כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    החינוך שלנו

    ארכיון

    0

    מה ללמוד מהאימפריה הרומית? המעבדה האנושית ..דיונים רלוונטיים

    14 תגובות   יום שבת, 6/12/14, 13:06

    שאלות רלוונטיות ,תשובות  יישומיות ושיטות נמצאות במעבדה  האנושית שבמשך מאות שנה רבות ,עם מודלים  שונים  של שיטות היו  בכל האיזור שלנו  ואירופה. ומומשו  ברומא ,באופן דינמי.

       הספר דיונים (על  10 ספרי ההיסטוריון טיטוס ליוויוס )  נכתב בידי ניקולו מקיאוולי ב 1517 ,ויצא בעברית בהוצאת שלם ספריית ליוויתן  ב 2010 ( עורך הלי זמורה)

       הפירות שמייצר  העוני -טובים יותר מאלה שמייצר העושר

      בני אדם נוטים להתייסר מן הרע-  ולהשתעמם מן הטוב

      בני אדם משתוקקים לכל דבר  ..והתשוקה  גדולה מן היכולת לרכוש , והתוצאה חוסר סיפוק ממה שיש , והחשש  לאבד מה  שרכשו....

    אלו  רק  דוגמאות מחכמתו  של מקיאוובלי, שמראות  שהאיש  חכם ,ומנסה  להסיק מסקנות על  השיטות, ועל  בני  האדם .

     

    ''

    מלחמה ופחד מאחדים ,ואז ממנים אנשים  גדולים ונדירים, אבל בימי  שלום התכונה  המנצחת היא פופולריות ,וכשרון בולט  לרכוש  אהדה הודות  לקשרים ועושר.  (חישבו על מינויי  רמטכ"לים אצלנו)

    ככל  שהצבאות חנו  רחוק  יותר מרומא ,הוכרחו להאריך את תקופת המינוי של המצביאים, לכן מיעוט מפקדים זכו לפיקוד ולמוניטין ,והנאמנות למנהיג הצבאי גדלה (לעומת הנאמנות לסנאט) .. כך הגולם  קם  על יוצרו ,וההצלחה  זרעה את הכשלון .  זו הקרקע לאפשרויות של מפקד כקיסר  לתפוס פיקוד ..ועוד..(יכול להיות שראשי ערים שממשיכים ללא  הפסקה ,עוד ועוד תקופה...מזכירים לכם משהו ??)

    הרפורמה האגררית פילגה את  הרומאים ,ונתנה  מקום  למלחמת  אזרחים ,ועליית  עריץ כקיסר.

    ברומא היו לפלבאים (אזרחים פשוטים) נציגות שנקראה טריבונים ,עם סמכויות  מרובות כולל ביטול פסק דין ,אם לדעתם פגע  באזרחים. הטריבונים נבחרי ציבור היו מחוייבים להיות זמינים כל הזמן... אסור להם היה לנעול את דלתם בלילה, ואזור להם היה להעדר מהבית מעל  24  שעות ( חישבו אם יכולתם להיכנס לביתו של אהרון ברק  בחצות לבקשת עזרה משפטית בארצנו המתקדמת).

      ההגיון  הרומאי היה ,שאם  הם לא  יטרידו  אחרים,אחרים  יטרידו  אותם. לכן  הם  פרקו  את האנרגיות  והכעסים המקומיים  על עמים  אחרים. ודאגו  לתהלוכות  נצחון  ,כיבודים וכל  דרך  אפשרית להמריץ את האנרגיות הללו  לטובה הציבורית  של רומא. כסף  לא  היה  הפרס  אלא  כבוד. וכך  יכלו  מנצחים ומנהיגים , לזכות  לתהילת עולם , ולחזור לנחלתם  ולעבודת האדמה  ככך  אזרח  פשוט. ובעוד  שאתונה  הייתה  כפויית  טובה  למנהיגיה  ,כשהם טעו..  רומא  השתדלה לא  להעניש כלל  מנצחים ,אם  טעו. להמחשה  וארו  ,הקונסול  שהפסיד בקרב קאנה מול חניבעל , התקבל על ידי  כל  הסנאט  בכבוד גדול, כי  הם  חשבו  שהקלון לכל  חיו  כמפסיד מספיק גדול, והאומץ  שלו ראוי  לפחות  לכבוד  המינימלי.   גם  מצביאים שכשלו  אחרים לא  נענשו על  טעויות, 

       מקיאוולי  חשב  שרומא  חיסלה  את רצונות  האומות  לחופש, והכינה  את  הקרקע  לחדירת הדת, שבה דחיית  העולם הזה  לטובת  העולם  הבא. והחירות  נדחתה ונחסמה  שוב.

        ספרטה האריכה  ימים  יותר  מרומא,והחוקה  שנתן  לה  ליקורגוס  שמרה על  חירותה  זמן  רב. אך מעינייה היו  שמירת יציבות  ושקט ,שמירת  זכויות האזרח , ונמנעה  מהתפשטות טריטוריאלית . כששינוי  הנסיבות אילצו  אותה  להתפשט ,התוצאה  הייתה  קריסה מהירה , ומשבר ממנו לא  השתקמה. יש לי  יותר  מתחושה  שמייסדי ארה"ב  וחוקתה ,חשבו  על  ליקורגוס  בכתבם  את  ההצהרה  האמריקנית (אנחנו  יודעים  שעל התנ"ך הם יותר מהתבססו ) .

        הברירה איננה רק  בין שני  המודלים, אבל  למחשבה  אם  להיות קורבן לכיבוש אחרים ,או לפעול אקטיבית ..יש שיקול.

    סוד הצלחת רומא שהעם  היה שותף בחוקה . החוקה  הייתה  דינמית לא מתבונה  של  אב  מייסד ,אלא מדינמיקה של  מאבקי  כוח.  אף על פי  שלא  היה ברומא ליקורגוס ..במחלוקות והאירועים הרבים בין פשוטי העם והסנאט ,מה  שלא עשה המחוקק עשה  המקרה.  כדברי קיקרו:  אנשי העם ,למרות היותם בורים, מסוגלים להבין אמת, ומוותרים בנקל כשאדם ראוי לאמון ,אומר להם את האמת.

    כל חיים  פוליטיים מסתיימים  בכישלון ,אלא  אם כן הם נקטעים  בעת  מוצלח. (אם חושבים על משה דיין ...מקיאוולי צדק)

      מיהם האנשים המזיקים יותר  ברפובליקה,אלו המשתוקקים לרכוש ?  או  אלו  החוששים לאבד  את מה שרכשו ?

        המודלים  הרומאיים שינו  תצורה לפי  שיווי  המשקל  כל הזמן. תיפקודם  לאורך  מאות  השנים  ראוי  הבנה... ואפילו  מודל  הדיקטטור  ,שמונה לפרויקט חירום,זמן מוגדר (כחצי שנה), סמכויות מוגדרות. והיה עומד  למשפט ככל  האדם אחרי פרק  הזמן שהוקצב  לו...כך למשל פומפיוס שקיבל מנדט להשמיד את שודדי הים בכל האימפריה..וביצע זאת.

       מסקנות רלוונטיות לחיינו  הם למשל  בשחיתות. "קו פרשת המים"  כאשר פריקת עול וזלזול בנורמות חברתיות גברו למען אינטרסים פרטיים.  התרופה  שלהם  לניתוב האינטרסים הפרטיים  לציבוריים,על ידי  תהילת  עולם ,התקלקלה כאשר  מנצח מפורסם נתן  גביע כסף לחותנו. והמקרה פורסם וידוע  ברומא...

    חוק  נגד  ניאופים ב  18 לפני  הספירה,  LEX IULIA DE  ADULTEEIIS  ,וחוק  בדבר  הגבלת מותרות  ב  215  לפני הספירה LEX OPPIA    ,או  נגד  תעמולת בחירות לא  חוקית ב  358 לפני הספירה..  LEX POETETIA DE AMBITU  

    (מכאן המילה  שאפתנות AMBITIUS  )  

       שאלות כגון  אילו  מנהיגות  צבאית רצויה :  קשוחה  כמו של חניבעל  או  אנושית  כמו  סקיפיו  אפריקנוס, שלשתיהן התוצאות  היו  מרשימות.... או נוקשותו  של מנליוס טורקוואטוס ( שפקודותיו  היו  מפורסמות "כפקודות מנליות "  החורגות מהמקובל) או אנושיותו  של ואלריוס ...ששניהם  קונסולים מובילי  צבא, נצחונות ותהילה...והן דומות  לבעיות  בצבאנו בו נוקשותו  של טל וחוסר  אנושיותו של גורדיש הם צד  מוכר  , בחוויותיהם של חיילים ומפקדים רבים בצהל..

    האם ההיסטוריה היא  רק  HIS STORY   או  ההסטוריה  שלנו ???

    שמעון

    ''

     

    With stupidity god  struggles  in vain." Friedrich von Schiller, 1801

    דרג את התוכן:

      פרופיל

      לואיס קרול
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      חירויות וזכויות -בגונגל החיות