כותרות TheMarker >
    ';

    ארכיון

    תגובות (0)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    אין רשומות לתצוגה

    0

    "אילנית - אשת העכביש מרעות",

    0 תגובות   יום רביעי, 6/8/14, 07:43

    http://cafe.themarker.com/image/3075198/

    http://cafe.themarker.com/image/2747969/

    הקומיקס שלועג לקלישאות הסכסוך 

    ספר הקומיקס החדש של בועז קדמן, "אילנית - אשת העכביש מרעות", מחבר בין קלישאות פוליטיות של הסכסוך הישראלי־פלסטיני לאלה של גיבורי על. בראיון עמו הוא מספר איך הכל קשור גם לשירותו הצבאי

    הורד עכשיו ללא תשלום הארץ iPhone

    הורד עכשיו ללא תשלום הארץ android

    אשה בבגד גוף שחור וכובע אתני משונה לראשה, נתלית על חבל ומרחפת באוויר. אילנית היתה בסיור שגרתי על גגות תל אביב, כשפתאום הבחינה באדם ניצב על גג הבניין הסמוך, מסביר הכיתוב. "זה נאהיד עבדלמשהו, המבוקש מספר 2 בג'נין!", קוראת אילנית. ואכן, "על גג הבניין עמד לו נאהיד וזמם מזימות כנגד האתוס הציוני המתחדש", מבשר הכיתוב. דמותו המאוירת של גבר שרירי ומזוקן, תרבוש מוזר לראשו, נראית עומדת ונשענת על מעקה הגג.

    עד מהרה מתחילים השניים להילחם, ואילנית מפילה את האויב האכזר מהגג, ושולחת אותו בבעיטה אל מותו. אבל אז היא מבחינה כי אחיו התאום, המבוקש מספר 1 בג'נין, ניצב על גג סמוך. "הרגת את אחי!" הוא מזנק עליה בסכין שלופה. "לא הרגתי אותו, ביצעתי סיכול ממוקד או טיפול נקודתי אישי", מבהירה אילנית בזמן שהיא משגרת לעברו סנוקרת אימתנית, "חוץ מזה אנחנו מחויבים להילחם בטרור", היא מוסיפה. "אתם פוגעים במחנה פליטים ורוצים שבתל אביב יהיה שקט", גורס כנגדה התאום, פאהיד עבדלמשהו, בזמן שהפגיון נשמט מידו. "זו תגובת נקמה לפעולות הישראליות", הוא מצהיר ושולח בעיטה משלו לעבר אילנית.

    בעיצומו של הקרב, השניים עוצרים לרגע. "טרור נגד אזרחים ישראלים הוא פשע מלחמה", מסבירה אילנית בכובד ראש. "אתם ממשיכים בכיבוש. אתם חיזקתם את הרצון לנקמה. ההתנחלויות הן טרור", טוען כנגדה פאהיד. אבל בעוד הוא מתלבט בניסוח הטיעון הבא שלו, הודפת אותו אילנית מגג הבניין בבעיטת מלקחיים. "תלמד שבאלימות לא פותרים כלום!", היא מסננת לעברו בעוד הוא נופל מטה. "אבל לא נתת לי לסיים את דברי!", מוחה הפלסטיני שנייה לפני שהוא מתרסק על הקרקע.

    מתוך הספרצילום: איור : בועז קדמן 

    "אילנית - אשת העכביש מרעות", הקומיקס של בועז קדמן שפרקים ספורים מתוכו התפרסמו במשך השנים בפלטפורמות שונות, יוצא כעת לאור כספר, המאגד את סיפורי הקומיקס הישנים לצד כמה חדשים. הספר יצא לאור לפני שבועות ספורים והוא יוצע למכירה בשוק הקומיקס השנתי המסורתי, שייפתח היום בסינמטק תל אביב ויימשך עד שבת, כחלק מפסטיבל אנימיקס לקומיקס אנימציה וקריקטורה (ראו מסגרת).

    הקטע המתואר למעלה לקוח מהפרק הראשון בספר, "אילנית נגד התאומים המתפוצצים", שהוא למעשה הסיפור הראשון בסדרה, שנוצר לפני כעשור. "מיינתי אז קומיקסים שקניתי לפני הרבה שנים, וראיתי שהם מדברים בכל כך הרבה קלישאות", מספר קדמן בראיון עמו בתל אביב. "ובאחד הימים קראתי את המוסף הפוליטי של 'ידיעות אחרונות', וקראתי שם איזה ראיון שסימה קדמון ערכה עם מישהו, אני כבר לא זוכר מי זה היה, אבל הוא כל הזמן חזר על דבריו, אמר אותו דבר שוב ושוב, דיבר בקלישאות איומות על הקשר ההיסטורי לארץ ישראל, ופתאום זה נראה לי בדיוק כמו הקומיקס".

    באותו רגע הוא החליט שבקומיקס הבא שלו יככבו יחד, אלה לצד אלה, קלישאות משני התחומים הללו. "הרי גם גיבורי על זו קלישאה", הוא אומר. "הטקסטים בחוברות הללו הרבה פעמים מאוד קלישאתיים, כי מה שמניע את הדמויות הוא תמיד דבר אחד מאוד פשוט, 'המלחמה בפשע', והסיפור שהם מספרים הוא תמיד בעל מבנה קבוע ונתון מראש. וגם הדיבור הפוליטי הישראלי הוא כזה. את מדברת עם מישהו, יש לו אקסיומה מסוימת על המצב, יש לו כמה טיעונים קבועים, וזהו, בזה זה נגמר. זו לא באמת שיחה. בטקסטים הפוליטיים האלה יש משהו מאוד מגוחך, וכך גם בגיבורי העל, שלוקחים את עצמם מאוד ברצינות, עפים מעל בניינים, ומדברים במשפטים מאוד ארוכים".

    החיבור בין קלישאות פוליטיות הנוגעות לסכסוך המדמם של המזרח התיכון לבין קלישאות של גיבורי על יוצר תוצאה שהיא לא רק מצחיקה במיוחד, אלא גם חושפת בצורה אינטליגנטית את הפן המגוחך של השיח הפוליטי המקומי ושל האופן שבו מתנהלים שני הצדדים בסכסוך העגום הזה. אילנית יוצאת בפרקים השונים למשימות שונות בשירות המדינה – משימות המבוססות בחלקן על אירועים חדשותיים מרכזיים מן השנים האחרונות. בין היתר, למשל, היא עוברת תהליך מזעור כדי לאתר זיהום מסתורי בבטנו של ראש הממשלה, היא יוצאת לחסל מתנחל בודד שמאיים לחבל בתוכנית ההתנתקות, היא נשלחת לסייע בסיכול משט בינלאומי עוין שעושה דרכו למים הטריטוריאליים של ישראל, וגם מגיעה לאוסטריה כדי לאבטח שיחות שלום שאמורות להתקיים שם בין ישראל לפלסטינים.

    בזוקה בויס

    קדמן, יליד 1971, קרא בילדותו את כותרי הקומיקס המעטים שאפשר היה למצוא אז בארץ, הרבה לצייר והתנסה מדי פעם עם אחיו ביצירת קומיקס. בגיל 25 נרשם ללימודים במדרשה לאמנות במכללת בית ברל, וגם שם המשיך בתחביב הישן שלו. "עשיתי שם למשל קומיקס על יוזף בויס, אמן נחשב שכל הזמן טחנו לנו את המוח עליו, ובעיני היה בו משהו קומי, מאוד מוגזם. אז עשיתי קטעים מהאוטוביוגרפיה שלו בפורמט של קומיקס בזוקה, קראתי לזה 'בזוקה בויס', והייתי תולה את הקומיקסים האלה על לוחות המודעות במדרשה".

    בועז קדמןצילום: תומר אפלבאום 

    הימים היו ימי טרום תוכנות האיור והפוטושופ, והקומיקס היה אז עניין ידני. קדמן הבין שיוכל ליצור חוברות קטנטנות אם יקפל דף A4 פשוט לשמונה ויגזור בצדדים, וכך החל ליצור חוברות קומיקס זעירות. הוא חילק אותן במדרשה ובאירועי קומיקס שהחלו לצוץ אז, ולא ידע שבחו"ל כבר נהגו תורות שלמות על קומיקס שנוצר בפורמט הזה. כמה שנים מאוחר יותר, ב 2003-2004, גם פירסם כמה יצירות שלו בחוברות הקומיקס של חבורת A4 שבראשה עמד דודו גבע.

    במשך שנתיים היה לו מדור קומיקס קבוע בכתב העת לאמנות "סטודיו", ולאחר מכן ב"טיים אאוט", וב-2001 החל עם שותף, גיא לביא, לערוך את מגזין הקומיקס האלטרנטיבי "plan B", שפירסם קומיקס של אמנים ישראלים. המגזין יצא לאור מדי כמה חודשים, וכעבור כמה שנים שינה פורמט ונהפך לבלוג אינטרנטי.

    הופעת הבכורה של "אילנית אשת העכביש מרעות" היתה כאמור ב-2004, באחד הגיליונות של

    מתוך הספרצילום: איור : בועז קדמן 

    "plan B", עם הסיפור "אילנית נגד התאומים המתפוצצים". חודשים ספורים לאחר מכן חזרה גיבורת העל המפוקפקת של קדמן להגן על המולדת, בחוברת הקומיקס האלטרנטיבית "ספרות זולה" שערכו דודו גבע ועפרה רודנר (ואשר התפרסמה שבוע לפני מותו של גבע). בסיפור הזה, שנקרא "העקרב עוקץ עכשיו", נקראת אילנית לסייע בחיסולו של סופר שספרו מתאר עולם חלופי שבו ההתנקשות ברבין נכשלה, הסכם אוסלו נותר על כנו ומדינת ישראל הושמדה. בהרפתקה הזאת נחלצת לעזרתה של אילנית כוכבת עבר מפורסמת - עזית הכלבה הצנחנית, שאינה נותרת נאמנה לתדמיתה ההירואית, ובאופן מרענן מתגלה כבוגדת ("זאת נקמתי על מה שמוטה גור וכל החבר'ה מפלוגה ד' עשו לי", היא מצטדקת)

    כאשר אילנית נקראה לדגל בפעם השלישית, בחוברת שהוציאה קבוצת "סלמנקה", הבין קדמן כי אילנית שלו היא גיבורת על לכל דבר, שתוכל כמיטב המסורת האמריקאית לפרנס סדרה של סיפורים. "התחלתי לחשוב שאוכל להוציא ספר כזה, שאוכל לדמיין שזה משהו שרץ כבר הרבה שנים, כמו טרזן למשל, משהו נוסחתי שלאורך השנים ציירו הרבה ציירים וכתבו הרבה כותבים", הוא אומר. כמיטב הגיבורים, הוא פינטז, גם אילנית שלו תישלח להרפתקאות מגוונות בלוקיישנים משתנים: מתחת למים, בחלל, בארצות רחוקות, ובכל מקום שבו יהיה צורך בכוחותיה המיוחדים.

    ואולם, רק לפני שלוש שנים התפנה קדמן להתמסר למשימה, והחל ליצור את שאר הסיפורים שמופיעים בספר. לאורך הספר כולו הוא נותר נאמן לסגנון רטרו, המבוסס על קולאז' אובססיבי המורכב מהמון פרטים קטנים, שקדמן צירף, חיבר והעמיד זה לצד זה. "הראשים לקוחים במקור מאיורים מאוד ישנים, משנות ה-30, שמציגים סוגים שונים של כובעים", הוא מסביר. "היה לי פעם אוסף מאוד גדול של ציורים כאלה, נטולי סגנון, שנלקחו מכל מיני מילונים מאוירים, דפי הוראות ודברים מסוג זה. היו לי קלסרים גדולים שבהם הייתי שומר את כל הציורים האלה, וכשהתחלתי לעבוד על 'אילנית' לקחתי משם ראשים והדבקתי להם בכל פעם גוף אחר".

    מתוך הספרצילום: איור : בועז קדמן 

    השימוש באיורים מוכנים גורם לכך שראשה של אילנית (כמו גם ראשיהן של כל יתר הדמויות) מופיע תמיד באותה זווית. "זה קיבע את הראש שלה והכתיב שהיא תהיה תמיד בפרופיל", אומר קדמן. "הגבלה כזאת זה דבר נחמד, זה משחרר, אי אפשר לצייר זווית עליונה למשל. זה התאים לי, כי לא רציתי קומיקס שיהיה בו משהו קולנועי, אלא להיפך, רציתי משהו שיזכיר חוברות קומיקס מאוד ישנות". בחלק מהמקרים הוא הצמיד לראשים עם הכובעים גוף שגזר ממקור אחר, ולעתים צייר את הגוף בעצמו. בשני המקרים, החיבור בין הגוף לראש נראה פעמים רבות מלאכותי ורעוע, מדגיש את העובדה כי השניים לקוחים ממקורות שונים, ויוצר אפקט עילג וגם קומי.

    הזווית הקבועה של ראשה וכיסוי הראש המשונה גם מונעים מהקוראים לזהות את אילנית כגיבורת על רגילה. "יש בה משהו חנאני, אולי היא אפילו דתייה", מודה קדמן, "וגם יש בה משהו מיושן מאוד, איזה משהו מפא"יניקי כזה, דעתה הפוליטית לא מאוד ברורה. היא מאוד 'בסדר' כזאת, מאוד ערכית, היא יכולה לעשות כמעט כל דבר אם רק מסבירים לה שזה למען המדינה".

    עטיפת הספר 

    צילום: איור : בועז קדמן

    מי שמלווה את אילנית לאורך כל הסיפורים (מלבד הראשון) הוא אל"מ צביקה, גבר סמכותי ואבהי, שלמרות הדרגה המלווה את שמו הוא נטול מדים, חובש כובע ברט משובץ ואוחז מקטרת נצחית בפיו. לעתים הוא מזכיר במראהו את טרומפלדור, לפעמים מעלה על הדעת מפעילים של השב"כ, מדי פעם מזכיר את M המפעילה של ג'יימס בונד, ולפעמים קשה שלא לראות אותו כתאום של צ'רלי הטלוויזיוני, שהיה שולח את "המלאכיות" שלו למשימות מאתגרות (ואכן באחד הפרקים, כאשר אילנית מאושפזת לאחר כשלון של אחת המשימות, שולף אל"מ צביקה את "כוח 5 מבית שאן" ובו חמש נשים צעירות שגויסו עוד בינקותן, ומוכנות לצאת לכל משימה בעורף האויב).

    הקומיקס הוא בשחור לבן, אבל השער של כל סיפור צבעוני, עם טקסטורה שמזכירה עיתונים ישנים, ועם עיצוב וצבעוניות המזכירים שערים של חוברות קומיקס שנמכרו בארץ בשנות ה-70 וה-80, כמו "טקס גיבור המערב הפרוע", "זאגור" ו"טרזן". גם כותרות הסיפורים מצייתות לחוקים הבלתי כתובים של הז'אנר: אילנית "בציפורני הנשר האדום", "בממלכת המדוזות" ו"בתעלומת בריחת המוחות", למשל.

    אחד הסיפורים מבוסס על זיכרון שקדמן נושא אתו מימי שירותו הצבאי. "ב-1990 חיסלו בשכם חברי חוליה שנקרא חוליית הנשר האדום, ובאותם ימים, ימי סוף האינתיפאדה הראשונה, אני שירתתי שם", הוא מספר. "אני זוכר שצה"ל חיסל את מנהיג החוליה הזאת באיזו מספרה ישנה, ואני בדיוק עברתי שם, ראיתי את הכיסא של המספרה מגואל בדם, וזה נראה כמו קטע ממערבון איטלקי או קטע מהסנדק. הכל נראה כזה... קצת מוגזם".

    מתוך הספרצילום: איור : בועז קדמן 

    ואולם בספרו, קדמן מרחיק את העלילה מהזיכרון הזה. אילנית אמנם נשלחת לחסל ראש כנופיה מסוכן בשכם, אבל תוך כדי המשימה נקלעת לחיבוטי נפש מוסריים הנוגעים לענישה קולקטיבית של אזרחים חפים מפשע. במצוקתה היא פונה לאל"מ צביקה, וזה, בסופו של הסיפור, כשהוא יושב באחו פורח, בבגדים של חלוץ, כאשר חליל רועים מונח לצדו, מסביר לאילנית את המלכוד המוסרי האזורי שאין ממנו מוצא: "למרות היותנו לוחמים מוסריים אנו נאלצים לעתים להתנהג באופן לא מוסרי לאויבינו", הוא מבהיר. "לעולם לא נסלח להם שכפו עלינו לרדת לרמתם".

    בראש נקי

    לצד שוק הקומיקס המסורתי, המאפשר מדי שנה לאמני קומיקס מקומיים לחשוף את יצירותיהם לפני קהל רחב של מבוגרים וילדים, מציע השנה פסטיבל אנימיקס שורה של אירועים בתחומי הקומיקס, האנימציה והקריקטורה. אירוע מרכזי בפסטיבל, שייפתח היום ויימשך ארבעה ימים, יהיה מחווה חגיגית לתוכנית הסאטירה הטלוויזיונית "ניקוי ראש", במלאות לה 40 שנה. באירוע שיתקיים במוצאי שבת יתכנס צוות היוצרים המקורי של "ניקוי ראש" - מוטי קירשנבאום, טוביה צפיר, יוסי אבולעפיה, יוחנן לקיצביץ ואפרים סידון - בהנחייתו של דני קרמן, ויוקרנו מיטב קטעי האנימציה שהופיעו בתוכנית. מבין סרטי האנימציה שיוקרנו השנה בפסטיבל בולט "הילד והעולם", סרט באורך מלא שביים הברזילאי אלה אברו, וגרף פרסים וביניהם פרס הקהל ופרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל אנסי היוקרתי. באנימציה ידנית, מצוירת ברובה, עוקב הסרט אחר ילד צעיר המתגורר עם הוריו בכפר, ולאחר שאביו נאלץ לצאת ולחפש עבודה בעיר, מחליט לקום ולצאת למסע בעקבותיו.

    תוכנית האנימציה של הפסטיבל כוללת כרגיל סרטים למבוגרים וגם סרטים לילדים. בין התכנים למבוגרים יוצגו סרטים המתייחסים בהומור למערב הפרוע ולז'אנר המערבונים, סרטים העוסקים בחוויית המלחמה מזוויות שונות, סרטי תעודה מאוירים, מבחר סרטים שזכו באוסקר או היו מועמדים לפרס היוקרתי (ביניהם גם הזוכה האחרון באוסקר לסרט אנימציה הקצר "מר הובלוט" החינני), וכבכל שנה, גם הפעם תתקיים תחרות "אסיף" שבה יוקרנו מיטב סרטי האנימציה שנוצרו בארץ בשנה האחרונה. ברוח הימים האלה יוצגו גם סרטי אנימציה קצרים העוסקים במלחמות (וביניהם "שלום על ארץ", זוכה האוסקר מ-1939 שניבא את פרוץ מלחמת העולם השנייה ונחשב לראשון הסרטים האנטי מלחמתיים באנימציה).

    מבין ההקרנות לילדים בולטים שניים מהסרטים הוותיקים של דיסני, "במבי" ו "ספר הג'ונגל", שיוצגו בהקרנה חגיגית ונדירה בפילם, הקרנות הבכורה הישראליות לסרטים "פינוקיו" , "ילדי הקרון" ו"קפטן הארלוק", ותוכנית המחווה לפופאי שתציג קטעים נבחרים מהסדרה בכיכובו של המלח חובב התרד.

    עוד בפסטיבל: הקומיקסאי אסף חנוכה יספר על תהליך העבודה על ספר הקומיקס "חמש שנים בקואנלום" שעליו הוא עובד עם אחיו תומר ועם בועז לביא; שתי תערוכות קריקטורות יוצגו בסינמטק, האחת תוקדש לנשיא המדינה הנכנס, ראובן ריבלין, והאחרת לזמר המנוח אריק איינשטיין.

    אף שאולמות הסינמטק התל אביבי נחשבים מרחב מוגן, אורח הכבוד של הפסטיבל, בארי פורבס, ביטל את ביקורו עקב המצב הביטחוני. פורבס הוא אנימטור ובמאי אנימציה בריטי, מהמומחים הגדולים בעולם לאנימציית בובות בסטופ מושן.

    דרג את התוכן: