כותרות TheMarker >
    ';

    בשביל הזהב

    שאלות על המרוץ לאוסקר השנה (ונסיון לתת תשובות)

    0 תגובות   יום ראשון, 15/12/13, 19:40

    1. האם המרוץ סגור? ליתר דיוק, האם הוא סגור עבור רוב הסרטים שעוד מקווים לזכות באוסקר לסרט הטוב ביותר? יהיו בין חמישה לעשרה מועמדים, אבל נראה כרגע כאילו רק "12 שנים של עבדות" ו"חלום אמריקאי" בעמדת זכיה. מן הסתם, עוד מוקדם לקבוע, אבל רשימת המועמדים לפרס גילדת השחקנים הצטרפה לזכיות הקודמות של שני הסרטים בפרסי מבקרים. העדר יחס מצד השחקנים ל"בתוך לואין דיוויס" של האחים כהן ו"היא" שח ספייק ג'ונז, כנראה צמצמו את המרוץ לשניים. האמנם?

    תשובה: זה נראה ככה, אבל צריך לזכור שיש עוד חודשיים וחצי עד שהזוכים באוסקר יחשפו. נכון שמבין המועמדים לפרס האנסמבל הטוב ביותר של גילדת השחקנים, רק "12 שנים של עבדות" ו"חלום אמריקאי" מספיק מוערכים בכדי להיחשב זוכים אפשריים באוסקר. מצד שני, צריך לזכור שמדובר בפרס לאנסמבל והנטיה תהיה, באופן טבעי, לטובת סרטים מרובי משתתפים. זו הסיבה ש"המשרת" ו"אוגוסט: מחוז אוסייג'" שלא נחשבים לשניים מהסרטים הטובים של השנה, גם מועמדים לפרס. הרבה שחקנים איכותיים = סיכוי טוב יותר עם גילדת השחקנים. צריך גם לקחת בחשבון שמתמודד חזק נוסף על האוסקר הוא "כח משיכה" שכמו "היא", מתמקד בדמות אנושית אחת ולא בצוות שלם שמחלק בינו לבין עצמו את הפוקוס. המועמד החמישי לפרס האנסמבל הטוב ביותר, "מועדון הלקוחות של דאלאס", כנראה ישיג מועמדויות לאוסקר, אבל לא נחשב איום על שני הפייבוריטים הברורים. למעשה, ההפתעה הגדולה היא העדרו של "בתוך לואין דיוויס" מרשימת המועמדים.

    אני לא חושב שהסיפור סגור. צריך לזכור ש"לב אמיץ" זכה באוסקר ללא זכיות בפרסי הגילדות וש"נאום המלך" בקושי הורגש בקרב פרסי המבקרים. מה שקובע בסופו של דבר, זה עם איזה סרט ששת אלפים חברי אקדמיה הכי מזדהים. כן, "12 שנים של עבדות" ו"חלום אמריקאי" הם הפייבוריטים וזה משניהם שיבלוט יותר בפרסי הגילדות, כנראה יקח את האוסקר. זה לא אומר שהסיפור סגור כבר עכשיו, אלא שהוא פתוח ממה שקיוויתי.

     

    2. האם סטיב מקווין בדרך לעשות היסטוריה? זו נקודה שבאופן מפתיע, כמעט ואינה מוזכרת בסיקור המרוץ לאוסקר. עד היום היו מועמדים לאוסקר רק שני במאים שחורים: ג'ון סינגלטון, על "החבר'ה מהשכונה" ולי דניאלס על "פרשס". עושה רושם שדניאלס לא יהיה מועמד השנה על "המשרת", אבל סטיב מקווין, החולק אותו צבע עור, נחשב בעיני רבים פייבוריט לזכיה בזכות "12 שנים של עבדות". אז האם מקווין עומד להיות לבמאי השחור הראשון שזוכה באוסקר?

    תשובה: תלוי מה יזכה בקטגוריית הסרט. בהתחשב בסיפור שעשו מהפיכתה של קתרין ביגלו לאישה הראשונה שזוכה באוסקר על בימוי, הייתי מצפה שמישהו יתניע את הפן האתני שזכיה של מקווין תדגיש. זו בהחלט יכולה להיות נקודת מכירה לטובת הסרט, כפי שאין לי ספק ש"מטען הכאב", סרט באמת מעולה, קבל עוד כמה קולות בזכות הדגש על מינה של הבמאית. יתכן ומפיצי הסרט חוששים להדגיש את הצד האתני מכיוון שהם אולי חוששים שהדבר ירחיק מצביעים ויפגע גם בסיכויי הסרט. אני מפקפק באפשרות הזו כי כבר זמן מה שלא נראה שגון עור באמת משפיע על התוצאות.

    אפשרות נוספות אולי קשורה לכך שמקווין אינו אפרו-אמריקאי, אלא בריטי. זה לא שבבריטניה אין היסטוריה של התנגשויות על רקע גזעי, אבל זכיה של אדם שחור בפרס יוקרתי היא סיפור הרבה פחות מרעיש מבחינת הבריטים מאשר בעיני האמריקאים. במילים אחרות, יתכן שאף על פי שהסרט בבימויו עוסק בעבדות השחורים באמריקה, סטיב מקווין פשוט לא רוצה שזה מה שיחשבו עליו בזמן הצפיה בסרט ובזמן ההצבעה. בעיני במאי בריטי, יותר חשוב האופן בו הסרט מתקבל מאשר זהות הבמאי שלו.

    אז אני באמת מאמין שהבמאי הזוכה יהיה פשוט זה שסרטו יזכה בפרס הגדול. אם "12 שנים של עבדות" יזכה, סטיב מקווין יקבל אוסקר משלו. אם "חלום אמריקאי" יזכה, הזוכה יהיה דיוויד או. ראסל, שהאקדמיה בהחלט מראה חיבה כלפיו בשנים האחרונות. זה לא יהפוך לעניין גזעי כי עושה רושם שקצת נמאס לאנשים מזה.

     

    3. יש פייבוריט לפרס השחקן הראשי? הייתה לי תחושה שמתיו מקונוהי יקח את הפרס בזכות הופעתו ב"מועדון הלקוחות של דאלאס". אני לא חושב שזה יהיה רוברט רדפורד, כי מאוד קשה לזכות בלי מועמדות מקבילה מצד גילדת השחקנים. צ'יווטל אג'יופור על "12 שנים של עבדות" יכול לזכות, אבל הוא עצמו לא שחקן מוכר כמו מהמתחרים האחרים. ברוס דרן קטף הרבה פרסים על "נברסקה", אבל אף שחקן לא זכה על סרט של אלכסנדר פיין. טום הנקס מצוין ב"קפטן פיליפס", אבל כבר יש לו שני פרסים ובטח ירצו מישהו חדש על הבמה. בראדלי קופר וכריסטיאן בייל יכולים לבטל זה את זה ב"חלום אמריקאי" ולמה אף אחד לא סופר את חואקין פניקס ב"היא"? היי, אפילו מייקל בי. ג'ורדן יכול להפתיע עם "תחנת פרוטווייל", או אוסקר אייזק על "בתוך לואין דיוויס". כל כך הרבה שמות במרוץ, איך אפשר לבחור רק באחד?

    תשובה: אין פייבוריט אחד. למען האמת, כל אחד מהשמות שהזכרתי יכול למצוא עצמו מחוץ לתחרות, פשוט כי אין מקום לכולם. עושה רושם שמתיו מקונוהי וצ'יווטל אג'יופור הם הכי קרוב שאפשר ללהיות פייבוריטים, אבל האמת היא שעוד מוקדם להכתיר זוכה. זכיה באוסקר ללא מועמדות לפרס גילדת השחקנים היא מאוד נדירה, אבל היו דברים מעולם. דברים יראו אחרת בליל האוסקר, אבל עוד יש מספיק זמן לשינוי במאזן הכוחות. חשיפת המועמדים לאוסקר תצמצם את רשימת המתחרים לחמישה, אבל לא בהכרח תקל על ההימורים.

     

    4. אז, קייט בלנשט? המרוץ בקטגוריות המשחק שאינן השחקן הראשי די משעמם השנה. יש טיפה מתח בקרב השחקניות, כאשר די ברור שמריל סטריפ לא תקבל אוסקר רביעי על "אוגוסט: מחוז אוסייג'", ג'ודי דנץ' לא תזכה על "פילומינה", זכיה של אמה תומפסון על "להציל את מיסטר בנקס" תהיה מפתיעה וסנדרה בולוק אולי מוצלחת ב"כח משיכה", אבל כולם יודעים שקייט בלנשט כבר מכינה את נאום הזכיה. יש בכלל טעם להעמיד פנים כאילו הקטגוריה הזו לא סגורה?

    תשובה: שוב, יש עוד חודשיים וחצי עד האוסקר וזכיה של כל אחת חוץ מקייט בלנשט בפרס גילדת השחקנים תטרוף מחדש את הקלפים. ההופעה של בלנשט ב"יסמין הכחולה" זוכה לשבחים ובצדק. עוד לא הייתי סוגר את הסיכויים של השאר, אבל אני מודה שאוסקר שני לקייט נראה סביר יותר מכל תרחיש אחר.

     

    5. וג'ארד לטו? אפילו יותר קל להמר על קטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר. ג'ארד לטו זכה ברוב פרסי המבקרים עד כה, בזכות הופעתו ב"מועדון הלקוחות של דאלאס" וזכיה בפרס גילדת השחקנים כנראה תסגור את העסק. אף שחקן אחר לא נראה בעל סיכוי כאן, כולל מייקל פסבנדר שהופעתו ב"12 שנים של עבדות" זוכה לשבחים. האם זו הקטגוריה הקלה ביותר לניחוש?

    תשובה: נראה ככה. מכל צוות השחקנים של "12 שנים של עבדות", פסבנדר לא נראה כמו זה שיקטוף את מרבית הפרסים השנה. אפשר לפנטז על זכיה מפתיעה של ג'יימס גנדולפיני ככבוד אחרון לשחקן המנוח, אבל עצם המועמדות תהיה יותר כבוד ממה שקבל מהאקדמיה בחייו. ג'ארד לטו הוא פייבוריט ברור ורק הפתעה בטקס גילדת השחקנים, או העדרות מפתיעה מרשימת המועמדים לאוסקר, תשנה את עמדתו כמוביל במרוץ.

     

    6. שחקנית משנה... אממ... אופרה? האם הקטגוריה הזו יכולה להראות פחות מעניינת? כש"המשרת" יצא, דברו על אופרה ווינפרי כפייבוריטית בקטגוריה הזאת. האם היא באמת פייבוריטית, או שפשוט לא צץ מאז אף שם מספיק בולט בכדי לזכות?

    תשובה: כן ולא. אני חושב שאופרה עדיין נחשבת לשם שיש הכי הרבה תמיכה מאחוריו. היא כבר הייתה מועמדת בעבר וקבלה מהאקדמיה פרס מיוחד על פועלה ההומניטרי, כך שהיא לא חדשה לעולם הזכיות. אני לא יודע אם היא תקח את הפרס, מכיוון שההתלהבות הראשונית מ"המשרת" דעכה כשהארווי ויינשטיין לא הצליח לעורר באז רציני סביב הסרט. ג'ניפר לורנס גם בתמונה ואם לא הייתה זוכה באוסקר בשנה שעברה, אני חושב שההופעה שלה ב"חלום אמריקאי" הייתה מובילה בבורסת ההימורים. מאחר והמרוץ די שומם מבחינת תפקידי משנה השנה, גם אוקטביה ספנסר בתמונה, בזכות התפקיד שלה ב"תחנת פרוטווייל". נכון לעכשיו, אני מנחש שמי שתזכה תהיה לופיטה ניונגו, או כחלק מערמת הפרסים ש"12 שנים של עבדות" יצא איתה מהאוסקר, או כפרס ניחומים על הפסד ברוב הקטגוריות.

     

    7. אגב, זה לא מוקדם מדי בשביל אוסקר שני לג'ניפר לורנס? אני מחבב את ג'ניפר לורנס כמו כל אדם שפוי וחושב שהיא גם שחקנית מצוינת. מצד שני, בשנה שעברה היו רבים שלא המרו על זכיה שלה מפאת גילה הצעיר. אז נכון שהם טעו והיא קטפה את פרס השחקנית הטובה ביותר על "אופטימיות היא שם המשחק", אבל שנה שניה ברצף? זה לא מוגזם ששחקנית בת 23 תחזיק כבר בשני אוסקרים?

    תשובה: זה בהחלט יהיה חסר תקדים. רוב זוכות האוסקר עוד לא קבלו את הפרס הראשון שלהן בזמן שבו לורנס עשויה לקבל שניים. קייט וינסלט שהתחילה לצבור מועמדויות בערך באותו גיל, זכתה רק בנסיון השישי. כפי שציינתי, אני נוטה להמר כרגע על לופיטה ניונגו. היא הרבה פחות מפורסמת, אבל שני אוסקרים ללורנס, שנה אחר שנה, באמת נראה כמו משהו שהאקדמיה תמנע ממנו. מרוץ חלש פותח אפשרות להפתעה, או להיסטוריה, אבל הרבה אנשים ירגישו בחודשיים וחצי הקרובים ששני אוסקרים על משחק למישהי שנולדה אחרי הפעם הראשונה שבילי קריסטל הנחה את האוסקר, זה אולי מהר מדי.

     

    8. דיסני או מיאזאקי? לפי הביקורות וההצלחה הקופתית, הייתי מצפה ש"לשבור את הקרח" יהיה פייבוריט בלתי מעורער במרוץ לאוסקר לסרט אנימציה. אלא שמלא ארגוני מבקרים נותנים את הפרס ל"הרוח עולה" של מיאזאקי. הוא באמת כזה טוב, או שהם פשוט סנטימנטליים כי מיאזאקי פורש?

    תשובה: אני לא יודע עד כמה "הרוח עולה" טוב, מכיוון שלא ראיתי אותו. אני גם לא חושב ש"לשבור את הקרח" הוא סרט האנימציה הטוב ביותר של השנה, את הכבוד הזה אני שומר ל"בית ספר למפלצות". עם זאת, עד כמה שמבקרים מונעים לעתים קרובות מרגשות ורצון לעשות מחווה ליוצר ותיק שתולה את העפרון, הוא לא היה זוכה בכל כך הרבה פרסים אם הסרט שלו לא היה באמת משהו יוצא דופן. דיסני ידחפו חזק את שני הסרטים מכיוון ששניהם מופצים בידי החברה. למעשה, יחד עם "בית ספר למפלצות", אפשר להמר די בוודאות שדיסני ישלטו על רשימת המועמדים לאוסקר. לגבי זכיה, חברי האקדמיה לא מחפשים דברים יותר מדי חריגים, אבל יותר קל להם להעריך סרט אנימציה שפונה לקהל מבוגר. מהבחינה הזו, "הרוח עולה" נמצא בעמדת יתרון. מצד שני, בשנה שעברה זכה "אמיצה" של פיקסאר, למרות שהיו שלושה מועמדים אחרים שבלטו בקרב פרסי המבקרים. נראה שזה אחד הקרבות היותר צמודים השנה. לא רק שאני לא יכול להעריך כרגע אם הזוכה יהיה "לשבור את הקרח" או "הרוח עולה", אני גם לא פוסל אפשרות של הפתעה מצד "בית ספר למפלצות", בדומה לשנה שעברה.

     

    9. פלסטין זה לא במזרח התיכון? מתבקש להוציא מהארון את כל תאוריות הקונספירציה והטענות שהאקדמיה אנטי-ישראלית ולכן "בית לחם" אינו בין תשעת הסרטים שעשויים להיות מועמדים לאוסקר לסרט בשפה זרה, בעוד "עומאר" הפלסטיני (שיש לו עלילה מאוד דומה), נמצא ברשימה. מצד שני, "וואג'דה" הסעודי ו"העבר" האיראני לא בין תשעת האחרונים והם נחשבו למועמדים חזקים בתמונה. האם האקדמיה פשוט לא מתחברת לסרטים על המזרח התיכון (ואיראן)?

    תשובה: ברור שלא זו הסיבה. לפני שנתיים, איראן זכתה לראשונה בזכות "פרידה", כאשר "הערת שוליים" הישראלי היה בין המועמדים. יש באקדמיה יותר מדי חברים קבועים מכדי שבתוך 24 חודשים, ישנו לחלוטין את עמדתם כלפי חלק מסוים של כדור הארץ, אפילו בקטגוריה הזו שבה המצביעים מתנדבים מחדש מדי שנה. אני מאמין שאלה פחות או יותר אותם אנשים בכל פעם. התשובה היא שתמיד יש השמטות בולטות. האקדמיה אפילו דאגה להוסיף ועדה שאחראית לשליש מהרשימה בכדי למנוע העדרויות מביכות. איכשהו, זה קרה השנה ושניים מהסרטים החזקים במרוץ, נותרו בחוץ. "ניצוד" הדני הוא כרגע הפייבוריט החזק, אבל אני לא מהמר על שום דבר לפני שנחשפים המועמדים הסופיים. בשנה שעברה, "מחוברים לחיים" נחשב מועמד בטוח והחמיץ בסופו של דבר את המקום בחמישיה.

     

    10. איפה כחול הוא הצבע החם ביותר? בערוץ 2 אמרו שזה הפייבוריט לזכיה, אבל הוא לא בין תשעת המועמדים הכמעט סופיים. איך לא דאגו שלפחות הסרט הזה יתקדם לשלב הבא?

    תשובה: יש סיבה מאוד פשוטה לכך ש"כחול הוא הצבע החם ביותר" אינו בין תשעת המועמדים הפוטנציאליים. הוא פשוט לא כשיר להתמודדות בקטגוריית הסרט בשפה זרה. לא ב-2013, בכל אופן. תאריך ההפצה שלו בצרפת מאוחר מכדי לייצג אותה השנה. אם לא יהיה מועמד לאוסקר באף קטגוריה אחרת, הוא יהיה כשיר לייצג את צרפת בשנה הבאה. מוסר ההשכל הוא לא להקשיב לכתבי תרבות של ערוץ 2.

     

    11. מה נסגר עם ההשמטות בקטגוריות הטכניות? חוץ מהסרט בשפה זרה, פרסמו גם את הסרטים שהתקדמו לשלב הבא בקטגוריות האפקטים החזותיים והאיפור. "איש הפלדה" לא ברשימה של האפקטים ו"ההוביט" לא ברשימה של האיפור. האם האקדמיה שונאת שוברי קופות?

    תשובה: אם יש מקום בו האקדמיה ממש לא נרתעת משוברי קופות, אלה הקטגוריות הטכניות. גם אני מאוד הופתעתי ש"איש הפלדה" אינו בין עשרת הסרטים שיכולים להיות מועמדים על האפקטים. לא משנה מה חושבים על הסרט עצמו, קשה להתעלם מהאפקטים המצויינים שלו. אפילו שברור כבר זמן מה ש"כח משיכה" יזכה, אין לי הסבר לחוסר ההצלחה של "איש הפלדה" לצבור מספיק קולות בכדי להתקדם לעשיריה. אני יכול רק לומר שמי שמצביע על המועמדים אלה אנשי אפקטים ושנקודת המבט שלהם שונה משלי. אותו דבר לגבי האיפור, שם שלושת המועמדים הסופיים יבחרו מתוך שבעה שהתקדמו שלה. זאת אומרת שמבין הסרטים הבאים: חלום אמריקאי, חרא סבא, הפרש הבודד, גטסבי הגדול, מועדון הלקוחות של דאלאס, משחקי הרעב - התלקחות וקוטלי המכשפות, יותר מחצי לא יהיו מועמדים לאוסקר. "ההוביט: מפלתו של סמאוג" בוודאות לא יהיה מועמד, אף על פי שקודמו בטרילוגיה היה בין שלושת המועמדים הסופיים. זה לא שמשהו השתנה באיכות האיפור בין הסרטים, אבל אולי זה בדיוק העניין. אולי חברי האקדמיה שבוחרים את המועמדים, הרגישו שאין מספיק חידוש לעומת החלק הראשון של ההוביט, בשביל להצדיק עוד מועמדות לאותו צוות.

     

    12. משהו אחרון: איפה עוד שירים מלשבור את הקרח? מתוך רשימה של 75 שירים שיתמודדו על חמישה מקומות בטקס האוסקר, יש רק אחד מהסרט המוזיקלי המצליח של השנה, "לשבור את הקרח". נכון שהשירים שם לא מי יודע קליטים, אבל איך הסרט של דיסני קבל רק נציגות אחת ברשימה, בעוד ל"קאמא סוטרא 3D" יש חמש?

    תשובה: בחיי שאני לא יודע. אני בעיקר שמח שלאנה דל ריי יכולה להיות מועמד על "גטסבי הגדול". יש לאקדמיה כל מיני תקנות לגבי כשירות לקטגוריית השיר המקורי ולגבי צמצום הרשימה. כך, למשל, "Please Mr. Kennedy" מהסרט "בתוך לואין דיוויס", לא כשיר לאוסקר כי הוא מבוסס על שיר אחר, למרות שנכתב ספציפית עבור סרטם של האחים כהן. אין לי הסבר איך רק שיר אחד מתוך "לשבור את הקרח" התקבל, למרות שהוא עדיין נחשב בעיני רבים לפייבוריט. אולי משהו בתהליך הכתיבה של שאר השירים הופך אותם ללא כשירים.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין