כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    למה התכוון המשורר - חלק שמיני

    0 תגובות   יום שישי , 13/12/13, 21:28

    ''

     

     

                                                                      

    חלק שמיני : למה התכוון המשורר

                                                            

    האומנם רק טכניקה ?  

    צורה ותוכן [ Form and Content   ]


    "סנט. ג'והן מובל להוצאתו להורג"....1455- אנדריאה מנטנייה. הצייר בן המאה ה 15  ניסה להראות בצורה הריאליסטית ביותר כיצד בדיוק ניראתה סצינת הובלתו לגרדום של הקדוש.  ציור ריאליסטי מדויק נהייה אפשרי מאז גילוי הקסם של חוקי הפרספקטיבה בידי ברונולסקי  רק שנים מעטות לפני כן.  מנטניה ידע שהקדוש חי בתקופת הקיסרים הרומאיים ועל מנת  ליצור תמונה אוטנטית חקר את הארכיטקטורה הרומאית. שער העיר שדרכו מובל הקדוש היא תאור מדויק של קשת ניצחון רומאית. הוא דייק אפילו בציור המדים שלובשים החיילים הרומאיים המובילים את סנט. ג'והן, אך כאמן מנטייה מבין שיוכל לקחת את ניפלאות הפרספקטיבה צעד אחד קדימה ולרתום אותה ליצירת עבודת אומנות טובה יותר העושה שימוש בקויים האלכסוניים הנעלמים לעבר נקודת מגוז בציור החלל שמתחת לקימור הקשת של שער הניצחון כדי להפריד אות את הסצינה  שבה סנט. ג'ון נעצר לרגע לפני אחד המוציאים להורג שרגשות החרטה גברו עליו והוא משליך עצמו לגליו של הקדוש לבין ההמון צמא הדם הנידחף לאחור בידי החיילים הרומאיים.

    היכולת לצייר את קימרון שער הניצחון באמצעות הפרספקטיבה המדעית הוא כלי אפקטיבי ביותר לבסס עליו את הקומפוזיציה של הציור ולהדגיש את ההבדל בחשיבות בין המתרחש מצידה האחד של הקשת לבין מה שמשמש לו כרקע והמתרחש מעברה השני.

       

    אפלטון לא ראה כל חשיבות בשיפוט אישי של הצד האסטתי [משמע : האם בעיני יצירת האומנות המסויימת הינה יפה אם לאו.] לדוגמא: אפלטון לא ייחס שום משמעות להנאה שניגרמת לנו כשאנו מאזינים למוזיקה, והשיפוט שלו התמקד במה ש"נכון" או לא "נכון" ביצירת האומנות על פי  קריטריון מתמטי. יופיו של בניין לדוגמא הוא פועל יוצא של הצורה או הצורות המסויימות שיש לו  , וכאן  אין הכוונה לצורות מסויימות שהן יפות מאחרות אלא שישנן, לשיטתו, צורות שהן "נכונות" ויש צורות ש"אינן נכונות" והתנאי להתקיימות היופי הוא בין השאר שימוש באותן צורות, אך גם של היותו אובייקט  סימטרי לחלוטין [ בניין שאיננו סימטרי איפא לעולם לא יהיה בניין יפה], של היותו בנוי על מערכת של צירים ושהתכנון [במובן המהות] שלו דבק בעוד מספר כללי ברזל שאין צורך כרגע להתעכב עליהם. אפלטון טוען שכל שיפוט המבוסס על "מה אני רואה" ו"מה אני שומע" אינם אלא התרשמות סובייקטיבית שאין לה ערך לכשעצמה. והראייה היא שאותה מוסיקה שערבה לאוזני חזקה עליה שתישמע צורמת לאחר. ומכאן שהגדרת היופי באופן שדלעיל אינה יותר מסובייקטיבית ויחסית וכן אין לה כל ערך.

    שלילת הפרספקטיבה המדעית כבעלת חשיבות  כלשהי בכל מה שנוגע לאסטתיקה היתה משני טעמים : מאחר ולדעת אפלאטון ליופי יש קיימות אוטונומית [שלמות הרעיון], לא רק שאת התנאים להתקיימות היופי צריך לחפש במקום אחר מאשר בהתרשמות אובייקטיבית המבוססת על  צפייה באובייקט או האזנה למוזיקה  אלא שכל תאור וויזואלי  באמצעות ציור המבוסס על כללי הפרספקטיבה המדעית שולל את האפשרות לראות חללים, דמויות ואובייקטים כיפים גם אם היה קשר ישיר בין מה שאנו רואים לבין מה שאנו מחשיבים כיפה שהרי אובייקטים או חללים או אנשים לעולם אינם יכולים להיות יפים לכשעצמם. הם יפים רק עם העיקרון שעומד מאחוריהם הוא תקף ונכון. ולכן המחשה באמצעות פרספקטיבה גם אם נצא מנקודת הנחה שהפרספקטיבה מאפשרת לשקף במדויק את מה שקיים, אין לה שום משמעות  במובן תיאורי של היופי אם היופי ממילא אינו נימצא שם. אך מעבר לכך לאפלאטון היתה בעייה נוספת עם השימוש בפרספקטיבה והיא שמלכתחילה ההמחשה באמצעות הפרספקטיבה המדעית מעוותת את מה שקיים במציאות. התקצרות הקווים של הפרספקטיבה [כמו הקווים המקבילים של 2 פסי הרכבת שבציור פרספקטיבי ייראו לנו כמתלכדים לנקודה אחת, או גודל הדמויות המשתנה באותו ציור ביחס לקרבתן או מרחקן ממישור הציור והרי בפועל אין שוני משמעותי בגודל בין דמות אחת לשנייה.] במילים אחרות, לתפיסתו של אפלטון, חלל שמתואר בפרספקטיבה מעוות את המידות האמיתיות של המציאות [ועם עובדה זאת כאמור קשה להתווכח] ומחליף אותן בשיפוט אינדיבידואלי ובמצגת סובייקטיבית .ומכאן שגם אילו האובייקט יפה לכשעצמו הרי הציור לפי כללי הפרספקטיבה ממילא אינו מראה נכונה את אותו אובייקט, חלל או דמות.

     

     

     

     

     

     

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין