סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

נחל דישון - שביל ישראל

64 תגובות   יום שבת, 31/5/14, 18:36

25-4-14

ממצודת כ"ח לנחל דישון

מזג האוויר – חם

מרחק – 21 קילומטרים.

דרגת קושי – מכובדת. צריך לשאת המון מים כי חם ואין לאורך המסלול.

חפץ -  נתז (כלי פרהיסטורי)

שיר "היש עוד פלמחניק כמו דודו".

משך – שבע וחצי שעות.

ארבע ורבע בבוקר. קול המואזין נישא בכפר גוש חלב, מוגבר ברמקולים חזקים. אתמול הלכנו לישון אחרי ערב קסום. גוש חלב בכלל כפר נוצרי ,אבל קול המיעוט המוסלמי נשמע היטב לפנות בוקר.

ברבע לחמש יצאנו מהמיטות והתארגנו לדרך. הנסיעה על כביש הצפון באור ראשון זימנה נופים מרהיבים. הרים תלולים, פסגות, יישובים, שדות ומטעים. עם הזריחה הגענו למצודת כ"ח שליד צמת ישע. מצודת כ"ח נבנתה ב1937 כחלק מגדר הצפון וממערך מצודות שנועד לדכא את המרד הערבי. במלחמת השחרור התחוללו קרבות עזים על השליטה במצודה האסטרטגית.

עשרים ושמונה לוחמים נהרגו ומכאן שם המצודה – כ"ח. אחד מהחללים שנהרגו על כיבוש המצודה - דוד צ'רקסקי הונצח בשירו של חיים חפר "היש עוד פלמחני"ק כמו דודו". זה השיר שנבחר כדי לייצג את קטע השביל הנוכחי. במצודה יש כיום בסיס מג"ב וצורתה משמשת כסמל החיל.

חצינו את הכביש וירדנו דרומה בשביל אל חורבת נבי יושע. עד 1948 שכן פה כפר שיעי (מתואלי). במקום נותר מזוליאום – מבנה קבורה גדול. יש הרואים בו את קבר יהושע בן נון ויש הגורסים כי יהושע נקבר בכלל בנחלת אפרים שבשומרון. כך או אחרת האתר מוזנח ולא מטופח וחבל. אפשר להפוך את המקום לפנינת חן.

המשכנו דרומה בשביל צר וסלעי, שהתפתל  על מורדות רכס הרי נפתלי. ממזרח לנו נפרש עמק החולה שבקצהו התרוממה רמת הגולן. בשטח המיוער רעו פרות מדושנות. הפריחה עדיין בשיאה.

השביל חצה את ערוץ נחל זמר וטיפס במדרון למישור נטוע בגפנים ובעצי פרי נשירים. מעבר לכביש ראינו את מושב רמות נפתלי. המושב נוסד כהיאחזות פלמ"ח בשנת 1945. לישוב הקבע עלו בשנת 1946 אנשי גרעין "וינגייט" - קבוצת חיילים ששרתו בבריגדה במלחמת העולם השנייה. הם חיו ב"מצודה" שנבנתה ע"י סולל-בונה. במלחמת העצמאות הותקף המקום מספר פעמים ע"י כוחות ערבים גדולים. לורנה, אשתו של וינגייט, טסה ב"פרימוס" מעל המצודה והשליכה ללוחמים את התנ"ך של וינגייט על מנת לעודדם. לאחר המלחמה הוקם לרגלי המצודה ישוב הקבע, כמושב שיתופי. (אתר "אדם בגליל")

חצינו את המישור הנטוע בגפנים, מזרחה. חקלאים תאילנדים התבוננו בנו בסקרנות. טיפסנו דרך יער אורנים אל גבעה גבוהה, היא קרן נפתלי. לאחר עליה לא קשה מידי הגענו לפסגה. כאן עצרנו לכוס קפה של בוקר, עוגיות עבאדי  והמון חיוכים. אמש היה ערב קסום והבוקר פשוט נפלא.

על הפסגה המתנשאת לגובה של 510 מטר יש עצי אלון ואלה , אנטנות, טריג מסומן במשולש ברזל  ושרידי מקדש הלניסטי.  מקרן נפתלי התצפית פנורמית לארבע רוחות שמיים. בצפון – רכס רמים, החרמון ולבנון, במערב הרי הגליל העליון , במזרח עמק החולה ובדרום בקעת יחמור נחל דישון והר כנען.

היום, צפוי מזג אויר חם והדרך אצה לנו. בינתיים זכינו לטפטוף קל ולעננות, שהגנה עלינו מהשמש החזקה. יש הבדל גדול בין הליכה בצל עננים לבין שמש ישירה. התעכבנו לרגע ליד בור מים עמוק וניסינו לאמוד את המרחק לקרקעית. מהפסגה ירדנו בשביל ופנינו מערבה בדרך העפר עד לבית אריזה אליו נאספים פירות העונה. המשכנו בשביל הולכי רגל דרומה במגמת ירידה אל בקעת יחמור.

בקעת יחמור, עמק קטן וציורי החבוי בין מורדות הר יחמור וקרן נפתלי מעל עמק החולה. פסענו בבקעה הרחבה בין מטע אגסים לבין מטע רימונים. שביל חצץ לבן חצה את הבקעה דרומה . בצד אחד מורדות הר יחמור ובצד שני שטח מעובד רחב וקצור. גדם עץ בעל צורה מיוחדת משך את עדשת המצלמה.

צבי קטן חצה את הדרך, קיפץ ודילג עד שנעלם בין השיחים.

המשכנו לרדת בדרך הלבנה, שהתעקלה מזרחה אל עמק החולה. השביל פנה דרומה וטיפס אל מורדות הר יחמור לכיוון נחל דישון.

על שיא השלוחה,  תחת עץ מצל עצרנו לארוחת הבוקר.  שני צעירים לפני גיוסם לצבא טיפסו אלינו מערוץ נחל דישון.  בידם הייתה מפה.

"איפה אנחנו?" שאלו.

יצאו מוקדם בבוקר ממושב דישון. לא הצליחו להסביר היכן הלכו או היו. על המפה שלהם לא סומן השביל ולכן לא הבינו לאן הם צריכים ללכת. איפסנו אותם בכיוון הכללי של רמות נפתלי, לשם רצו להגיע.

אחרי בליסה של דבלים, תמרים, כריכים, וירקות חתוכים הגיע תור הקפה. ממורדות הר יחמור צפינו צפונה אל בקעת יחמור ואל לקרן נפתלי. הדרך הלבנה עליה צעדנו נראתה בבירור. שלוק מהבקבוקון והופ ירדנו לנחל דישון בו נלך יותר מעשרה קילומטרים עד לנקודת הסיום. הירידה במדרון התלול לאפיק הנחל איטית אבל קצרה. פנינו מערבה במעלה הנחל. העלייה מתונה והדרך נוחה ומוצלת על ידי אלונים ואלות הצומחים בצד השביל. האדמה שנסחפה חשפה שורשים המחזיקים אבנים שנכלאו ביניהם.

בעבר הרחוק היה נחל דישון איתן ומים זרמו בו לכל אורכו. המים נתפסו לטובת החקלאות בעזרת קידוחים ומשאבות. בשבתות ובחגים הפך ערוץ הנחל לאוטוסטרדת ג'יפים וטרקטורונים שהרסו וחרצו בו סימנים. אוכלוסיית הדו-חיים המפותחת שהייתה בנחל, כמעט ונכחדה.

בשנת 2013 החל פרויקט השבת מים לדישון. בנוסף נאסרה כניסת רכבים לנחל. את התוצאות של הצעדים המבורכים הרגשנו היטב. מצדינו התנשאו מדרונות מיוערים ומצוקים.

השמש עלתה גבוה למרכז השמים. העננים שהורידו טפטוף בבוקר נעלמו. המשכנו לאטנו בשביל המוצל. בחדשי החורף זורמים פה מים. עכשיו יבש הערוץ.

כשהגענו לתחנת השאיבה בעין אביב, פגשנו שני צעירים ונערה, שסיירו באפיק הנחל והכינו טיול עבור משתתפי המכינה במדרשה למנהיגות חברתית שבכפר הנשיא.

הצעירים שהתלוו אלינו סיפרו כי המדרשה הוקמה על רקע המשבר החברתי שהתחדד לאחר רצח ראש ממשלתנו יצחק רבין ז"ל. מטרתה ליצור מנהיגות עתידית ראויה וערכית, שתוביל את המדינה שלנו למחוזות טובים יותר. לומדים בה צעירים לפני גיוס המתחייבים לשרת שרות צבאי מלא ומשמעותי.

המשכנו ללכת במעלה הנחל והגענו למעבר הכביש 886. הנוף השתנה. המדרונות המיוערים הפכו לחשופים. נעלם הצל הנעים ובמקומו הופיעה השמש הקופחת. ההליכה בערוץ הנחל מונוטונית מעט, אבל הנוף המצוקי, מרהיב. כמו ללכת בתוך תמונה תלת ממדית.

עכשיו כבר חם. מעלינו ריחפו עופות דורסים ענקיים. לא הצלחנו להגדיר אותם. בצד הדרך נח פרפר ססגוני וביקש שנצלם אותו. לא סירבנו.

עברנו ליד עין אביב שלידו תחנת קמח עתיקה נטושה. חיפשנו פינות מוצלות כדי ללעצור להפסקת צהריים ולהתרענן.

הפינות שלידן חלפנו היו תפוסות על ידי פרות או מטונפות בגללי בקר. רק במזלג הנחלים אביב ודישון מצאנו את מבוקשנו.

תחת עץ גדול ומצל התרוממו להן ארבע נערות צעירות יפות ונאות, העמיסו  תרמילי שביליסטיות עמוסים לעייפה,  בירכו אותנו לשלום, פינו לנו את המקום ונעלמו במורד הנחל.

בשיטת הכיסא החם התיישבנו על משטח הבטון להפסקה אחרונה. נערי המכינה והמנהיגה הצעירה הצטרפו אלינו, לתה עם עלים שמצאנו בדרך ולארוחת צהריים מתוקה. הלכנו כבר יותר משמונה עשר קילומטרים והרגליים רוצות קצת לנוח. עוד כוס קפה, שלוק גדול של מים ויאללה לדרך.

הבטנו למעלה אל המערות המעטרות את מצוקי הנחל. בחלק מהן ניכרו סימני חציבה ובנייה. מישהו גר פה לפני אלפי שנים. נתז פרהיסטורי צד את עיננו. האדם הקדמון שחי כאן , הכין כלים על ידי ניפוץ אבנים ושימוש בנתזים. לחיתוך, גירוד, כלי ציד ראשי חץ ועוד. בחרנו בנתז לייצג את קטע השביל הנוכחי במוזיאון חפצי השביל הצומח.

המשכנו ללכת במעלה נחל דישון. זוג קשישים אירופאים ישבו בצד הדרך ופצחו אגוזי פקאן. חייכו ואיחלו לנו דרך צלחה במבטא יקי.

צוקים ענקיים בצורות משונות הופיעו על הרכסים מימין ומשמאל. אחד מהם המכונה "הקרנף" סימן לנו שקצה המסלול כבר קרוב.

שמחים וטובי לב הגענו לחניון דישון, הוא נקודת הסיום.

לקטע השביל הבא

10/7/14 11:15:
      איזה יופי שאפשר להיחשף כאן למקומות כל כך יפים בארץ.
        27/6/14 19:47:

זה אולי קצת לא הוגן לשבת מתחת למזגן הצונן ביום חם שכזה

ולקרוא על  מסע  טיול מרתק ומאתגר, התמונות בהחלט עוזרות  גם להבין באיזו חלקת ארץ מדובר מעבר לעובדה שהצילומים יפים מאד.

כך או כך

נהנתי מאד, תודה לך

סוקראטס

10/6/14 20:46:
      הצילומים נהדרים, אבל את ארבע היפהפיות - לא צילמתם? נו, נצטרך לשלוח אותך שוב.
        7/6/14 11:13:
      היינו באזור עם הילדים זאת הסיבה שויתרנו. בפעם הבא נעשה את הנחל בלי הילדים:)
        6/6/14 23:08:
      מקסים וצילומים נהדרים!!!!חבורה לענין!
        6/6/14 07:08:

צטט: צוריאל צור 2014-06-04 21:24:34

אחאב, כייף לטייל איתך בשבילי ישראל ולהיזכר בנופים ומראות נישכחים.
      חג שבועות שמח :))

תמיד טוב לטייל :)

6/6/14 07:05:

צטט: אסנת גזית 2014-06-05 12:58:12

מרהיב ומגוון, טבע והיסטוריה....הפרפר הזה משגע במיוחד... :)

דרך הפרפרים :)

5/6/14 12:58:
        5/6/14 07:47:

צטט: ידידת אמת 2014-06-04 18:55:35

מעולם לא טיילתי כך ....וגם לא אטייל...עבורי התמונות והרשמים שלך מעניינים וכפיים כאילו עשיתי אותם איתך....תודה ♥

תודה תודה :)

5/6/14 06:20:
      כשאתה מעלה פוסטי כאלו התחושה היא כאילו טיילנו איתך...
        4/6/14 21:24:

אחאב, כייף לטייל איתך בשבילי ישראל ולהיזכר בנופים ומראות נישכחים.
      חג שבועות שמח :))

4/6/14 18:55:
        4/6/14 17:23:
      מר שביל ישראל:-) חג שמח
        4/6/14 16:00:
      מרשים ביותר!
      הקימו מוזיאון מרשים במצודת כח. לא הייתי, ראיתי באינטרנט. איזה יופי של מסלול..יש לנו ארץ יפייפיה.
        3/6/14 10:13:

צטט: רפי הג'ירפי 2014-06-02 23:00:15

ויינגייט לא הפסיק את קורותיו אצלנו לאחר פלוגות הלילה. כאשר איטליה, ששלטה אז באתיופיה הכריזה מלחמה על בעלות הברית, ביוני 1940 נענו גם תחינותיו של שליט אתיופיה הגולֶה, היילא סילאסי לקבלת סיוע. ממשלת בריטניה ראתה את שחרור אתיופיה כדרך של אבטחת אגף הים האדום אל תעלת סואץ. ב- 12 ביולי 1940, לונדון הכירה בקיסר כבן ברית מלא, ושבועיים לאחר מכן הוא כבר היה בחרטוּם בירת סודן.

הבריטים הכשירו כוח פלישה בפיקודו של רס"ן אורד צ'ארלס וינגייט, לימים האלוף, שהפך את הגולים האתיופיים, יחד עם מתנדבים אירופיים ליחידה מאומנת וממושמעת בשם גדעונים. לאחר לחימה קשה האיטלקים נכנעו. הקיסר סילאסי שב לאדיס אבבה ב -5 במאי 1941 בראש תהלוכה צבאית לצד אורד וינגייט.  הוא השביע שרים לממשלתו והקים לתחייה במהירות מחוזות וממשל מקומי, ושילם חובות שהצטברו לכל מנהיגי מורדים והגרילה.

ללא ספק אחת הדמויות המרתקות בתולדותינו. קצין בריטי נוצרי אדוק שהתפעל מהחלוצים ומתקומת העם היהודי. בזכות פלוגות הלילה המיוחדות, הקשר שלו עם חיים שטורמן ופעולותיו בדיכוי המרד הערבי הגדול הונחו היסודות לפלמ"ח ולתפיסת ההגנה האקטיבית.

3/6/14 10:07:

צטט: sigjon 2014-06-02 14:03:35

אהבתי את התמונה שכולכם שכובים... כי אין כמו מנוחת הלוחם... וכמו תמיד כייף לטייל אתכם ברחבי ישראל.. סיגל

תודה :)

3/6/14 02:36:
      פרפר נפלא וכמה שאוהבת לטייל אחרי שקוראת אותך לא רק שמרגישה שעשיתי את המסלול בהנאה אלא מתעייפת לשנה שלמה חחח.
        3/6/14 00:58:
      תמונות יפות ותיאור חי ומעביר חוויה. תודה שהעלת את הדברים.
        3/6/14 00:24:
      נפלא, ולי אישית, מסלול לא קל, מתאים מאד לטייל איתך מכאן...
        2/6/14 23:00:

2/6/14 22:26:

נפלא כהרגלך.
      יש רק בעיה אחת,
      אחרי שאני קורא את זה, ומביט בשקיקה בתמונות,
      אני מרגיש עייף ומרוצה כאילו עשיתי את המסלול.
      :-))

2/6/14 18:29:

נהדר שלא סירבתם לפרפר.

2/6/14 14:03:
        2/6/14 08:27:

צטט: HagitFriedlander 2014-06-02 07:06:17

טיול מכובד לרגליים שלא מוותרות על שבילי ישראל ...עיני גומעות מרחקים ונופי קדומים בהנאה ! איזה יופי לכם ! שאפו! צילומים נפלאים! תודה

תודה :) תמים

2/6/14 07:06:
        2/6/14 06:03:
      כמו תמיד ,כיף לטייל אתכם :-)
        2/6/14 00:25:
        1/6/14 19:55:
      אני תמיד נהנית להצטרף, מטיילת בזכותך בחדר המאוורר
        1/6/14 17:27:
      נהדר ובמיוחד הדוגמן הססגוני (שמישהו יגדיר אותו)
        1/6/14 17:16:

צטט: P65 2014-06-01 13:40:15

"תחת עץ גדול ומצל התרוממו להן ארבע נערות צעירות יפות ונאות, " יש למה לצפות... אחלה טיול וסיפור דרך, כול הכבוד

כל קטע והיופי הייחודי שלו?

1/6/14 16:08:
      היה מעניין לקרוא. תודה
        1/6/14 15:42:
      חתיכת מסע!
        1/6/14 13:40:
        1/6/14 09:49:
      מצטרף לדרגת קושי ששרי אמרה :" 21 ק"ש רק מהמחשבה על המרחק אני כבר מתעייף. מצד שני, אני מקנא שאני לא שם כדי ליהנות מהיופי שהארץ שלנו נתברכה .תודה על ההעשרה והתמונות היפות. חג שמח לך
        1/6/14 09:39:

* נהדר ששיתפת אותנו

שבוע ניפלא ו......

31/5/14 23:40:

אחלה מסלול, טיול מדהים. צילומים מקסימים. הקפה גם.

את נחל דישון עשיתי פעמיים: פעם ברכיבה לכל אורכו ופעם בצעידה איטית בתוך המים עם חברים, טפם וטפנו, במשך שלושה ימים, אהלים, שק"שים. אחד המסלולים המדהימים.

31/5/14 23:01:
      תודה אחאב על סיפור המסלול.
        31/5/14 22:04:
      איזה כיף!!! תודה על השיתוף, שבוע טוב!
        31/5/14 22:02:
      יופי של צילומים אחיאב, אהבתי את המסלול ואתם נראים עייפים אך מרוצים.
        31/5/14 21:43:
      *הטיולים שלך מקסימים
        31/5/14 21:19:

צטט: חניכהן צדק0 2014-05-31 21:11:43

אתם חבורת גברים קשוחים עושים לעצמכם שמיח אחד עם השני זה נפלא נכון מי צריך נשים שיפריעו . אהבתי את התמונות כמובן במיוחד האלונים שמתחתם אבנים והפרח והפרפר פשוט מדהים. אתה כותב מדהים ובקרוב אתחיל לקרוא את הספר...חג שמח ושבוע טוב

תודה על התגובה המרגשת. :)

31/5/14 21:14:

נהניתי מאד לטייל איתכם מהמחשב בבית.

עונג
        31/5/14 21:11:
        31/5/14 20:58:
      כיף לטייל אתך אחאב, צילומים נאים.
        31/5/14 20:56:
      כל הכבוד - מזג האוויר ודרגת הקושי אינם מרתעים ואתם ממשיכים בדרך בשביל ישראל. תודה גדולה על השיתוף
        31/5/14 20:38:
      אחאב - מקסים מקסים מקסים - כייף לטייל איתך
        31/5/14 20:36:
      תענוג לקרוא ולראות. תודה.
        31/5/14 20:29:
      שאפו על מסלול היפה, הנחישות וההתמדה :-)
        31/5/14 20:19:
      כל הכבוד לכם על ההתמדה . מסלול כייף .
        31/5/14 20:04:
      נופי גליל מרהיבים
        31/5/14 19:37:

צטט: --()-- 2014-05-31 19:05:22

יופי של טיול. במיוחד מרשימה האינטרקציה על הטיילים האחרים בשביל. איפה צילום של הנטז?

הנה הנתז :)

סבי יעקב עולמי ז"ל היה מראשוני הארכאולוגים בארץ, שחקרו את התקופה הפריהיסטורית.

המרפסת בביתו הייתה מלאה ב"אוצרות" . נתזים, כלי צור ושחזורים של כלי האדם הקדמון בהם אהב להתגאות.

31/5/14 19:28:

מרהיב, פשוט נפלא.
      תהנו טיילנו כל עוד אתם מסוגלים, ארצנו יפיפיה, יופי מיוחד לה, טיילו ותהנו.

תודה ששיתפת

חג שמח לך ולכולם

31/5/14 19:12:
      נופים מרהיבים, טיול אמיץ ליום חם. רשומה מלאת יופי ועניין.