כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אסופת דברים ככתבם

    "עם הספר" בשלהי העידן הפוסטמודרני

    1 תגובות   יום ראשון, 16/2/14, 06:38

    - על משמעות וזהות יהודית-ישראלית בעולם בו הכול יחסי; לשאלת מקומה של תרבות טקסטואלית באנושות ספקנית -

     

    רלוונטי ונוגע לכל בן תרבות יהודית-ישראלית (קרא\י ושתף\י - מסר פשוט, קצר וחשוב)


    המחשבה המילולית שלנו היא שמגדירה זהות ומעצבת חווית יומיום. התרבות שאנו חיים היא חלק מהשיח הרעיוני הרחב שמאפיין את הציויליזציה הכלל-אנושית בכל עידן ועידן (כך, לכל חברה ותרבות אנושית בעבר ובעתיד יש הלך מחשבה, שיח ורעיונות בזמנה). 
    מומלץ ואף הכרחי להחכים, להתפכח ולהתפקח, להיות מסוגלים להגיד בוודאות מוחלטת היכן הקבוצה התרבותית שלנו עומדת ואלו כוחות פועלים עליה; כיצד כלל-האנושות בזמננו חושבת ומה זה אומר ביחס לתפיסת העולם הפרטית של כל אחד מאתנו. זאת כדי להגן ולשמור על עצם היכולת שלנו להגדיר זהות אישית ותרבות מובחנת, כדי שנוכל לדעת לאן ממשיכים מכאן.

    ..הזהות היהודית קיימת ומתחדשת בזכות ארון הספרים והתנ"ך בפרט - התרבות היהודית (הדתית והחילונית) היא במהותה תרבות טקסטואלית. בתוך כך, עיסוק ונבירה מתמידים בקנון המקראי הם הכלים העיקריים והיעילים לחזק ולהשפיע על היהודים כקולקטיב (לצורך העניין, המקרא, לדעתי, עולה בכוחו והשפעתו על המשנה, הגמרא או ההלכות.) 
    אך אליה וקוץ בה! 
    אנחנו מתאפיינים בתלות מוחלטת במשמעות מתחדשת של הטקסטים, הזהות שלנו ותפיסת עולמנו כפרטים וכקולקטיב לעולם ניזונה ומזינה מ\את העושר הטקסטואלי. בעידן אפוף ספק, בו 'יחסיות' היא הקרקע היחידה והאינדיבידואל הוא מרכז הקיום, הילת היצירה העל-זמנית התעמעמה ונעלמה. האוצר הבלום שבטקסט ומידת הרלוונטיות שאמורה להתעדכן כל הזמן מאבדים כוחם, מתבטלים ואינם. אנחנו רק אנשים, חלק מהמחשבה האנושית והגדרותיה הפילוסופיות. אין לנו אלא לחלוק את מסקנות התקופה ולהודות בכאב בלתי נסבל כי אין משמעות נצחית ביצירה ספרותית, המשמעויות המתחדשות חופשיות להפריז כרצונן - הכול מתקבל -דבר אינו באמת משמעותי אם בטקסט אין משמעות. קשה שלא להפריז במחשבה עד כדי חרדה מההשלכות של אבדן המשמעות שבטקסט בקרב אנשי תרבות (וזהות אישית) המבוססת רובה ככולה על ארון ספרים.
    "עם הספר", אנשי זהות אשר יונקת וניזונה מטקסטים, לא יכולים לאפשר ביטול מוחלט של "משמעות" בטקסט. גם אם אנו לא רואים בתנ"ך "אמת יחידה" (כדרכם של שומרי מצוותיו) או "אמת היסטורית" (כדרכה של המחשבה הציונית), אנו לא מסוגלים לוותר על "משמעות אמתית ומתחדשת" שהרי היא-היא שממשיכה לקיים ולתקף אותנו ואת זהותנו.

    כשמתחקים אחר התהליך היסטורי-פילוסופי-פרשני ומצביעים על בעיה, עולה פתאום צורך בחלופה, שינוי והתפתחות; אחרי כל ה"מה קרה" נשארת השאלה המהדהדת "לאן מכאן", כך נולד כורח לפרוץ את המחסום ולהמשיך את הדרך, הלאה אל שיטה חדשה להגדיר מה היא משמעות נצחית ביצירת מופת ספרותית*.  

     

    שלכם, 

     מאור שיר,


    עין החורש - אבן יהודה, ישראל.

     maorshir@gmail.com 

    החוג ללימודי התרבות העברית, מגמת מקרא,

    אוניברסיטת תל אביב.

    maorshir@post.tau.ac.il 

     

     

    (*את סקירת התהליך ההיסטורי-פילוסופי בהגדרת ה"משמעות" של יצירה ספרותית ו"המשמעות" הפילוסופית והקיומית בכלל, ראו בקישור: "גישות משתנות בחקר המקרא ופרשנותו - תמורות במדע הספרות ובחקר המקרא" . על המושג-גישה-שיטה החדשה המוצעת ראו בקצרה בקישור: "הלאה, אל העידן הבא!")  


     


    ** העתק\י הדבק\י או שתף\י כטוב בעינייך. שהרי כדי לתכנן את הצעד הבא צריך קודם להודות שקיימת בעיה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/2/14 06:56:

      אל התהליך הפילוסופי-היסטורי והמקום בו אנו נמצאים, אל הדרך הלאה - http://cafe.themarker.com/post/3059677/

      רשימה

      • The history of Isaac's story is much like the science approach to Trauma - a history of Isolating and Forgetting. If "we are all Abraham" (like Jacques Derrida said), then let us have the courage and decency to take a step forward and admit that we are Oppressors! From the day of the Akedah to our present, Isaac is in a perpetual state of trauma.
      • איך קורה שהמספר הכל-יודע פשוט לא יודע?!
      • That we cannot see how it could be done, does not necessarily mean that we are prevented of trying to do it anyhow. Let us invent the new and unknown way.
      • יומרנות, יהירות ולהט הם כוחות המניעים חוקר צעיר, להאשימו בחוסר צניעות זה כמו לקצץ כנפיו של גוזל המתיימר להצליח בתעופתו.
      • Oh death, sweet and dreadful death, you've been on my desk from the first word, staring at me with your white holes, as eyes piercing through one's soul. Oh death, my dear old friend, always Reminding me that we are to meet and I too shall be dead. You are witnessing my moments of joy and bearing silently my sorrow (but mostly my ashes). I know we share a final destiny, but until then let me live my glorious life.
      • While all in all 'to Be' is not but to stray, 'Not Being' might be not so far away.

      פרופיל

      Maor Shir
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין