כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    צורה ותוכן

    4 תגובות   יום ראשון, 21/12/14, 20:20

     

    צורה - משמעות/תוכן – מושג הצורה בתאוריה האסטטית של האומנות       

    [מדריך נבוכים חלקי]. 

    מיתוס, דת, שפה ואומנות.

    סימבוליזם של צורה – איקונוקלאסטיות

    האם המשמעות של יצירת אומנות טמונה רק במה שהעין רואה  או שיש צורך במידע נוסף מחוץ ליצירה [הקשר היסטורי, אינטלקטואלי, חברתי] כדי לעמוד על טיבה ? האם יש זיקה בין צורה ותוכן?  האם צריך לשאוף לאחדות מושלמת בין צורה ותוכן? שאם כן משתמע מכך שטכניקת הציור [אמצעי הייצוג של התוכן] הוא נחות ומשני ביחס לתוכן.

    האומנם מעשה העיצוב כפוף לחלוטין לתכנים סימליים, אידאות וכללים ?

    חקירה פורמליסטית [ Form ] טהורה [איכויות הצורה ] המתמקדת באיכויות צורניות עלולה להראות נבובה מאחר והיא מתעלמת מההקשר ההיסטורי של יצירת האומנות ומהתכנים הגלומים בה.

    מאידך עיסוק בלעדי בתכנים [ שהוא בעצם ספרות ] מתעלם מהאיכויות של החושים ומהגשמיות של יצירת האומנות.

    האם אפשר להבין יצירת אומנות ללא הפן הפסיכולוגי של האמן והפסיכולוגיה הקולקטיבית של התקופה ? אם התשובה היא חיובית הרי שאי אפשר להבין יצירה כלשהי אלא אם נבין את התהליך הסיבתי [Causal]  להתחוללות שלה ?

    ומכאן פסילת הפרספקטיבה הלינארית שמורידה [?] כל עבודת אומנות להיותה לא יותר מאשר "תכולת ההכרה" האנושית. [והמובנות שלה כמאפשרת לתודעה האנושית להבין אותה "הבה נהפוך את היצירה למובנת להכרה האנושית"]  כלי באורי אך לא מעבר לכך.

    עמנואל קאנט:

    קאנט היה חסיד ההתמקדות בצורה כצורה [פורמליזם]. גישה שמתמקדת באסטטיקה . האסטטיקה כענף אוטונומי של המחשבה. הפרדה בין ערכים אסטטיים טהורים לשיקולים של תכלית ומשמעות.

    הגל:

    עבור הגל הצורות הן התגלמות של רעיון שהוא מעבר לחווייה החושית –העדפת התוכן על הצורה. למופע אין שום משמעות אלא אם כן מבינים מה חולל אותו והצורה הארכיטקטונית היא כמעט תמיד צורה מופשטת במובן שהציור הפיגורטיבי איננו.

    אלואיס ריגל:

    ריגל תולה את תהליך התפתחותם של סגנונות היסטוריים במניע צורני :  -"תכלית אומנותית" [The Artistic Will] שמדריכה את היוצרים בתקופה מסוימת.

    ריגל אחראי לשחרור עולם האמנות מהתפיסה הקלאסית של יופי.אין יופי מוחלט. יופי הוא דבר יחסי.

    ניתוק בין תקופות ספציפיות בהסטוריה לבין סגנונות האומנות באותה תקופה. אין קשר בין הסגנון לבין התקופה שבה הוא היה קיים. מה שקובע היא התכלית האמנותית.

    היינריך וולפלין :

    וולפלין הבדיל בין הצורה ככלי הבעה של  "התוכן האקספרסיבי" של עבודת האמנות. אין קשר בין הצורות לבין הדיספוזיציה האינדיבידואלית של האמן שהרי עבור האומנים הצורות נישארות אותן צורות מתקופה לתקופה. צורות לדבריו קשורות ל "עין", כלומר לדרך האופיינית שבה תקופה ספציפית רואה ומביעה.                                             וולפלין רצה לתת עצמאות לצורה מכפיפותה לכוונות האמן. וכאן יש לשאול: האומנם כל ההבדל בין הרנסנס לברוק הוא תולדה של מה שהעין רואה? האומנם לכל מאפיין אחר של התקופה אין שום השלכה על ההבדל בין אומנות הרנסנס ואמנות הבארוק ?

    הצורה אינה מותנית בכוונות האמן ;צורות הן כלי קיבול ריקים עבורו שלתוכם ניתן ליצוק תכולה אספרסיבית.                                                                                       

    ארווין פנובסקי:

    יצירת האמנות היא הצהרה פילוסופית [אילוסטרציה לרעיונות מופשטים] :"איקונולוגיה" : ה "שאיפה האמנותית" The Artistic Will פנובסקי התנגד לתפישה הפורמליסטית הטהורה; הוא ביקש לחקור את החשיבות והמשמעות של אופיין של הצורות. [ ראה מאמרו המפורסם : "פרספקטיבה והסימליות שבצורה" [1927]. סימליות : הארכיטקטורה של הרנסנס משקפת ע"י יישום תורת הפרופורציות את הסדר הקוסמי ואת דמות האדם.] ניתוח צורניות היא חיונית אך יש לפענח את התכנים הסימליים שמוצפנים בצורות וזה יאפשר לנו להבין את האמירה ביצירות האומנות.

    עבור פנובסקי גם אינטרפרטציה של צורה וגם אינטרפרטציה של יצירת האומנות באמצעות פרוש פסיכולוגי שגויים במקורם.

    קסירר:

    חלל כצורה סימלית:  חשיבות ה "חלל הסימבולי".  ארכיטקטורה כצורה סימלית. ארכיטקטורה כקונספט מתמטי פונקציונאלי [ ראה גילוי הפרספקטיבה המדעית ]. תפיסת האומנות  כצורה סימלית . קסירר פיתח את                      תורת קאנט ["הפילוסופיה של הסימבולי" 1923-29] והציע  שענפי היצירה התרבותית בכל תקופה: הלשון, המיתולוגיה,  הדת, המדע, האומנות מהווים כולם "צורות סימליות" שתכליתן לבנות בהכרה של יוצריהן תמונת סדר לערבוביית התופעות הניגלות בעולם

    רודולף וויתקובר:

    הקשר שבין הצורות האדריכליות לבין עולם ההגות של אותה תקופה   בספרו "עקרונות הארכיטקטורה בעידן ההומניזם" [1949] יוצא וויתקובר נגד העמדה הפורמאליסטית. וויתקובר מדבר על המשמעות האסטטית של אדריכלות הרנסנס שטמונה לדבריו בכוונות היוצרים; המשמעות האסתטית של אדריכלות הרנסנס  קשורה בכוונות אינטלקטואליות של היוצרים.סימבוליזם: שלא בשונה מפנובסקי, הארכיטקטורה של הרנסנס שואפת לשקף באמצעות יישומה של תורת הפרופורציות את הסדר הקוסמי ואת גוף האדם [ארכיטקטורה כאחת הצורות הסימליות].

    וויתקובר מתייחס ל "משפט העין" שמופיע כבר אצל וויטרוביוס וזכה לתחייה מחודשת במאה ה-17. [זניחת עקרונות הפרופורציה ההרמונית לטובת התבוננות "חושית" אופטית ].

    גפרי סקוט:

    עבור סקוט המשמעות האסטטית של אדריכלות הרנסנס  טמונה בתפיסה אינטואיטיבית של הצורות. בספרו " ארכיטקטורה של הומניזם" [1914] סקוט מייחס חשיבות רבה ל פסיכולוגיה של ההתבוננות שנותנת עדיפות לחוש הראייה: תפיסה אינטואיטיבית של הצורות. "הצורות האדריכליות נתפסות כהד לתנוחות ולמחוות של גופינו וההזדהות הגופנית עם ארכיטקטורה היא הגורמת לנו תחושה של סיפוק אסתטי.הפרופורציות אכן חשובות אבל לא בגלל שהן משקפות את הסדר הקוסמי וגוף האדם אלא בגלל התחושות שהן מעוררות במתבונן" [ד"ר רון פוקס] – סקוט מתמקד איפא בעיצוב .

    דיוויד סאמרס :

    הדמות כנגד המילה [ראה ספרו של סאמרס "השיפוט החושי"  1987]  : סאמרס מתייחס אומנם בעיקר לציור ולא לארכיטקטורה.הבעת הפלסטיות  של העצמים באמצעות הצללה ופרספקטיבה. הציור ברנסנס איננו הגשמה של של רעיון מופשט. הרעיון שצריכה להיות אחדות בין צורה ותוכן נותן עדיפות לתוכן.

    סאמרס כופר  בכפיפותו של מעשה העיצוב ככלי ביטוי לתכנים סמליים לאידאות ולכללים. האומנם אמצעי הציור [טכניקהותו  פרספקטיבה  הלינארית] – העדר אובייקטיביות ?

     

    במאמר הסתמכתי על המאמרים:

    "פרספקטיבה כצורה סימלית" [פנובסקי],

    "התאוריה האמנותית של ארווין פנובסקי" [גווידו נרי]

    ספרו של ג'פרי סקוט: "ארכיטקטורה של הומניזם"[1914]

    ההקדמה שכתב ד"ר רון פוקס לתרגום לעברית לספרו של רודולף וויתקובר: "ארכיטקטורה בעידן ההומניזם"

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/12/14 20:07:
      מעניין-תודה
        24/12/14 20:07:
      מעניין-תודה
        24/12/14 20:07:
      מעניין-תודה
        22/12/14 16:39:
      סקירה מעניינת הבאת. תרומתי הצנועה- באסוציאציה לפוסט שלך, המלצה לסרט "מילים ותמונות"

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין