כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    הכסאות האדומים

    רוצים לעשות קצת סדר במחשבות? יש לכם שאלות תיאורטיות על קולנוע? כאן שואלים וגם עונים.

    חסמתי את ההרשאה לככב את הבלוג. למי שנדד לפה ותוהה:
    הרייטינג מייצר מכנה משותף נמוך ולא איכותי, בדיוק כמו בטלוויזיה.
    אין לי זמן לייצר התנגדות אקטיביסטית אבל זה לא אומר שאשתף פעולה עם המערכת.


    אשמח לקבל תגובות על הפוסטים.


    אינדי לנצח.

    ועכשיו מהתחלה...

    11 תגובות   יום חמישי, 14/2/08, 02:07

     לפני כמה חודשים נתבקשתי לכתוב טיפים לתסריטאי המתחיל עבור דף הקהילות של Ynet.

    בערך באותה תקופה קיבלתי שני טלפונים מבוגרי בתי ספר ששאלו בפשטות מאיפה מתחילים. 

     

    הנה כמה טיפים על קו הזינוק.

     

     

    פנים. חדרו של תסריטאי – לילה:

    אתם יושבים שעות מול המחשב, מריצים שורה ועוד שורה באריאל 13. כוס הקפה מתקררת, אתם מתים לישון אבל הדמות דוחקת בכם להמשיך. יש שורה אחת שמחכה לכל התסריטאים: "סוף!". בשורה זו מתחילה עבודת השיווק של התסריט. 

     

    פנים. חדרו של התסריטאי – יום:

    סיימתם לכתוב, לעבד, לשכתב ובידכם עותק טרי ומהביל. שבו רגע בנחת וכתבו סינופסיס שישווק היטב את התסריט ויביא לכם פגישה עם מפיק. רבים וטובים וגם אנוכי לא מצטיינים בכתיבת סינופסיס. פעם אמר לי צביקה קרצנר כי התקציר שלי נשמע כמו ניסוח משפטי. מאז החכמתי והעליתי בחכתי שלל רב. איך עושים את זה?ספרו לעצמכם את הסיפור של הסרט כפי שהייתם רוצים לשמוע סיפור. מרגש, מרתק, מפתיע. בראש התקציר כתבו פיצ' מגרה בן חצי עמוד המבטא את גרעין הסיפור ומחבר את הקורא באופן מיידי לדמות הראשית. במהלך הסינופסיס הדגישו את שמות הדמויות המרכזיות, ודאו כי המהלכים ברורים והקריאה מהנה וקולחת. זכרו שאתם כותבים תקציר למען אדם שקרא בחייו אלפי תקצירים כמו זה שלכם. המשימה היא להוציא אותו מהשגרה.  את הסינופסיס בצירוף מכתב פניה אישי שלחו למפיקים (במייל או בפקס). את פרטיהם תוכלו לאתר בפורטל תעשיית הקולנוע www.kolnoan.co.il.

    הגיע הרגע להחזיק לעצמכם אצבעות ולקוות שהרעיון שלכם ידליק נורה אצל מפיק שב-ד-י-ו-ק מחפש תסריט חדש. זה צריך לקרות תוך שבוע-שבועיים. ולפעמים זה לוקח שנתיים. כך קרה לי לאחרונה עם מפיק שקיבל לידיו תקציר שלי לפני שנתיים ימים ופתאום מצא אותו במגרה...

    אם יש מפיק שאתם מפנטזים עליו, התקשרו לאחר שליחת התקציר, הציגו את עצמכם ודרשו בשלום הבייבי שלכם. עוד המלצות:

    - שאלו חברים מהתעשיה על מפיק זה או אחר כדי לדעת טוב יותר למי לא לפנות.

    - הדבר החם בקולנוע הישראלי הן הקופורודוקציות שמביאות כסף זר. לכו על  מפיקים שמנוסים בכך.

    - פניה לבמאי בעל שם עשויה לעזור בזכות קשריו עם מפיקים. חברו יחד לבמאי ואתם בחצי הדרך להשגת מפיק. באתר איגוד התסריטאים והבמאים תוכלו לאתר יוצרים  www.film-e-good.org.il . 

     

    פנים. משרדו של המפיק – יום:

    קיבלתם שיחת טלפון ממפיק שמתעניין בתסריט שלכם וקבעתם פגישה. מה עושים? נושמים עמוק, מדפיסים את התסריט וכורכים אותו, נושמים עמוק ומתרגלים את הפיצ'ינג. כאמור הפיצ' הוא קטע שיפגיז את התסריט שלכם הישר אל לבו של המפיק ובו קיימים החומרים העסיסיים ביותר של הסרט, המתח, הריגוש. זהו כלי השיווק העיקרי של התסריטאי.  

    יש מפיקים שיבקשו מכם להציג את התסריט בכמה מילים ואז תירו בהם את הפיצ' שהכנתם בשיא ההתלהבות. לאחר מכן הם ישאלו שאלות נוספות על העלילה והדמויות ועל הנסיון המקצועי שלכם. גם אם אתם בתחילת דרככם, שריינו ביטחון עצמי. עצם זה שמפיק הביע התעניינות ביצירה שלכם אומרת שיש לכם את זה.

    כוונו את המפיק לקריאת התסריט המלא. הוציאו את העותק  מהתיק, הניחו אותו על השולחן ואמרו לו שתשמחו אם יקרא את התסריט.מפיקים אחרים יהיו מעורים בתקציר לא פחות טוב מכם וכל שתצטרכו לעשות הוא להציג את עצמכם ולהשאיר להם עותק של התסריט.

    בסיום הפגישה יאמר המפיק שיקרא את התסריט בתוך שבוע ויחזור אליכם. לרוב זה לוקח חודש-חודשיים ואתם תצטרכו לחזור אליו. לפעמים פעמיים-שלוש ויותר מזה. אל תתביישו. גם אם לא התחבר לתסריט, ודאי יש לו מה להאיר. הארותיו יכולות לשקף ולו במעט את הנקודות החלשות בתסריט שלכם. בשיחתכם עמו, הציעו לו שתעבדו על נקודות אלו ותפגשו שנית עם עותק חדש של התסריט.  

     

    פנים. משרדי הקרן – יום:

    קרן אור נוספת שעשויה לזרוח על התסריטאי היא קרן קולנוע או טלויזיה. הקרנות הקיימות ניזונות מהתקציב שנקבע בחוק הקולנוע והאחראית לחלוקת הכסף בין הקרנות על פי קריטריונים שונים היא מועצת הקולנוע. בכל קרן מועסקים מספר לקטורים מתוך התעשיה (במאים, תסריטאים) שאחראים על קריאת התסריטים, כתיבת חוו"ד והמלצה לטוב ולרע. בשנתיים האחרונות איגוד התסריטאים עוקב אחר הנעשה בקרנות ופועל לכך שהלקטורים יתחלפו כל חצי שנה עד שנה ושהיוצר יקבל חוו"ד מקצועית ומקיפה, גם על תשובה שלילית. 

    לרוב הקרנות ניתן להגיש תסריטים כל השנה, לאחרות יש תאריכי הגשה בהתאם למסלול – פיתוח, הפקה, השלמות ולז'אנר – דוקו, עלילתי באורך מלא, דרמה קצרה. 

    פיתוח: הקרנות מעניקות לתסריטאי העמל על כתיבת התסריט מילגת פיתוח בגובה של  עד 50,000 ש"ח לשנה. תהליך ההגשה פשוט ודורש תקציר בן 3-5 עמ'.

    עדיף להגיש את התסריט ללא מפיק. זאת משום שיש מפיקים שיגזרו קופון על התקציב הזעום שתקבלו וחבל, שהרי שלב הפיתוח הוא השלב שלכם. 

    הפקה: הקרנות תומכות בסדרי גודל שונים בהפקות של סרטים באורך מלא, דוקומנטרי, סדרות וסרטים קצרים. בהגשה למסלול הפקה כדאי למצוא מפיק שיגיש את התסריט שלכם כיוון שהקרנות ממעטות לתמוך ביוצרים שאינם מוכרים. 

    לכל קרן יש אתר בו תוכלו לברר את מועדי ההגשה, המסמכים הנדרשים וגובה הסיוע: 

    קרן הקולנוע הישראלי – נקראת בלשון התעשיה "הקרן הגדולה" ומנוהלת על ידי כתריאל שחורי. קרן זו תומכת בהיקף נרחב בסרטים עלילתיים באורך מלא. באתר קיימות גם דוגמאות לתקציב וכן פורום בו ניתן לשאול שאלות. www.filmfund.org.il  

    קרן רבינוביץ' – נקראת גם "פרוייקט קולנוע" ומנוהלת על ידי גיורא עיני עם נחמן אינגבר כיועץ אומנותי. לקרן אין אתר אבל יש טלפון (!).03-5255020 

    הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה – קרן המנוהלת על ידי דוד פישר ותומכת בהיקף נרחב בדוקומנטרי כולל שיתוף פעולה עם האיחוד אירופי במסגרת פרוייקט GreenHouse ופרוייקטים מוזמנים בנושאים ספציפיים. בקרן קיים גם מסלול לקולנוע נסיוני ולדרמה קצרה. www.nfct.org.il  

    קרן מקור – קרן בהנהלת גדעון גנני התומכת בדרמות קצרות, בדרמות באורך מלא וגם בדוקו. http://www.kerenmakor.org.il   

    קרן גשר – הקרן לקולנוע רב תרבותי. אם יש לכם תסריט חברתי, ערבי-יהודי, דתי, עדתי, זוהי הקרן המתאימה לכם. הקרן בהנהלת זיו נווה תומכת בדרמות, סדרות, ודוקומנטרי ומסייעת לסטודנטים. לקרן שיתוף פעולה עם הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו ליצירת מקבצי סרטים קצרים בנושאים שונים. http://www.gesherfilmfund.org.il  

    פנים. איגוד התסריטאים – יום:

    יש איגוד, יש זכויות. איגוד התסריטאים בישראל (ע"ר) הוקם כדי לקדם את היצירה המקורית בארץ, כולל זו שלכם. באיגוד ניתן להתייעץ בכל נושא – חוזים וזכויות, תעריפים, מפיקים, קרנות. פרטים: רח' טיומקין 11, ת"א. 03-5669457

    האיגוד נלחם למען זכויות יוצרים, חובות הזכייניות ליצירה מקורית, תעריפי מינימום, שקיפות והגינות של מועצת הקולנוע והקרנות, חוק רשות שידור חדש וכן מקיים סדנאות, אירועי תרבות ומעניק הטבות שונות לחברי איגוד כגון יעוץ משפטי וכלכלי, שירות הגנה על זכויות יוצרים במחיר מוזל.בקרוב יעלה אתר חדש ומקיף הכולל מאגר תסריטים, מידע רב ושימושי על קרנות ופסטיבלים, מאמרים וראיונות. www.film-e-good.org.il   

     

     

     

    אינדי לנצח.    

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (11)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        18/2/08 18:51:

       

      צטט: בהרנבו 2008-02-18 10:23:50

      קראתי את המאמר של עמית

      התעמקתי בקריאה אצל שניכם

      מה מונע אותך מלכתוב אלי למייל

       

      שמות שאפנה אליהם. או היכן אפשר למצוא את אותם

      מושכי בחוטים

       

      לפני שנים הרבה כשהייתי בתוך ערוץ הילדים בטלוויזיה היחידה

      עזרתי לכל מבקש לקבל צ'אנס

      אחד הפך למנהל בכיר בטלעד

      אחד הקים את את מה שנקרא הוט

      אחד במאי ומפיק זוכה גראמי

       

      רוצה לתת ולבוא אל הקיים היום

      גם אסקימוסי מעבר לארבעים יודע

      לצוד ולשרוד....

      בכללי כולנו יודעים

       

      בתודה

      1) מה מונע ממך לכתוב אליי במייל?

      2) התעורר פה דיון ונראה לי ששאלותיך ותשובותיי תשרתנה את כולם.

      3) אין לי קשרים בטלוויזיה (ראה תגובה שלי לעמית ביט). אני בקשר רק עם מפיק אחד שמנסה לעשות משהו עם סידרה שכתבתי. נראה שיש לך יותר קשרים ממני :-)

       

      טלוויזיה לא ממש מעניינת אותי. אני קולנוענית. בתחום זה יש לי קשרים בעיקר עם שחקנים, צלמים וכד' כי אני מפיקה את הסרט שלי עצמאית. אם תצטרך איש צוות פנה אליי.

       

      כמו כן כשאתה מחפש אנשים שמושכים בחוטים, רצוי שתגדיר באיזו תעשיה ובאיזה תפקיד ולמה? (למערכון? לסדרת דרמה? לדוקו?). הטלוויזיה היא אוקיינוס. שים את הפתיון הנכון עבור הדג שאתה רוצה לצוד...

       

       

      אינדי לנצח.

        18/2/08 10:23:

      קראתי את המאמר של עמית

      התעמקתי בקריאה אצל שניכם

      מה מונע אותך מלכתוב אלי למייל

       

      שמות שאפנה אליהם. או היכן אפשר למצוא את אותם

      מושכי בחוטים

       

      לפני שנים הרבה כשהייתי בתוך ערוץ הילדים בטלוויזיה היחידה

      עזרתי לכל מבקש לקבל צ'אנס

      אחד הפך למנהל בכיר בטלעד

      אחד הקים את את מה שנקרא הוט

      אחד במאי ומפיק זוכה גראמי

       

      רוצה לתת ולבוא אל הקיים היום

      גם אסקימוסי מעבר לארבעים יודע

      לצוד ולשרוד....

      בכללי כולנו יודעים

       

      בתודה

        18/2/08 09:58:

       

       

       

      איך מגיעים לקופיטסט

      למי פונים?

      איך מסקרנים תסריטאי ראשי או מפיק

      לקרוא ביכולות שלך? עוד הרבה לפני נסיון מכירה של סידרה

       

      יש סוכנים של תסריטאים?

       

      אני מציעה לך לקרוא את התגובה הראשונה (של עמית ביט). יש בה לינק מצויין למאמר בנושא.

       

      יש כמה סוכני תסריטאים. לרוב מתקשרים עם סוכן (או עו"ד) כשרוצים לחתום על חוזה ואז הוא מנהל עבורך את המו"מ, לפחות בנוגע לתשלום. ברגע שיש סוכן הוא עשוי להציע לך קופיטסטים אך לא תמיד אתה בראש מעייניו. בדיוק כמו אצל סוכני שחקנים שמפנים לאודישנים בראש ובראשונה את הכוכבים הלוהטים שלהם :-)

       

       

      אינדי לנצח.

        17/2/08 18:27:

       

      צטט: אינדיעינת 2008-02-17 17:01:05

       

      צטט: בהרנבו 2008-02-17 15:29:06

      עכשיו כשהכל ברור

      איך מגיעים לקופיטסט

       

      איך מצטרפים לצוות כותב?

      אם עוברים את הקופיטסט מצטרפים לצוות כותבים :-)

      אפשרות אחרת ושגורה: חבר מביא חבר. אנשים ממליצים זה לזה על כותבים או שהמפיק מגייס כותבים שהוא רגיל לעבוד איתם.

      אפשרות נוספת: ליזום כתיבת סדרה יחד עם כמה תסריטאים חברים ואז לגשת לחברת הפקה או לזכיינים ולקוות לטוב.

       

       

      בהצלחה!

       

       

      אינדי לנצח.

      איך מגיעים לקופיטסט

      למי פונים?

      איך מסקרנים תסריטאי ראשי או מפיק

      לקרוא ביכולות שלך? עוד הרבה לפני נסיון מכירה של סידרה

       

      יש סוכנים של תסריטאים?

       

        17/2/08 17:58:

      מצוין כן ירבו.

       

        17/2/08 17:01:

       

      צטט: בהרנבו 2008-02-17 15:29:06

      עכשיו כשהכל ברור

      איך מגיעים לקופיטסט

       

      איך מצטרפים לצוות כותב?

      אם עוברים את הקופיטסט מצטרפים לצוות כותבים :-)

      אפשרות אחרת ושגורה: חבר מביא חבר. אנשים ממליצים זה לזה על כותבים או שהמפיק מגייס כותבים שהוא רגיל לעבוד איתם.

      אפשרות נוספת: ליזום כתיבת סדרה יחד עם כמה תסריטאים חברים ואז לגשת לחברת הפקה או לזכיינים ולקוות לטוב.

       

       

      בהצלחה!

       

       

      אינדי לנצח.

        17/2/08 15:29:

      עכשיו כשהכל ברור

      איך מגיעים לקופיטסט

       

      איך מצטרפים לצוות כותב?

        16/2/08 00:30:

       

      צטט: filmgeek 2008-02-15 09:46:47

      אני קולנוענית בנשמה. טלוויזיה פחות מעניינת אותי:

      מדיה ממוסחרת ו(יש לי אלרגיה לרייטינג, ראה פתיח הבלוג), לא איכותית, מניפולטיבית ומושחתת (היתה לי התנסות קצרה מאוד) וזה כמובן בהכללה.

      כמו כן קולנוע עבורי הוא אומנות, טלוויזיה היא בידור יום יומי.

      המבע הקולנועי מוגבל בטלוויזיה ונאותות ההפקה נמוכה יחסית לקולנוע.

      ובכלל, בשנה האחרונה היה לי קשה ומשעמם לצפות בקופסא. אין לי סבלנות לזה או יכולת לשמור אמונים לסדרה או תוכנית.

      פסקה שכאילו יצאה ממקלדתי, אם רק הייתה כתובה בגוף זכר.

       

      שתי בהונות למעלה!

      :-)

       

      ככה זה כשאוהבים.

       

      כשאני מדברת עם אנשי טלוויזיה זה נשמע כמו עבודה.

      כשאני מדברת עם קולנוענים זה נשמע כמו אהבה.

       

      פעם רקדתי באמצע הרחוב כשסיימתי סצנה מוצלחת, לא פעם אני מחבקת בהתרגשות אנשי צוות (ביחוד צלמים). כשאני עושה קולנוע אני מאושרת. אחח, איפה המוניטור? באפריל אמשיך לביים את הסרט. היום פגשתי את אמה של השחקנית הכי צעירה שלי. בת 4 וחצי סכ"ה. שתיהן מתרגשות לקראת החזרות והצילומים. היה לי כיייייף.

       

       

      אינדי לנצח.

       

        15/2/08 09:46:

      אני קולנוענית בנשמה. טלוויזיה פחות מעניינת אותי:

      מדיה ממוסחרת ו(יש לי אלרגיה לרייטינג, ראה פתיח הבלוג), לא איכותית, מניפולטיבית ומושחתת (היתה לי התנסות קצרה מאוד) וזה כמובן בהכללה.

      כמו כן קולנוע עבורי הוא אומנות, טלוויזיה היא בידור יום יומי.

      המבע הקולנועי מוגבל בטלוויזיה ונאותות ההפקה נמוכה יחסית לקולנוע.

      ובכלל, בשנה האחרונה היה לי קשה ומשעמם לצפות בקופסא. אין לי סבלנות לזה או יכולת לשמור אמונים לסדרה או תוכנית.

      פסקה שכאילו יצאה ממקלדתי, אם רק הייתה כתובה בגוף זכר.

       

      שתי בהונות למעלה!

        14/2/08 15:10:

       

      צטט: עמית ביט 2008-02-14 08:30:16

      עשית לי את הבוקר טוב.

      הבלוג שלך הופך לאט לאט לאחד החביבים עליי בקפה. אבל אני תסריטאי: זה שבלוג מוצא חן בעיני זה לא אומר שאפשר להשאיר אותו כמו שהוא.

       

      מה הייתי משכתב בפוסט הזה? הפוסט מתייחס אך ורק לנושא של תסריטאות לקולנוע. בפועל, רוב היוצאים מבתי הספר לקולנוע ימצאו את עצמם מחפשים פרנסה ואת זה עושים דווקא מעבר לכביש. את יודעת, במקום עם הרייטינג חתום. אני גם מבין את הבוחרים בטלוויזיה באיזה שהיא רמה: למה שתתייסר לבד מול המחשב ותשאל את עצמך אם זה מספיק טוב אם אתה יכול לעשות את זה בפומבי, לקבל ארבע שקל לשעה, ושמישהו יגיד לך על המקום שזה לא מספיק טוב?

        

      אז אני מצרף לינק לפוסט שכתבתי בנושא דומה: איך משתחלים לעולם הטלוויזיה.

       

      תמשיכי להפגיז. יש לי כוכב אחד (אחד!!) ששמרתי לאירוע מיוחד מסוג זה...

      תודה.  

      תודה על התגובה ועל הלינק :-)

      כתבתי לך תגובה מושקעת אך היא לא נקלטה בגלל השינויים בקפה. פעמיים נזרקתי בלי הסברים. אנסה בשלישית.

       

      אני קולנוענית בנשמה. טלוויזיה פחות מעניינת אותי:

      מדיה ממוסחרת ו(יש לי אלרגיה לרייטינג, ראה פתיח הבלוג), לא איכותית, מניפולטיבית ומושחתת (היתה לי התנסות קצרה מאוד) וזה כמובן בהכללה.

      כמו כן קולנוע עבורי הוא אומנות, טלוויזיה היא בידור יום יומי.

      המבע הקולנועי מוגבל בטלוויזיה ונאותות ההפקה נמוכה יחסית לקולנוע.

      ובכלל, בשנה האחרונה היה לי קשה ומשעמם לצפות בקופסא. אין לי סבלנות לזה או יכולת לשמור אמונים לסדרה או תוכנית.

       

      לפני 7 שנים כתבתי סידרה שבקושי שיווקתי. לאחרונה פנה אליי מפיק שקיבל את התקציר לפני שנתיים והוא מקדם אותה. אפילו התחלתי לעבוד עליה עם במאי מוכר. נראה, אולי דעתי תשתנה.

      על כל פנים, אין לי שום כוונה לכתוב בשביל אחרים (הציעו לי קופיטסט לסידרה אך סירבתי) ואני כותבת רק על מה שמעניין אותי באופן אישי. למזלי, יש לי מקורות פרנסה אחרים ואני יכולה להישאר בשמורה שלי :-)

       

      מסיבה זו לא כתבתי מדריך לתעשיית הטלוויזיה, אלא מדריך לתעשיית הקולנוע. אני אשמח לקבל לינקים נוספים (אולי אפילו נכניס את זה ל"מדריך ליוצר"?).

       

       

      אינדי לנצח.

        14/2/08 08:30:

      עשית לי את הבוקר טוב.

      הבלוג שלך הופך לאט לאט לאחד החביבים עליי בקפה. אבל אני תסריטאי: זה שבלוג מוצא חן בעיני זה לא אומר שאפשר להשאיר אותו כמו שהוא.

       

      מה הייתי משכתב בפוסט הזה? הפוסט מתייחס אך ורק לנושא של תסריטאות לקולנוע. בפועל, רוב היוצאים מבתי הספר לקולנוע ימצאו את עצמם מחפשים פרנסה ואת זה עושים דווקא מעבר לכביש. את יודעת, במקום עם הרייטינג חתום. אני גם מבין את הבוחרים בטלוויזיה באיזה שהיא רמה: למה שתתייסר לבד מול המחשב ותשאל את עצמך אם זה מספיק טוב אם אתה יכול לעשות את זה בפומבי, לקבל ארבע שקל לשעה, ושמישהו יגיד לך על המקום שזה לא מספיק טוב?

        

      אז אני מצרף לינק לפוסט שכתבתי בנושא דומה: איך משתחלים לעולם הטלוויזיה.

       

      תמשיכי להפגיז. יש לי כוכב אחד (אחד!!) ששמרתי לאירוע מיוחד מסוג זה...

      תודה.  

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      אינדיעינת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין