כותרות TheMarker >
    ';

    חביתה

    רשימות מהמחבת, מהלב ומעוד מקומות - בקצור, קולינריה ספרותית וחיים

    0

    מה בין פייסבוק ובין האתיקה של לוינס

    67 תגובות   יום חמישי, 12/12/13, 17:33

    מוקדש לזכרו של נלסון מנדלה, לכמיהה לאחווה ולצדק, ולבושה שהרגשתי לקרוא, שאף נציג ישראלי רשמי לא בא  לטקס לזכר מנדלה, שנערך בביתו של שגריר אפריקה בישראל

     

    מה בין Facebook  ובין האתיקה של עמנואל לוינס.

     

    צחוק אני עושה מעצמי אבל בעיקר מלוינס, שאני מעלה שטות מעין זו על הכתב, אבל הראש בשלו,  עצמאי.

     

    לפי נתונים מאוקטובר 2012,  בין 910 מיליון למיליארד בני אדם (מתוכם 3.9 מיליון בישראל) רשומים בפייסבוק, הרשת החברתית המקוונת הגדולה ביותר בעולם, האתר זמין ביותר מ-70 שפות!

     

    ''

     

    הרשת נקראה כך על ידי מקימיה על שם ספר של תמונות סטודנטים המחולק באוניברסיטאות בארצות הברית  בשנת הלמודים הראשונה  כדי להקל את ההכרות בין הסטודנטים.

     

     Facebook, אם ננסה לתרגם לעברית, משמעו "פנים-ספר"  או  "הפנים כספר" ואולי פשוט, "ספר הפנים" ואלו תורת האתיקה של לוינס נסמכת או נבנית על חשיבות פניו  של האחר,  אקרא לה "תורת הפנים".

     

    ''

     

    חוץ מזה, מרק צוקרברג ממקימי הפייסבוק,  הילד עם פני הילד,  יהודי. כך גם עמנואל לוינס. ועוד שטות, שלוחש לי מוחי, בהיות שניהם יהודים,  בגנים של השניים זורמת המסורת היהודית. לוינס, יהודי דתי, משתמש במקורות היהודיים והם מהווים את היסוד לתורת המוסר שלו. אף שהוא מעולם לא הגדיר עצמו כפילוסוף יהודי דווקא, אלא כפילוסוף.

     

    לוינס יהודי\צרפתי (1906-1995) התחנך על המקורות היהודיים והשתמש בהם אפילו בשמות של שניים מספריו: "תשע קריאות תלמודיות (הוצאת שוקן 2001) ו-"קריאות תלמודיות חדשות" (גם כן הוצאת שוקן 2004, שני הספרים, אגב,  תורגמו על ידי דניאל אפשטיין) או העובדה שלוינס הרבה לסִפר על המורה הגאון שלו לתלמוד, מר שושני.

     

    ''

     

    גם צוקרברג גדל  בארה"ב כיהודי וחגג בר מצווה. משהתפרסם, דאג להגדיר עצמו כאתיאיסט.

    ועוד משהו, בדמם של השניים נוסף למסורת היהודית ולתרבות המערב מהדהדת באופן כלשהו גם תרבותה של  אמא רוסיה. אני מניחה, שלא רק מקורות היהדות טמונים במוחותיהם של השניים, אלא גם רעיונותיהם של טולסטוי ושל הפילוסופים שהניחו את היסודות לתורות הסוציאליסטיות והקומוניסטיות.

     

    תגידו מה שתרצו על גחמת ההשואה, אבל כך פועל הראש שלי, אם ארצה או לא הוא משווה גם מה שלא ניתן להשוואה.

     

    ''

     

    Facebook   הוא ספר הפנים. חז"ל, להבדיל או לא להבדיל,  דברו על האדם כספר הנכתב.

    בפרשת סוטה מדמה רבי סמלאי  את העובר ברחם אמו  לפנקס מקופל. ומה עושה העובר במעי אמו, הוא עסוק בלמוד תורה, לא התורה שאנחנו מכירים שנתנה למשה בסיני, שהיא תורת האב, אלא את תורת האם הוא לומד, תורת היחס אל האחר, תורת הנתינה וההכלה והקבלה שאיננה מותנית.

     

    ''

    ''

     

    שם ברחם האֵם, בהכלה הגדולה ,  נכתבים יסודותיו של  ספר המוסר של כל אחד ואחת מאתנו.

    אבל עם הלידה, עם המפץ הגדול של האור, עם היציאה מהרחם, סוטר מלאך על שפת העובר ומשכיח ממנו את כל התורה כולה שנלמדה שם. מרגע הגיחה מהרחם, מהנשימה הראשונה,  יהיה על האדם ללמוד את תורת האהבה, או נכון יותר להזָכר בה כל חייו.

    (אגב, כבר מהנשימה הראשונה, עם החלפת האויר, עם שאיפת  האויר מבחוץ פנימה ונשיפתו  מבפנים החוצה, מתהווה היחס שבין האדם ובין מה שמחוצה לו.

     

    ''

    ב"סונטים אל אורפיאוס", בתרגום עדה ברוצקי, כותב רילקה :"התכירני, אויר, אתה שעודנו מלא, במקומות שהיו פעם שלי..." . האדם זקוק לאויר, למה שמחוצה לו, תנועת הנשימה,  יחס הגומלין שבינו ובין החוץ, הם גרעין האתיקה, משם היא נובטת, מפה יתחיל היחס לאויר, לעץ, לחתול, לאדם האחר)

     

    ומה בין זה ובין הפייסבוק.

    לכאורה, כלום.

    אבל עם כל הבקורת וחיצי הלעג וההתנשאות כלפי פייסבוק, יש להודות, שחבוי שם רעיון היחד, רעיון השתוף של פנים הרבה ואמונה בכוחו של היחד.

    בעידן של אובדן הדת המסורתית ואובדן ערכים לאומיים כמקשרים בין בני האדם,  מחפש האדם המודרני בכנות איזה מכנה משותף אחר על פניהם של הדת או הגזע או הלאום (שהכזיבו).  

    לכל אדם יש פנים, שמהווים את סימן הזהוי שלו בחברה, במובן זה אפשר לראות בפנים מכנה משותף רחב למין האנושי.

     

    ''

     

    אבל דווקא העובדה שלכל אדם יש פנים  טומנת בחובה גם את השוני, את ייחוד פניו של כל אדם. הכרה במשותף היא בהכרח הכרה גם בשוני ובהִבָּדלות האחד מהאחר, או במלים אחרות הכרה באחרותו של האחר, הסובייקט, הזולת, זה שמחוצה לנו.

     

    ראוי שבפייסבוק הזה, למרות זמינותו וקלילותו ננהג קצת גם בכובד ראש. לא נסָחף ולא נחטא ולא נראה רק את המאחיד הגס, אלא נהיה קשובים לניואנסים של כל יחיד, של כל פנים, של כל הבעה.

     

    נדמה לי שאת  ההצלחה המטאורית של  הפייסבוק, כלומר את הנהירה של מיליוני בני אדם בעולם, בלי הבדל  גזע, לאום, מין, גיל וכו', אין לזקוף להישגי  הטכנולוגיה בלבד, אלא גם ובעיקר לצורך הקמאי של האדם  למצוא את המכנה המשותף עם רעהו, למרות השוני, שאצל לוינס מסמלות  דווקא הפנים - חיותם של הפנים, המימיקה שלהם, ההבעה, תנועת הפניה וההפניה (שבבסיס המלה "פנים" בעברית) הפנים שפונות ומופנות אל האחר, הפנים שמדברות גם בשתיקתן.

     

    ''

     

    מבחינה זו, אף שאולי יחשב לי לעוון להשוות בין טרוף הפייסבוק, שסוחף מיליונים, לתורת האתיקה של לוינס, ככל שאני חושבת על כך יותר, כך אני משתכנעת, שתורתו של לוינס -  המורֶה לקבל את האחר והשונה לא על ידי נכוס פניו  והפיכת הפנים לדומים לנו, אלא להיפך, על ידי הרפיית אחיזה מהאחר, שחרור  פני האחר לאחרותם וקבלת האחר כחובה מוסרית שמוטלת על כל אדם -  רב בה  הדמיון לפייסבוק.

     

    אני תמהה, מה היה אומר לוינס על ההשוואה שלי, האם היה מתהפך בקברו, או שמא היה מסכים. הרי בפייסבוק מדובר בעולם וירטואלי, והוא דִבר מפורשות על  פניו של האחר, הניצבים מולך ממש, מהווים  סוג של התגלות אלוהית כמעט וקוראים לך לאחריות מוסרית, תובעים ממך "לא תרצח!" ואף "היה אחראי שגם האחר לא ירצח!" 

     

    ''

     

    ואף על פי כן, אלולא הדמיון (imagination) לא היינו יכולים להרחיק לכת ולראות את פניו של האחר כנבדל מאתנו וכאחר לנו. אם גם במציאות אנחנו זקוקים לדמיון כדי לראות את אחֵרותו של האחר, הרי במובן זה, הוירטואליה איננה אלא העצמה של הדמיון, שאנחנו נזקקים לו גם במציאות, הליכה על קו הדמיון עד קצהו. ההבדל, אם כך, אינו מהותי, אלא כמותי בלבד.

     

    זאת ועוד, בבסיס הפייסבוק - ואין זה משנה כרגע אם ממציאיו חשבו על כך או לא, ואין זה משנה, אם תאשימו אותי בתמימות - אני שומעת הדהוד של  איזו כמיהה שראשיתה ביהדות, הייתי אף מעיזה לומר, כמיהה נבואית, צורך לחִבור, לקשר, להפתחות אל הזולת, לאחדות, לנהירה הגדולה לאן שהוא (זו שבבסיס  המהפכות), לפן האתי של אחרית הימים, ואפילו הייתי מעיזה לומר לכמיהה לאחוות בני האדם ולשלום:

    "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים... וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת--לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה"

     

    והנה, עוד קצת על תורתו של לוינס, מזויות קצת אחרות

     

    http://cafe.themarker.com/post/1513568/

     

    http://cafe.themarker.com/post/2244661/

     

    http://cafe.themarker.com/post/1941418/

    הפנים בצלומים, פני אנשים שפגשתי באתיופיה.

     

    כתבה וצלמה באבא יאגה

     

    (C) כל הזכויות שמורות לבאבא יאגה 

    דרג את התוכן:

      תגובות (67)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/4/14 00:27:

      צטט: דוד בובטס 2014-04-26 20:20:56

      הלוואי
      נכון, הלוואי

       

        26/4/14 20:20:
      הלוואי
        19/12/13 14:34:

      צטט: mezra 2013-12-19 07:04:40

      אהבתי אליאנורה. באשר לעובדה שאף נציג ישראלי לא הגיע לטכס כלשהו לזכרו של מנדלה, לדעתי זה לא במקרה. הטענה הרווחת היא שמאז שהוא שוחרר, והפיץ את משנתו, החלו להפעיל לחצים כבדים על ישראל, אשר גם פגעו בה. המנהיגים שלנו אוהבים לנסוע, תני להם הזדמנות והם לא יפספסו אותה. הסיבה שזה היא שטויות.

      תודה, מאיר, כן אני יודעת שזו הסיבה, אבל אני חושבת  שזה "ברוגז" שלא היה ואיננו מוצדק. להיפך, אם כי יש הבדל גדול בינינו ובין דרום אפריקה, אפשר ללמוד משם כמה תהליכים

       

        19/12/13 07:04:
      אהבתי אליאנורה. באשר לעובדה שאף נציג ישראלי לא הגיע לטכס כלשהו לזכרו של מנדלה, לדעתי זה לא במקרה. הטענה הרווחת היא שמאז שהוא שוחרר, והפיץ את משנתו, החלו להפעיל לחצים כבדים על ישראל, אשר גם פגעו בה. המנהיגים שלנו אוהבים לנסוע, תני להם הזדמנות והם לא יפספסו אותה. הסיבה שזה היא שטויות.
        18/12/13 22:03:

      צטט: מכבית- coach לכתיבה 2013-12-18 13:50:46

      מכירה את אפריקה מצדדים אחרים אבל חייבת לרוץ. תודה לך! :))

      טוב, כתבי בהזדמנות

       

      מכירה את אפריקה מצדדים אחרים אבל חייבת לרוץ. תודה לך! :))
        16/12/13 21:30:

      צטט: צ'ילי מתוק 2013-12-16 16:20:35

      איזה רעיון מעורר מחשבה...

      תודה, צ'ילי

       

        16/12/13 21:21:

      צטט: סירפד מתוק 2013-12-16 15:43:49

      צטט: באבא יאגה 2013-12-14 10:33:02

      צטט: ~בועז22~ 2013-12-14 05:44:24

      לאור ההיסטוריה האנושית המשתרעת על פני מיליוני

      שנים, נותר לומר על הפייסבוק, שהוא עדיין בחיתוליו הראשוניים.

      להגיע אל הגדרה שמצליחה להכליל, או להגדיר, את התופעה

      הזאת בתור דבר מכונן..., נו..., מוקדם מדי, לטעמי...

      אני אישית עדיין רואה בפייסבוק לא יותר מאשר, אופנה (חולפת...).

      מחקרים אחרונים מראים שרבים ממשתמשי הפייסבוק הנלהבים

      של ראשית דרכו, זונחים אותו לאיטם. אחוז ניכר (גדול עד כדי,

      מפתיע...) של הכרטיסים הם כרטיסים פיקטיביים ועוד רבים מהם

      הכרטיסים העיסקיים, כך שהמספר המדוייק של משתמשים אנושיים

      הוא נמוך בהרבה מהמספר שציינת...

      כך או כך. הפייסבוק עוד רחוק מלהיות ה"מדורה" במערתו של

      האדם. בינתיים - חסרונותיו עולים על יתרונותיו.

      למעשה, גם היתרונות שמונים אותם משתמשיו הנלהבים (עדיין...) הם

      לא יותר מאשר חסרונות שעברו כיבוס בתוכנית "כביסה עדינה"...

      מאד יכול להיות שכל מה שכתבת אכן נכון, אבל זו תופעה חדשה, אחרת, לאו דווקא הפייסבוק, אלא בכלל הרשתות החברתיות, ואני חושבת שטמון בהן כח רב, יכולת תקשורת מידית ומהירה, אני זוכרת שבזמן המחאה החברתית, זה היה אחד מאמצעי הקשר העיקריים להודיע על מקום ומועד ההפגנות, על הסעות וכו. זכר גם איך אובמה השתמש בתבונה ברשתות חברתיות ויש אומרים שבזכותן זכה. זה כח עצום, צריך רק שמישהו בעל שאר רוח אמיתי ידע להוביל את העוצמה הזאת, שכמובן יכולה להיות באותה מידה גם מסוכנת. אבל בעצם, בפוסט לא נגעתי בכל אלה, אלא בעקבות התגובות

       

      הערה: ההיסטוריה האנושית איננה בת "מיליוני שנים" כפי שנכתב לעיל. האנושות, ככל שנראית כיום, היא בת כ-100,000 שנים "בלבד"...

       
      תודה על התקון , אגב, סרפד זה צמח מרפא נהדר

       

       

        16/12/13 21:19:

      צטט: שולה ניסים 2013-12-15 16:12:48

      לא כולם מרוויחים מהפייסבוק באותה מידה, יש כאלו שמרוויחים ממנו יותר, יש כאלה שמרוויחים פחות. מי מרווויח יותר? למשל, נתקלתי בעובדות זרות שמטפלת כאן בארץ בקשישים. משיחות איתן הבנתי שהן מחוברות לפייסבוק וזה אמצעי הקשר שלהן עם המשפחה והחברים שהושארו מאחור. על המרוויחים פחות אני מעדיפה לא לדבר.

      זה מעניין מה שכתב על העובדות הזרות, ממש לא נתתי על כך את הדעת, תודה שולה

       

        16/12/13 18:24:

      צטט: פרודת רשתית 2013-12-15 01:37:54

      הנהירה אחרי הפייס בוק גורמת לי לתחושת עצבות. אנשים לעיתים שוכחים שהחיים האמיתיים לא שם. הוא עובד על סיפוקים מהירם, על תחושה שאם אתה רגע לא שם אתה מפסיד. זה עצוב אני אוהבת לקרוא אותך והתמונות יפיפיות

      כן יש בזה עצבות, אבל כמעט בכל פן של החיים יש גם מהעצבות וגם מהתקווה. הספוקים המהירים אינם רק בפייסבוק, הם כמעט בכל רשת חברתית וגם אצלינו פה בקפה, אחת הסיבות, שאני כותבת כאן למשל, זה הפיידבק שאני מקבלת, שהוא מהיר יחסית והוא מספק סוג של אדרנלין, לפחות לי. שמחה שאת אוהבת לקרוא אותי. סיבה טובה להמשיך לכתוב, כי לפעמים אני מתיאשת

       

        16/12/13 18:15:

      צטט: קובי אש 2013-12-15 00:09:12

      יפה את יודעת לבטא את זרם התודעה שלך ותענוג לקרוא אותך, אבל נראה לי שקצת גראס רפואי (או איך שקוראים לו עכשיו) יכניס לך את התודעה לפוקוס. עצם הניסיון להכניס רעיונות אוטופיים שקסמם במופרכותם, כמו "הכלת האחר" ו- "קבלת השונה", ובמילה אחת "אחווה", יחד עם הרעיון השטני של ניצול שאיפתו הנצחית של היחיד להפגין את ייחודו כדי להטביעו בהמון, כמו אותו מכשיר שמנצל את שאיפתם הגנרית של החרקים אל האור כדי לצלות אותם, לקלחת אחת, מעיד על הילוך סרק, שעושה המון רעש אבל לא סוחב.

      ואללה, תודה על המחמאה והירידה, לצחוק או לבכות? וחוץ מזה אם אתה מחלק גראס רפואי, אני הראשונה בתור, תגיד מתי ואיפה ואתייצב.אולי אפסיק להזות, אבל נדמה לי, שזה דווקא יגביר לי את ההזיות. 

       ולגופו של ענין או רוחו, אתה תבחר, רעיונות בדרך כלל היו ויהיו אוטופיים, ודווקא הרעיונות האוטופיים הניעו מהפכות, אל תזלזל באוטופיה ובמופרכות, אנחנו לא כל כך מודעים למה שמניע אותנו, כפי שנדמה לאחדים מאתנו. 

        16/12/13 18:08:

      צטט: כורך דברים 2013-12-14 20:47:39

      אני מדביק לרשימה שלך שתי עבודות רנסנס יפות ומיוחדות,

      בהן מתבונן מתבונן במתבונן.

      זה רישום מפורסם של לאונרדו: "זקן וצעיר"

      ''

      .

      וזה ציור של פיליפו ליפי Lippi הנפלא, ציור מסתורי מאד, אפילו מעיק קצת:

      .

      ''

       

       

      ואאו, תודה רבה על ליאונרדו וליפי, מרגש,  וכפרס, קרא  כאן

      על  התבוננות אחרת בפנים אצל שבויים במחנה נאצי, מתוך ספרו של רוברט אונטם, "המין האנושי"

       

      http://cafe.themarker.com/post/1513568/

       

       

       

       

       

       

        16/12/13 16:20:
      איזה רעיון מעורר מחשבה...
        16/12/13 15:43:

      צטט: באבא יאגה 2013-12-14 10:33:02

      צטט: ~בועז22~ 2013-12-14 05:44:24

      לאור ההיסטוריה האנושית המשתרעת על פני מיליוני

      שנים, נותר לומר על הפייסבוק, שהוא עדיין בחיתוליו הראשוניים.

      להגיע אל הגדרה שמצליחה להכליל, או להגדיר, את התופעה

      הזאת בתור דבר מכונן..., נו..., מוקדם מדי, לטעמי...

      אני אישית עדיין רואה בפייסבוק לא יותר מאשר, אופנה (חולפת...).

      מחקרים אחרונים מראים שרבים ממשתמשי הפייסבוק הנלהבים

      של ראשית דרכו, זונחים אותו לאיטם. אחוז ניכר (גדול עד כדי,

      מפתיע...) של הכרטיסים הם כרטיסים פיקטיביים ועוד רבים מהם

      הכרטיסים העיסקיים, כך שהמספר המדוייק של משתמשים אנושיים

      הוא נמוך בהרבה מהמספר שציינת...

      כך או כך. הפייסבוק עוד רחוק מלהיות ה"מדורה" במערתו של

      האדם. בינתיים - חסרונותיו עולים על יתרונותיו.

      למעשה, גם היתרונות שמונים אותם משתמשיו הנלהבים (עדיין...) הם

      לא יותר מאשר חסרונות שעברו כיבוס בתוכנית "כביסה עדינה"...

      מאד יכול להיות שכל מה שכתבת אכן נכון, אבל זו תופעה חדשה, אחרת, לאו דווקא הפייסבוק, אלא בכלל הרשתות החברתיות, ואני חושבת שטמון בהן כח רב, יכולת תקשורת מידית ומהירה, אני זוכרת שבזמן המחאה החברתית, זה היה אחד מאמצעי הקשר העיקריים להודיע על מקום ומועד ההפגנות, על הסעות וכו. זכר גם איך אובמה השתמש בתבונה ברשתות חברתיות ויש אומרים שבזכותן זכה. זה כח עצום, צריך רק שמישהו בעל שאר רוח אמיתי ידע להוביל את העוצמה הזאת, שכמובן יכולה להיות באותה מידה גם מסוכנת. אבל בעצם, בפוסט לא נגעתי בכל אלה, אלא בעקבות התגובות

       

      הערה: ההיסטוריה האנושית איננה בת "מיליוני שנים" כפי שנכתב לעיל. האנושות, ככל שנראית כיום, היא בת כ-100,000 שנים "בלבד"...

        15/12/13 16:12:
      לא כולם מרוויחים מהפייסבוק באותה מידה, יש כאלו שמרוויחים ממנו יותר, יש כאלה שמרוויחים פחות. מי מרווויח יותר? למשל, נתקלתי בעובדות זרות שמטפלת כאן בארץ בקשישים. משיחות איתן הבנתי שהן מחוברות לפייסבוק וזה אמצעי הקשר שלהן עם המשפחה והחברים שהושארו מאחור. על המרוויחים פחות אני מעדיפה לא לדבר.
        15/12/13 01:37:
      הנהירה אחרי הפייס בוק גורמת לי לתחושת עצבות. אנשים לעיתים שוכחים שהחיים האמיתיים לא שם. הוא עובד על סיפוקים מהירם, על תחושה שאם אתה רגע לא שם אתה מפסיד. זה עצוב אני אוהבת לקרוא אותך והתמונות יפיפיות
        15/12/13 00:09:
      יפה את יודעת לבטא את זרם התודעה שלך ותענוג לקרוא אותך, אבל נראה לי שקצת גראס רפואי (או איך שקוראים לו עכשיו) יכניס לך את התודעה לפוקוס. עצם הניסיון להכניס רעיונות אוטופיים שקסמם במופרכותם, כמו "הכלת האחר" ו- "קבלת השונה", ובמילה אחת "אחווה", יחד עם הרעיון השטני של ניצול שאיפתו הנצחית של היחיד להפגין את ייחודו כדי להטביעו בהמון, כמו אותו מכשיר שמנצל את שאיפתם הגנרית של החרקים אל האור כדי לצלות אותם, לקלחת אחת, מעיד על הילוך סרק, שעושה המון רעש אבל לא סוחב.
        14/12/13 20:47:

      אני מדביק לרשימה שלך שתי עבודות רנסנס יפות ומיוחדות,

      בהן מתבונן מתבונן במתבונן.

      זה רישום מפורסם של לאונרדו: "זקן וצעיר"

      ''

      .

      וזה ציור של פיליפו ליפי Lippi הנפלא, ציור מסתורי מאד, אפילו מעיק קצת:

      .

      ''

        14/12/13 20:26:

      צטט: קביאר 2013-12-14 19:07:20

      אינני יודעת מה היה אומר לוינס על ההשוואה שלך. אני לא בטוחה שהוא היה חזק בהשוואות. אני, כמוך, חושבת, שהרעיונות הטובים באים כשמנסים למצוא את המשותף בין דברים שונים לחלוטין ואת השונה בין דברים דומים. ובכל זאת, לא הייתי מייחסת לפייסבוק יכולת אמונה בכוחו של היחיד ובשיתוף פנים. דווקא בשיתוף ההמוני הזה הפנים שלנו הולכות לאיבוד, הן מגיעות לזרים שאינם יודעים מה ומי עומדים מאחורי הפנים. החוויות המאד אישיות שלנו שחלקן חזקות ולכן בחרנו לשתף בהן הופכות המוניות ומאבדות ברגע את חשיבותן. לדעתי הפייסבוק מדגיש דווקא כמה הפכנו בודדים, חסרי יכולת לתקשר לעומק וחסרי יכולת לקיים תקשורת לטווח ארוך. אולי בגלל זה גם אין לי פיסבוק

      "לא הייתי מייחסת לפייסבוק יכולת אמונה בכוחו של היחיד ובשיתוף פנים" את כותבת.  אני דווקא לא מייחסת לפייסבוק אמונה בכוחו של היחיד, אני כן מייחסת את הסיבה לנהירה לפייסבוק בצורך האנושי בחבור, בקשר, אולי גם באחווה.  מסכימה אתך, שהנהירה מצביעה על בדידות האדם המודרני בגלל האכזבה מדת, לאום וכו ואולי אף בגלל האינטרנט .יש כאן פרדוקס כמובן, אבל זה בסדר, אותו אינטרנט שהוא אחת הסיבות לבדידות, בגלל עוצמתו אולי אפשר להפוך את הבדידות הזאת לכח פוליטי ומוסרי אדיר.

        14/12/13 19:07:
      אינני יודעת מה היה אומר לוינס על ההשוואה שלך. אני לא בטוחה שהוא היה חזק בהשוואות. אני, כמוך, חושבת, שהרעיונות הטובים באים כשמנסים למצוא את המשותף בין דברים שונים לחלוטין ואת השונה בין דברים דומים. ובכל זאת, לא הייתי מייחסת לפייסבוק יכולת אמונה בכוחו של היחיד ובשיתוף פנים. דווקא בשיתוף ההמוני הזה הפנים שלנו הולכות לאיבוד, הן מגיעות לזרים שאינם יודעים מה ומי עומדים מאחורי הפנים. החוויות המאד אישיות שלנו שחלקן חזקות ולכן בחרנו לשתף בהן הופכות המוניות ומאבדות ברגע את חשיבותן. לדעתי הפייסבוק מדגיש דווקא כמה הפכנו בודדים, חסרי יכולת לתקשר לעומק וחסרי יכולת לקיים תקשורת לטווח ארוך. אולי בגלל זה גם אין לי פיסבוק
        14/12/13 11:45:

      צטט: שמעוןלוי2 2013-12-14 09:06:27

      ואכן, כפי שיגורתי:למה התכוון המקונן? ניסיתי לצמצם תפיסת עולם שלמה בשני משפטים קצרים.אנסה קצת(באמת קצת) להרחיב. ואין כמו המשל שירחיב, ועדיין יהיה בו מן הצמצום המתבקש .

       

      פרופסור ניכבד הירצה לפני קבוצת אלכוהוליסטים את נוראות השתייה ונזקיה. נטל לידו כוס ריקה, שם בה תולעת ,ומזג לתוכה וודקה.לאחר כמה שניות התאיידה התולעת כלא הייתה. מרוצה מהניסיון המוצלח, פנה הפרופסור לקהל שומעיו בשאלה האם עכשיו הם מבינים מה עושה השתייה לגופם?  כן, ענו כולם בפה אחד,הוודקה מחסלת את כול החיידקים בגוף !

      ועוד : ( לפעמים צריך עוד דוגמא לחיזוק..) ביתי שיטחה בפניי את מצוקתה : תמיר, הוא בנה, הוא נכדי, חוזר כול יום מן הגן חבול ומתלונן שמציקים לו. ספר לגננת, היא אומרת לו, אך ללא הועיל. הילד ממשיך לקבל מכות. מבלי שתרגיש לקחתי את תמיר לסיבוב בגן, ושם לימדתי אותו פרק בהלכות נימוסים :איך להשתמש בפטיש הפלסטיק כמכשיר הגנה, איך לתת בעיטות בחלקים מסוימים בגוף האדם כול אימת  שמישהו מציק לו, ועוד כמה  תרגילי ג'יו ג'יטסו, שכול תכליתם לגרום לצד המכה לחשוב באופן מתימטי, כמו רווח והפסד..

      ובכן באבא יאגה יקרה, כול תורות ליונס ושות' קורסות מול הרוע האנושי. והרי  את זה הבינו גם חכמינו שעוד לפני פרויד הבינו ש"ייצר לב האדם רע מנעוריו"! מנקודת המבט שלך חזון אחרית הימים יכול להתממש כבר עכשיו, ואני בעד ! לו רק כולם היו כמוך-וחלילה, איני אומר זאת בציניות ! -עולמנו היה הטוב בעולמות. הסתכלי סביבך, האם פחת הרשע בעולם עם השנים? האם הרוע ירד למחתרת?

      ומה עם חשכת הדת, האם היא  "דועכת" מול הקידמה? וכשאני משחרר אסירים פלסטינאים, האם הצד השני מכיר בכוונותיי או שהוא מפרש זאת כחולשה? ושלא תביני לא נכון : במציאות אובייקטיבית אני בעד שלום מוכן להפוך למדינה דו לאומית ושראש ההמשלה יהיה ערבי( ובתנאי שייצג את צרכיי באופן הוגן,ולא איכפת לי שביתי תתחתן עם ערבי ולא איכפת לי שלא יהיו גבולות בין עמים,וווו...

      זהו,הבהרתי את עמדתי? ( כי אני כול כך להוט להבהיר נאמנה את השקפת עולמי שמא תסיקי מסקנה שונה(!!!!) עד שהתחלתי להיסחף במתן דוגמאות. בפעם הקודמת שהגבתי לפוסט שלך, אכן הסקתך הייתה שגוייה)

      וכשאנשים "מגלים" אחד את השני,ומתקרבים זה לזה, החכוכים לא רק נעלמים , אלא אף מתגברים, במיוחד בין תרבויות שונות.קירבה אינה ערובה להבנה,ראי חיי נישואין!

      בקיצור, עובדות לחוד, ומסקנות לחוד.

      מעניין איזה מסקנות יסיקו הקוראים לגביי !  ( חשוך..ניבער..גיזען..מגלומן..ואולי..)

       

      הסברת עצמך מצוין, שמעון, תודה רבה.

      הרשע קיים, הוא חלק מהקיום האנושי, אני מכירה בקיומו, אבל מי ומה אני, אם אחזור לעומת זאת ללוינס, שאני נלהבת מהאתיקה שלו ומצאתי בה נחמה גדולה, אם אחזור רגע לקורות  חייו, כל משפחתו של לוינס להוציא את אשתו ובתו, שהוסתרו על ידי פילוסוף וסופר צרפתי אחר, הושמדה בשואה על אדמת ליטא. הוא עצמו נלחם בצבא הצרפתי נגד הנאצים , נשבה על ידם וישב במחנה רכוז, לנוכח זאת, אני יכולה לומר חד משמעית שגם הוא הכיר על בשרו את הרשע האנושי. אבל דווקא העובדה שהוא חווה את הרשע האנושי על גופו ובשרו, גרמה לו לפתח את תורת המוסר שלו. דווקא הכרה ברשע מבחינתו היתה נקודת המוצא לתורת המוסר המופלאה הזו, שעל האדם להיאבק ברשע, על ידי הכרה ב"אלוהותו" של האחר, ב"קדושתו" של האחר, שאותה הוא ראה בפניו של האחר.

      אף אחד מאתנו אינו מטומטם להאמין ב"אחרית הימים", הרי נבואה נתנה לשוטים, כך אומרים אצלינו. תאר לך, אפילו אני לא! אף פעם לא כתבתי שאני מאמינה ב"אחרית הימים", אבל אין זה מבטל את השאיפה והכמיהה שלי לאותו מצב. אני יודעת שאי אפשר להגיע ל"אחרית הימים" ותמוה בעיניי שאתה חושב, שאני כן. אבל מדובר בכמיהה שעל כל אדם לשאוף אליה, אחרת אין הצדקה מוסרית לקיומינו, לא הצדקה לקיומי וגם לא הצדקה לקיומך.זוהי כמיהת הלב וכל אחד בדרכו שלו צריך לרצות להתקרב אליה..  

      מאחלת לך, לי ולאנושות כולה, שכל אחד יתקרב במעשה,  ולו קצת , לאותה "אחרית ימים" שבלב!

       

       

        14/12/13 10:33:

      צטט: ~בועז22~ 2013-12-14 05:44:24

      לאור ההיסטוריה האנושית המשתרעת על פני מיליוני

      שנים, נותר לומר על הפייסבוק, שהוא עדיין בחיתוליו הראשוניים.

      להגיע אל הגדרה שמצליחה להכליל, או להגדיר, את התופעה

      הזאת בתור דבר מכונן..., נו..., מוקדם מדי, לטעמי...

      אני אישית עדיין רואה בפייסבוק לא יותר מאשר, אופנה (חולפת...).

      מחקרים אחרונים מראים שרבים ממשתמשי הפייסבוק הנלהבים

      של ראשית דרכו, זונחים אותו לאיטם. אחוז ניכר (גדול עד כדי,

      מפתיע...) של הכרטיסים הם כרטיסים פיקטיביים ועוד רבים מהם

      הכרטיסים העיסקיים, כך שהמספר המדוייק של משתמשים אנושיים

      הוא נמוך בהרבה מהמספר שציינת...

      כך או כך. הפייסבוק עוד רחוק מלהיות ה"מדורה" במערתו של

      האדם. בינתיים - חסרונותיו עולים על יתרונותיו.

      למעשה, גם היתרונות שמונים אותם משתמשיו הנלהבים (עדיין...) הם

      לא יותר מאשר חסרונות שעברו כיבוס בתוכנית "כביסה עדינה"...

      מאד יכול להיות שכל מה שכתבת אכן נכון, אבל זו תופעה חדשה, אחרת, לאו דווקא הפייסבוק, אלא בכלל הרשתות החברתיות, ואני חושבת שטמון בהן כח רב, יכולת תקשורת מידית ומהירה, אני זוכרת שבזמן המחאה החברתית, זה היה אחד מאמצעי הקשר העיקריים להודיע על מקום ומועד ההפגנות, על הסעות וכו. זכר גם איך אובמה השתמש בתבונה ברשתות חברתיות ויש אומרים שבזכותן זכה. זה כח עצום, צריך רק שמישהו בעל שאר רוח אמיתי ידע להוביל את העוצמה הזאת, שכמובן יכולה להיות באותה מידה גם מסוכנת. אבל בעצם, בפוסט לא נגעתי בכל אלה, אלא בעקבות התגובות

        14/12/13 09:06:

      ואכן, כפי שיגורתי:למה התכוון המקונן? ניסיתי לצמצם תפיסת עולם שלמה בשני משפטים קצרים.אנסה קצת(באמת קצת) להרחיב. ואין כמו המשל שירחיב, ועדיין יהיה בו מן הצמצום המתבקש .

       

      פרופסור ניכבד הירצה לפני קבוצת אלכוהוליסטים את נוראות השתייה ונזקיה. נטל לידו כוס ריקה, שם בה תולעת ,ומזג לתוכה וודקה.לאחר כמה שניות התאיידה התולעת כלא הייתה. מרוצה מהניסיון המוצלח, פנה הפרופסור לקהל שומעיו בשאלה האם עכשיו הם מבינים מה עושה השתייה לגופם?  כן, ענו כולם בפה אחד,הוודקה מחסלת את כול החיידקים בגוף !

      ועוד : ( לפעמים צריך עוד דוגמא לחיזוק..) ביתי שיטחה בפניי את מצוקתה : תמיר, הוא בנה, הוא נכדי, חוזר כול יום מן הגן חבול ומתלונן שמציקים לו. ספר לגננת, היא אומרת לו, אך ללא הועיל. הילד ממשיך לקבל מכות. מבלי שתרגיש לקחתי את תמיר לסיבוב בגן, ושם לימדתי אותו פרק בהלכות נימוסים :איך להשתמש בפטיש הפלסטיק כמכשיר הגנה, איך לתת בעיטות בחלקים מסוימים בגוף האדם כול אימת  שמישהו מציק לו, ועוד כמה  תרגילי ג'יו ג'יטסו, שכול תכליתם לגרום לצד המכה לחשוב באופן מתימטי, כמו רווח והפסד..

      ובכן באבא יאגה יקרה, כול תורות ליונס ושות' קורסות מול הרוע האנושי. והרי  את זה הבינו גם חכמינו שעוד לפני פרויד הבינו ש"ייצר לב האדם רע מנעוריו"! מנקודת המבט שלך חזון אחרית הימים יכול להתממש כבר עכשיו, ואני בעד ! לו רק כולם היו כמוך-וחלילה, איני אומר זאת בציניות ! -עולמנו היה הטוב בעולמות. הסתכלי סביבך, האם פחת הרשע בעולם עם השנים? האם הרוע ירד למחתרת?

      ומה עם חשכת הדת, האם היא  "דועכת" מול הקידמה? וכשאני משחרר אסירים פלסטינאים, האם הצד השני מכיר בכוונותיי או שהוא מפרש זאת כחולשה? ושלא תביני לא נכון : במציאות אובייקטיבית אני בעד שלום מוכן להפוך למדינה דו לאומית ושראש ההמשלה יהיה ערבי( ובתנאי שייצג את צרכיי באופן הוגן,ולא איכפת לי שביתי תתחתן עם ערבי ולא איכפת לי שלא יהיו גבולות בין עמים,וווו...

      זהו,הבהרתי את עמדתי? ( כי אני כול כך להוט להבהיר נאמנה את השקפת עולמי שמא תסיקי מסקנה שונה(!!!!) עד שהתחלתי להיסחף במתן דוגמאות. בפעם הקודמת שהגבתי לפוסט שלך, אכן הסקתך הייתה שגוייה)

      וכשאנשים "מגלים" אחד את השני,ומתקרבים זה לזה, החכוכים לא רק נעלמים , אלא אף מתגברים, במיוחד בין תרבויות שונות.קירבה אינה ערובה להבנה,ראי חיי נישואין!

      בקיצור, עובדות לחוד, ומסקנות לחוד.

      מעניין איזה מסקנות יסיקו הקוראים לגביי !  ( חשוך..ניבער..גיזען..מגלומן..ואולי..)

       

       

        14/12/13 05:44:

      לאור ההיסטוריה האנושית המשתרעת על פני מיליוני

      שנים, נותר לומר על הפייסבוק, שהוא עדיין בחיתוליו הראשוניים.

      להגיע אל הגדרה שמצליחה להכליל, או להגדיר, את התופעה

      הזאת בתור דבר מכונן..., נו..., מוקדם מדי, לטעמי...

      אני אישית עדיין רואה בפייסבוק לא יותר מאשר, אופנה (חולפת...).

      מחקרים אחרונים מראים שרבים ממשתמשי הפייסבוק הנלהבים

      של ראשית דרכו, זונחים אותו לאיטם. אחוז ניכר (גדול עד כדי,

      מפתיע...) של הכרטיסים הם כרטיסים פיקטיביים ועוד רבים מהם

      הכרטיסים העיסקיים, כך שהמספר המדוייק של משתמשים אנושיים

      הוא נמוך בהרבה מהמספר שציינת...

      כך או כך. הפייסבוק עוד רחוק מלהיות ה"מדורה" במערתו של

      האדם. בינתיים - חסרונותיו עולים על יתרונותיו.

      למעשה, גם היתרונות שמונים אותם משתמשיו הנלהבים (עדיין...) הם

      לא יותר מאשר חסרונות שעברו כיבוס בתוכנית "כביסה עדינה"...

        14/12/13 00:16:

      צטט: צלילי הלב 2013-12-13 23:09:11

      קטונתי מלהסיק מסקנות, נראה לי שהתהליך עוד בראשית דרכו, לסיכומים כל שהם ידרשו שנים רבות ומראה שדרכו נביט על  פני דור הפייסבוק. אין ספק ששינוי גדול מתחולל במושגים שאנושות הכירה עד כה,  או אולי לא במושגים, אלא רק בקנה מידה. וכאן טמונה הסכנה וגם היתרון של גיבוש הקולקטיב מסביב לרעיונות שמצד אחד הביאו לתמורות גדולות לאנושות ו מאידך  יכלו להיות  גם הרסניים.

      תמונות מאוד יפות ונהניתי, תודה רבה יקירתי.
      שבת חמימה. 

      אף אני קטונתי, מה שניסיתי להעלות הן השערות בלבד, אבל יש פה עוצמה שמשנה את העולם, הלאוי שיקום שם כח פוליטי שינותב לשנוי אתי בעולם המקיף אותנו. ברור שאני חולמת ואף על פי כן, בלי חלומות אי אפשר, תודה לך, חברה

       

        14/12/13 00:13:

      צטט: שמעוןלוי2 2013-12-13 22:21:44

      תומך בעיקרון האובייקטיבי.

      מסופק במסקנות הסובייקטיביות!

       
      למה אתה מתכוון, שמעון, ידידי? אולי תפרט קצת יותר

       

       

        14/12/13 00:10:

      צטט: ערסאל 2013-12-13 22:02:36

      "תגידו מה שתרצו על גחמת ההשואה, אבל כך פועל הראש שלי, אם ארצה או לא הוא משווה גם מה שלא ניתן להשוואה".

      אומרת את ואלו אני אומר כי להשוואות שאנחנו עושים יש אוטונומיה מוחלטת להשתוות למה שנחזה כדומה או שווה מכל זווית שהיא.

      ב"קיצור תולדות האנושות", מייחס יובל הררי לרכילות ערך עליון ביצירת הציביליזציה האנושית. אני חולק עליו אולם בכל זאת, אם הוא צודק ולו קצת, חשבי איזה עוצמות גלומות בפייסבוק, הרי מה ממלא את דפיו אם לא סוגים כאלה ואחרים של רכילאות.

      למגמות? איני אופטימי כמוך.

      ביפן הדור הצעיר מבלה יותר ברשתות החברתיות ובווירטואליה מאשר במציאות. (בשעות הפנאי).

      ביפן גם נולדים פחות ילדים ממספר הנפטרים והמדינה מפסידה כמעט מיליון איש ממצבת תושביה בכל שנה.

      האם לשם, כמו יפן, אנחנו פונים?

      לעניין "מסביר הפנים": האם בעת שאנחנו מביטים על האחר, פנינו אינם הבסיס להשוואה ולמסקנות באשר לפנים שאנחנו רואים?

       

       

       להשוואות שאנחנו עושים יש אוטונומיה מוחלטת  - כן נכון מאד!

      אכן לפייסבוק בפרט ולרשתות חברתיות בכלל יש עוצמה אדירה, ואולי יקום שם איזה קול מוביל, שיוכל לנווט את העוצמה הזאת לכח פוליטי, לאיזה כיוון לשפור העולם. נדמה לי שזה מה שקרה בעצם בקמפיין של אובמה וזו היתה מהפכה ללא שפיכות דמים.

      מצד שני  הדוגמא של יפן נכונה, זה הכח הבולם דווקא, שהופך את הפוטנציה לאימפוטנציה מוחלטת, נקווה שפני האנושות לא לשם. והפוטנציה תגבר.

      ובעניין השאלה האחרונה, לכאורה זה נכון, זו המוגבלות האנושית, אבל בכל זאת אנחנו מבחינים ומבדילים בינינו ובין האחר. לא תמיד אנחנו מצליחים שלא לנכס את הפנים שמולינו לעצמנו, בדיוק על כך מדבר לוינס, אין זה נסיון פשוט, זהו אתגר אתי עצום, לנסות להותיר את הפנים שמולינו באחרותם, זו בעצם "קבלת הפנים" האמיתית והנעלה, איזו הכרה שלעולם לא נוכל לתפוס בעצם את הפנים שמולינו, בגלל המוגבלות שלנו, בגלל שהפנים מולינו מסתירים, בגלל שיש בפנים שמולינו חידה שאינה פתורה, בגלל שכל דבר ובודאי אדם שמולינו הוא הרבה מעבר למה שאנחנו מסוגלים לראות.

      הלואי ותדבק בך אופטימיות 

        13/12/13 23:09:

      קטונתי מלהסיק מסקנות, נראה לי שהתהליך עוד בראשית דרכו, לסיכומים כל שהם ידרשו שנים רבות ומראה שדרכו נביט על  פני דור הפייסבוק. אין ספק ששינוי גדול מתחולל במושגים שאנושות הכירה עד כה,  או אולי לא במושגים, אלא רק בקנה מידה. וכאן טמונה הסכנה וגם היתרון של גיבוש הקולקטיב מסביב לרעיונות שמצד אחד הביאו לתמורות גדולות לאנושות ו מאידך  יכלו להיות  גם הרסניים.

      תמונות מאוד יפות ונהניתי, תודה רבה יקירתי.
      שבת חמימה. 

        13/12/13 22:21:

      תומך בעיקרון האובייקטיבי.

      מסופק במסקנות הסובייקטיביות!

        13/12/13 22:02:

      "תגידו מה שתרצו על גחמת ההשואה, אבל כך פועל הראש שלי, אם ארצה או לא הוא משווה גם מה שלא ניתן להשוואה".

      אומרת את ואלו אני אומר כי להשוואות שאנחנו עושים יש אוטונומיה מוחלטת להשתוות למה שנחזה כדומה או שווה מכל זווית שהיא.

      ב"קיצור תולדות האנושות", מייחס יובל הררי לרכילות ערך עליון ביצירת הציביליזציה האנושית. אני חולק עליו אולם בכל זאת, אם הוא צודק ולו קצת, חשבי איזה עוצמות גלומות בפייסבוק, הרי מה ממלא את דפיו אם לא סוגים כאלה ואחרים של רכילאות.

      למגמות? איני אופטימי כמוך.

      ביפן הדור הצעיר מבלה יותר ברשתות החברתיות ובווירטואליה מאשר במציאות. (בשעות הפנאי).

      ביפן גם נולדים פחות ילדים ממספר הנפטרים והמדינה מפסידה כמעט מיליון איש ממצבת תושביה בכל שנה.

      האם לשם, כמו יפן, אנחנו פונים?

      לעניין "מסביר הפנים": האם בעת שאנחנו מביטים על האחר, פנינו אינם הבסיס להשוואה ולמסקנות באשר לפנים שאנחנו רואים?

       

       

       

        13/12/13 21:45:

      צטט: שוש חזן גרינברג 2013-12-13 20:46:38

      פייסבוק הוא דרך מעולה להביא לידיעת אנשים מה קורה, השאלה מה עושים עם זה.

      נכון, אני מסכימה אתך לגמרי, גם שם צריך לקום קול מוביל

       

        13/12/13 21:44:

      צטט: מושיקו החמוד 2013-12-13 20:00:54

      פוסט מלמד ותמונות נפלאות

      תודה, מושיקו

       

        13/12/13 20:46:
      פייסבוק הוא דרך מעולה להביא לידיעת אנשים מה קורה, השאלה מה עושים עם זה.
        13/12/13 20:00:
      פוסט מלמד ותמונות נפלאות
        13/12/13 18:29:

      צטט: זירעונית קוסמית 2013-12-13 17:14:21

      הפוסט מרתק והתמונות ממש ממחישות את שפרשת, תודה, שבת שלום חברה:))

      תודה רבה, דבי, גם לך שבת שלום

       

      הפוסט מרתק והתמונות ממש ממחישות את שפרשת, תודה, שבת שלום חברה:))
        13/12/13 12:57:

      צטט: shabat shalom 2013-12-13 12:32:27

      את לוינס אני מכיר באופן שטחי מאד אבל בובר אולי קושר את החובה להתקשר לבן אדם לא כ-מכשיר שבא לשרת את האני אלא כ-זולת שיש לראות בו את האני. בפייסבוק כולנו מטחנת בשר אחת ( (the wall). נדחסים כטיבה אחד בתוך ים. לא יודעים ולא רוצים לדעת מה קורה עם הזולת אלא אם הואר משרת אינטרס כלשהו שלנו

      אני מסכימה אתך, שהפייסבוק איננו המכשיר האולטימטיבי להכרות עם הזולת, אולי אף להיפך אבל הוא מסתמך על הכמיהה לשתוף לאחווה אנושית ונדמה לי, שאם נשתמש בו ובכלל באינטרנו בתבונה, כמכשיר של שכנוע, כוחו הפוליטי עשוי להיות עצום, צריך גם שם את הקול המוביל, אולי נוכל לשפר כהוא זה את העולם שבו אנחנו חיים.

      ונכון, גם בובר ורזנצוויג מדברים על דברים דומים.

       

        13/12/13 12:32:
      את לוינס אני מכיר באופן שטחי מאד אבל בובר אולי קושר את החובה להתקשר לבן אדם לא כ-מכשיר שבא לשרת את האני אלא כ-זולת שיש לראות בו את האני. בפייסבוק כולנו מטחנת בשר אחת ( (the wall). נדחסים כטיבה אחד בתוך ים. לא יודעים ולא רוצים לדעת מה קורה עם הזולת אלא אם הואר משרת אינטרס כלשהו שלנו
        13/12/13 11:55:

      צטט: כורך דברים 2013-12-13 11:27:38

      יותר מהטקסט ומההשוואה התלויה על בלימה, אם כי לא מצאתי דבר נגדה, השתכנעתי מהתמונות של הכושים. הם עדיין רחוקים ושונים, על פי הדעות הקדומות שתמיד שלטו, אבל הם נראים ממש אנחנו, רק יותר סובלים ויותר יפים, יפים אמיתיים, בלי איפור ובסחבות שלהם.

      ועוד משהו, נדמה לי שהבלימה הזאת, הכאילו כלום הזה, הוא בדיוק הנס, שלוינס מדבר עליו, אם אני מבינה אותו נכון.

       

        13/12/13 11:49:

      צטט: עמי100 2013-12-13 10:33:08

      זה מה שנקרא פוסט מושקע מהלב...נהנתי לקרא למרות אורכו..

      כל הכבוד, עמי, שצלחת, אני לא מצליחה לפרוץ את מצור השלג, פה, בירושלים

       

        13/12/13 11:48:

      צטט: כורך דברים 2013-12-13 11:27:38

      יותר מהטקסט ומההשוואה התלויה על בלימה, אם כי לא מצאתי דבר נגדה, השתכנעתי מהתמונות של הכושים. הם עדיין רחוקים ושונים, על פי הדעות הקדומות שתמיד שלטו, אבל הם נראים ממש אנחנו, רק יותר סובלים ויותר יפים, יפים אמיתיים, בלי איפור ובסחבות שלהם.

      העיקר שלא מצאת דבר כנגדה, מי כמוך, כורך, יודע שהדברים כולם וגם אנחנו תלויים על בלימה, וככה מבלימה לבלימה, אנחנו איכשהו פה. והם, שם בעמק האומו, ובאתיופיה, אכן יפים מאתנו, לא סובלים יותר מאתנו, אבל פניהם אקספרסביות יותר בגלל שאין להם פייסבוק!

       

        13/12/13 11:45:

      צטט: עצבן 2013-12-13 10:52:54

      יצאתי מבולבל, האם הצורך בחברה, בקשר עם האחר, בהבנת הזולת מקורו ביהדות? האם לעיוור אין צרכים חברתיים. האם האינטרנט - וגם פייסבוק לא מראה לנו שקשר חברתי איננו רק תלוי פנים. יחד עם פייסבוק צמחו עוד פורטלים חברתיים כמו Myspace ואחד ו-twitter google ולאחרונה whats up. האם בכל זאת יכול להיות חברות שאינו מבוסס פנים? ואולי שווה לחשוב על מערכת חברתית בשם "הזולת?"

      תודה, חבר. מבינה לגמרי את הבלבול שלך. ואשתדל להבהיר, במידת האפשר את כוונתי. כפי הנראה שנכשלתי בגדול, אם אלו השאלות שאתה מעלה, הנה אשתדל להבהיר

      1. הצורך בקשר עם הזולת אין מקורו ביהדות, וגם לא אמרתי זאת. מקורו מיום קיומו של האדם, הוא אגב מאפיין גם את בעלי החיים. אבל מקורותיה של תורת המוסר כתורה כתובה הם ביהדות. מהציווי של "לא תרצח". משם התפתחה האתיקה המערבית. אינני יודעת די על תורת המוסר במזרח, כדי להתייחס אליה. ברור שהציווי לא תרצח אינו שווה מבחינה מתיתית לרצון להתחבר. אבל לפי האינטואיציה שלי, המקור הרגשי דומה אולי אף זהה.

      2. אם נסתכל בפניו של האחר ממש, נתקשה לרצוח אותו! 

      הרוצחים הגדולים בהסטוריה ניסו למחוק לקורבנותיהם את הפנים! את הייחוד, את האחרות. קרא בספריהם של קורבנות כמו רוברט אונטם, "המין האנושי" ספריהם של  של פרימו לוי, ז'אן אמרי, אתי הילסום, ואפילו שירו של בנימין פונדן על הפנים!

      לפי תורת המוסר של לוינס, התבוננות בפני האחר קוראת לנו ומחייבת  אותנו לאחריות על פנים אלו. הפנים ,בגלל האקספרסיויות שלהם, בגלל חיותם, מחייבים אותנו לאחריות כלפיהם, לאחריות לשמור על חיותם, דווקא מפני שאנחנו לא תופסים את אחרותם עד הסוף וטוב שכך.

      אנחנו מכירים באחרות של הזולת, אבל תמיד יישארו פניו  בגלל אחרותו, סמויים מעינינו ודווקא העובדה שהם סמויים מעינינו גורמת לנו להתחבר אל מה שמעבר לנו, אל מה שנסתר מתפיסתינו, אל האחר, אל הנצחי, שאני אף קוראת לו האלוהי. אבל לא רק אני. כן משם נובע  הצורך בחבור ובקשר, הוא נובע מרגע היציאה מהרחם, מרגע שהאם מביטה בפני הרך הנולד ואחר כך מהרגע שהוא מביט בפניה, רואה אותה.

       ענין העיוור אינו מעלה ואינו מוריד דבר. לעייור פנים כמו לכל אדם. וכמו כל יצור נברא או נולד הוא שואף לקשר ופניו קוראים עוד יותר לאחריות בגלל מוגבלותם ובגלל שבגלל עיוורונו הסמוי מין העין שלו חידתי וגדול עוד יותר.  

      3.דווקא האינטרנט מדגיש עוד יותר את הכמיהה שלנו לפנים, ומפעיל  שבעתיים את הסקרנות ואת הדמיון לדמיין את מי שמעבר לענן!, על זה בכלל מתקיים קשר וירטואלי על הסמוי מן העין שמאפשר לנו לדמיין את הפנים או האישיות שמעבר!

      אשמח בכנות, אם תכנס ללינקים שצרפתיי,  אבל אם תבחר אחרת, גם כן טוב, הדברים אינם משוואה מתימטית ותרשה לי ממרום שנותי, לצטט את אמא שלי, שהיתה אומרת לי "כשתגדלי תביני" ואני אלמד לכתוב כך שכולם יבינו.

      שבת חמה, חבר,  ולא להת"עצבן"

      אלאונורה

        13/12/13 11:27:
      יותר מהטקסט ומההשוואה התלויה על בלימה, אם כי לא מצאתי דבר נגדה, השתכנעתי מהתמונות של הכושים. הם עדיין רחוקים ושונים, על פי הדעות הקדומות שתמיד שלטו, אבל הם נראים ממש אנחנו, רק יותר סובלים ויותר יפים, יפים אמיתיים, בלי איפור ובסחבות שלהם.
        13/12/13 10:52:

      יצאתי מבולבל, האם הצורך בחברה, בקשר עם האחר, בהבנת הזולת מקורו ביהדות? האם לעיוור אין צרכים חברתיים. האם האינטרנט - וגם פייסבוק לא מראה לנו שקשר חברתי איננו רק תלוי פנים. יחד עם פייסבוק צמחו עוד פורטלים חברתיים כמו Myspace ואחד ו-twitter google ולאחרונה whats up. האם בכל זאת יכול להיות חברות שאינו מבוסס פנים? ואולי שווה לחשוב על מערכת חברתית בשם "הזולת?"

        13/12/13 10:33:
      זה מה שנקרא פוסט מושקע מהלב...נהנתי לקרא למרות אורכו..
        13/12/13 10:28:

      צטט: דליהו 2013-12-13 10:10:59

      צילומים מרתקים.אפריקה אחרת שונה וכולם רוצים לשלוט ושולטים בה האירופאים הסינים וארה"ב.זעקי ארץ אהובה.אני לא מכירה את לוינס. בענין הפיסבוק תיקשורת בין אנשים. העולם גדול יה אבא אציץ בו פעם או שניה ושוטי שוטי אניה יש שיר כזה...חורף חם:)

      תודה, דליה חברתי, חממת לי ת'לב, שייחם גם לך

       

        13/12/13 10:27:

      צטט: עמנב 2013-12-13 09:43:14

      חבל שאי-אפשר לתת שני כוכבים. מגיע לך גם על הכתיבה וגם על הצילומים. נראה שהיתה לך חוויה אתיופית מרשימה. אם תמשיכי לכתוב כך, גם את תקבלי את התואר "פילוסוף" (-: שבת שלום, עמוס.

      תודה רבה, עמוס, ידידי, הסמקתי עד האוזניים, אם לא למעלה מזה

       

        13/12/13 10:10:
      צילומים מרתקים.אפריקה אחרת שונה וכולם רוצים לשלוט ושולטים בה האירופאים הסינים וארה"ב.זעקי ארץ אהובה.אני לא מכירה את לוינס. בענין הפיסבוק תיקשורת בין אנשים. העולם גדול יה אבא אציץ בו פעם או שניה ושוטי שוטי אניה יש שיר כזה...חורף חם:)
        13/12/13 09:43:
      חבל שאי-אפשר לתת שני כוכבים. מגיע לך גם על הכתיבה וגם על הצילומים. נראה שהיתה לך חוויה אתיופית מרשימה. אם תמשיכי לכתוב כך, גם את תקבלי את התואר "פילוסוף" (-: שבת שלום, עמוס.
        13/12/13 08:23:

      צטט: א ח א ב 2013-12-13 07:57:49

      רעיונות מעניינים.

      אני סבור כי פייסבוק ורשתות חברתיות עונות על צרכים קדמוניים וחשובים. 

      לפני כמה מאות אלפי שנים היו בני האדם מאורגנים בחבורות של לקטים - ציידים.

      האדם הצליח להתפתח ולפרוץ ולהשתלט על העולם בזכות התקשורת החברתית המצויינת שהתפתחה. 

      פייסבוק - עונה ומפתח תקשורת חברתית זו לרמות גבוהות מאד. 

      אני מסכימה עם מה שכתבת לגמרי, תודה

       

        13/12/13 08:22:

      צטט: rossini 2013-12-13 07:21:32

      כך נראים העיניינים כש"פיל בחנות חרסינה" עומד בראש מערך החוץ.

      כן, הרבה פילים יש לנו, לא עלינו, השאלה איך מבריחים אות, שבת חמה

       

        13/12/13 08:20:

      צטט: face 2013-12-12 23:18:39

      תמונות נפלאות. צילומים ותמונות, יותר מהמון מסכימה אתך לגבי מי שלא היה ולא רק,  ואני צריכה לקרוא שוב וגם את ה-3 שהוספת לכאן :)) יש זמן עד אחרי השלגים,

      השלג נפלא, אבל סגרו לנו את העיר, כרגע אין יוצא ובא!

      הנה צלום לפני ואחרי מהחלון שלי

       

      ''

      ''

       

       

       

        13/12/13 08:04:

      צטט: תום1203 2013-12-12 22:57:06

      תגובה ראשונית וחלקית בלבד, ואולי אף קצת מבודחת: מה דעתך שניסע יחד לבקר, לעלות על קברו של לוינס, ולבחון שם היטב אם האדמה סביב הקבר תחוחה, אם לאו, ומשם ודאי נוכל להסיק אם הוא אכן התהפך בקברו, מההשוואה שלך, או ש..., סביר להניח, ממש, אבל ממש לא מוטרד... שמואל

      קדימה...avec plaisir mon cheri

      אחרי שנגבר על השלג 

        13/12/13 07:57:

      רעיונות מעניינים.

      אני סבור כי פייסבוק ורשתות חברתיות עונות על צרכים קדמוניים וחשובים. 

      לפני כמה מאות אלפי שנים היו בני האדם מאורגנים בחבורות של לקטים - ציידים.

      האדם הצליח להתפתח ולפרוץ ולהשתלט על העולם בזכות התקשורת החברתית המצויינת שהתפתחה. 

      פייסבוק - עונה ומפתח תקשורת חברתית זו לרמות גבוהות מאד. 

        13/12/13 07:21:

      כך נראים העיניינים כש"פיל בחנות חרסינה" עומד בראש מערך החוץ.

        12/12/13 23:18:

      תמונות נפלאות. צילומים ותמונות, יותר מהמון מסכימה אתך לגבי מי שלא היה ולא רק,  ואני צריכה לקרוא שוב וגם את ה-3 שהוספת לכאן :)) יש זמן עד אחרי השלגים,

        12/12/13 22:57:
      תגובה ראשונית וחלקית בלבד, ואולי אף קצת מבודחת: מה דעתך שניסע יחד לבקר, לעלות על קברו של לוינס, ולבחון שם היטב אם האדמה סביב הקבר תחוחה, אם לאו, ומשם ודאי נוכל להסיק אם הוא אכן התהפך בקברו, מההשוואה שלך, או ש..., סביר להניח, ממש, אבל ממש לא מוטרד... שמואל
        12/12/13 21:28:

      צטט: גייסוןג'ייסון 2013-12-12 19:59:02

      ברגע שהתקשורת היא ווירטואלית אנחנו לא "באמת" יודעים מי עומד מולנו....

      אוי, זו נקודה חשובה מאד. זה לראות מעבר לנראה, לראות את הסמוי מן העין. ואוו זה יפה ומעורר מחשבה!

       

        12/12/13 19:59:
      ברגע שהתקשורת היא ווירטואלית אנחנו לא "באמת" יודעים מי עומד מולנו....
        12/12/13 19:44:

      צטט: Benj 2013-12-12 19:38:35

      נים אל מול פנים 
      פגישה באמצע החיים 
      הגענו אל עצמנו 
      ממקומות כל כך שונים. 
      העיר נראית אחרת 
      כאילו לא היינו פה, 
      הלילה את נשארת 
      חכי איתי לבוקר שיבוא. 

       

      תודה,מחכה,  בנג'י, איזה יופי שהוספת

       

        12/12/13 19:42:

      צטט: גייסוןג'ייסון 2013-12-12 19:20:57

      פוסט מרתק ותמונות יפהפיות!!! 0בנוסף למה שכתבת הפייסבוק גם מאפשר השלכה רחבה יותר על האחר.

      תודה, זה מעניין, למה אתה מתכוון בהשלכה רחבה יותר על האחר?

       

        12/12/13 19:38:

      נים אל מול פנים 
      פגישה באמצע החיים 
      הגענו אל עצמנו 
      ממקומות כל כך שונים. 
      העיר נראית אחרת 
      כאילו לא היינו פה, 
      הלילה את נשארת 
      חכי איתי לבוקר שיבוא. 

        12/12/13 19:20:
      פוסט מרתק ותמונות יפהפיות!!! 0בנוסף למה שכתבת הפייסבוק גם מאפשר השלכה רחבה יותר על האחר.
        12/12/13 18:52:

      צטט: bonbonyetta 2013-12-12 18:45:17

      *
      תורתו לוינס אינה מוכרת לי, ותודה להשלמת הידע בהקשר עם פייסבוק, הפנים ....הפנים מאפריקה האהובה מוכרות וזכורות לי מאד.
      פעם לא הבנתי איך הם, שם, רואים בזה יופי, פעם לא הבנתי הרבה מאד.

      את אפריקה צריך ללמוד לראות כשנוסעים לא רק בעיניים גם עם הלב. 

      נכון חברה?

      ואז גם את הפנים הללו בתמונה והרבה דברים אחרים רואים שונה לגמרי.


      רוצה לשמוע סיפורון?

      אחרי שכלבי הראשון, הבוקסר, נפטר נסעתי לקמרון. הייתי באבל שלי.

      שם, במרפסת של בית הארחה על גב הר ברמסיקי, בהתבודדות מהשאר, הייתי מסוגלת לומר לו שלום ולהיפרד.

      לכלבה שאמצתי עם שובי, קראתי על שם המקום.

       

      זה מה שראיתי מנקודת מבט וישיבה דומים של אותו אדם ששם בתמונה, אלא שאז זו היתה העונה השחונה

      ''

       

       

      ''

       

      תודה, בונבון, שהוספת מחויותיך וממראות אפריקה.  אני זוכרת היטב את הנופים

        12/12/13 18:49:

      צטט: הקו א-ל התקווה 2013-12-12 18:30:13

      זה נכון, כל הקווים מוליכים אל נקודת המגוז - האחד הנעלם...

      תודה, עופר

       

        12/12/13 18:45:

      *
      תורתו לוינס אינה מוכרת לי, ותודה להשלמת הידע בהקשר עם פייסבוק, הפנים ....הפנים מאפריקה האהובה מוכרות וזכורות לי מאד.
      פעם לא הבנתי איך הם, שם, רואים בזה יופי, פעם לא הבנתי הרבה מאד.

      את אפריקה צריך ללמוד לראות כשנוסעים לא רק בעיניים גם עם הלב. 

      נכון חברה?

      ואז גם את הפנים הללו בתמונה והרבה דברים אחרים רואים שונה לגמרי.


      רוצה לשמוע סיפורון?

      אחרי שכלבי הראשון, הבוקסר, נפטר נסעתי לקמרון. הייתי באבל שלי.

      שם, במרפסת של בית הארחה על גב הר ברמסיקי, בהתבודדות מהשאר, הייתי מסוגלת לומר לו שלום ולהיפרד.

      לכלבה שאמצתי עם שובי, קראתי על שם המקום.

       

      זה מה שראיתי מנקודת מבט וישיבה דומים של אותו אדם ששם בתמונה, אלא שאז זו היתה העונה השחונה

      ''

       

       

      ''

        12/12/13 18:30:
      זה נכון, כל הקווים מוליכים אל נקודת המגוז - האחד הנעלם...

      ארכיון

      פרופיל

      באבא יאגה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין