כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    החלק ה11 בסידרת הפוסטים "למה התכוון המשורר" : מונדריאן

    0 תגובות   יום שבת, 8/2/14, 23:13

     

     

                                                                       

    חלק עשירי [למה התכוון המשורר]

     

    מונדריאן אדוארד הופר  , דה צ'יריקו ובוצ'יוני וגם וואן גוך

    "ברודווי בוגי ווגי" 

    מה שרואים מכאן לא רואים משם. האומנם?
    ההתרשמות של מונדריאן מהעיר
    ; איך הוא מבטא אותה, והקונוטציות של סגנון מוזיקלי                                                                 הנוקשות הדייקנות והמוקפדות של הציור –למה התכוון מונדריאן 

    "ציור יכול לצפות את ההתמזגות של האומנות והחיים שאנחנו חותרים אליה בגלל שציור קיים כיישות ייצוגית שלא כמו ארכיטקטורה שמתפשרת עקב המחוייבות שלה  למציאות " [פיט מונדריאן].

    לצייר ההולנדי פיט מונדריאן היה חשוב יותר לראות באמצעות ה"עין" הפנימית של דמיונו מאשר להסתכל על העולם ולתעד את מה שהוא רואה. 

    מונדריאן, ה"דיקן של האבסטרקציה" [ 1872-1944], מי שנחשב לקרוב ביותר לעולם הארכיטקטורה  מבין הציירים האבסטרקטיים, לא צייר מימיו אלא קווים מאונכים ואופקיים, מרובעים, מלבנים ועיגולים. גם הצבעים שבהם השתמש היו ללא יוצא מהכלל צבעים ראשוניים : אדום , צהוב כחול ; הוא מעולם לא עירבב שני צבעים יחד. כמעט ניתן  היה אפשר היה לצפות שאוצר מילים כל כך מוגבל לא יאפשר למי שאימץ אותו ככלי ביטוי להגיד הרבה. הוא שאף לאומנות בהירה וממושמעת שתחשוף את המציאויות העומדות מאחורי הניראות הסובייקטיבית. בציוריו אין שום חלק שהוא חשוב יותר מהשני . אות ורעש [Figure And Ground] מתחלפים ביניהם באופן שאי אפשר להגדירם ככאלה. משמעות הציור מועתקת  מהאובייקט למערך האבסטרקטי הגאומטרי הדו-מימדי. לא האובייקטים מחוללים קצב ורגש אלא היחסים ביניהם.
                                                                      

    אבסטרקט והפנטזיה הפנימית של הצייר                                  

    דופק – קצב  [Rhythm]   :  מציור, למוזיקה, לתחושה - חזרתיות, אחידות צרות, אוצר מילים מוגבל

    "בוגי- ווגי" הוא סיגנון במוזיקת הבלוז המנוגן על פסנתר במקצב מהיר וחזק. במוזיקת ה"בוגי- ווגי" משך כל אחד מהתווים המנוגנים קצר והוא מנוגן במופרד מזה שבא לפניו או אחריו – הסטקטו .

     את סידרת הציורים "ברודוויי בוגי ווגי" צייר מונדריאן בין השנים 1941-1942  בעקבות הביקור הראשון שלו בני יורק. ההתרשמות הראשונה של אמן אירופאי הניקלע לניו-יורק בפעם הראשונה בחיו.

    סידרת הציורים של מונדריאן היא אכן חזקה ופוגעת  הרבה יותר מכל ציור אחר פיגורטיבי, ריאליסטי של סצינת העיר אבל, בעיני, מסיבות אחרות לגמרי מאלה שנוטים לייחס להן ;

    מעניין אבל זווית הראייה של מונדריאן , שלא בשונה מזאת של האמן המצרי, היא [ללא קשר למה שנהוג או מקובל] מהמקום האופטימלי שבו הוא יכול בראש ובראשונה להסביר ורק אז גם לבטא את ההתרשמות ובעיקר את התחושות המסויימות, האישיות שלו עצמו למראה ניו יורק כפי שניגלתה לו לראשונה -  מלמעלה, כמו מפת דרכים המשורטטת באמצעות מחשב [למרות שאת הציורים הכין בשנות ה 40 של במאה שעברה ] והצבועה בצבעים עליזים.

    מונדריאן  מסביר את ההגיון העומד מאחורי הקומפוזיציה של העיר : קרי הגריד .

    נהוג לפרש את סידרת הציורים של מונדריאן כציורים המבטאים התלהבות מהדופק של העיר, הקצב, התנועה והחיוניות שלה; ביטוי משכנע יותר מכל ציור ריאליסטי המתאר את העיר במונחים של בניינים,אנשים ומכוניות  המצויירים בצורה משכנעת לפי כל כללי הפרספקטיבה המדעית. הציור כולו "זז" לפי הדופק של העיר; הגריד שלפיו חוצים הרחובות בניו- יורק אחד את השני, אורות הרמזורים המתחלפים, אורות הניאון של שלטי הפרסומות והתנועה  שנעצרת  ומתחדשת עם התחלפות צבע האור ברמזורים ; המרובעים האדומים המייצגים את צבע הרמזור ואת הפנסים האחוריים של העיר : החוקים שיש לציית להם.  עצור וסע, עצור וסע ממש כמו הסטקטו שמאפיין את מוזיקת ה"בוגי–ווגי" . עד כאן לא חידשתי הרבה למי שסידרת הציורים הזאת בפרט ועבודתו של מונדריאן בפרט איננה בלתי מוכרת לו........אבל יש עוד........

     

     

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין