סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

נחל עפרן ורכס הכרבולת

73 תגובות   יום ראשון, 6/4/14, 11:33

28-03-14

מרחק – 14 קילומטר

משך ההליכה - 6 שעות.

מזג אויר בהיר וחם לקראת הסוף.

שיר – לא אורחת גמלים ירדה לכרוע.

חפץ - סבון רחצה.

דרגת קושי – אתגרית.

בשעה שבע בבוקר נפגשנו בשערי מפעל הפוספטים באורון. שבעה מופלאים ושני רכבי שטח בדרך לנחל עפרן ולרכס הכרבולת.

בטיול שעבר, הלכנו בחלקה המזרחי של הכרבולת, מאורון עד לאמצע רכס הכרבולת, שם חתכנו דרומה דרך נחל מדור אל מסילת הרכבת. היום נצעד בחלקה המערבי של הכרבולת, לאחר שנעלה אליה דרך נחל עפרן.  נסיעה של 15 קילומטרים מאורון, על שביל עפר משובש והשמטת רכב ב"מעבר הרכבת שבוטל", הביאה אותנו לחניון הלילה בנחל מדור. בחניון אין שום דבר למעט שלט המודיע כי זהו חניון לילה והלינה בו מותרת. פגשנו שם שני צעירים שישנו בחניון והתארגנו לצאת לכיוון הכרבולת. הצענו להם להישאר לכוס קפה אבל הדרך אצה להם. מהרגע בו יצאנו מהבית עברו כבר יותר משלוש שעות של נסיעה. בלי קפה אנחנו לא זזים לשום מקום. הרתחנו, חיכינו שישקע הבוץ לגמנו ורק אז יצאנו לדרך.

השארנו הרכבים מאחור למרות ששמענו כבר לא מעט סיפורים על גנבים ושודדים וגמלים שלועסים מכוניות. נשאנו תפילה קטנה, שנמצא אותם בסוף היום והתחלנו ללכת צפונה בפתחת נחל מדור הרחבה. מולנו התנשאו פסגות רכס הכרבולת וגבעת מדור בהירת מדרונות וחרוצת ערוצונים הנראים כמו מעולם אחר.

מערבה לגבעת מדור חרץ את רכס הכרבולת, נחל עפרן. עדר גמלים לחך את העשבים שצמחו בערוץ הנחל. בחודש האחרון ירדו באזור כמויות נדירות של גשם, שהצמיח עשבייה והפריח את המדבר.

"לא אורחת גמלים ירדה לכרוע" שרנו ובחרנו את שירו של אברהם שלונסקי בביצוע הגבעטרון, לייצג את קטע השביל.

לאחר שעה של הליכה נעימה במישור, חלפנו על פני גבעת מדור ממערב והתחלנו לטפס בערוץ נחל עפרן. הטיפוס בנחל אתגרי ויש להיעזר ביתדות ובזיזים החצובים. חשוב מאד להיצמד לסימון השביל. בקלות אפשר למצוא עצמך תקוע על שפת מצוק. במהלך העלייה מצאנו שפע של גבי מים חבויים בצל הצוקים המזדקרים בצדיו. לוחות סלע ענקיים משובצים בקונכיות וצדפות התנשאו בשיפועים חדים.

הגענו לגב גדול במיוחד שמעליו צוק מפל בלתי עביר. בעזרת סולם ויתדות הקבועים בסלע טיפסנו על הדופן המזרחית של הנקיק לגובה רב. החוליה הקדמית המשיכה לעלות גבוה בעוד שהשביל ירד בשיפוע תלול מאד בחזרה אל ראש המפל. קראנו להם לחזור וירדנו בזהירות עקב בצד אגודל. לפתע שמעתי צעקה. שלומי מעד על אבן בוגדנית, איבד את שיווי המשקל וחלף על פני בדהרה במדרון התלול. בניסיון לבלום ולא להתרסק, דילג שלומי מסלע אל סלע כמו יעל הרים השש לקרב על יעלת חן מיוחמת. שחר שהלך חמישה מטרים נמוך יותר הספיק להגיב וניסה להושיט לו יד לעזרה. למרבית המזל הצליח נשיא הכבוד של חבורת השביל לבלום בכוחות עצמו ומנע נפילה מסוכנת וכואבת ממרומי מצוק המפל, אל תחתית הנקיק הסלעי והצר. וואי וואי וואי!!

על מדף סלע, ליד גב מים גדול ומלא, נמצא סבון רחצה ריחני.  התפתח דיון סוער באשר לבעליו המקוריים של הסבון ולשימושים השונים שנעשו בו. היה גם מי שהציע להיכנס לגב המים כדי להשתמש בסבון. הסבון בכה מאד (מהתרגשות) כשנבחר כחפץ המייצג את קטע השביל הנוכחי ונלקח לתצוגה במוזיאון השביל.

המשכנו לטפס במעלה הנחל וכעבור  שעה של עליה מפרכת נעצרנו לארוחת בוקר בצל סלע גדול.  לעסנו את הכריכים והירקות. קינחנו בכוס קפה ובחטיפוני "חלבה בארכה", שזכו לפופולריות רבה.

בפרלמנט ארוחת הבוקר עלו לדיון מספר נושאים חשובים.

ראשית, נותרנו ללא מבוגר אחראי. צעיר החבורה אסף, שהחזיק בתפקיד, הבריז מהטיול. ככל הנראה עקב כובד המעמסה המוטלת על כתפי המבוגר האחראי על טיפוסים מפוקפקים כמונו.  לפיכך היינו צריכים לבחור מבוגר אחראי אחר. איש לא הסכים לשאת בעול התפקיד כפוי הטובה. בירור קצר העלה כי אורי יליד ספטמבר נולד אחרון במודל 1965 אליו משתייכים מרבית בני החבורה. למרות מחאותיו הקולניות נבחר אורי לממלא מקום המבוגר האחראי.

לפני מספר שנים התחלנו ללכת בשביל ישראל. המרחק ממרכז הארץ לקטעי השביל בהם טיילנו היה קצר. עם הזמן גדלו המרחקים ואיתם הוצאות הדלק. עלה צורך לחלק ולאזן את ההוצאות באופן הוגן בין כולם. בני, הגיש מועמדות לתפקיד הגזבר וניצח במכרז ללא מתחרים.

קמנו והמשכנו לצעוד בעלייה הלא נגמרת. עוד פיתול בוואדי עוד גבים קסומים ועוד מצוק שיש לעקוף אותו.

"מעלה כרבולת" סחט מאתנו מאמצים רבים. משטח סלע ענקי בשיפוע תלול התנשא מולנו. שביל לא היה בדיוק, אבל הסימונים הובילו הישר למרומי הסלע הענקי.

כשהגענו למעלה, נפרשו לרגלינו נופי המכתש הגדול הוא מכתש חתירה. מאחור, בדרום ראינו את פתחת צין הרחוקה ואת מצוק הצינים. קרוב יותר השתרעו פתחת נחל מדור ומכרות הפוספטים. ערוצים צבועים בירוק התפתלו וציירו את הנוף. רק לפני חודש היינו באזור והירוק נראה אז בקושי.

הגשמים החזקים שירדו פה לפני שבועיים שינו את הנוף והוריקו את המדבר. ממערב וממזרח הזדקרו רכסי הכרבולת המשוננים. הופתענו לראות קבוצות קטנות של שיבולים צומחות בחגווי הסלעים סחופי השמש והרוחות.

התקדמנו מזרחה במגמת עליה, על הרכס הצר בשביל המשופע. עוד כרבולת ועוד כרבולת.  באוויר הפסגות, עצרנו להפסקת שתיה פטפוטים ותצפית. מולנו הופיעה קבוצת מטיילים חביבים שיצאה בבוקר מאורון. ניצלנו את ההזדמנות והצטלמנו לתמונה משותפת. הצענו להם שלוק של וויסקי. לא הצלחתי להבין מה זעזע אותם יותר. הוויסקי או הידיעה שהשארנו רכבים בשטח ללא שמירה.

אחרי כמה דקות הליכה הגענו סוף סוף לפסגה הגבוהה ביותר ברכס הכרבולת נ.ג. 682 הידוע בכינוי "הכרבולת של הכרבולת".  הפרש הגובה מתחילת הטיול בחניון נחל מדור, עמד על 440 מטרים. גלי אבנים גבוהים, שנבנו בידי מטיילים גאים ניצבו על הפסגה. כאן עצרנו להפסקת קפה ולארוחת הצהריים. נוף מדברי פנורמי הקיף אותנו מאופק עד אופק. ללא ספק גולת הכותרת של הטיול. ניסינו לצפות על הרכבים שהשארנו למטה. לא הצלחנו להגיע למסקנה אם הם נמצאים שם או שכבר נגנבו.

הוספנו עוד כמה סלעים קטנים  לגלי האבנים, עדות לכיבוש הכרבולת.

משם גלשנו במורד התלול לנחל מדור. בדרך זו ירדנו גם בפעם הקודמת. החום החל להעיק. יצאנו מערוץ הנחל והתקדמנו על השלוחה משמאל לכיוון דרום מזרח אל  "מעבר פסי הרכבת שבוטל".

התקדמנו והתקדמנו ולא הצלחנו לראות את הרכב של דורון. בעלי הרכבים, ניר ודורון פתחו מבערים שעטו קדימה והגיעו כבר לנקודת הסיום. לאחר כמה רגעים הגענו גם אנחנו, בולשים בעינינו ומנסים להבין איה הג'יפ של דורון. אולי חנינו במקום אחר? אולי מישהו באמת גנב את הג'יפ?

"מה אתם אומרים? הלך האוטו.  גם ככה הגיע הזמן להחליף אותו. מזל שיש ביטוח. נתקשר לפטריק? שיבוא לחלץ אותנו? " הפטיר דורון בעגמומיות. התקדמנו עוד עשרים מטר ומצאנו את הג'יפ חבוי תחת שיח גדול בדיוק במקום בו השארנו אותו בבוקר. ב"מעבר פסי הרכבת שבוטל" , ראינו סימון מתכת מיוחד, שקוע באספלט.

"נקודת בקרה ממשלתית" !

האם מישהו מבצע כאן בקרה לממשלה ? לא הייתי בונה על זה.

דורון וניר נסעו להביא את הרכב של ניר מחניון נחל מדור. על כוס קפה הרהרנו האם היה כדאי לפצל את הכרבולת לשני קטעים והאם הלכנו בכיוונים הנכונים. רכב פרטי ישן וחבוט הופיע מכיוון אורון בנסיעה מערבה. בתוכו ישבו עלמה ועלם בדרכם אל העתיד.

מסקנות והמלצות–

אפשר ללכת את כל הכרבולת מאורון דרך נחל עפרן לחניון נחל מדור ביום אחד.

אמה מה, זו קריעת תחת אמיתית, העשויה  לפגוע בהנאה מהטיול. ירידה בנחל עפרן אחרי 7-8 שעות הליכה בתוואי קשה אפשרית, בעיקר בישיבה על התחת. ברכיו של אדם סביר יתקשו לעמוד במאמץ.

אנחנו בחרנו דווקא לעלות את נחל עפרן התלול. (יש עליות בירידה).

מי שבוחר כמונו לפצל את הכרבולת לשני חלקים יכול להוסיף לחלק המזרחי (הקל יותר) את הסנפיר הגדול ובכך לקצר את הקטע שממזרח לעין ירקעם.

רכב פרטי יכול להגיע לחניון נחל מדור, בנסיעה זהירה.

ככל הנראה גמלים לא אוהבים לאכול ג'יפים.

בדרך חזרה עצרנו בדימונה לארטיק מפנק.  הכרבולת מאחורינו ויש לנו ארץ מדהימה.

לקטע השביל הבא

18/5/14 07:01:
      אני מאוד אוהבת את ההמלצות שלך, את התיאורים ובעיקר את התמונות - בהחלט מעורר עניין לקחת תרמיל ולצאת לדרך. שבוע טוב סיגל.
        7/5/14 01:54:
      את נחל עפרן ירדנו עם אופניים ביד, כדי להספיק לחזור ברכיבה לשדה בוקר. אחד הטיולים המטורפים יותר שביצענו :) אזור בראשיתי
        1/5/14 12:56:
         אהבת הארץ ,צמד מילים שהולך ונעלם .
        וטוב שיש מי  שמשמר את אהבת הארץ .

12/4/14 12:01:

אי ספק...יש לנו ארץ נהדרת
      ולכם פרויקט מדהים!
      כל הכבוד! ופסח שמח!

11/4/14 21:10:
      יופי של מסלול, יופי של טיול
        11/4/14 20:28:
      שרתי פעם את השיר הזה במקהלה....אחאב הרכס באמת נראה כמו כרבולת...... נפלא הכתוב והאדם שכתב......חג חירות נפלא
        11/4/14 08:41:
      יופי של פוסט מלווה בהסברים ותמונות. שיהיה חג שמח מכל הלב שרה קונפורטי
      תודה. עקב תקלה במשלוח העדכונים כלל לא ידעתי על הפוסט המצויין הזה. חברים יקרים, שלחו קישוריות - איננו יודעים מה חברינו עושים...
        10/4/14 13:35:
      יפה. תודה על הסקירה. אהבתי במיוחד את גבעת מדור. חג שמח!!
        9/4/14 14:51:
      תמיד נפלא לטייל איתך!
        9/4/14 13:32:
      נשמע ונראה אחלה טיול עם עליות ומורדות, תרתי משמע, שמחה ששלום לשלומי, הכי חשוב... :))
        8/4/14 11:19:
      "ארץ ישראל יפה וגם פורחת"! תודה על התצלומים הנפלאים!
        8/4/14 10:39:

8/4/14 00:11:
      תיאור נפלא...
        7/4/14 23:45:
      זה מרהיב!,הדרך, התמונות, התעוזה. שאפו ענק.
        7/4/14 23:30:

הנפילה של שלומי דוווקא גרמה לי לחשוב על שירו של מאיר אריאל- שיני מקסיקנים על רכס :))
      לגבי הג'יפ שלא נגנב, אולי באמת הגיע הזמן להחליף אותו למשהו יותר נחשק (על ידי גנבים:))
      יפה טביעות הרגליים שאתם משאירים על כול שביל ורכס בארצנו
      ומודל 65, הכי שווה.. :)

7/4/14 23:24:

צטט: מרב 1956 2014-04-06 17:32:14

התרגשתי להיזכר.

עשיתי את כל הכרבולת פלוס העפרן ביום אחד.

הפוך. יצאנו עם שחר אל הכרבולת, גמרנו בחושך את העפרן וחיכו לנו ג'יפים שם.

האמת היא שאני היחידה שלא היה לה קשה ויצאה ללא חבלה בכלל.

מסכימה עם המילים האחרונות.

יש לנו ארץ מדהימה.

מקסימה

7/4/14 23:09:

צטט: מרב 1956 2014-04-07 21:26:56

הנה תמונה של מטייל מבולבל (במקרה זה אני) שניצב מעל מפל בגובה 5-4 מטר בנחל עפרן

ותוהה האם עליו לרדת בו איכשהו  ללא שום אמצעי עזר או שמא להיצמד למצוק שבשמאל התמונה

לא מצחיק, לא משעשע וממש לא מהנה אחרי שכבר הלכת 8 שעות על הכרבולתמזעיף את הפה

צודק יובלש. בטיול בו שאני הייתי אחת נפלה. בנס לא שברה עצם.
      ובכלל כולם (חוץ ממני) יצאו ממסלול זה קרועי מכנסיים או שרוטים וחבולים.

זהו - השתכנעתי שנכון לפצל הכרבולת לשני קטעים יומיים. שווה מאד למי שהדרך אינה אצה לו.

7/4/14 22:53:
      יופי של טיול עשיתם :-)
        7/4/14 21:26:

לא מצחיק, לא משעשע וממש לא מהנה אחרי שכבר הלכת 8 שעות על הכרבולתמזעיף את הפה

צודק יובלש. בטיול בו שאני הייתי אחת נפלה. בנס לא שברה עצם.
      ובכלל כולם (חוץ ממני) יצאו ממסלול זה קרועי מכנסיים או שרוטים וחבולים.

7/4/14 20:43:
      כיף לטייל דרך הפוסטים שלך.
        7/4/14 20:02:
      תענוג לטייל איתך....
      אחאב הגדול, מלך מטיילי ישראל, "לך בכוחך זה, והושעת את ישראל !!" שיתפתי. חן חן.
        7/4/14 17:52:
      כל הכבוד לכם, טיול מקסים. יופי של תמונות, מדהים לראות את הירוק במדבר..תודה אחאב וחג פסח שמח!!
        7/4/14 16:28:

השביליסטים ראויים לזרי מנצחים,

את אלו שעושים את המסלול הזה

צריך להכתיר כ"טובי בנינו ובנותינו"

כל הכבוד !!!!

מדהים!
        7/4/14 13:54:

צטט: שחר י 2014-04-06 22:04:28

שקט של מדבר. חום מתחלף בקור. נופי בראשית. פיסת ירק. גייבים מלאים. צל חולף. עיט צולל. נוף קדומים.

תענוג צרוף.

אכן תענוג צרוף. ללכת ברגל זו חוויה מיוחדת. אופניים גם אבל אחרת.

כל שנה, אני אומר יאללה שביל ישראל. בינתיים רכבתי את חלקו הגדול, אבל לא ברצף ולא בכוונה שכזו...

שאפו גדול!

7/4/14 13:52:

צטט: דליהו 2014-04-06 13:32:14

2014-04-06 13:27:47 המממ... יפה שלא אורחת גמלים ירדה לכרוע. וכבוד לחבורת הנועזים. אבל ענין המבוגר האחראי לקח אותי לדבריו של פרופ" אומן פרופ" לכלכלה בעל פרס נובל שאמר כך: כיום כדי שעסק יצליח מנהל טוב צריך להעסיק לא רק חבורת אנשים יצירתיים אלא גם מישהו שיגיד לו איפה העסק יכשל . לא כדי לשים מחסום אלא כדי להתכונן טוב יותר. אותו אחד או אחת. צריכים להיות בעלי ראיה רחבה ,עיקביים וחסרי רגישות לאו דוקא בעלי תארים מתאימים. רק ענין שמשהו יצליח.עד כאן מדבריו. זה רעיון מיתקדם שרק עכשיו מלמדים אותו בפקולטה לכלכלה. ולעניננו הזהירו בקפה שיהיה שרב כבד היום. אז אסכם כך יש לנו ארץ מדהימה אבל כואב ענין השרפות.

נו טוב - לא כל אחד יכול להיות מבוגר אחראי..

7/4/14 13:52:

אחאב

7/4/14 13:48:

צטט: HagitFriedlander 2014-04-07 08:57:40

שביליסטים נפלאים מודל 65 ...להתקנא בכח הרצון והחדווה לטייל ולגלות כרבולת סנפירים שיבולים במקומות שכוחי אל...והסבון ...והסכנות...לא יאמן...אני רק מלקרוא החסרתי פעימה...תודה על כתיבה ושיתוף נפלא כתמיד!

תודה על התגובה המלבבת :)

עם הרבה כבוד והערכה

תודה על השיתוף והחדווה

יואב

וואו, גדול! אני אחשוב על הארטיק בסוףףף...ואולי, גם אני אתחיל לכבוש את הארץ במסלול הנפלא הזה.
        7/4/14 13:06:
      איזה יופי. אתה ממלא אותי בחשק לקום מהכורסה.
        7/4/14 11:34:
      תמונות מדהימות, טיול נהדר.
        7/4/14 09:22:
      אחחחח
        7/4/14 08:57:
        6/4/14 23:44:
      תודה על הטיול בארצנו היפה ... ! (:
        6/4/14 23:32:

צטט: פלבסקי 2014-04-06 21:45:54

הייתי בטוח שלא תמצאו את הג'יפ.....

גם אנחנו : )

6/4/14 23:25:
      מסלול מאוד מאתגר, היופי בו צפיתם שווה את המאמץ. חוויה נהדרת.
        6/4/14 22:39:
      אחאב, כמה הליכה ושרירי רגליים כואבים אתה חוסך לנו בכתבות המצולמות האלה :). סתם..כולנו ירוקים מקנאה. איזה יופי.
        6/4/14 22:04:
      אכן ארץ מדהימה*

תענוג צרוף.

שאפו גדול!

6/4/14 21:45:
      הייתי בטוח שלא תמצאו את הג'יפ.....
        6/4/14 21:10:
      אין מילים.. לא אוהבת לקנא.. אבל אני קרובה לזה כשאני מטיילת בטיולים שלך כאן... נפלא

ברוטוס:   בקנאה קראתי את תיאורי הטיולים שלך שיש בהם ניחוח אמיתי של אדמה ונפש

נטוס:      מתגעגע לימים שבם הלכנו את הארץ לאורכה ולרוחבה ואחר כך התפנקנו עם רכב 4 על 4 ואופנועי שטח וטרקטורונים ושכחנו איך הולכים

6/4/14 19:27:
      14 ק"מ???? 14??? לא בשבילי! ;-,)
        6/4/14 18:00:

6/4/14 17:39:
      כייף לקרוא וכייף לראות!
        6/4/14 17:38:
      הלוואי והייתי שם איתכם...
        6/4/14 17:32:

התרגשתי להיזכר.

עשיתי את כל הכרבולת פלוס העפרן ביום אחד.

הפוך. יצאנו עם שחר אל הכרבולת, גמרנו בחושך את העפרן וחיכו לנו ג'יפים שם.

האמת היא שאני היחידה שלא היה לה קשה ויצאה ללא חבלה בכלל.

מסכימה עם המילים האחרונות.

יש לנו ארץ מדהימה.

6/4/14 17:27:

צטט: אביה אחת 2014-04-06 16:17:45

אחאב - מה לא תקח אותי פעם? מבטיחה להתנהג יפה :) ולעשות את כל המסלול מקסים מקסים מקסים - ממש אהבתי תודה ופסח שמח

את רוצה להיות המבוגר האחראי ? קריצה

6/4/14 17:16:
      כרגיל .פוסט מפורט ומהנה. חבל שאיניני צעיר יותר .כדי לההנות מיפעת הדרו של הטבע בארצינו .יישר כח וחג שמח. *
        6/4/14 16:17:
        6/4/14 16:14:
      יש לנו ארץ מהממת..
        6/4/14 15:55:

לא מצחיק, לא משעשע וממש לא מהנה אחרי שכבר הלכת 8 שעות על הכרבולתמזעיף את הפה

לאור האמור ובהתאם לניסיון שרכשנו ברגליים, אני סבור שנכון לחלק הכרבולת לשני קטעים ונכון לעלות את נחל עפרן ולא לרדת אותו.

אמנם זה בעיקר עניין של טעם ואילוצים אבל הניסיון שלי היה חיובי.

6/4/14 14:53:
      מסלול לא קל אבל נראה שווה:)
        6/4/14 14:42:
      אתה עושה טיולים ממש יפים, שאפו.
        6/4/14 14:31:

מזל ששביל ישראל קיים , כי אחרת

"המשכנו לעלות בזהירות וליהנות מיופיו המיוחד של הנחל. לולא שביל ישראל, מי היה מגיע לפה? "

טיול קשה אך , מסופר יפה :)

6/4/14 14:30:
      יש לנו ארץ נהדרת ויפה.

6/4/14 14:10:

יופי של טיול..כיף

6/4/14 13:32:
      נהניתי מאוד מתיאור הנוף והחוויות המפורט אחאב, בפעם האחרונה שנדדתי ברגל שם זה בסדיר בפלוגת ערבה וגם בטיול עם הקיבוץ כשעוד הייתי קיבוצניק. גם עברתי מספר פעמים בדרך לאילת אבל רק חלפתי. כך שמאוד נהניתי לקרוא ולהתבונן בצילומים המעולים.*
      2014-04-06 13:27:47 המממ... יפה שלא אורחת גמלים ירדה לכרוע. וכבוד לחבורת הנועזים. אבל ענין המבוגר האחראי לקח אותי לדבריו של פרופ" אומן פרופ" לכלכלה בעל פרס נובל שאמר כך: כיום כדי שעסק יצליח מנהל טוב צריך להעסיק לא רק חבורת אנשים יצירתיים אלא גם מישהו שיגיד לו איפה העסק יכשל . לא כדי לשים מחסום אלא כדי להתכונן טוב יותר. אותו אחד או אחת. צריכים להיות בעלי ראיה רחבה ,עיקביים וחסרי רגישות לאו דוקא בעלי תארים מתאימים. רק ענין שמשהו יצליח.עד כאן מדבריו. זה רעיון מיתקדם שרק עכשיו מלמדים אותו בפקולטה לכלכלה. ולעניננו הזהירו בקפה שיהיה שרב כבד היום.אז אסכם כך יש לנו ארץ מדהימה אבל כואב ענין השרפות.
      מסלול נפלא וסיפור עוד יותר טוב
        6/4/14 12:49:
      כייף להתלוות אליך ולו במלים. תודה וחג שמח
        6/4/14 12:47:
      יופי של פוסט, יופי של טיול
        6/4/14 12:26:
      אחאב אשוב לקרוא בעיון ולהתעמק בסיפור:)))