סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

מפסגת מירון לנחל דישון

83 תגובות   יום חמישי, 8/5/14, 23:35

24-4-14

מפסגת הר מירון לנחל דישון.

מזג האוויר - בארץ חם, בצל חורש מירון , ממוזג.

דרגת קושי – רכה כחמאה.

מרחק – 15 קילומטרים.

משך – שש וחצי שעות .

שיר – לפעמים חלומות מתגשמים.

חפץ – לעוסית.

בעונת הנוכחית, התמקדו הטיולים בדרום הארץ. לא נותרו לנו כמעט  קטעי שביל בצפון. בסוף אפריל, כבר חם בכדי ללכת בנגב. לכן שמנו פעמינו לטיול דו יומי, מפסגת הר מירון למצודת ישע.

בתשע וחצי בבוקר הגענו לפסגת הר מירון. חניון הפסגה המה אדם. אוטובוסים פרקו מטיילים בכל הגילאים. שביליסטים צעירים עמוסי תרמילים חצו לאיטם את הרחבה. בית ספר שדה גוש עציון הוציא לדרך שתי קבוצות מאורגנות לטיול בשביל ישראל. קבוצה של מיטיבי לכת וקבוצה של אוהבי לכת. יש קבוצה של מיטיבי לסת ? התעניינו.

פסגת הר מירון מתנשאת לרום 1204מטרים, הנקודה הגבוהה בשביל ישראל. במרבית הארץ מזג האוויר חם, השדות מצהיבים והפריחה כבר נעלמה. כאן, בחורש הגבוה,  נעים, ירוק , פורח ומוצל. הקפנו את הפסגה בשביל שמצפונה. צעדנו בין פרפרים מרפרפים, בתוך מנהרה ירוקה מוצלת ומקושטת בפרחים.

לאורך השביל פזורות מספר תצפיות המאפשרות מבט לכיוונים מזרח, צפון ומערב. הראות הייתה טובה. נופי ויישובי הגליל העליון, רמת הגולן, החרמון ודרום לבנון, נפרשו לרגלינו.  ה"קו הירוק" הוא הגבול עם לבנון נראה בבירור. מצפון לקו, השטח מפסיק להיות ירוק.

נפרדנו מהפסגה וירדנו לכיוון צפון מערב. צעדנו בשפע של פריחה ולבלוב. האביב כאן וצוהל. מטוסי סילון ציירו עננים בשמיים.

כמה צעירים עמוסי תרמילים העפילו מולנו. הר נריה הוא כתף בולטת ממורדות הר מירון. על הכתף מממוקם מצפה נריה. מקום מעולה לעצור לקפה. ברם מיטיבי הלכת כבר ישבו שם ונהנו מהנוף. במקום להתיישב לידם כמו ישראלים טובים ולהפריע. המשכנו במורד השביל עד לעין חממה שם עצרנו כדי לחפש סלמנדרות במי המעיין. הסלמנדרה הכתומה, דו חיים המתקיים בחורש המירון. צבעה שחור, עם כתמים ונקודות בכתום עז. היא מבלה את רוב זמנה באדמה ומתחת לסלעים. בחורף מגיעה הסלמנדרה אל מקווי המים והמעיינות  לצורך רבייה.  ראינו כמה לטאות או חרדונים. סלמנדרות ומים, לא.  בחורבת חממה הסמוכה לבית הספר שדה הר מירון התיישבנו לארוחת הבוקר. עוד ועוד צעירים חלפו על פנינו בעלייה לפסגת המירון. נדמה כי שביל ישראל הפך בשנים האחרונות לטקס התבגרות של צעירים רבים.

המשכנו במורד השביל שהתפתל בסבך הפורח לתוך ערוץ נחל צבעון. "ורד הכלב" שפרח בצד השביל משך את עדשת המצלמה.

גם כאן שקק השביל במטיילים. סוף אפריל , כבר חם ואין הרבה קטעים, שנעים לטייל בהם בעונה הזו.

חצינו את הכביש סמוך לצמת חירם שעל כביש הצפון. חירם, מלך על צור לפני כמעט שלושת אלפי שנים. דוד ושלמה קנו ממנו עצים וחומרים לבניין ירושלים ובית המקדש. כביש הצפון המקורי, נסלל ב1937 על ידי הבריטים כחלק מהניסיונות להתמודד עם המרד הערבי הגדול. לאורך הכביש נמתחה גדר הצפון והוקמו עשרות מבצרי טיגארט ופילבוקסים, שחלקם קיימים עד היום. כך נקבע למעשה גבולה הצפוני של ארץ ישראל.

המשכנו ללכת בנחל צבעון על דרך עפר רחבה. בצד המערבי התנוססו שני עמודי בטון ענקיים שביניהם נקבעו צירים לשער ענקי שאולי היה פה פעם. מחזה מוזר, שלא קשור לשום דבר. "נלבישך שלמת בטון ומלט?" פשוטו כמשמעו.

בצד הדרך מצאנו לעוסיות, שהותירו חזירי בר. החזירים נוהגים ללעוס עשב כדי להקל על העיכול. הם מוצצים את העסיס, שמכיל הרבה סוכרים וחלבונים, ויורקים את מה שנשאר מהם. פקעת העשב שנפלטת לאחר הלעיסה נקראת - לעוסית. בחרנו באחת מהן כחפץ המייצג את קטע השביל של היום במוזיאון חפצי השביל.

נטשנו את הדרך הרחבה ונכנסנו למעבה החורש המוצל והנעים. לאחר כמה דקות הגענו למפגש עם נחל דישון. המשכנו במורד הנחל ומצאנו לא מעט גבי מים ומעיינות מפכים. משפחות נפשו בצל העצים על הגדות המוריקות. חלפנו על עין חלב (אין שם חלב) במפגש עם נחל גוש חלב. הבטנו מלמטה על עין פועה וחצינו שלולית גדולה הנקראת עין גרגיר.  כשעברנו במעביר המים שמתחת לכביש, ראינו שהקירות נצבעו וצוירו על ידי אוהבי טבע וסביבה. יופי של פרויקט סביבתי.

בצדו השני של הכביש חיכה לנו עין ערבות הנקרא כך בזכות, עצי הערבה הגדלים  בסביבתו. המעיין נשפך לתוך שוקת ולאחר מכן לבריכה קטנה. לא התאפקנו ונכנסנו לרחוץ במים המרעננים. כאן  עצרנו לארוחת הצהריים ולכוס תה עם עלי מרווה ומנטה, שליקטנו בדרך. טבילה בעין ערבה ביום כל כך חם שקולה לשעתיים שינה.

המשכנו במורד נחל דישון העליון. לאחר כקילומטר הגענו לקבר ישעיהו בן אמוץ. ישעיהו היה אחד מהנביאים החשובים בממלכת יהודה. בנבואותיו, התבטא נגד עוולות חברתיות , עבודה זרה ונגד קורבן הבא לכפר על חטאים. החשובה והמופלאה בנבואותיו היא נבואת אחרית הימים.

"וגר זאב עם כבש" , "ונמר עם גדי ירבץ".  קץ המלחמות - "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי".

לא בטוח אם ישעיהו הנביא, נקבר דווקא כאן במבנה שגילו רק כמה מאות שנים. אבל ללא ספק, היה אחד הנביאים הסימפטיים. בנינוחות צעדנו עד לסיום הקטע במפגש נחל דישון עם הכביש. בנקודה זו מסתיים החלק העליון של נחל דישון, הממשיך מזרחה לעמק החולה.

לאחר הקפצת המכוניות הגענו למקום הלינה בגוש חלב. גוש חלב הייתה בתקופת בית שני אחת הערים החשובות בגליל. מקור השם גוש חלב לא קשור לגבינה אלא, לקרקע הקירטון הלבנה. יוחנן מגוש חלב היה דמות בולטת, במרד הגדול כנגד הרומאים.

בכפר, מתגוררים כיום כ-3,000 תושבים, והוא הכפר היחיד בישראל שרוב תושביו הינם נוצרים מרונים. צעיריו משרתים בצה"ל. כשליש מהתושבים מוסלמים.

המרונים,  זרם בנצרות הקתולית המזרחית , שמקורו בלבנון.  לפני 1948 היה בגליל כפר נוצרי מרוני נוסף, בירעם.  למרות שלא השתתפו בלחימה, פונו ממנו תושביו ולא הורשו לחזור אליו. רוב תושבי בירעם עברו להתגורר בג'ש (גוש חלב)  ובני משפחותיהם עדיין מתגוררים במקום.

"וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם". (שמות כ"ב)

לפני שבועיים התרחש במקום פשע שנאה (תג מחיר). אלמונים ניקבו צמיגים בחמישים מכוניות וריססו על דלת הכנסייה כתובת – "רק גויים מפנים מארצנו". אנצל את הזמן והמקום ואאחל למי שביצע את הפשע, שיפונה בעצמו כמה שיותר רחוק מארצנו ולא יורשה לחזור.

את מקום הלינה בגוש חלב, הזמין ניר מבעוד מועד בביתו של ג'ורג' סמעאן. הבית הציורי בנוי מאבן על צלע הגבעה אל מול הר מירון. בחצר הפנימית מפכה מזרקת מים, בסלון הגדול ריצוף מצויר, כלי נגינה רבים ואוירה הרמונית. ממרפסת הנוף הרחבה, ראינו שקיעה מרהיבה בצבעים עזים. עד לארוחת הערב הצלחנו להתרענן, להתרחץ ולהתפנק בבקבוק עראק. ברוח מרוממת ירדנו לאכול במסעדה הנמצאת בבית הסמוך.

היינו האורחים היחידים ותשומת לב המלצר והשף התמקדה רק בנו.

הארוחה נפתחה בבקבוק יין מרלו טעים על חשבון הבית.  במגוון סלטים ירוקים וחציליים, יוגורט,  טחינה, חומוס, משאוושה, חתיכות פרגית באורז, לחם טרי ריחני ותפוחי אדמה במלח אפויים בתנור.

תוך כדי בליסה והתקפת צחוק חסרת מעצורים, התפתח דיון מסורתי בנושא האהוב עלינו. חלוקת תפקידים תארים ותחומי אחריות לשותפים בחבורת השביל.

ניר שעד כה חסר תפקיד רשמי בחבורה, הצליח מאד בארגון הלינה בדירת המסתור באילת ובגוש חלב. לכן  זכה לתואר "שר השיכון האחראי על ענייני הנגב והגליל".

בני, המחזיק במינוי כגזבר, התלונן רבות על כך, שכל חייו נדרש לנהל ולהיות ראש גדול והוא בכלל רוצה להיות ראש קטן, כמו פיון בשחמט. לפיכך, הוחלט להגשים לבני חלום ולמנות אותו לתפקיד הכי זוטר וחסר אחריות שאפשר למצוא ולזכותו בתואר "שביליסט". בני שמח מאד ואף  הציע להמשיך לשמש בהתנדבות  כגזבר החבורה.

מפלס הצחוק התגבר לרמות מסוכנות עד קשיי נשימה ואבדן יכולת הדיבור והקשב. כדי להירגע, הזמנו עוד בקבוק יין מרלו ופלטת בשרים המורכבת מקבבים, פרגיות, אנטריקוט, צלעות כבש ומדליוני פילה. ערימה גדולה של צ'יפס וקדירת תפוחי אדמה הונחו בסמוך.

הרגשנו בתוך חלום.

"לפעמים חלומות מתגשמים". שרנו ובחרנו בשיר לייצג את קטע השביל הנוכחי.

שחר המחזיק בתפקיד יועץ אסטרטגי לענייני ניווט ומכהן כראש הפלג המזרחי, קיבל על עצמו להיות פילוסוף השביל.

הבחירות לנשיאות המדינה קרובות ולכן הוצע לנשיא הכבוד שלנו שלומי, להתמודד על נשיאות מדינת ישראל.

שלומי סירב בנימוס אבל רמז כי אם בדעתנו למשוח אותו למלך, יש על מה לדבר.

בהמשך הארוחה הנהדרת ולקול רעמי הצחוק, זכה אורי בתואר "ג'ינג'י" ובתפקיד רץ הקנקן.

כבר שנים לא צחקתי כך.

לאחר האוכל הזמין אותנו ג'ורג' לסלון המשותף כדי לשיר ולנגן. ג'ורג' סמעאן מוסיקאי מחונן, נגן כלי מיתר ואיש מקסים. ניגן יחד עם אהוד בנאי ועוד הרכבים מפורסמים. לימד מוזיקה ועוסק גם בצמחי מרפא. עכשיו ניגן לנו להנאתנו. שלומי ודורון נטלו דרבוקות וליוו את ג'ורג' שניגן בסאז, עוד וכינור והנעים לנו ערב מוזיקלי בלתי נשכח.

בשעה אחת עשרה עלינו לחדרים הפשוטים ונרדמנו. שבעים, מאושרים, מסופקים ומצפים למחר.