סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

שביל ישראל - מעין עקב לנחל חווה

דרגת קושי – כמעט קשה.

חפץ – פס מתכת

מזג האוויר – נפלא

שיר – ציפור מדבר של אתניקס.

השכמנו בחמש בבוקר משינה עמוקה בחאן השיירות. בלילה ירדו גשמים לפרקים. חששנו שתכנית היום תשתבש ובמקום לצעוד בשביל, נצא לחפש שיטפונות. זריחה נהדרת האירה את אדמת המדבר הרטובה. השמים התבהרו ויום יפה התחיל. צוות חדר האוכל תקתק לנו ארוחת בוקר טעימה ונעימה מול הנוף המתעורר.

בשבע וחצי הגענו למדרשת שדה בוקר שם פגשנו את דר' חיים ברגר ממדרשת בן גוריון.

(0545343797)

האיש חי בסביבה וחוקר טורפי מדבר, תרבויות קדומות , מדריך טיולי שטח ומלאך שביל לעת מצוא. חיים הסיע אותנו דרך ציר הנפט, לנקודת ההתחלה בעין עקב תחתון. ערוץ נחל צין היה רטוב והגבים מלאו מים. זרימה לא ראינו.  לשם כך, חסרו עוד כמה מילימטרים של גשם.

ממול הופיע ג'יפ אימתני בדרכו החוצה מעין עקב.

"יכול להיות שהדרך נגמרת באמצע ולא ממשיכה?" שאלו הנוסעים. חיים ניסה להסביר להם היכן הם ולאן כדאי לטייל באזור. התברר שהם לא מכירים את השטח. אין להם מפה, או אמצעי ניווט.  הגיעו עד לחניון עין עקב אבל לא הלכו עוד  250 מטרים עד למעיין הקסום.

יפה שאנשים יוצאים לטייל בטבע. חבל שעושים זאת,  ללא ידע או הבנה מינימלית היכן נמצאים, מה מומלץ לראות ומה לא לעשות.

נפרדנו מחיים והתחלנו ללכת במעלה נחל עקב. מים פכפכו לאורכו ומילאו את הגבים. אותות הגשם שירד בלילה נראו בכל מקום. משטחי סלע ומצוקים רטובים נצצו בערוץ הנחל ובמדרונות המתנשאים בצדיו. את אפיק הנחל ממלא סבך קנים עבות, היוצר סביבת קיום לחה, במדבר צחיח.

הערוץ שפע סימני חיים. גללים של צבועים, עקבות יעלים, ושועלים.

קיווינו לפגוש נמר. אם יש סיכוי לראות נמר חופשי בישראל, זה האזור ! לפני כמה שנים הסתובב כאן נמר שאפילו נכנס לשדה בוקר והפתיע תושב בחדר השינה. הנמר התשוש החולה, משיח שמו, נתפס והועבר לספארי.  אולי אנחנו מפחידים, אולי אנחנו לא מספיק מפתים ואולי הנמרים התחבאו היטב. כך או אחרת הנמרים התעלמו מאתנו ואפשרו לנו להתקדם. לכיוון עין עקב עליון.

עין עקב עליון הוא מעיין העתק. תחת הקרקע זורמים המים באקוויפר כלוא עד הגיעם להעתק (שכבת סלע שנשברה והועתקה) המציב סלע אטום מול הסלע החדיר שנושא אותם. המים עולים לאורך ההעתק עד שהם מגיעים לפני השטח, ושם הם פורצים.

בדרך כלל יש בעין עקב עליון מעט מים עבשים. היום, זכינו לראות גבים מלאים עד גדותיהם במים זכים, מפכים בזרימה שקטה ונעימה.

חצינו את סבך הקנים והגענו לנקודת הפיצול של שביל ישראל. התוואי הישן והקצר יותר מוביל מערבה לכיוון עבדת ומשם לאורך כביש 40 עד למצפה רמון. המשכנו בתוואי החדש במעלה נחל עקב המטפס מזרחה. צעדנו בין מדרונות תלולים שהראו לנו שכבות גיר וקירטון, מהם בנוי ההר.

בדרך ראינו צמחי מדבר מוכרים – יפרוק המדבר, מלוח ואשל.  עלי חצב טריים וחצופים בקעו מהאדמה הרטובה. לאחר כמה מאות מטרים יצאנו מערוץ נחל עקב וטיפסנו במעלה המדרון הצפוני אל  שלוחה שטוחה. חצינו אותה וירדנו לערוץ נחל בו המשכנו כקילומטר  לכיוון מזרח, בעלייה מתונה. יצאנו מהנחל וחצינו שלוחה רחבה שמצוק תלול תוחם אותה מצד מזרח. התיישבנו על שפת המצוק לתצפית פנורמית ולארוחת עשר. גשמי הלילה ניקו את האוויר וזימנו לנו ראות נהדרת עד להרי אדום שבירדן. לדעתי זו אחת התצפיות המרהיבות בשביל ישראל.

במזרח ובצפון נפרשו מרחבי נחל צין, והנגב הצפוני. רכס חתירה והכרבולת נשקפו מרחוק. קרוב יותר ראינו את קניון זיק הירוק ובו עין זיק ועין שביב. נווה מדבר ובו חורשות דקלים, צפצפות וקנים מוריקים בשממה.

בדרום נפרשה רמת עבדת החרוצה בנחלים ומעוטרת בפסגות שולחניות שטוחות.

לעסנו תמרים חלבה ועוגיות  ושתינו קפה מול הנוף המרהיב. שיירות של רכבי שטח נעו בנחל צין על ציר הנפט בואכה עין זיק ועין שביב.

שינסנו מתנינו ולאחר כמה דקות של ירידה תלולה בפאתי המצוק  הגענו לעין שביב.

המעיין חבוי בתוך חורשה עבותה של עצי צפצפה ודקל. שם  פגשנו שני זוגות גימלאים, חביבים שהגיעו ברכב שטח להנות מהמקום המיוחד.

"מאיפה התחלתם ללכת" נשאלנו.

"מתל דן" ענינו.

"מי המדריך שלכם?"

"כולם פה מדריכים. יש לנו מדריך כושר, מדריך אושר, מדריך לשטח, מדריך קולינרי, מדריך טיולים, מדריך רוחני, ומדריך חרטטני".

"ואיפה הנשים?"

"נשות חיקנו יכלו להצטרף אך העדיפו לשלוח אותנו למדבר. נשים אחרות יכולות גם הן להצטרף.  נשים גבוהות, נמוכות, רזות או מלאות, כהות ובהירות. אנחנו לא בררנים."

מה לעשות, אחרי שבע מאות ושלושים קילומטרים אין נשים בחבורה. רק שבעה גברים מוזרים סביב גיל חמישים.

עברנו בהצלחה את התחקיר המבדח ושמנו פעמינו דרומה במעלה השביל.  עלייה ארוכה ותלולה חיכתה לנו. ניר דילג כאיילה שלוחה ועלה בריצה קלה. דורון לא פיגר הרבה אחריו.  הכנסתי לפרונט ספיישל והתקדמתי לאט ביחד עם המאסף. עליות כבר לא עושות לי את זה. בקצה העלייה חיכה לנו מצוק טיפוס, עם מעט מידי נקודות אחיזה. נאחזנו בזיזים והתקדמנו בזהירות עקב בצד אגודל עד למעלה. התיישבנו לשתות מים לנוח ולהשיב את הכוחות.

בתור פרס קיבלנו מבט לאחור על עין שביב ועין זיק. רצועה ירוקה בלב מדבר, הפעם מזווית אחרת.

המשכנו לצעוד על השביל שהתפתל לאורך קו הרכס עד למפגש עם ציר הנפט.

כאן עצרנו לסעודת הצהריים, לכוס תה צמחים ולמנוחה. פס מתכת מוזר, נצנץ, צד את העין ונבחר לחפץ המייצג את קטע השביל הנוכחי.

ציר הנפט נסלל בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת. הנפט האיראני חיפש נתיבים לים התיכון ולמרכז הארץ בלי לעבור בתעלת סואץ. בשלב הראשון הונח צינור מאילת לבאר שבע משם הועבר לחיפה ברכבת. בשלב שני הונחו צינורות לאשקלון, אשדוד ולחיפה. הקו הופעל באמצעות "קצא"א" חברה משותפת לאיראן ולמדינת ישראל. לאחר מלחמת ששת הימים נסגרה תעלת סואץ למעבר ספינות והצינור הפך ל"קו החם" של האנרגיה בדרך לאירופה. ב1970 עברו דרך הצינור עשרה מיליון טונות נפט גולמי בדרכם לאירופה. לאחר מלחמת יום הכיפורים והמהפכה באיראן התמעט השימוש בצינור. חברת קצא"א, המתקנים והנפט העובר בצינור, נחשבים לטאבו ומוגנים בחוק בחיסיון מידע פטור ממיסים תביעות ואחריות. על פי פרסומים ממקורות זרים משמשת החברה מקלט מתגמל לפוליטיקאים ולמקורבי שלטון הראויים לכך. ב4 בדצמבר שנת 2014 נפגע הצינור במהלך עבודות באזור באר אורה. כתוצאה נגרם אסון אקולוגי חסר תקדים בהיקפו לסביבה.

שמנו פעמינו דרומה לאורך הצינור שלעיתים ניתן לראות חלקים ממנו. הציר נמתח ישר כמו סרגל על רמת הנגב. בדומה ל"דרך רומית" עלה הציר לרכס וירד לוואדיות. השמש נטתה מערבה והאירה את הנוף האדיר הנשקף ממזרח. הרחק במורד נחל צין מזדקר לו הר שולחן ענק ובולט. הנחל התחתר משני צדדיו והותיר "שולחן" ענקי באמצע. לפני המון שנים כונה ה"שולחן" בשם התנכ"י "הור ההר" וזוהה עם מקום קבורתו של אהרון הכהן. מאוחר יותר שונה השם להר צין.

המשכנו לצעוד דרומה על ציר הנפט וחלפנו ליד  "מאגורות נחש צמא". על פי האגדה נחצבו כאן שתי מנהרות ענקיות באורך כמה מאות מטרים, שייעודן היה לשמש כמאגר נפט לשעת חירום. במנהרות הענקיות יכולים לנסוע גם כלי רכב. ככל הנראה הנפט חלחל דרך הסלע וזיהם את מי התהום. המקום נטוש ומשמש בעיקר ג'יפאים מנוסים הפוקדים את המקום ועורכים בו מסיבות ליליות.

השמש נטתה והמדבר נצבע בגוונים אדמדמים. מולנו הופיעו שני שביליסטים שצעדו צפונה, אב ובנו שנראה כבן 12-13. מחזה מעורר השראה. "ציפור מדבר" של זאב נחמה נבחר לשיר המייצג את קטע שביל היום. המשכנו דרומה ולאחר כמה קילומטרים הגענו לנקודת הסיום היא חניון נחל חווה המצוי באמצע שום מקום.

שם המתנו עד שהגיע הג'יפ של חיים ברגר להחזיר אותנו לשדה בוקר. הנסיעה הארוכה מהשטח לכביש 40 חידדה לנו עד כמה רחוקים היינו ממקום יישוב. אין דברים כאלו. מותשים אך שמחים ושלמים חזרנו הביתה לשבת גשומה במרכז.

9/11/15 12:52:
      להגיע לנחל חוה ולא לרדת למעין זה ממש ממש חבל. נחל מקסים.
        23/12/14 00:00:
      יפה איך שאתם אוהבים את אדמת הארץ. מקסים לקרוא ולעקוב.
        19/12/14 12:43:

רחוקים ממקום ישוב וקרובים לבריאה .

חוש הומור בריא!!!  צחקתי  עד מאוד...

"ואיפה הנשים?"

"נשות חיקנו יכלו להצטרף אך העדיפו לשלוח אותנו למדבר. נשים אחרות יכולות גם הן להצטרף.  נשים גבוהות, נמוכות, רזות או מלאות, כהות ובהירות. אנחנו לא בררנים.  "

18/12/14 17:34:
      הכל טוב ויפה וכייף מלבד להתעורר בחמש.....:)
        17/12/14 18:18:
      מעורר קנאה, בא לי גם טיול חורף דומה :)
        17/12/14 16:35:
      יכול להיות שאחדים מאיתנו כבר לא יזכו להיות שוב במרחבים הפתוחים האלה בהליכה רגלית? ויכול להיות שהמרחק מתל אביב וירושלים משכיח את כל תחלואי הזמן הזה?
        17/12/14 11:11:

מלאך השביל לעת מצוא זה נהדר!!

ובכלל כמו תמיד לקרוא ולראות את הצילומים.

השיר שבחרתם בהחלט מתאים, למרות שאיכשהו במהלך הקריאה אצלי התנגן

Another one bites the dust של Queen

17/12/14 10:09:
      נהדר חג שמח
        17/12/14 08:13:

פשוט נפלא

17/12/14 00:34:
      אחד הקטעים היפים, ביחוד המבט לאחור על עין שביב ועין זיק, סחתיין על ההסבר על צינור הנפט :)
        16/12/14 23:39:

אחאב, היקר.
      איזה מסלול מדהים ותצלומים מקסימים.
      יישר כוח!

אהבתי וכיכבתי.

חג חנוכה שמח!

אהובה.

16/12/14 23:31:
      אוי איזה כייף, אמרתי לך, שבשקט בשקט, אני מזדנבת אחריכם, רואה ולא נראית!
        16/12/14 22:20:
      פוטוגראפיות אקסטרה-אורדינריות. נקווה רק שירדו מכל היוזמות להפריח (להרוס) את "שממת" הנגב הנהדר.
        16/12/14 17:05:
      מקומות מקסימים... קל ופשוט לשוטט בין התמונות, בשטח זה בטח קצת אחרת:)
        16/12/14 16:41:
      יפה, מזמן לא עשיתי את זה....
        16/12/14 14:10:

צטט: יובלש 2014-12-16 08:34:04

צטט: א ח א ב 2014-12-15 18:49:19

רק שימו לב,

גבי חווה עצמם לא על השביל

(בסוף הירידה לנחל חווה השביל פונה ימינה ואילו גבי חווה זה שמאלה בערך 600 מטר

או 1.2 קילומטר הלוך וחזור.)

סדקי חווה ביציאה מהנחל גם נפלאים.

אם אתם מתכוונים להגיע באותו יום עד מצפה רמון קחו בחשבון קטע ארוך מאוד (23 ק"מ בלי הסטייה לגבי חווה) אם כי למעט ה-6 ק"מ הראשונים של נחל חווה לא קשים במיוחד

אנחנו הלכנו רק עד מעלה מחמל ככה שלא הייתה לנו בעייה.

תבלו.

הייתה לנו כוונה להספיק באותו היום גם את גבי חווה. לא הצלחנו. ולכן נותרו יומיים עד למצפה רמון.

16/12/14 08:34:

צטט: א ח א ב 2014-12-15 18:49:19

רק שימו לב,

גבי חווה עצמם לא על השביל

(בסוף הירידה לנחל חווה השביל פונה ימינה ואילו גבי חווה זה שמאלה בערך 600 מטר

או 1.2 קילומטר הלוך וחזור.)

סדקי חווה ביציאה מהנחל גם נפלאים.

אנחנו הלכנו רק עד מעלה מחמל ככה שלא הייתה לנו בעייה.

תבלו.

15/12/14 23:39:
      הספקתם להנות בטרם ירד גשם זלעפות...
        15/12/14 22:57:
      תודה על השיתוף בטיול ... והתמונות יפות !! (:
        15/12/14 21:02:
      מסלול יפה.
        15/12/14 19:21:

אחלה טיול,

המשפט "עלי חצב טריים וחצופים" מזכיר לי שיר היתולי שכתבתי פעם לקראת השנה החדשה.

תזכיר לי בראש השנה הבא ואשלח לך אותו

15/12/14 18:50:

צטט: דליהו 2014-12-15 11:59:39

טיול מידברי סתוי יפהפה.גבים מפכים במים זכים ונעימים. מעין וערוץ נחל. בין המילים הליכה מהורהרת ושקטה. מעניין תוואי הנפט. למה החצבים חצופים? יופי של צילום וצילומים. ועינין הנשים... שבע כלות לשבעה גברים, יופי של סרט זה היה:-) תודה.
      לא ראיתי את הסרט. כלות ? במצבנו ....מסופקתני :)

15/12/14 18:49:

15/12/14 18:47:
      תודה על השיתוף אחיאב, כייף לטייל עם מזג אוויר נפלא, ישר כח.
        15/12/14 18:26:

15/12/14 14:32:
      לא בררנים :-)
        15/12/14 13:28:
      אני הכי רוצה להשתלב בהפסקות האוכל שלכם.
        15/12/14 13:01:
      שוב אתם צועדים בשביל , שוב אנחנו מול תמונות ומילים אשר לבטח לא יכולים לתאר את החוויות שאתם עוברים ... וכל שצריך זה לקום וללכת על פניו נראה כל כך פשוט .... פשוט פשוט
        15/12/14 12:52:
      עכשיו אני מבין למה הטיולים שלכם כה מוצלחים ... מדריך כושר ,מדריך אושר,מדריך שטח,מדריך קולינרי, מדריך טיולים ,מדריך רוחני ,מדריך חרטטני ....
        15/12/14 11:59:
        15/12/14 11:38:
      נוף מרחבים משכרים לנשימה. הצילומים מרהיבים ואפשר לראות את השקט. טיול של יופי משמח ומרתק כדרככם. תודה.
        15/12/14 11:33:

15/12/14 10:34:

יופי של טיול,
      הרבה הליכה, נופים, הפתעות בדרך,
      מזג אוויר טוב ואווירה שמחה!

15/12/14 10:22:
      "קום והתהלך בארץ"- ואני העצל שבאנשים ממעיט מלהזיז את רגלי לתור את ארצנו היפה (שהיא עוד שלנו). לעת עתה, אסתפק בחוויותיך .
        15/12/14 10:18:
      איזה כייף, תודה אחאב
        15/12/14 10:11:
      מרתק כרגיל.
        15/12/14 09:42:
      איזה כייף לקרוא ולראות את התמונות...
        15/12/14 09:21:
      אני ירוק מקנאה....כייף לכם. עשית חשק לארוז תרמיל ולצאת, שוב, לאזור הקסום הזה.

איזה יופי של טיול, נופים ומדבר.

אנשים גם.

עושה חשק.

15/12/14 09:16:
      יש לי חלום לעזוב הכל ולעשות את שביל חוצה ישראל. כשהחלום יתגשם, הדבר הראשן שאעשה, אחזור לפוסטים הנפלאים שלך.
        15/12/14 09:04:
      מאתגר
        15/12/14 08:36:
      קצת קשה, אך שווה את המאמץ. תודה על השיתוף בטיול
        15/12/14 08:01:
      מהנה מאד לקרוא את חוויותך משביל ישראל, ובכלל משלל הסיפורים על הווי הארץ הזאת שאתה מפרסם, ועל כך תודה רבה לך, ויישר כח - סוקראטס
        15/12/14 07:55:
      טיול נפלא אחאב ותמונות יפיפיות. תודה :-).
        15/12/14 07:52:

צטט: חני.א 2014-12-14 23:54:12

אחאב כמו שאישה לובשת שמלה יפה שמחמיאה לגופה כך אתה מלביש אותנו בארץ ישראל בכל הדרה.... תודה נשמע כמו הטיולים שערכתי פעם טיולי חנוכה של השומר הצעיר זוכר? עושה חשק

תמיםמגניבנבוך

15/12/14 07:51:

צטט: gubi's world 2014-12-15 00:08:13

"מה לעשות, אחרי שבע מאות ושלושים קילומטרים אין נשים בחבורה. רק שבעה גברים מוזרים סביב גיל חמישים" :) זה הזכיר לי את מוישיק...הוא הגיע לרופא המשפחה ואמר: "ד"ר אתה חייב לתת לי תרופת הרגעה". כשהרופא שאל מדוע, ענה:"אנחנו 8 נפשות, גרים בדירה 3 חדרים. הרבה רעש צעקות עצבים...אתה יודע דוק". "ובנוסף, הכלבים והחתולים...והפרנסה לא מי יודע מה. אני מרגיש מוטרף" הרופא חושב 20 שניות ואומר: "שום תרופת הרגעה. ועכשיו תקשיב לי טוב. ממחר אתה מתחיל לעשות הליכות. כל יום 5 ק"מ. תרים לי טלפון בעוד 30 ימים ותגיד לי איך אתה מרגיש. מבין?" "אתה בטוח דוקטור? נראה לך? ומה עם ווליום או ציפרלקס? לא תיתן לי מרשם?" "שלום ידידי" אומר הרופא. "הפגישה שלנו הסתיימה. אל תשכח לצלצל בעוד 30 יום" אחרי 30 ימים מוישיק מרים טלפון לרופא ואומר: "דוקטור, זה מוישיק שהיה אצלך לפני חודש. זוכר אותי ד"ר?" "בטח זוכר", אומר הדוקטור, "נו ואיך אתה מרגיש בימים אלה מוישיק?" "דוקטור, אתה לא תאמין, אני 150 ק"מ מהבית ואני מרגיש מעוווווולה!!!" :) תמיד כייף לקרוא על הטיולים שלכם אחאב. התמונה של הזריחה מדהימה!

עלית עלינו ...:)

15/12/14 07:51:

צטט: יוסף זיתוני 2014-12-15 03:31:08

שיטת מצנח הזהב נהוגה בחברות מסחריות באורח קבע. ולא רק בקו הנפט. וזו "רעה חולה" של התנהלות המדינה ע"ח התקציב הציבורי .בעשרות תפקידים שהמדינה ממנה אנשים שאינם מהתחום בו עוסקת איזה שהיא חברה ציבוריצ והשכר כמובן בהתאם .ותגמול הפרישה .עוד יותר זועק לשמים לאחר תקופה קצרה וללא שום הצדקה.

בקצצ"א קל לעשות זאת הרחק מעין הציבור.

15/12/14 07:30:
      תענוג לקרוא !
        15/12/14 06:55:
      תודה על ההדרכה הוירטואלית.
        15/12/14 06:21:
      טיול יפה וגם התמונות(לא ידעתי שיש חצבים במדבר).יום נעים.
        15/12/14 05:49:
      כייף להכיר את הארץ דרך טיוליך, כתיבתך ותמונותיך, ישר כוח, תודה וחג אורים שמח ♥
        15/12/14 03:31:
        15/12/14 02:28:
      מעולה. מסלול נפלא שמעורר געגוע, וכתיבה לא פחות טובה. והצילומים. שווה לעשות מזה ספר, שיותר אנשים יהנו.