כותרות TheMarker >
    ';

    אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם

    על פרשות השבוע והקשר לימנו אנו, חסידות, סיפורי צדיקים, שמירת השבת, על דברים שבין אדם לחברו ולסביבה, על דברים שבין אדם לבוראו

    איך יעקב אבינו ניצח מלאך? - פָּרָשַׁ­ת וַיִּשְׁלַח

    0 תגובות   יום ראשון, 7/12/14, 18:06

    ­בס"ד

    איך יעקב אבינו ניצח מלאך?

    פָּרָשַׁ­ת וַיִּשְׁלַח 

      

    השפעה לדורות

    [בראשית י"ב ו' ] "וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ"

    שואל הרמב"ן מה זה משנה אם הלך אברהם לשכם או ראש העין, או שהיה בבית שמש כו'.

    רש"י: " 'עד מקום שכם' - להתפלל על בני יעקב כשיבאו להלחם בשכם

    'אלון מורה' - הוא שכם הראהו הר גריזים והר עיבל ששם קבלו ישראל שבועת התורה

    על הפסוק הזה בונה הרמב"ן בסיס לכל ספר בראשית: כל מה שאירע לאבות סימן לבנים. וכן רק מה התורה מציינת בפירוט רק מה שמשפיע לדורות, וכולם באים ללמד על העתיד. לתורה יש מטרה אחת בזה. ומהי? ללמד אותנו מה יקרה לאורך הדורות. [הרמב"ן בראשית י"ב, ו'] "אומר לך כלל תבין אותו בכל הפרשיות הבאות בעניין אברהם יצחק ויעקב, והוא עניין גדול מאוד הכירוהו רבותינו בדרך קצרה, ואמרו: כל מה שאירע לאבות סימן לבנים. לכן יאריכו הכתובים... ויחשוב החושב כאילו הם דברים מיותרים, ואין בהם תועלת, וכולם באים ללמד על העתיד. כי כאשר יבוא המקרא לנביא משלושת האבות, יתבונן ממנו הדבר הנגזר לעתיד לבוא לזרעו"

    אומר הרמב"ן: מפרשת בראשית ועד סוף פרשת ויחי, מוצא חיבור עם מה שעתיד לקרוא לעם ישראל והוא מחבר את זה לסיבה שהתורה כותבת את זה.

    [שֹם דרך - על התורה, הרב שמחה זיסל ברוידא] יש מאמרים נפלאים שמביאים ומצטטים כמעט מילה במילה על מה שהרמב"ן כותב בעניין לעיל ומקשרים אותו למה שקרה לעם ישראל לאורך הדורות. בפרשה שלנו נראה איך מתחבר מה שקרה ליעקב לדורנו אנו, ואיך זה מתקשר לבית השלישי

    [בראשית ל"ב ד' ] "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם"

     

    יעקב עובר את היבוק

    [בראשית ל"ב כ"ג] "וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבֹּק"

    וליעקב היה מה להעביר משאית הובלות אחת לא הייתה מספיקה להעביר את כל רכושו.
    חז"ל [במדרש רבא ויצא סימן י"א ] כתוב: "הוו ליה לאבינו יעקב רבי לוי אמר ששים רבוא כלבים רבנן אמרי מאה ועשרין רבוא ולא פליגי מאן דאמר ששים רבוא לכל עדר ועדר חד כלב מאן דאמר מאה ועשרים רבוא לכל עדר תרין כלבין" ז"א מיליון ומאתיים אלף כלבים ששומרים על הצאן. אז קשה לתאר את גודלו של הצאן שהוא מעביר את היבוק. בן פורת יוסף.

    [בראשית ל"ב כ"ד ] "וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ"

    איך יעקב נותר לבדו אם הוא העביר את כל אשר לו? הוא העביר את אשתו והילדים אז איך הוא נשאר לבד.

    רש"י: 'ויותר יעקב' - שכח פכים קטנים וחזר עליהם (חולין צ"א, א' ) " ויותר יעקב לבדו אמר רבי אלעזר שנשתייר על פכין קטנים מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם וכל כך למה לפי שאין פושטין ידיהן בגזל"

    רש"י: " 'שנשתייר על פכים קטנים' - דכל כלים החשובים ומקנה כבר העבירן את נחל יבק כדכתיב לעיל מיניה ויעבר את כל אשר לו והוא נשאר על פכין קטנים שלא הספיק להעביר וחשכה לו"

     

    יעקב נאבק עם מלאך

    [בראשית ל"ב כ"ה] "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר"

    הוא נשאר לבד מגיע איש (מלאך, אומרים חז"ל) והוא נאבק עמו עד עלות השחר.

    [כ"ו] "וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ"
    המלאך רואה שהוא לא מצליח לנצח את יעקב,

    "וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ"

    ואז הוא נותן מכה בירך של יעקב אבינו וזה היה סיומו של המאבק מבחינת המלאך.

    [כ"ז] "וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר"

    המלאך מבקש מיעקב שהוא ישחרר אותו כי השחר עלה (אומרת הגמרא) כי הגיע זמני לומר שירה.

    "וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי"

    אומר לו יעקב: לא אשלח אותך עד שתברך אותי.

    [כ"ח – כ"ט ] "וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב. כט וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל"

    שינןי השם שעשה כאן המלאך ליעקב, זה לא השינוי שהקב"ה ציווה לשנות אותו. זה המלאך אמר לו: היות וניצחת מלאך, שרית עם אלוקים, לכן השם שלך ישראל. מאוחר יותר הקב"ה נתן לו את השם הזה.

    ...

    [ל"ב] "וַיִּזְרַח לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת פְּנוּאֵל וְהוּא צֹלֵעַ עַל יְרֵכוֹ"

    הוא עבר את המקום שהוא קרא אותו פנואל (כי ראיתי את האלוקים פנים אל פנים), וכשזרחה השמש צליעתו בעקבות המכה של המלאך נרפאה.

    [ל"ג] "עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה"

    מה שנשאר לנו מכל המאבק הזה זה: 1. קבלנו לאו בתורה: מצווה ג' במניין המצוות. איסור אכילת גיד הנושה. 2. פרק שביעי גיד הנשה במסכת חולין. 3. ב"ה יש עבודה לכמה עשרות אלפי יהודים להוציא את גיד הנושה, לעשות ניקור בבית המטבחיים.

    ארבע תעניות רמוזות כאן

    [הש"ך (שבתאי כהן) על התורה {מביא אותו השל"ה הקדוש} ] כותב שבגלל המאבק הזה קבלנו (עם ישראל משלם כל שנה) ארבע תעניות: [בראשית ל"ב ל"ג] "[ל"ג] "עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד וגו'."

    אומר הש"ך: על כן לא יאכלו בני ישראל. מתי בני ישראל לא אוכלים? בימים שנקראים: "אתגיד"

    "את" זה תשעה באב או אב תשע. "ג" זה ג' בתשרי צום גדליהו "י" זה עשרה בטבת ו "ג-י-ד" זה 17 בתמוז. השנה זה אותיות "הנשה".

    אמנם יש לנו תענית נוספת: תענית אסתר "תא" אבל היא לא קשורה לתעניות האלו כי אלו תעניות שקשורות לבית המקדש. לסיכום עם ישראל כולו מתענה ארבע פעמים בשנה בגלל המאבק שבין יעקב אבינו למלאך.

    [זוהר פרשת וישלח ק"א, ב' ] שס"ה גידי האדם מכוונים כנגד שס"ה לאווים ושס"ה ימות השנה
    [גמרא מסכת מכות כ"ג ב' ] "דרש רבי שמלאי שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה שלש מאות וששים וחמש לאוין כמנין ימות החמה ומאתים וארבעים ושמונה עשה כנגד איבריו של אדם אמר רב המנונא מאי קרא [דברים ל"ג, ד' ] "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב"

    אותו גיד הנקרא "הנשה", מכוון כנגד תשעה באב. אם אמרנו שיש שס"ה גידים והם מכוונים כנגד שס"ה ימות השנה, אז היום של תשעה באב מכוון כנגד גיד הנושה.

    [חידושי הרים] היום של חג השבועות מכוון כנגד האיסור של אכילת בשר בחלב לכן קודם אוכלים מאכלי גבינות ובערב מאכלי בשר.

    כותב הזוהר הקדוש: אותו יום המכוון כנגד גיד הנשה, מכוון כנגד תשעה באב שהוא חלק השטן. על כן גם לא אוכלים בתשעה באב. וכתוב שמי שאוכל בתשעה באב למעשה אוכל גיד הנשה.

     

    מי היה המלאך שנאבק עם יעקב אבינו?

    רש"י: זה היה שרו של עשיו. למה שרו של עשיו בא להילחם עם יעקב מה הוא רוצה?

    [תנחומא פרשת וישלח] הוא הגיע בגלל סיבה אחת. יעקב הבטיח לקב"ה [בראשית כ"ח כ' ] "וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ.", "כ"א וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה יְהוָה לִי לֵאלֹהִים", "כב וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ"

     

    יעקב אבינו נענש בארבע עונשים

    אומרים חז"ל: נענש יעקב אבינו בארבע עונשים ולא קלט על מה הקב"ה מעניש אותו. 1. ההוא נתן דורונות לעשיו והוא לקח את כל הדורונות. 2. הוא נאבק עם השר של עשיו והפך אותו לצולע על ירכו. 3. דינה נלקחה ממנו לשכם בן חמור. 4. עד שאשתו רחל לא נפטרה, יעקב לא הבין. רק לאחר מכן הוא הבין שלא קיים את הנדר, מיד הוא הלך לבית אל והקים שם מזבח כו'.

    [בעל הטורים] הסיבה שהמלאך נתן לו מכה על הירך כי שרו של עשיו מחא על לקיחת הברכות. והיות שכל מה שלקח יעקב את הברכות זה כדי שהוא יהיה כהן. אמר יעקב איך יכול להיות שהבכורות שהם הכוהנים המשרתים, ועשיו יהיה הכהן המשרת?! לא יכול להיות שהפרצוף הזה יהיה כהן. אז הוא קנה ממנו את הבכורה. עשיו ענה לו: מה אני צריך בכורה יש בזה כל כך הרבה דברים ועונשים. לא רוצה בכורה. ויעקב קנה ממנו את הבכורה. בא השר הממונה של עשיו וניסה לפסול את יעקב אבינו מהכהונה ע"י פגימה בו. נתן לו מכה בכף הירך והפך אותו לנכה וכך לא יוכל להיות כהן.

    סיבה נוספת: הסיבה שהוא נתן לו מכה בכף הירך זה בגלל שהוא התכופף לראות עם ישלו רגלי מלאך, כי אחרת איך יכול להיות שהוא לא מצליח לנצח אותו. הוא התכופף לראות עם יש לו ברכיים (קפיצים במדרש) ראה שיש לו ברך, אז כבר נתן לו בהזדמנות זו מכה בירך.

    [רבינו בחיי, החיד"ו, השל"ה הקדוש ועוד רבים] כותבים עוד סיבות. אומר השל"ה הקדוש: ויש עוד סוד בה כי נגע הס"מ שרו של עשיו בכף ירך יעקב, כלומר שהיה לו קטרוג בירך שלו כי נשא יעקב שתי אחיות (לאה ורחל), [וכתוב בפרשת אחרי מות] [ויקרא י"ח י"ח ] " וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח לִצְרֹר לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ עָלֶיהָ בְּחַיֶּיהָ"

    והאבות קבלו על עצמם לקיים את כל התורה כולה, אע"פ שלא היו מצווים. ושמרו אותה בארץ ישראל בלבד. מכל מקום קטרג סמאל על יעקב: איש כמוהו, אשר צורתו חקוקה בכסא הכבוד, אדם חשוב כמוהו, לא היה לו לפגום אפילו בחוצה לארץ. למה? כי יעקב אבינו בכל מקום שהוא נמצא, הוא ארץ ישראל. יעקב אבינו אין לו דין בחו"ל, ובכל זאת מחמת שהוא קשור בכסא הכבוד היה לו לקיים גם שם את המצוות. ואף עפ"י שלא עשה עברה ממש, מכל מקום אבק עבירה הוא. יש אבק לשון הרע, אבק ריבית ואבק גזל.

    [יש ספר שכותב בשם השל"ה הקדוש] יר"ך = ים, רקיע, כסא. (אלו דברי השל"ה הקדוש) מוסיף הספר, (אין ודאות שזה דברי השל"ה הקדוש) השר של עשיו טוען כלפי הקב"ה: ריבונו של עולם בקעת ים עבור יעקב:
    [בראשית ל"ב י"א ] "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת"

    ממשיך המלאך: שינתה סדרי רקיע עבורו: [בראשית כ"ח י"א ] "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" שיקעת חמה שלא בעונתה, כאן זרחה לו השמש לפני הזמן

    [בראשית ל"ב ל"ב] "וַיִּזְרַח לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת פְּנוּאֵל"

    הוא חקוק על כיסא הכבוד הוא לא אדם רגיל שיכול לקחת שתי אחיות, אדם שעבורו שינית סדרי בראשית. לכן נתן לו מכה בירך לרמוז: ים, רקיע וכסא.

     

    האם יעקב לא קיים כיבוד אב ואם?

    דבר נוסף: שרו של עשיו נתן לו מכה בגלל שעשרים שנים לא היה בארץ ישראל. שבע שנים בשליחות אמו. וישבת עמו ימים אחדים. בסדר אחרי זה עוד שבע כי לבן רימה אותך. אבל למה ישבת עוד שש שנים? [בראשית ל' ל' ] "כִּי מְעַט אֲשֶׁר הָיָה לְךָ לְפָנַי וַיִּפְרֹץ לָרֹב וַיְבָרֶךְ יְהוָה אֹתְךָ לְרַגְלִי וְעַתָּה מָתַי אֶעֱשֶׂה גַם אָנֹכִי לְבֵיתִי"

    בשביל מה אתה צריך לעשות לבית? מה אתה דואג שלא יהיה לך פרנסה. ב"ה יצחק אביך עשיר. [בראשית כ"ב י"ב ] "וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרֲכֵהוּ יְהוָה"

    אז מה אתה צריך לעבוד שש שנים על הצאן? על זה נתן לו מכה על הירך. למה? מפני שכתוב שהבן הוא הכרעיים של האבא. ובגלל שיעקב לא היה שם, נתן לו מכה על הירך.

     

    המלאך שנלחם עם יעקב היה מיכאל

    [מדרש רבא, במדבר רבא ע"ח] "ר' חלבו בשם ר' שמואל בר נחמן אמר: לעולם אין כת של מעלה מקלסת ושונה, אלא בכל יום בורא הקב"ה כת של מלאכים חדשה והן אומרים שירה חדשה לפניו והולכין להם. אמר ר' ברכיה השבתי את ר' חלבו: והרי כתוב 'וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר' והגיע זמני לומר שירה (והרי ה"איש-מלאך" שיעקב נאבק עמו נברא כבר מאתמול)? אמרתי בעצמי לר' שמואל בר נחמן, מהו זה שכתוב 'וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר'?! אמר לי: זה מיכאל וגבריאל שהם שרים של מעלה שכולם מתחלפים והם אינם מתחלפים"

    לכן גם המלאך הזה אינו מתחלף אלא קבוע. שנברא בראשית. ובא להראות ליעקב כמו שלא התיראת מהמלאך כך אל תתירא מעשיו.

    [פרקי דרבי אליעזר ל"ז ] בא המלאך מיכאל ואומר לו לא בגלל עשיו אלא בגלל שלא קיימת את נדרך. מילא לגבי הבהמות רצית לחכות עד שתגיע להר המוריה ושם להקריב אותם. אבל, יש לך שנים עשרה ילדים. נולדו לך שנים עשרה ילדים בחרן הבטחת שתעשר כל מה שהקב"ה נותן לך.

    אז למה לא הפרשת את אחד הילדים שלך לקב"ה ואמרת זה קודש להשם? אמר לו יעקב אתה צודק. אז למה נתן לו מכה בכף הירך? כי הילדים נקראים יוצאי ירכו. אמר לו בכף הירך אני תובע אותך. אמר לו יעקב אבינו יש לי ארבע בכורים. הם לא שיכים לענף המעשרות. למה? כי הם קדושים מרחם. מי זה הבכורים? יש לי את ראובן ללאה, את דן לבלהה, את גד לזילפה ואת יוסף לרחל. נשארו שמונה שבטים. בוא נעשה חשבון: שמעון, לוי, יהודה, נפתלי, אשר, יששכר, זבולון ובנימין. לא טוב צריך עשירי יהיה קודש. בוא נתחיל שוב: שמעון לוי. לוי העשירי. תפס אותו את ליו ואמר זה עשירי קודש לשם. נטלו מיכאל והעלהו לפני הקב"ה. הוא לקח את לוי והעלהו למעלה. ואמר לפניו ריבונו לש עולם: זה גורלך וזה מעשרך. הקב"ה פשט יד ימינו עליו ובירכו. מה הברכה? שיהיו בני לוי משרתים לפניו על הארץ כמלאכי השרת בשמים.

    רבותינו אומרים דבר נוסף: בתורה כתוב שנולד לוי, ויקרא שמו לוי. לא כתוב ותקרא שמו לוי כמו בשאר בניה של לאה. למה כתוב ויקרא שמו לוי? כי הקב"ה קרא את שמו לוי.

     

    היכן נולד בנימין למעשה?

    יש שאלה? הרי בנימין עוד לא נולד אז איך אתה מפריש מעשרות הכוללות את בנימין? רבי אליעזר עצמו עונה על השאלה: הוא מנה את בנימין שהיה עוד במעי אמו. אין חולק. אבל דבר אחד תמוהה, לא יתכן שבנימין היה במעיי אמו שנתיים. יעקב היה בדרך שנתיים ממעבר יבוק. עד שבנימין נולד לקח שנתיים. חז"ל אומרים ששמונה חודשים היה בשכם, בסוכות.

    [חיזקוני] [בראשית ל"ה כ"ב – כ"ו] "וַיִּהְיוּ בְנֵי יַעֲקֹב שְׁנֵים עָשָׂר: כג בְּנֵי לֵאָה: בְּכוֹר יַעֲקֹב רְאוּבֵן, וְשִׁמְעוֹן וְלֵוִי וִיהוּדָה וְיִשָּׂשכָר וּזְבוּלֻן. כד בְּנֵי רָחֵל: יוֹסֵף וּבִנְיָמִן. כה וּבְנֵי בִלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל: דָּן וְנַפְתָּלִי.
     כו וּבְנֵי זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה: גָּד וְאָשֵׁר. אֵלֶּה בְּנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר יֻלַּד לוֹ בְּפַדַּן אֲרָם"

    שואל החיזקוני, בנימין לא נולד בפדן ארם?! בנימין נולד בכניסה לבית לחם. תשובה א. כיוון שרובם נולדו שם ורק בנימין נולד בארץ אז הוא נכנס לחבילה. ב. היות ורחל אמנו בקשה על הבן הזה בפדן ארם, הרי באותו רגע שהוא נולד מה כתוב? יוסף לי השם בן אחר. היות והיא בקשה את זה שם, והיות והבקשה התמלאה מיד, פירוש הדבר שהוא נולד בפדן ארם. לפחות כביכול. אם הוא נולד אז אפשר לעשר אותו.

     

    איך המלאך, שרו של ישראל, פגע ביעקב?

    [שפת אמת] תימה, מיכאל נתן מכה ליעקב אבינו בכף הירך. מיכאל הוא השר של ישראל. "מיכאל שרכם" כתוב בדניאל. יבוא השר של ישראל וייתן מכה ליעקב אבינו?! הכיצד? אומר השפת אמת: בדרך הדרוש: שבאמת מקודם לא היה המלאך הזה מלכם של ישראל ורק אחרי שיעקב ניצח אותו כיוון שראה את כוחו, ונעשה אוהבו, כי אוהבים הם את אוהבי השם. כמו שנאמר במשה רבנו נעשו לו כולם (המלאכים) אוהבים. שבאמת אחר כך נקבע שמו מיכאל, שמעיד בשמים מי כאל, שיעקב קרא לקב"ה אל. (מדרש מפורש אומר את זה ילקוט שמעוני קל"ב) "אמר לו הקב"ה למיכאל יפה עשית שעשית כהן שלי בעל מום, אמר לו ריבונו של עולם, והלא אני כהנך, אמר לו אתה כהני ברקיע והוא כהני בארץ, מיד קרא מיכאל לרפאל, אמר לו חברי, בבקשה ממך עמוד עמי בצרה, שאתה ממונה על הרפואות, ירד ורפאו... אמר ליה הקב"ה למיכאל, למה עשית כן לבני בכורי, אמר לפניו לכבודך עשיתי, אמר ליה מעכשיו תהא ממונה עליו ועל זרעו עד סוף כל הדורות"

     

    למה הקב"ה שם את האבק מתחת לכסא הכבוד?

    [שיר השירים ג' ו' ] "מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר כְּתִימֲרוֹת עָשָׁן מְקֻטֶּרֶת מוֹר וּלְבוֹנָה מִכֹּל אַבְקַת רוֹכֵל"

    מדרש בשיר השירים דנים מה זה "מכל אבקת רוכל"? איזה אבקה יש כאן? יש שם הרבה דעות:

    א. ר' יודן אמר תרתי ר' יודן אמר:

    כל הרוכלות שישראל עושין ומצליחין בעולם הזה, בזכות אותו האבק של יעקב אבינו.

    ב. ר' יודן אמר חורי:

    כל פרגמטיא שישראל עושין ומצליחין בעולם הזה, בזכות אותו האבק של יעקב אבינו.

    ג. ר' עזריה אמר תרתי:

    כל מלחמות שישראל עושין ומצליחין, בזכות האבק של יעקב אבינו.

    ד. ר' עזריה אמר חורי:

    כל תורה שישראל עושין בעולם הזה, בזכות יעקב אבינו.

    מה קשור האבק של מלחמת יעקב במלאך:

    רבי ברכיה ור' סימון בשם ר' אבהו: אותו האבק, נטלו הקדוש ברוך הוא ונתנו תחת כסא הכבוד שלו. הדא הוא דכתיב: (נחום א' ג' ) "יְהֹוָה אֶרֶךְ אַפַּיִם וגדול [וּגְדָל] כֹּחַ וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה יְהוָה בְּסוּפָה וּבִשְׂעָרָה דַּרְכּוֹ וְעָנָן אֲבַק רַגְלָיו"

    [גמרא במסכת חולין ] "ויאבק איש עמו" האבק עלה עד כיסא הכבוד.

     

    למה שם הקב"ה את האבק מתחת לכסא הכבוד?

    [נזר הקודש {על מדרש רבה} ע"ח ] מסביר מה זה האבק הזה, מה רצו יעקב אבינו והמלאך אחד מהשני, ולמה האבק הגיע עד כיסא הכבוד. ולמה צריך לשמור את האבק מתחת כיסא הכבוד.

    כדי להבין צריך להבין מה קרה בפרק א'

    מחלוקת [בגמרא מסכת חולין י"ב ]: בית שמאי אומרים: שמים נבראו תחילה. שנאמר: הראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ. בית הלל אומרים הארץ נבראה תחילה.
    שנאמר: [בראשית ב' ד' ] "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת יְהוָה אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם"

    חכמים אומרים: עשה את שניהם בבת אחת. שנאמר: [ישעיהו מ"ח י"ג ] "אַף יָדִי יָסְדָה אֶרֶץ וִימִינִי טִפְּחָה שָׁמָיִם קֹרֵא אֲנִי אֲלֵיהֶם יַעַמְדוּ יַחְדָּו"

    כולם ישאלו: מה זה משנה לך אם שמים נבראו תחילה או ארץ נבראה תחילה? מה נפקא מינה? בישיבות נהוג שזה נפקא מינה לקידוש האשה. שהאשה מקודשת אם השמים נבראו תחילה.

    יש מחלוקת של קדמונינו: מי יותר חשוב מלאך או אדם? מצד אחד מלאך הם כל הזמן נמצאים לפני הקב"ה. הם נמצאים בפמליה של מעלה. משוררים לפני הקב"ה. והמדרגה שלהם לכאורה גבוהה מאוד. תנועה אחד, שהם עושים שלא כשורה, הם נשרפים. אז לכאורה מי שצמוד לקב"ה 24 שעות ביממה. אין לו שינה ולא תנומה ולא אוכל, לא שום דבר.

    השניים אומרים: לא! מה פתאום האדם יותר חשוב. למה האדם יותר חשוב? כי מלאך חשוב כי הוא לא חוטא. אבל למה הוא לא חוטא? כי אין לו ניסיונות אין לו יצר הרע. לכן, האדם יותר חשוב למה? כי יש לו ניסיונות יש לו יצר הרע והוא מתגבר עליהם ברוך השם. לכן, מעלתו יותר גדולה משל מלאך. המחלוקת אם שמים נבראו קודם או ארץ נבראה קודם היא בעצם המחלוקת מי יותר חשוב המלאכים או בני האדם.

    וחכמים אומרים שמים וארץ נבראו בו זמנית, ביחד. מה הכוונה נבראו ביחד?

     

    מלאך לעולם אינו מתקדם

    [נפש החיים] ודאי שמלאך נקי, אין לו עברות. ובודאי שאדם יש לו ניסיונות והוא מתגבר עליהם. שניהם כל אחד במעלותיו. אבל יש מהלך שמלאך אף פעם בחיים לא יעשה אותה. מלאך לא מתקדם. [זכריה ג' ז' ] "כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אִם בִּדְרָכַי תֵּלֵךְ וְאִם אֶת מִשְׁמַרְתִּי תִשְׁמֹר וְגַם אַתָּה תָּדִין אֶת בֵּיתִי וְגַם תִּשְׁמֹר אֶת חֲצֵרָי וְנָתַתִּי לְךָ מַהְלְכִים בֵּין הָעֹמְדִים הָאֵלֶּה"

    אדם הוא היחידי שכל הזמן הולך. [קהלת י"ב ה' ] "גַּם מִגָּבֹהַּ יִרָאוּ וְחַתְחַתִּים בַּדֶּרֶךְ וְיָנֵאץ הַשָּׁקֵד וְיִסְתַּבֵּל הֶחָגָב וְתָפֵר הָאֲבִיּוֹנָה כִּי הֹלֵךְ הָאָדָם אֶל בֵּית עוֹלָמוֹ וְסָבְבוּ בַשּׁוּק הַסֹּפְדִים"

    האדם, כותב הנפש החי יש לו כוד תפקיד: הוא יכול לקחת את הדבר הכי גשמי ולרומם אותו לרוחניות.

    [אומרים בני עדות אשכנז בתעניות] בעת גיד [ישעיהו נ"ה י' ] "כִּי כַּאֲשֶׁר יֵרֵד הַגֶּשֶׁם וְהַשֶּׁלֶג מִן הַשָּׁמַיִם וְשָׁמָּה לֹא יָשׁוּב"

    אמרת שהגשם והשלג לא ישוב. אז איך הוא חוזר?

    "כִּי אִם הִרְוָה אֶת הָאָרֶץ וְהוֹלִידָהּ וְהִצְמִיחָהּ וְנָתַן זֶרַע לַזֹּרֵעַ וְלֶחֶם לָאֹכֵל"

    כי ברכת אז אתה מעלה אותו למעלה. רוממת את התחתונים לעליונים. להרים את הדבר הכי גשמי ולרוממם אותו לקב"ה רק האדם יכול לעשות. מלאך אינו יכול לעשות זאת.

    אם כן, האדם נעלה יותר ממלאך.

    מוסיף נזר הקודש יסוד נפלא:

    כתוב [שיר השירים ח' י"א ] "כֶּרֶם הָיָה לִשְׁלֹמֹה בְּבַעַל הָמוֹן נָתַן אֶת הַכֶּרֶם לַנֹּטְרִים אִישׁ יָבִא בְּפִרְיוֹ אֶלֶף כָּסֶף"

    חז"ל: כנסת ישראל נקראת כרם. שנאמר: [ישעיהו ה' ז' ] "כִּי כֶרֶם יְהוָה צְבָאוֹת בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאִישׁ יְהוּדָה נְטַע שַׁעֲשׁוּעָיו וַיְקַו לְמִשְׁפָּט וְהִנֵּה מִשְׂפָּח לִצְדָקָה וְהִנֵּה צְעָקָה"

    היה לשלמה זה הקב"ה, שהיה המלך של השלום שלו. "בבעל" שהלכו אחרי הקב"ה כמו שהאשה הולכת אחרי בעלה. "המון" שהמו מלאכי השרת, רעדו מפחד. מתי? [תהלים ס"ח י"ג ] "מַלְכֵי צְבָאוֹת יִדֹּדוּן יִדֹּדוּן וגו'."

    ממה הם כל כך מפחדים? בשעה שעלה משה למרום לקבל את התורה. היו מלאכי השרת מרעידים, הם רעדו מפחד. מה אתם מפחדים? מה קרה? הם פחדו שהקב"ה מוריד את התורה לעם ישראל. [מדרש רבה שיר השירים] היו המלאכים שולחים פתקים לקב"ה. והיו אומרים לו נא אותך לשמים תשאיר את התורה כאן. אל תיתן את התורה לעם ישראל. [תהלים ס"ח י"ג ] "וּנְוַת בַּיִת תְּחַלֵּק שָׁלָל" את הדבר הכי יפה שיש לך כאן אתה הולך לתת לישראל? למשה רבנו? תנה אותה לשמים. אומר להם הקב"ה "לית שוקא נפיק מן גביכון" אין לי שום תשוקה שהיא תישאר אצלכם. למה? "אמר ר' יודן: לאחד שהיה לו בן גידם אצבעים. מה עשה? הוליכו אצל סדקאריס ללמדו אומנות. התחיל מסתכל באצבעותיו, אמר: כל עצמה של אומנות זו אינה נקנית, אלא באצבעי, היאך זה שילמד?! הוי לית שוקה נפיק מן גביכון"

    כך אמר הקב"ה אתם מבקשים תורה?! מה אתם תעשו עם התורה הקדושה? אתם מבקשים שהתורה תישאר כאן?!

    "אמר לון: לית שוקה נפיק מן גביכון, כתיב בה: (ויקרא ט"ז) ואשה כי יזוב זוב דמה ימים רבים וכי יש אשה ביניכם?! הוי לית שוקה נפיק מן גביכון.

    ועוד כתיב בה: (במדבר י"ט) אדם כי ימות באהל, וכי יש מיתה ביניכם?! הוי לית שוקה נפיק מן גביכון."

    "אמרו לו לפני הקב"ה, ריבונו של עולם! אישורך הוא, הודך הוא, כבודך הוא, שתהיה תורתך בשמים"

    אמר להם: מימכם לא יצא שום כבוד. למה? כי כל הדינים שבתורה לא חלים בשמים.

    תגידו את האמת אמר להם: וכי מה איכפת לכם?

    אמרו לו: שמא למחר אתה משרה שכינתך בתחתונים!

     

    הודך על הארץ כי שם עוסקים בתורה

    אמר להם הקב"ה: תורתי אני נותן בתחתונים, אבל אני דר בעליונים.

    האמת שזה לא ככה: ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי אמר: כל מקום שהשרה הקדוש ב"ה תורתו השרה שכינתו. ומי פרש זה?

    דוד המלך, הדא הוא דכתיב: (תהלים קמ"ד י"ג ) "יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם יְהוָה כִּי נִשְׂגָּב שְׁמוֹ לְבַדּוֹ הוֹדוֹ עַל אֶרֶץ וְשָׁמָיִם" קודם על הארץ ואח"כ על השמים."

    הודך על הארץ כי שם עוסקים בתורה.

    מסכם נזר הקודש: כתוב בחז"ל [ילקוט שמעוני פרשת בלק] [במדבר כ"ג כ"ג] "כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל." בשעה שעם ישראל לומדים עם הקב"ה תורה מלאכי השרת לא יכולים להתקרב. עם ישראל יושבים לפני הקב"ה כתלמיד לפני רבו ושואלים כל פרשה ופרשה למה נכתבה, ומלאכי השרת שואלים אותם: מה אמר לכם הקב"ה. וכפי שאינם יכולים להיכנס לפנים מחיצתם של ישראל. יוצא שמעלת ישראל גדולה יותר ממעלתם של מלאכי השרת. כעת אומר בלק לישראל: " כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל" שהמחיצה של ישראל יותר פנימית. משל מלאכי השרת. יוצא שהקב"ה מצא פסק: "שמעלת בני אדם יותר חשובה ממעלתם של מלאכים".

    באו המלאכים וטענו טענה, אומר נזר הקודש, הטענה הזאת לא התחילה עכשיו, היא התחילה לפני עשרים שנים. עוד לפני המאבק של יעקב במלאך. כאשר יעקב אבינו הגיע להר המוריה וישן שם. כתוב [בראשית כ"ח י"ב ] "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ"

    [מדרש] שואל נזר הקודש: למה כתוב 'עולים ויורדים בו?' היה לו לומר יורדים ועולים בסולם. מה זה בו? אומר המדרש: עולים למעלה מסתכלים בדמותו החקוקה בכיסא ויורדים למטה ורואים אותו ישן. [גמרא חולין צ"א ב' ] "והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו עולים שנים ויורדים שנים וכי פגעו בהדי הדדי הוו להו ארבעה וכתיב ביה במלאך (דניאל י' ו' ) וגויתו כתרשיש וגמירי דתרשיש תרי אלפי פרסי הוו תנא עולין ומסתכלין בדיוקנו של מעלה ויורדין ומסתכלין בדיוקנו של מטה בעו לסכוניה מיד (בראשית כ"ח י"ג ) והנה ה' נצב עליו אמר רבי שמעון בן לקיש אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאמרו כאדם שמניף על בנו"

    המלאכים בקשו לפגוע ביעקב אבינו, הם סיכנו אותו. בא הקב"ה וניצב בראש הסולם והמלאכים נרתעו לאחור. איך סיכנו אותו? הם התקרבו אליו כל כך עד שאימו לשרוף אותו. למה הם רצו ךשרוף אותו? מה קרה? אומר הנזר קודש, נתקנאו המלאכים: איך יתכן הוא שדמותו חקוקה בכיסא הכבוד, אדם כזה ישן?! אדם כזה חומרי?! ביקשו מלאכי השרת לפגוע בו.

     

    יעקב אבינו אין כמוהו

    המלאכים ידעו שיעקב אבינו אין כמוהו. עד גיל שבעים ושבע אין ליעקב שום דבר חוץ מתורה. עד גיל שישים ושלוש היה איש תם יושב אוהלים. ואז קיבל את הברכה, וברח לישיבת שם ועבר לעוד ארבע עשרה שנים. בגיל שבעים ושבע הוא הגיע לחרן. הוא מקיים את מצוות אמו, נולדים לו ילדים. אבל, יעקב אבינו נשאר שם שש שנים לעבוד בשביל הרכוש שלו. אתה, יעקב אבינו, שדמותך חקוקה בכיסא הולך לעבוד שש שנים?! הבינו המלאכים שיש כאן אי צדק. איך יתכן שמעלת האדם גדולה ממעלת המלאך – מלאך דבוק בקב"ה 365/7/24 הקב"ה פסק כבר בהר המוריה שמעלת האדם יותר גדולה ממעלת המלאכים. "והשם ניצב עליו" מגן עליו הקב"ה מפני המלאכים. טוב, אתה אומר מגן, אז עד גיל שבעים ושבע. אבל לא שהוא היה בחרן עשרים שנים. כאן בא המלאך מיכאל וניסה להילחם ביעקב אבינו. על מה? שמלאך יותר חשוב מהאדם! על זה התנהלה המלחמה. מה התברר במאבק הזה? הוא ניסה לפגוע בו הוא לא הצליח לא רק שהוא לא הצליח אומרים חז"ל הוא לא יכול היה לעזוב את העולם ולומר שירה לפני הקב"ה. עד שיעקב לא שיחרר אותו.

    אם כך, אומר נזר הקודש, גדול כוחו של המשלח מכוחו של המשולח. כוחו של יעקב אבינו גדול יותר מכוחם של המלאכים. מלאך לא יכול לזוז בלי שיעקב נותן רשות. יוצא שמעלת האדם יותר גדולה ממעלת המלאכים, גם ביעקב אבינו לאחר שעבד לרכושו שש שנים נוספות. מי ניצח יעקב אבינו. למה? כי מעלת האדם יותר גדולה ממעלת המלאכים.

     

    משה עלה להוריד את התורה

    [גמרה במסכת שבת פ"ח ב'  - פ"ט א' ] משה עולה לשמים להוריד את התורה לבני ישראל. שואלים המלאכים מה לילוד אשה זה כאן.

    "בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: ריבונו של עולם מה לילוד אשה בינינו אמר להן: לקבל תורה בא. אמרו לפניו: חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם (תהלים ח', ה' ) "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ", " י יְהוָה אֲדֹנֵינוּ מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ" אמר לו הקב"ה למשה: החזיר להן תשובה אמר לפניו ריבונו של עולם מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם. אמר לו: אחוז בכסא כבודי וחזור להן תשובה שנאמר (איוב כ"ו, ט' ) "מְאַחֵז פְּנֵי כִסֵּה פַּרְשֵׁז עָלָיו עֲנָנוֹ" ואמר ר'. נחום מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו אמר לפניו ריבונו של עולם תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה (שמות כ, ב) אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים אמר להן למצרים ירדתם לפרעה השתעבדתם תורה למה תהא לכם שוב מה כתיב בה לא יהיה לך אלהים אחרים בין עמים אתם שרויין שעובדין עבודת גלולים שוב מה כתיב בה זכור את יום השבת לקדשו כלום אתם עושים מלאכה שאתם צריכין שבות שוב מה כתיב בה לא תשא משא ומתן יש ביניכם שוב מה כתיב בה כבד את אביך ואת אמך אב ואם יש לכם שוב מה כתיב בה לא תרצח לא תנאף לא תגנוב קנאה יש ביניכם יצר הרע יש ביניכם מיד הודו לו להקב"ה שנאמר (תהלים ח', ב' ) "יְהוָה אֲדֹנֵינוּ מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ אֲשֶׁר תְּנָה הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם"

     

    למה הוא צריך לאחוז בכיסא הכבוד?

    אומר הקב"ה למשה תחזיר להם תשובה. עונה לו משה פוחד אני שישרפו אותי בהבל פיהם. אומר לו הקב"ה תאחוז בכיסא ותחזיר להם תשובה.

    שואל נזר הקודש: למה הוא צריך לאחוז בכיסא הכבוד? שיגיד להם אל תיגעו בו. אומר נזר הקודש: פשוט מאוד משה רבנו חוזר למחלוקת הישנה של יעקב אבינו עם המלאכים. "שלא ישרפו אותי בהבל פיהם". אינו דומה הבל פה שאין לו חטא להבל פה לאדם שיש לו חטא. אם אין להם חטא אז מעלתם יותר גדולה. אומר לו הקב"ה אל תפחד מהם המאבק הזה היה כבר מזמן. לפני שהיה ירידה למצרים. אתה יודע על מה היה המאבק? מי יותר גדול האדם או המלאכים. אז לקחתי את האבק הזה שמתי אותו מתחת לכיסא הכבוד. אז, אחוז בכיסא כבודי והחזר להם תשובה. אחרי ששאל אותם את כל השאלות על התורה ואמר להם שאין להם צורך בתורה. יוצא שקבלנו תורה בזכות היצר הרע שיש לנו. המאבק הוכרע מזמן. הוא הוכרע שם במאבק של יעקב עם המלאך.

    לכן כתוב [שמות י"ט ב' ] "וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר"

    בזכות ישראל סבא הם זכו לקבל את התורה. בזכות שהכריע יעקב את המלאך וקבע שמעלת האדם יותר גדולה ממעלת המלאכים.

    [ברכות] מה זה לך השם הגדולה והגבורה והתפארת? תפארת – מעמד הר סיני. אברהם אבינו נקרא חסד, יצחק אבינו גבורה ויעקב אבינו נקרא תפארת שזה מתן תורה. בזכות ישראל סבא שגבר על המלאך נתנה תורה לבני ישראל. כי הארץ יותר חשובה. כי את הארץ נתן לבני האדם.

     

    סוגרים קצוות

    בא השל"ה ואומר המלאך הזה התלונן על יעקב אבינו שהקב"ה נתן לו שלושה דברים: ים, רקיע וכיסא. איך יכול להיות שאדם כזה לוקח שתי אחיות. הוא בא לתת מכה ליעקב אבינו. אומר השל"ה הקדוש: יעקב אבינו אמר במקלי עברתי את הירדן, יעקב אבינו זכה שהקב"ה שינה את גרמי הרקיע ויעקב אבינו זכה שדמותו חקוקה בכיסא הכבוד. ובזכות זה, כותב השל"ה הקדוש, זכו בני ישראל לקריעת ים סוף, מתן תורה.  [דברים ד' ל"ה ] "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ." ודבר שלישי שהם זכו לבניין בית המקדש. [ירמיהו י"ז י"ב ] "כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנוּ"

    אומר השל"ה הקדוש: בא המלאך וניסה להפקיע את שלושת הדברים האלו. הוא להילחם עם יעקב אבינו: שהים לא יבקע לעם ישראל ושלא יצאו ממצרים, שהתורה לא תינתן להם אלא לאומות העולם ושבית המקדש לא יינתן לעם ישראל ח"ו. הוא בא להילחם בים ברקיע ובכסא הכבוד.

    הוא לא הצליח. למעט דבר אחד, בכיסא – בכף. בבית המקדש. לכן, אומר השל"ה הקדוש הוא מביא את דברי הש"ך על התורה , על כן לא יאכלו בני ישראל (את גיד) הנשה. שזה רמז על שני בתי המקדש שחרבו. והביאו ארבע תעניות: צום תשעה באב, צום גדליה, צום י' בטבת (שבו החל המצור על ירושלים), שבע עשרה בתמוז (שבו הובקעה חומת ירושלים).

    למה הוא לא פגע בקריעת ים סוף, למה הוא לא פגע במתן התורה? יש חתם סופר דרשת פרשת דברים דרשה לז' באב שנת תקצ"ו: "המלאך נאבק עם יעקב בליל תשעה באב. המלחמה הזאת בין יעקב לבין סמאל היה בליל תשעה באב. ובעלות השחר של תשעה באב הגיע זמנו לומר שירה על תקיעת כף ירך יעקב", חוזר החתם סופר אחורנית, "יעקב ברח מלבן ערב ראש חודש אב. ולאחר שבעה ימים השיגו לבן. והוא ביום ו' בערב. ובלילה שבין ו' לז' באב, בא מלאך ללבן בחלום ואמר לו: הישמר לך מדבר עם יעקב מטוב ועד רע. וביום ז' באב במהלך היום כרת יעקב אבינו ברית עם לבן", אומר החתם סופר, "הוא כרת ברית עם לבן?! הקב"ה אמר לו אל תפחד. שוב לארץ ישראל, אל תפחד. הקב"ה בא ללבן ואומר לו הישמר לך. מה אתה כורת אתו ברית??!! אם היה אומר לך: בוא נכרות ברית. אל תכרות אתו שום דבר. שלח אותו לחיים טובים ולשלום. והרמב"ן כתב: שמשום זה פחד יעקב: וירא יעקב מאוד ויצר לו.", על מה הוא פחד? הוא כרת ברית עם לבן. "וביום ז' באב", כותב החתם סופר, "גרם יעקב אבינו שנכתבו בתורה שני מילים בארמית!!! בכל התורה הקדושה אין מילים בארמית. הכול לשון הקודש. חוץ משתי מילים {בראשית ל"א מ"ז} ' יְגַר שָׂהֲדוּתָא' וכיוון שהכניס קליפה לקדושה קיבלו הגויים רשות להיכנס לבית המקדש ביום ז' באב. אומרת {הגמרא בתענית כ"ט א'} 'בשבעה נכנסו נכרים להיכל ואכלו וקלקלו בו שביעי שמיני ותשיעי סמוך לחשכה הציתו בו את האור והיה דולק והולך כל היום כולו' למה נכנסו בז' באב משום שיעקב אבינו כרת עם לבן ברית ונתן קליפה להיכנס לתוך התורה הקדושה בארמית. ביום ח' באב שלח מלאכים לעשיו, לרצות אותו. ובליל תשעה באב – נאבק אתו המלאך. וביום תשעה באב השתחווה יעקב אבינו לפני עשיו שבע פעמים. ונשקו. ועליו נאמר: { איכה ד' כ"ב } 'תַּם עֲו‍ֹנֵךְ בַּת צִיּוֹן לֹא יוֹסִיף לְהַגְלוֹתֵךְ פָּקַד עֲו‍ֹנֵךְ בַּת אֱדוֹם גִּלָּה עַל חַטֹּאתָיִך' ואותו יום היה יום תשעה באב – הצליח מעשה שטן. זה היה היום שבו אמרו בני ישראל המרגלים {במדבר י"ד ד' } 'וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה' ואותו יום שליטת הס"מ כי הוא שר שירה לפני הקב"ה באותו יום. אז השליטה היא שלו. לכן ויקצוף וישבע לאמור: { דברים א' ל"ה } 'אִם יִרְאֶה אִישׁ בָּאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה הַדּוֹר הָרָע הַזֶּה אֵת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לָתֵת לַאֲבֹתֵיכֶם' כל ריבוא האנשים מתו במדבר. אבל ביום המחרת י' פסק כוחו של סמאל. ובכו ישראל והתחרטו ואמרו עלו נעלה וירשנו אותה. אבל כבר היה גזר דין עם השבועה שלא ניתן היה לשנות."

    [מסכת תענית ] מסכם השל"ה הקדוש: ותקע כף ירך יעקב. ב"כף" מתוך הירך הוא הכניס מכה. הכף זה הכיסא. הכוונה לבית המקדש. בית המקדש הראשון נחרב בגלל עבודה זרה. עפ"י שחז"ל אומרים שהוא חרב על שלושה דברים: עבודה זרה, שפיכות דנים וגילוי עריות. אבל החתימה הייתה עבודה זרה. תחילת העבודה הזרה מתחיל בעגל. בית המקדש השני נחרב בגלל שנאת חינם. יוצא אם כך, כותב השל"ה הקדוש, שבית המקדש הראשון נחרב בגלל חיסרון של ואהבת את השם אלוקיך וחורבן בית שני בגלל מחסור באהבת לרעיך כמוך. שתי בתי המקדש בכלל הכף שהצליח השטן לפגוע. המאבק הזה העלה אבק – עד כיסא הכבוד. כיסא זה בית המקדש. האבק העלה הוא פגע בבית המקדש. אבק בגימטרייה 103 ועגל בגימטרייה 103. האבק הראשון עלה עד כיסא הכבוד ופגע בבית המקדש הראשון. האבק השני זה שנאת חינם. [גמרא במסכת גיטין נ"ה ב' ] שנאת חינם התחילה באקמצא ובר קמצא שבגללו חרב ירושלים. כותב השל"ה אבק ראשי תיבות אקמצא ובר קמצא. יוצא שהמאבק הזה שהעלה אבק הביא לחורבן בית המקדש.

     

    מעשה אבות סימן לבנים

    בשעה שנפגש יעקב אבינו עם עשיו אומרת התורה: [בראשית ל"ג ד' ] "וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ"

    נפגשים ב"ה יעקב ועשיו, אתמול פגע השר שלך בירכי במה הוא פגע בשתי בתי המקדש. בית המקדש הראשון בגלל אבק ובית המקדש השני בגלל אקמצא ובר קמצא. עשיו לא רגוע! מה קרה יש עוד בית מקדש אחד! איזה? השלישי. הוא אומר לעצמו גם את זה אני רוצה לחסל. "וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו" נקוד על "צַוָּארָו" על כל אות יש נקודה. דומה למי שהשאיר את עקבות שיניו בבשר. למה ליעקב יש שני צווארים? הוא לא רצה לנשק אותו הוא רצה לתת לו נשיכה בצוואר. למה מה יש בצוואר? הצוואר הוא מחבר את הראש עם הגוף. גם בפרשת מקץ שיוסף נופל על צווארי בנימין. איזה צווארים? שני בתי המקדש. כמו שהצוואר מחבר בין הגוף לראש. ככה מחוברת כנסת ישראל באמצעות בית המקדש לקב"ה. הצוואר הוא מקור החיים כאן עוברים כל הצינורות. בית המקדש נקרא בית החיים. מה עשיו רוצה להרוויח? הוא רוצה להחריב את בית המקדש השלישי. הקב"ה מתערב ואומר לו: זה לא! והופך את הצוואר של יעקב לשיש. ושיניו של עשיו נשברות.  אומרים חז"ל "ויבכו" זה על צווארו וזה על שיניו. בבית המקדש השלישי לא תקבל אחיזה! למה? כי בית המקדש הראשון נקרא "הר" אברהם קרא לו הר. הר זה מקום פתוח אין לו שום מחיצות מסביב. בית המקדש השני נקרא שדה. אין לו שום מחיצות מסביב. בית המקדש השלישי הוא בית אלוקים. הוא בית. הוא נצחי.

    אם אתה אומר שזה המלאך מיכאל נתן לו את המכה, אז למה הוא נתן לו את המכה? להגיד לו למה לא הפרשת מעשרות מהילדים שלך. יוצאי ירכו. הלך יעקב והפריש את שבט לוי. והם יעמדו לפני אמר הקב"ה. יעבדו בבית המקדש. מנסה סמאל לעקור את בית המקדש ששבט לוי לא יעבדו בו. למעיישה. הכה בירכו כדי שיעבדו בבית המקדש לויים.

     

    יהי רצון שיבנה בית המקדש השלישי בקרוב ממש לראות כוהנים בעבודתם ולויים בשירם ולזמרם
    במהרה בימנו אמן ואמן. 

    דברים בשם אומרם:

    כ"ק האדמו"ר הרבי מליובאַוויטש, הרב שניאור אשכנזי שליט"א, הרב ברוך רוזנבלום שליט" א, הרב אורי זהר שליט"א, הרב הרצל חודר שליט"א, הרב יצחק בצרי שליט"א

     

    מקורות:

     ויקישיבה הידברות ויקיטקסט

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריהאלוני1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין