כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    כדי להוסיף רחמנות על עם ישראל

    0 תגובות   יום שישי , 22/8/14, 02:58

    ''

     

    שלוש עשרה מידות הרחמים הן מידותיו של אלוקים

     

    בימי חודש אלול בהם אנו מרבים באמירת סליחות ומזכירים מספר פעמים רב את י"ג מידות הרחמים, שעפ"י דברי האריז"ל מאירים תיקונים אלו בחודש אלול -כדי להוסיף רחמנות על עם ישראל, מכיוון שבחודש זה אנו מתחילים את עבודת התשובה השנתית [אמנם תשובה צריכה להיות בכל יום, אבל כידוע, ימים אלו מסוגלים במיוחד].

     

    שלש עשרה מידות הרחמים, הידועות בכינוי י"ג מידות, הינן, לפי היהדות, "מידותיו" של אלוקים. מידות אלו - שְׁלשָׁה עָשָׂר מִדַּיָא - מוזכרות בפיוט אחד מי יודע. לי"ג המידות כוח על טבעי, מאגי: כשאנו אומרים י"ג מידות - ה' מוחל לנו.

     

    מרכז הסליחות ועיקרן הן :שלוש עשרה מידות הרחמים. בימי הסליחות אנו נוקטים בתפילה שלימד הקב"ה את משה רבנו, ואומרים לפניו את שלוש עשרה המידות שעליהן נאמר "יעשו לפני כסדר הזה ואני מוחל להם". מקורן של י"ג מידות הינו בחומש שמות ונאמרו על ידי משה רבנו לאחר חטא העגל, בבקשתו שאלקים יסלח לעם ישראל על החטא:

    "וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא

    ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת:

    נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה

    וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה - פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים

    עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים".

     

    שלש עשרה מידות שהתורה נדרשת,הם  13 דרכי הגיון בהם ניתן ללמוד הלכות שלא נאמרו בתורה מפורשות אך ניתן להסיק אותן מתוך אלו המצויות באמצעות השימוש במידות אלו. אלו הם  שלש עשרה מידות הרחמים - מידות הבורא אשר בהם מנהיג הוא את עולמו. הן משמשות כתפילה בעת צרה ותשובה, "חזקה על י"ג מידות שאינן שבות ריקם...".

     

    אומרים את המידות בפתיחת הארון ביו"ט, אך לא כשחל בשבת, לפי שהוא בקשה של רחמים ותחנונים.בתפילות ראש השנה ויוה"כ וסליחות לפני ר"ה ועשרת ימי תשובה, המתחילות 'אל מלך יושב' ופזמון "מדת הרחמים".

     

    חשיבותן של שלוש עשרה המידות בבקשת סליחה בתפילה בציבור [בבית הכנסת],מודגשת במדרש אגדה: "מלמד שנתעטף הקדוש ברוך הוא [בטלית] כשליח ציבור, והראה לו למשה סדר תפילה. אמר לו: כל זמן שישראל חוטאין - יעשו לפני כסדר הזה [=יאמרו שלוש עשרה מידות], ואני מוחל להם." 

    חשיבותם הנוספת היא בשחזור המסר של מעמד המערה בחורב: הקב"ה הודיע למשה את מידותיו ו"התחפש" לירא שמיים, כדי ללמדנו מהן המידות שאנו צריכים לסגל לעצמנו. משמעות אמירת י"ג המידות אינה אמירה גרידא, אלא ניסיון להידמות למידותיו של הקב"ה. הקב"ה גילה למשה את מידות הרחמים, כדי שאנו נידמה לו ונרכוש לעצמנו את אותן מידות:

    "ומצווין אנו ללכת בדרכים... הטובים והישרים, שנאמר 'והלכת בדרכיו'. כך למדו בפירוש מצווה זו: מה הוא נקרא חנון - אף אתה היה חנון; מה הוא נקרא רחום - אף אתה היה רחום; מה הוא נקרא קדוש - אף אתה היה קדוש. ועל דרך זו קראו הנביאים לא-ל בכל אותן הכנויין: ארך אפים ורב חסד, צדיק וישר, תמים, גבור וחזק וכיוצא בהן - להודיע שהן דרכים טובים וישרים, וחייב אדם להנהיג עצמו בהן ולהדמות אליו כפי כוחו. וכיצד ירגיל אדם עצמו בדעות אלו עד שיקבעו בו? יעשה וישנה וישלש במעשים שעושה... ויחזור בהם תמיד - עד שיהיו מעשיהם קלים עליו, ולא יהיה בהם טורח עליו, ויקבעו הדעות בנפשו" [הל' דעות ].

     

    ולפנינו הפיוט:

    אל מלך יושב על כסא רחמים / ע"פ מדרש חז"ל על פסוקים משמות 

     

    אֵל מֶלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רַחֲמִים 

    וּמִתְנַהֵג בַּחֲסִידוּת 

    מוֹחֵל עֲווֹנוֹת עַמּוֹ 

    מַעֲבִיר רִאשׁוֹן רִאשׁוֹן 

    מַרְבֶּה מְחִילָה לַחַטָּאִים 

    וּסְלִיחָה לַפּוֹשְׁעִים 

    עוֹשֵׂה צְדָקוֹת עִם כָּל בָּשָׂר וָרוּחַ 

    לֹא כְרָעָתָם לָהֶם גּוֹמֵל 

    אֵל הוֹרֵתָנוּ לוֹמַר מִדּוֹת שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה 

    זְכֹר לָנוּ הַיּוֹם בְּרִית שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה 

    כְּמוֹ שֶׁהוֹדַעְתָ לֶעָנָו מִקֶּדֶם 

    וְכֵן כָּתוּב בְּתוֹרָתָךְ 

    וַיֵּרֶד ה' בֶּעָנָן וַיִּתְיַצֵּב עִמּוֹ שָׁם וַיִּקְרָא בְשֵׁם ה' 

    וְשָׁם נֶאֱמַר 

    וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא 

    ה' 

    ה' 

    אֵל 

    רַחוּם 

    וְחַנּוּן 

    אֶרֶךְ אַפַּיִם 

    וְרַב חֶסֶד 

    וֶאֱמֶת 

    נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים 

    נֹשֵׂא עָוֹן 

    וָפֶשַׁע 

    וְחַטָּאָה 

    וְנַקֵּה 

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה