כותרות TheMarker >
    ';

    חביתה

    רשימות מהמחבת, מהלב ומעוד מקומות - בקצור, קולינריה ספרותית וחיים

    0

    "אידה" או עֵדָה - בקורת סרטים

    56 תגובות   יום רביעי, 7/1/15, 13:48

    "אידה" סרטו זוכה הפרסים של הבמאי הפולני פאוול פאווליקובסקי, הוא סיפורה של נזירה צעירה, שלפני טקס כלולותיה לנזירות, נודע לה שהיא יהודיה. שמה איננו שמה, זהותה איננה זהותה  והוריה מולידיה אינם רוח הקודש, אלא משפחה יהודית שחוסלה. כך שעניינו של הסרט קודם כל במשבר זהות קיצוני. בשאלה הנצחית של הגדרת האני. הסרט מהפנט!

     

    ''


    האם סיפורה של אננה, או בשמה היהודי אידה, הוא מקרה פרטי או שהוא נושא על כתפיו גם את סיפור השואה, את יחסי פולנים יהודים לאורך ההיסטוריה  ואת הבחירות הקיצוניות שהציב השלטון הקומוניסטי בפני אנשי המצפון, או במלים אחרות, האם אידה היא רק אידה או שמא היא גם עֵדָה.

     

    הדתות המונותיאיסטיות  נבנות על עדות של מאמיניהן לקיומו של האלוהים. המאמין הוא בבחינת עֵד שאלוהים קיים. הצורך לתעד ולספר היה קיים, כך נדמה לי, מראשית השימוש בשפה, ואולי אף קודם לכן, אבל את ההצדקה הגדולה לסיפור, את המשנה תוקף סיפקו הדתות המונותיאיסטיות.

     

    קיומו של העם היהודי כעם וכעם נבחר מתחיל במעמד הר סיני, מעמד העדות, מעמד מתן לוחות הברית. מרגע ההתגלות תפקידה של עדת הקודש להעיד, להעביר את העדות מדור לדור, עדות הזיכרון לקיומו של האלוהים ולברית בינו ובין העם הנבחר. "יהַלְלוּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשיך", ואחר כך מידי שנה בליל הסדר "והגדת לבניך". אם נתחיל קודם לכן, ב"בראשית", לפי המסורת היהודית, העולם נברא במאמר, ומשם מתחילים התיעוד או העדות. (שימו לב לשורש המשותף ולקרבתו הפונטית ליעוד).

     

    מתוך חמישה עיקרי האיסלם, השהדה, או העדות היא העיקר הראשון (אין אלוהים מלבד אללה ומוחמד הוא שליחו. העיקרים האחרים הם הצאלה או התפילה, הזכאה או הצדקה, הזום או הצום והחג' - העלייה לרגל).

     

    בנצרות שכמו היהדות השפיעו על החברה המערבית ועל תרבותה, הצורך להוכיח את קיום האלוהים הפך לאחת האובססיות העיקריות של הפילוסופיה המערבית והתחיל במעשי הניסים שמתועדים בברית החדשה.

     

    קורבנות הטראומה של השואה ושל מלחמת העולם השנייה, אלו ששרדו כמובן -  או ששתקו או  שהכתיבה היתה להם כורח המציאות. יש לזכור,  יש לדבר, יש לכתוב, יש לשמר את הזיכרון, יש לפתוח את הפה בשם מי שלא יכלו לפתוח אותו ובשם אלו שלא יפתחו אותו לעולם.

     

    אם שרדת יש לך יעוד, להעיד על שהתרחש, אולי מתוך תקווה שמה שהיה לא יישנה. כל הכותבים הגדולים, שכתבו על חווית השואה או המלחמה, יהודים ולא יהודים הדגישו  את תפקידם כעדים, החל בפרימו לוי, דרך ז'אן אמרי, רובר אונטם, חנה ארנדט, עמנואל לוינס, ויקטור פראנקל, אתי הילסום, ורבים שקצרה היריעה להזכירם.

     

    הרבה מהפילוסופים אחרי מלחמת העולם השנייה עסקו בטראומה שפקדה את העולם, נוצר גוף יצירות בבחינת "העדות הגדולה", חלקם למרבה האירוניה השתמשו במה שהתרחש כהוכחה ל"אין אלוהים", אבל כולם עסקו בחיפוש משמעות לאדם, אחרי הטראומה.

     

    הסרט "אידה" וספורה של הגבורה, הנגלה לצופה במקביל להתגלותו לה עצמה, הוא בנוסף לסיפורה הפרטי,  עדות וזכרון למה שהיה. אף שהסרט אינו דוקומנטארי, אפשר בהחלט לשייך אותו ליצירות של "העדות הגדולה".

     

    כמו כל יצירת אמנות טובה, והסרט הזה הוא מופת של יצירת אמנות הסרט דובר אמת לאמיתה,  אף שעלילתו לא התרחשה במציאות.

     

    בשנת 1983 , על סף עליית "סולידריות", עם הפשרת היחסים בין ישראל לפולין, בקרתי בפולין לראשונה. כילידת המקום וכדוברת השפה, שלא יכלה לבקר שם בעבר, הסתובבתי ברחובות נפעמת, נרגשת ומחודדת חושים. אחת התופעות שהיכו בי, בתיאטרון, בקולנוע, ברחובות, אנשים דברו על הטראומה של מלחמת העולם השנייה. כמעט ארבעים שנה אחרי, הזיכרון של המלחמה הזו היה טרי וטבוע באנשים כאילו לא עברו כמעט ארבעים שנה, כאילו הנורא הזה הסתיים לא מכבר.

    בביקורים הבאים בפולין, שמתי לב שהתופעה הזאת נמשכת.

     

    נדמה לי' שהסרט "אידה" שייך לאותה תופעה. הפולנים, בדומה לנו, אם כי אחרת, מתייחסים למה שהיה, העיסוק במלחמת העולם השנייה הוא אובססיה לאומית ותרבותית.

     

    זאת ועוד, התרבות הפולנית, זאת ששורשי הקתוליות טבועים בה עמוק, מתייחסת לדת, וודאי לצד המוסרי שלה, במלוא הרצינות. שאלות מוסריות, בחירה  בנזירות, מעמדם של אנשי הדת בחברה והדת כמעניקה משמעות לאדם המודרני, מעסיקות את הקולנוע הפולני, את הספרות ואף את המוזיקה. ודי אם אזכיר את הדֶקָאלוג –"עשרת הדברות" של קשישטוף קישלובסקי, "הרקוויאם הפולני" של קשישטוף פנדרצקי או הסימפוניה ה-3, (Sorrowfull Songs)  של הנריק גורצקי (בסרטון שלמטה).

    הסרט "אידה" הוא המשך מעמיק ויפה לאותה 'סטיה' פולנית.

     

    תשאלו מה כל זה שייך לסרט.

    שייך, סרט שמעורר מחשבה, סרט שלא מרפה, סרט שמעורר חשק לדבר עליו או לכתוב עליו הוא סרט מעניין. לי הוא עשה את זה. אבל לא רק זה.

     

    הניגוד בין דמותה של אידה, הנזירה המופנמת והמאופקת, שפניה הגלויים מהפנטים, ובין הדמות של דודתה האקסצנטרית  - תובעת ידועה ומי ששלחה בהוראת השלטון הקומוניסטי לא מעטים מ"אויבי העם" למוות או לכלא – הוא דרמה במיטבה.

     

    לדרמה הזאת, יש להוסיף את זו הנבנית מהניגוד בין אורחות חיים. פניה לדת ולמנזר או פניה לקומוניזם/ לכאורה פער עצום, אבל שתי הדרכים הן מפלט לייאושו של האדם.

    גם בליבה של הגבורה עצמה מתרחשת דרמה, שאותה לא אספר, כדי לא לקלקל את הצפייה.

     

    המעברים החדים בין הסצנות, ובמקביל הצילום הנפלא בשחור-לבן, של שני צלמים מעולים, מדגישים מצד אחד את הדרמה ומהצד האחר מעניקים לסרט אווירה פיוטית, ויוצרים מעין אוטנטיות היסטורית, אף שלא מדובר בסרט דוקומנטארי.

     

    "אידה... הוא סרט  שההתפעמות ממנו נדמית לי קלה מדי," כתב אורי קליין בבקורת ב"הארץ" על הסרט "אידה". "'אידה' הוא סרט שהצופים חייבים להתמודד עמו בנחישות ולא להיענות במהירות רבה מדי לאמנותיות שהוא שופע."

    קליין אומר, לכו לסרט, אבל... אף שהוא סוחף, אל תיסחפו,

    אף שהוא מפעים, אל  תתפעמו,

    אף שהוא אמנותי, אל תיענו לאמנותיות שלו.

    אז לכו לסרט, היסחפו, התפעמו, היענו לאמנותיות שבו, בשביל מה יש סרטים אם לא בשביל אלה.

     

    ''

     

    ועוד על הסמביוזה הזאת של יהודים\פולנים - מרגש ומומלץ לצפות , למטה

     

    http://youtu.be/4-OCYTYnb1Q

     

    ''


     

     

     

    (C) כל הזכויות שמורות לבאבא יאגה

    דרג את התוכן:

      תגובות (56)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/3/15 09:12:

      צטט: זיוה גל 2015-02-16 22:53:12

      כתיבה אינטליגנטית, רחבת אופקים ומעניינת.
      תודה להמלצה!

      תודה רבה, זיוה, כייף לשמוע

        16/2/15 22:53:

      כתיבה אינטליגנטית, רחבת אופקים ומעניינת.
      תודה להמלצה!

        12/2/15 01:23:

      צטט: *ענת* 2015-01-20 21:40:11

      תודה
      לך, ענת

       

        20/1/15 21:40:
      תודה
        16/1/15 16:31:

      צטט: נערת ליווי 2015-01-15 00:19:53

      סרט מהפנט. כפי שכתבת. והכותרת שלך  ג א ו נ י ת. 

      בקדימון שהבאת נאמר עליו שהוא "כבש" זה לעניין תרגום לא תמיד מדויק של שפה. והפולנית עצמה. גם בשמיעה. שפה לא פשוטה ועדיין חוויה וגדולה!! בהחלט סרט נפלא ומומלץ. תודה.

      תודה, נערתי,  זה מעניין מה שאמרת על הפולנית, בטח לא פשוטה, שבת שלום

        15/1/15 00:19:

      סרט מהפנט. כפי שכתבת. והכותרת שלך  ג א ו נ י ת. 

      בקדימון שהבאת נאמר עליו שהוא "כבש" זה לעניין תרגום לא תמיד מדויק של שפה. והפולנית עצמה. גם בשמיעה. שפה לא פשוטה ועדיין חוויה וגדולה!! בהחלט סרט נפלא ומומלץ. תודה.

        11/1/15 20:43:

      צטט: n1free 2015-01-10 22:40:32

      תודה על ההמלצה ותודה על הכתיבה האיכותית שלך.

       

      הכרתי אישית אשה כזו, שעל סף הכניסה לנזירות גילתה שאביה יהודי.

      הרגש הדתי שפיעם בה לא נעלם אלא התרחב. כעת היא בקיאה ביהדות לא פחות מאשר בנצרות.

      הגילוי עורר אותה למסע חיפוש שורשים, למורת רוחם של שאר בני המשפחה.

      עזרתי לה מעט במסע הגדול שלה, באיתור קרובים של סבא שלה בארץ ובצרפת.

      זה מעניין מאד, אלו סיפורים ששמענו ושנתקלנו בהם. אולי זו אחת הסיבות שהסרט כמעט נתפס בעינינו כדוקומנטרי, אף שהוא לא כזה.

      תודה רבה

       

        10/1/15 22:40:

      תודה על ההמלצה ותודה על הכתיבה האיכותית שלך.

       

      הכרתי אישית אשה כזו, שעל סף הכניסה לנזירות גילתה שאביה יהודי.

      הרגש הדתי שפיעם בה לא נעלם אלא התרחב. כעת היא בקיאה ביהדות לא פחות מאשר בנצרות.

      הגילוי עורר אותה למסע חיפוש שורשים, למורת רוחם של שאר בני המשפחה.

      עזרתי לה מעט במסע הגדול שלה, באיתור קרובים של סבא שלה בארץ ובצרפת.

       

        10/1/15 21:45:

      צטט: ישראל איגרא - isig 2015-01-10 19:35:29

      תודה על ההמלצה!
      בשמחה, ישראל

       

      תודה על ההמלצה!
        10/1/15 18:30:

      צטט: Benj 2015-01-10 17:58:02

      אם לראות אותו זה חלק מתהליך העדות אז לפחות בגלל זה כדאי.
      כן, לראות אותו זה להיות שותף לעדות, אבל לא רק, הנה, רוסיני היה ושבח

       

        10/1/15 18:28:

      צטט: rossini 2015-01-10 12:59:10

      veni vidi vici

      סרט גדול בכל הבט ובכל מידה !

        נשיקה על ההמלצה.

      ככה...?אז כראוי למנצח , אני שולחת לך, זר עלי דפנה, וגם לסרט, שמחה שראית 

        10/1/15 18:26:

      צטט: התרנגול 2015-01-10 12:39:26

      עושה רושם שאת מרגישה דברים מבפנים, בגלל הגנטיקה שלך, אם כי זה ללא ספק סרט אוניברסלי. אפילו שעוד לא ראיתי, אני מנחש שהוא ישאר על המדף לעוד דורות רבים.
      כמו שקרקרת, הגנטיקה עוזרת, אבל הסרט פשוט טוב וייחרט בזכרון רבים, תכונות ברגמניות יש לו, 

       

        10/1/15 18:23:

      צטט: זירעונית קוסמית 2015-01-10 08:22:23

      תודה יקירה ,הדרך בה המלצת על הסרט והתקדים שהבאת ,בהחלט מביאים רצון לצפות בסרט.שבת שלום:))

      זה טוב, זה מה שרציתי, מקווה שתראי את הסרט, תודה רבה ושבוע טוב

        10/1/15 18:22:

      צטט: שחר י 2015-01-08 23:00:34

      ''

       

      אם תשאלי אותי למה העלאתי את התמונה הזו פה, אענה לך שהיא מגלמת את תמצית הקונפליקט שתיארת בפוסט הנפלא הזה. יהדות ונצרות, מריה ויהודי, גלות ושואה, ישראל ואני (וגם הלאה).,

       

      מי שמזהה, מזהה.

      תודה, שחר, לבושתי אני לא זהה, פאדיחה, אבל זה המצב, אז אולי רמז יותר עבה. שבוע טוב

        10/1/15 17:58:
      אם לראות אותו זה חלק מתהליך העדות אז לפחות בגלל זה כדאי.
        10/1/15 12:59:

      veni vidi vici

      סרט גדול בכל הבט ובכל מידה !

        נשיקה על ההמלצה.

        10/1/15 12:39:
      עושה רושם שאת מרגישה דברים מבפנים, בגלל הגנטיקה שלך, אם כי זה ללא ספק סרט אוניברסלי. אפילו שעוד לא ראיתי, אני מנחש שהוא ישאר על המדף לעוד דורות רבים.
      תודה יקירה ,הדרך בה המלצת על הסרט והתקדים שהבאת ,בהחלט מביאים רצון לצפות בסרט.שבת שלום:))
        8/1/15 23:00:

      ''

       

      אם תשאלי אותי למה העלאתי את התמונה הזו פה, אענה לך שהיא מגלמת את תמצית הקונפליקט שתיארת בפוסט הנפלא הזה. יהדות ונצרות, מריה ויהודי, גלות ושואה, ישראל ואני (וגם הלאה).,

       

      מי שמזהה, מזהה.

        8/1/15 21:19:

      צטט: sbhsport 2015-01-08 17:22:27

      הסרט קוצר שבחים מכל העולם, ונחשב כמועמד המוביל לאוסקר בשפה הזרה (לצידו של "כח עליון" השבדי), תודה על הביקורת המסקרנת ועל הרחבת העומק על העם הפולני.
      תודה רבה, הסרט אכן ראוי לשבחים ולפרסים שבהם זכה, ותאר לך, הוא אף סרט קצר של כחמישים דקות, מועט המחזיק מרובה
        8/1/15 20:12:

      צטט: עמי100 2015-01-08 18:49:50

      צטט: זונות פוליטיות 2015-01-08 16:07:17

       

       

      ברוטוס:   נתחיל בהודאה בעצלנות. בכל פעם שאנחנו מנסים להיכנס לתגובה באפליקציה היותר מתוחכמת, שבה ניתן לשנות צבע ופונט, לוקח למערכת הקפה המודרנית דקות ארוכות ולפיכך אנחנו מתייאשים מעצלות ושולחים תגובה בפרטי. חשבנו שזה יותר אינטימי ומעיד על תשומת לב. אלא מה? מקבל או מקבלת התגובה מתבאעסים שהתגובה בפרטי ולא כולם יכולים לקוראה. או קיי, החלטנו שלא להתעצל ולהשקיע מזמננו, וכפי שנטוס יגיד לכם יש גם סיבה טובה

       

       

      נטוס:      חשבתי שלא תשתוק לעולם, אחי, תן להוסיף מילה כבר. אז זהו. הפוסט הזה הוא עוד אחד מאותם פוסטים נפלאים, ברמה גבוהה ששווה להיכנס לקפה רק כדי לקרוא אחד כזה ואנחנו מסכימים על פעם בשבוע אחד ממאה פוסטים - כזה. קפיש? Czy jesteś zadowolony teraz?

       

      אז גם אני רוצה להוסיף משפט..

      כותבת הפוסט הזה היא אחת מהכותבות

      הטובות ביותר באתר..מאוד מדויקת ועינינית.

      צריך לשמור עליה מכל משמר שלא יעלו בה רעיונות נטישה.

       

      משמר כבוד מתאים לי, עמי, תודה רבה


        8/1/15 20:09:

      צטט: זונות פוליטיות 2015-01-08 16:07:17

       

       

      ברוטוס:   נתחיל בהודאה בעצלנות. בכל פעם שאנחנו מנסים להיכנס לתגובה באפליקציה היותר מתוחכמת, שבה ניתן לשנות צבע ופונט, לוקח למערכת הקפה המודרנית דקות ארוכות ולפיכך אנחנו מתייאשים מעצלות ושולחים תגובה בפרטי. חשבנו שזה יותר אינטימי ומעיד על תשומת לב. אלא מה? מקבל או מקבלת התגובה מתבאעסים שהתגובה בפרטי ולא כולם יכולים לקוראה. או קיי, החלטנו שלא להתעצל ולהשקיע מזמננו, וכפי שנטוס יגיד לכם יש גם סיבה טובה

       

       

      נטוס:      חשבתי שלא תשתוק לעולם, אחי, תן להוסיף מילה כבר. אז זהו. הפוסט הזה הוא עוד אחד מאותם פוסטים נפלאים, ברמה גבוהה ששווה להיכנס לקפה רק כדי לקרוא אחד כזה ואנחנו מסכימים על פעם בשבוע אחד ממאה פוסטים - כזה. קפיש? Czy jesteś zadowolony teraz?


      Nawet ja jestem teraz zadowolona , תודה, כך נאה וכך יאה

       

      ..


        8/1/15 20:04:

      צטט: שושנה13 2015-01-08 12:58:23

      אנינאתאיסטית גמורה ואין לי יחס לדת. אבל אם כבר, הנצרות עולה על היהדות בהדגשת אהבת האדם, ולא אהבת האל. 1. אני אתאיסטית גמורה ואין לי יחס לדת. נכון שאמונות ההבל הללו הביאו רק רע לעולם. היום - האיסלם... אבל בהשוואה בין הדתות, הנצרות עולה על היהדות בהדגשת האהבה לאדם, ולא לאל. הכומר משמש כתובת לעזרה. הרב פוסק בענייני הלכה. 2. לא הייתי בפולין, ואין לי מושג מה יחסו של הציבור. מן הדוגמא של המטפלים שהזכרתי כבר (אב ובנו) - לא השתנה הרבה. 3. המדיה היא ענין אחר. הבמאית אגניישקה הולנד (אמנם, חצי יהודיה) זכתה לאחרונה בפרסים על סרטה - In the darkness - העוסק בהסתרת יהודים בתעלות הביוב ע"י פולני. להפתעתי, ניתן כבר עתה לצפות בסרט כולו ביוטיוב, אבל ללא תרגום לאנגלית, אולי בשל חשיבות הנושא.https://www.youtube.com/watch?v=ffdSS1aXHmo

       

      תודה, שושנה, גם אני אתאיסטית.לא יודעת איזו דת עולה על איזו דת, ומה זה משנה, בעצם? לא בטוח שאהבת האדם בנצרות גוברת על אהבת האדם, הדברים הרבה יותר מורכבים, ועוד משהו "ואהבת לרעך כמוך" מקורו ביהדות. את "בחשכה" ראיתי לפני מספר שנים, זה לא הסרט היחיד של אגניישקה הולנד שעוסק בשואה. במאית מורכבת ומעניינת. 

        8/1/15 19:26:

      צטט: כורך דברים 2015-01-08 11:58:50

      עוד זהות בין יהדות ונצרות יש בציטט שהבאת שהעולם נברא באמירה. בנצרות המסורת היא שישוע נוצר במילה, הבשורה. דברי המלאך המבשר עיברו את אמו  כשאמר לה  ave maria  וכו'.

      בתאורי מעמד הבשורה, מריה תמיד עם ספר, שהוא המילה, והמילה הפכה לבשר.

      או שכן או שלא.

      ''

      נכון, טוב שהסבת תשומת לב, אני מסכימה לגמרי, הרי הנצרות היתה יהדות בתחילתה, נוכל למצוא עוד הרבה מקבילות.מעניין שואצלב האוול השתמש ברעיון העתיק הזה במאבקו  למען זכויות האדם.

        8/1/15 19:22:

      צטט: eyalees 2015-01-08 10:15:12

      אם יש דבר אחד שהרס יותר מכל את האדם היא הדת והאמונה. בשם הדת מותר לעשות הכל, לעשוק, לאנוס, לרצוח וכן לשקר לחמוד ולגנוב. כל הדתות אותו דבר, מקור לכוח וכסף
      תודה חבר, אבל לא, כל אלה לא מותרים על פי הדת! נדמה לי שצריך להבחין בין הדת ובין קנאות דתית, או נכון יותר בין דת ובין ניצולה לרעה. לאורך ההסטוריה  בני האדם השתמשו ונצלו את הדת כהצדקה לכל  עוולה , רשעות ופגיעה באחר. אבל לא בדת האשם אלא באדם שניצל אותה. כך היה עם רעיונות נשגבים בלי סוף, קח למשל, את הקומוניזם או הקולוניאליזם, גם אלו השתמשו ברעיונות כדי לפגוע באחרים. זה  האדם, ולא הדת.

       

        8/1/15 19:07:

      צטט: דליהו 2015-01-08 09:52:47

      אני אוהבת לקרוא אותך.את מרחיבה את היריעה.לפי הטריילר נראה איכותי. והנושא חשוב.ותמיד לדעת דרך הסיפור העדות כדברייך ופולין יש לה הרבה לתת את הדין.אראה את הסרט. חורף חם לך שם בירושליים המושלגת.
      תודה רבה, דליה, לא כל כך מושלגת למען האמת, אשמח לשמוע מה דעתך, אחרי שתראי את הסרט

       

        8/1/15 19:05:

      צטט: barir 2015-01-08 09:34:15

      תודה
      לך התודה!
        8/1/15 19:05:

      צטט: יסינראל 2015-01-07 22:12:21

      מעניין מאוד. תודה על רוחב היריעה. גילגלת לי את המחשבות אל הקולנוע כאקט של עדות, תחליף חילוני להוויה דתית פרה-מודרנית.
      כן, בהחלט, הצילום והקולנוע הם מהמתעדים המודרניים העיקריים היום. תודה, שושן, כן יכול להיות שזה תחליף לדת, בטח בהסחפות שלנו

       

        8/1/15 19:02:

      צטט: esther K 2015-01-07 21:09:32

      תודה לך.
      ולך, אסתר, על שקראת

       

        8/1/15 19:02:

      צטט: rossini 2015-01-07 18:44:03

      כתבת מ ר ת ק על סרט, שכפי הנירא, מרתק לא פחות.

      הלווי הכל מבקר קולנוע,ניתוח מעמיק שכזה.

      שאפו יקירה ותודה.

      שמחה על המחמאה, רוסיני, חברי

       

        8/1/15 19:00:

      צטט: bonbonyetta 2015-01-07 18:19:03

      *
      אינני אדם מאמין באלוהים, אך אני אדם מאמין בהחלט בדברים אחרים. מה שמצא חן בעיני זה האיך שכתבת את הדברים.

      תודה, בונבון, כייף לשמוע, אני לא בטוחה שאני מאמינה, מה שלא פוסל בעיני את גדולתה של הדת

       

        8/1/15 18:58:

      צטט: א ח א ב 2015-01-07 17:53:45

      אלוהים קיים בזכות מאמיניו. בלעדיהם איננו.
      בוודאי! זו המצאה אנושית, אולי המדהימה בהמצאות!

       

        8/1/15 18:57:

      צטט: עמי100 2015-01-07 17:40:01

      סוף סוף סרט שמראה את פשעי המלחמה הפולניים נגד העם היהודי..ולך תודה שהמלצת על סרט שעוסק בשואת העם היהודי בפולין.
      נכון, אבל היו כבר סרטים שנגעו בזה, כמו "שואה" של לנדצמן, כשהוא ראיין איכרים פולנים, או סרטים של אגניישקה הולנד, שכרגע אני לא זוכרת את שמותיהם

       

        8/1/15 18:54:

      צטט: איציק אביב 2015-01-07 17:24:17

      מעניין ביותר.
      זה משמח, איציק, תודה לך
        8/1/15 18:53:

      צטט: דוקטורלאה 2015-01-07 17:05:22

      אנשים בוגרים בישראל, או יהודים בעולם, אינם יכולים להתייחס לסרט המדובר  רק מבחינה אמנותית.


      אנשים אלה, ייזכרו בקרוביהם שנהרגו בשואה, וזה יפריע להם להתייחס אל הסרט כפי שיכולים לעשות מי שלא ניזוקו מהשואה.

       

      תודה על המידע אודות הסרט.

      אני מסכימה אתך, דוקטור לאה, אם כי יש לנו גם כן מערכות ניתוק וניכור







      אנשים בוגרים, בישראל, או יהודים בעולם,
      אינם יכולים להתייחס לסרט שנושאו השואה בשיוויון נפש, ולמדוד את ערכיו האמנותיים

        8/1/15 18:51:

      צטט: מרב 1956 2015-01-07 16:55:41

      אני אוהבת את כתיבתך אודות הסרט.

      עושה לי חשק לצפות בו.

      זה משמח מאד, מקווה שתראי את הסרט. תודה מרב

       

        8/1/15 18:50:

      צטט: איש אחר 2015-01-07 16:49:47

      נהדר הסרט וטוב מאוד שכתבת עליו.

      אוסיף רק שחשיבות הסרט נובעת גם מהעובדה שאין כמעט יצירות פולניות המתעדות את פשעי העם הפולני ביהודים בזמן השואה ולאחריה.

      רק לאחרונה מעיזים יוצרים פולניים לגעת באחריות העם הפולני לשואת יהדות פולין.

      "אין כמעט יצירות פולניות המתעדות את פשעי העם הפולני ביהודים בזמן השואה ולאחריה"  אתה כותב -  תלוי למה אתה קורא יצירות פולניות - נכתבו לא מעט יצירות בפולנית, שחלקן אף קראתי, רבות מהן על ידי יהודים שנכתבו בפולנית, למשל, יוליאן טובים או אפילו אידה פינק שלנו שכתבה בארץ בפולנית והיא ידועה בפולין. גם שימבורסקה וגם צ'אסלב מילוש נגעו בנושא בשיריהם. אבל נכון שחשבון הנפש של הפולנים קיבל תנופה בשנים האחרונות, בתקופה הקומוניסטית אסור היה לדבר ולא משנה על מה

      מעבירה לך כאן קישור גם לשירה של שימבורסקה שתורגם לעברית

       

      http://cafe.themarker.com/post/1715641/

       

        8/1/15 18:49:

      צטט: זונות פוליטיות 2015-01-08 16:07:17

       

       

      ברוטוס:   נתחיל בהודאה בעצלנות. בכל פעם שאנחנו מנסים להיכנס לתגובה באפליקציה היותר מתוחכמת, שבה ניתן לשנות צבע ופונט, לוקח למערכת הקפה המודרנית דקות ארוכות ולפיכך אנחנו מתייאשים מעצלות ושולחים תגובה בפרטי. חשבנו שזה יותר אינטימי ומעיד על תשומת לב. אלא מה? מקבל או מקבלת התגובה מתבאעסים שהתגובה בפרטי ולא כולם יכולים לקוראה. או קיי, החלטנו שלא להתעצל ולהשקיע מזמננו, וכפי שנטוס יגיד לכם יש גם סיבה טובה

       

       

      נטוס:      חשבתי שלא תשתוק לעולם, אחי, תן להוסיף מילה כבר. אז זהו. הפוסט הזה הוא עוד אחד מאותם פוסטים נפלאים, ברמה גבוהה ששווה להיכנס לקפה רק כדי לקרוא אחד כזה ואנחנו מסכימים על פעם בשבוע אחד ממאה פוסטים - כזה. קפיש? Czy jesteś zadowolony teraz?

       

      אז גם אני רוצה להוסיף משפט..

      כותבת הפוסט הזה היא אחת מהכותבות

      הטובות ביותר באתר..מאוד מדויקת ועינינית.

      צריך לשמור עליה מכל משמר שלא יעלו בה רעיונות נטישה.

      ..


        8/1/15 17:22:
      הסרט קוצר שבחים מכל העולם, ונחשב כמועמד המוביל לאוסקר בשפה הזרה (לצידו של "כח עליון" השבדי), תודה על הביקורת המסקרנת ועל הרחבת העומק על העם הפולני.

       

       

      ברוטוס:   נתחיל בהודאה בעצלנות. בכל פעם שאנחנו מנסים להיכנס לתגובה באפליקציה היותר מתוחכמת, שבה ניתן לשנות צבע ופונט, לוקח למערכת הקפה המודרנית דקות ארוכות ולפיכך אנחנו מתייאשים מעצלות ושולחים תגובה בפרטי. חשבנו שזה יותר אינטימי ומעיד על תשומת לב. אלא מה? מקבל או מקבלת התגובה מתבאעסים שהתגובה בפרטי ולא כולם יכולים לקוראה. או קיי, החלטנו שלא להתעצל ולהשקיע מזמננו, וכפי שנטוס יגיד לכם יש גם סיבה טובה

       

       

      נטוס:      חשבתי שלא תשתוק לעולם, אחי, תן להוסיף מילה כבר. אז זהו. הפוסט הזה הוא עוד אחד מאותם פוסטים נפלאים, ברמה גבוהה ששווה להיכנס לקפה רק כדי לקרוא אחד כזה ואנחנו מסכימים על פעם בשבוע אחד ממאה פוסטים - כזה. קפיש? Czy jesteś zadowolony teraz?

       

       

      ..


        8/1/15 12:58:
      אנינאתאיסטית גמורה ואין לי יחס לדת. אבל אם כבר, הנצרות עולה על היהדות בהדגשת אהבת האדם, ולא אהבת האל. 1. אני אתאיסטית גמורה ואין לי יחס לדת. נכון שאמונות ההבל הללו הביאו רק רע לעולם. היום - האיסלם... אבל בהשוואה בין הדתות, הנצרות עולה על היהדות בהדגשת האהבה לאדם, ולא לאל. הכומר משמש כתובת לעזרה. הרב פוסק בענייני הלכה. 2. לא הייתי בפולין, ואין לי מושג מה יחסו של הציבור. מן הדוגמא של המטפלים שהזכרתי כבר (אב ובנו) - לא השתנה הרבה. 3. המדיה היא ענין אחר. הבמאית אגניישקה הולנד (אמנם, חצי יהודיה) זכתה לאחרונה בפרסים על סרטה - In the darkness - העוסק בהסתרת יהודים בתעלות הביוב ע"י פולני. להפתעתי, ניתן כבר עתה לצפות בסרט כולו ביוטיוב, אבל ללא תרגום לאנגלית, אולי בשל חשיבות הנושא.https://www.youtube.com/watch?v=ffdSS1aXHmo
        8/1/15 11:58:

      עוד זהות בין יהדות ונצרות יש בציטט שהבאת שהעולם נברא באמירה. בנצרות המסורת היא שישוע נוצר במילה, הבשורה. דברי המלאך המבשר עיברו את אמו  כשאמר לה  ave maria  וכו'.

      בתאורי מעמד הבשורה, מריה תמיד עם ספר, שהוא המילה, והמילה הפכה לבשר.

      או שכן או שלא.

      ''

        8/1/15 10:15:
      אם יש דבר אחד שהרס יותר מכל את האדם היא הדת והאמונה. בשם הדת מותר לעשות הכל, לעשוק, לאנוס, לרצוח וכן לשקר לחמוד ולגנוב. כל הדתות אותו דבר, מקור לכוח וכסף
        8/1/15 09:52:
      אני אוהבת לקרוא אותך.את מרחיבה את היריעה.לפי הטריילר נראה איכותי. והנושא חשוב.ותמיד לדעת דרך הסיפור העדות כדברייך ופולין יש לה הרבה לתת את הדין.אראה את הסרט. חורף חם לך שם בירושליים המושלגת.
        8/1/15 09:34:
      תודה
        7/1/15 22:12:
      מעניין מאוד. תודה על רוחב היריעה. גילגלת לי את המחשבות אל הקולנוע כאקט של עדות, תחליף חילוני להוויה דתית פרה-מודרנית.
        7/1/15 21:09:
      תודה לך.
        7/1/15 18:44:

      כתבת מ ר ת ק על סרט, שכפי הנירא, מרתק לא פחות.

      הלווי הכל מבקר קולנוע,ניתוח מעמיק שכזה.

      שאפו יקירה ותודה.

        7/1/15 18:19:

      *
      אינני אדם מאמין באלוהים, אך אני אדם מאמין בהחלט בדברים אחרים. מה שמצא חן בעיני זה האיך שכתבת את הדברים.

        7/1/15 17:53:
      אלוהים קיים בזכות מאמיניו. בלעדיהם איננו.
        7/1/15 17:40:
      סוף סוף סרט שמראה את פשעי המלחמה הפולניים נגד העם היהודי..ולך תודה שהמלצת על סרט שעוסק בשואת העם היהודי בפולין.
        7/1/15 17:24:
      מעניין ביותר.
        7/1/15 17:05:

      אנשים בוגרים בישראל, או יהודים בעולם, אינם יכולים להתייחס לסרט המדובר  רק מבחינה אמנותית.


      אנשים אלה, ייזכרו בקרוביהם שנהרגו בשואה, וזה יפריע להם להתייחס אל הסרט כפי שיכולים לעשות מי שלא ניזוקו מהשואה.

       

      תודה על המידע אודות הסרט.

























      אנשים בוגרים, בישראל, או יהודים בעולם,
      אינם יכולים להתייחס לסרט שנושאו השואה בשיוויון נפש, ולמדוד את ערכיו האמנותיים

        7/1/15 16:55:

      אני אוהבת את כתיבתך אודות הסרט.

      עושה לי חשק לצפות בו.

        7/1/15 16:49:

      נהדר הסרט וטוב מאוד שכתבת עליו.

      אוסיף רק שחשיבות הסרט נובעת גם מהעובדה שאין כמעט יצירות פולניות המתעדות את פשעי העם הפולני ביהודים בזמן השואה ולאחריה.

      רק לאחרונה מעיזים יוצרים פולניים לגעת באחריות העם הפולני לשואת יהדות פולין.

      ארכיון

      פרופיל

      באבא יאגה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין