ"חפירה". תולדות הריטלין גובה מאיתנו הקרבה של איכות.

     

    כמובן, לא כולם כאלו, וישנם רבים וטובים שנהנים משני העולמות, העולם הזה והעולם החכם. מה גם שקשה באמת לאפיין גאון או מנת משכל של אדם, מאחר והשכלה וגאונות לא תמיד מהלכים שלובי זרוע, וכשעצם תואר החכמה נתון לויכוח, ממילא לא הכל מדיד בעולם הרוח, אם בכלל ניתן למדוד את הרוח...

     

    אבל דומני שרבים מאמינים שהעולם שלנו מטורף. כוונתם ככל הנראה לאנשים החיים בעולם, ולא לעולם לכשלעצמו. כלומר הטבע אולי חכם, אבל בני האדם בבחירתם עושים מעשים טיפשיים ונפשעים, עד כי רבים סבורים שאכן אנחנו חיים בעולם מטורף.

     

    קל להבין אם כך מדוע הגאון המבקש את השכל שבכל דבר מתקשה להסתדר עם טבעם של ההמון הדוגל ופועל בטירוף. ואיך לא יסבול אדם חכם מתיסכול כשהוא רואה את הטיפשים הורסים ומחריבים כל מה שטוב , או לפחות פועלים בחוסר היגיון מוחלט מבחינתו. הלוגיקה היא קטלנית בשיפוטה. בדידות תהיה מנת חלקו ולו רק מבחינה פנימית הכרתית. ואין גם לבוא אליו בתלונות על מצבו.  אדרבה אילו הוא היה מסתדר עם ההמון היינו באים כנגדו בקובלנא על פשיעתו בחכמה הנטועה בו.

     

    אם בכל זאת ירצה הגאון להשתלב בעולם חסר כל היגיון, כל שעליו לעשות הוא להרשות לעצמו להיות טיפש. לא רבים יסכימו להיות טיפשים, אך ההכרח לא יגונה, ואם כדי להציל את עורך או לחיות חיים טובים נכון יהיה לאחוז בטיפשות, הרי שצעד זה יהיה גאוני לא פחות מחיפוש היגיון על כל צעד ושעל. להפוך את הטימטום לכלי פעולה עבור הגאונות, זוהי גאונות מיוחדת במינה הדורשת מעט התרת רסן והרבה ערמומיות למען המטרה.

     

    אומרים ששלמה המלך היה חכם מכל האדם, והוא אומר כך " ולבי נהג בחכמה, ולאחוז בסכלות, עד אשר אראה אי זה טוב לבני האדם" ( קהלת ב,ג.). כלומר,  דווקא כשהלב נוהג בחכמה לעיתים עליו לאחוז בסכלות, כדי לחיות את הטוב הראוי לבני האדם. כי זה ברור שמי שמכנה את הסכלות " סכלות" ודאי לא מייחס לה ערך חיובי, אם כן ודאי שהאחיזה בסכלות נובעת כחלק מטקטיקה לבקשת החיים הטובים למען מטרת החכמה עצמה.

     

     

    לאחוז בסכלות - זה לנצל אותה למטרה טובה. גאון אמור להבין זאת, לנהוג לפי זה , למען גאונותו עצמו. רק טמבל לא יאחז בסכלות כשהיא הכלי ההכרחי והמטבע הכי לוהט בעולם מטורף.

     

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        17/12/13 23:12:

      הארה מאלפת.

      ובכל זאת, הכל הבל הבלים אמר קהלת. גם החכם וגם הכסיל.

       

      רשימה

      פרופיל

      motiy0
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין