כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - וארא

    11 תגובות   יום חמישי, 15/1/15, 08:23

    "ואזכור את בריתי"

    וַיְדַבֵּר א-ֱלֹקִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה': וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם: וְגַם הֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתָּם לָתֵת לָהֶם אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן אֵת אֶרֶץ מְגֻרֵיהֶם אֲשֶׁר גָּרוּ בָהּ: וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים אֹתָם וָאֶזְכֹּר אֶת בְּרִיתִי".

    הקב"ה אומר למשה שהוא שמע את נאקתם של בני ישראל וכן שהוא זוכר את בריתו לאבות , לאברהם ליצחק וליעקב .

    מהי כוונת דבריו של הקב"ה , האינסוף ברוך הוא , שהוא זוכר את הברית ?

    זוכר אפשר לומר על מישהו ששכח דבר מסויים ולאחר זמן הוא נזכר בו , או שאדם יכול לומר שהוא זוכר דבר מסוים והוא מעולם לא שכח אותו , אבל בתור היותו אדם הוא אכן יכול היה לשכוח , שהרי אם אתה זוכר - כלומר היתה את האפשרות גם לשכוח !

    האם הקב"ה עד עכשיו שכח את בני ישראל , שכח את הברית וכעת הוא 'נזכר בה' ?

    הדבר אולי אפילו בולט עוד יותר בפרשת שמות :

    "וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱ-לֹקִים מִן הָעֲבֹדָה: וַיִּשְׁמַע האֱ-לֹקִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר א-ֱלֹקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת יַעֲקֹב" (שמות ב').

    בני ישראל צועקים על קושי העבדות במצרים , הקב"ה שומע וזוכר את בריתו לאבות , עד עכשיו הקב"ה שכח את הברית ?!

    מה פירוש הפועל 'זוכר' כלפי הקב"ה ?

    'זוכר חסדי אבות' - הקב"ה מבטיח שהוא זוכר ולא שוכח - יש בכלל שכחה לפני הקב"ה ?

    - וודאי שלא , הרי אנחנו גם אומרים בתפילת ימים נוראים ב'זכרונות' של ראש השנה :

    "כִּי אֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִסֵּא כְבודֶךָ...".

    מיד לאחר דבריו של ה' למשה בתחילת פרשת 'וארא' "ואזכור את בריתי" , ממשיך ה' בדבריו למשה :

    "לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹקִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹקֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם: וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'" (שמות ו').

    לזכירה יכולה להיות משמעות שאדם זוכר אירוע מסוים מהעבר , לפעמים יכולה להיות לאירוע תודעה גבוהה יותר ולפעמים תודעה נמוכה יותר , אך האדם זוכר .

    זכירה א-לוקית אין פירושה ההיפך משכחה , אלא זיכרון שמהווה תודעה ומהווה השלכה לפעולות המעשיות , לא רק כלפי העבר , אלא כלפי כל ההוויה .

    הקב"ה זוכר את עם ישראל ולכן הוא מחובר אליהם , הוא פועל להוציאם ממצרים - לא רק כעת כאשר רואים זאת בפועל , אלא כל הזמן ה' זכר את האבות , את הברית ואת בני ישראל וכל הזמן היתה לזכירה השלכה לפעולותיו הגלויות או הנסתרות של הקב"ה בעולם .

    גם כאשר הקב"ה מצווה אותנו לזכור - המשמעות היא לא רק לזכור את יום השבת או לזכור את אשר עשה לך עמלק - לזכור את היסטוריית האירועים , אלא תודעת השבת וגם תודעת עמלק צריכים להיות חלק מהתודעה הכוללת של עם ישראל , זה חלק מהזהות שלנו .

    זכירת השבת צריכה להיות במשך כל השבוע , לא רק בשבת , זוהי תודעתו של עם ישראל שה' ברא את העולם בשישה ימים ונח בשבת. זכירה פירושה חיבור , אם אני זוכר את ה' זה אומר שאני מחובר אליו , דבק בו .

    כך הקב"ה זוכר את עם ישראל - הוא מחובר ודבק בעמו ופועל כל הזמן בעולם לגאולתו .

     

    השתדלות- תנאי לקבלת הנס

    בפרשות שבתחילת ספר שמות הקב"ה גואל את עם ישראל ממצרים .

    אמנם הקב"ה עושה הרבה ניסים עבור בני ישראל ומשנה את חוקי הטבע , אך רצונו של הקב"ה היה שהגאולה תבוא מצידם של בני ישראל .

    אכן כל נס בא רק לאחר השתדלות מצד בני ישראל , גם אם לא כולם אז חלק מהם ולעיתים אף בודדים שהביאו את כל עם ישראל למדרגה של ראויים לקבל נס מהקב"ה .

    אומר השפת אמת שגם אם הקב"ה יגאל את ישראל , האם זה יהפוך את עם ישראל לעם חופשי ?

    אם בני ישראל לא יסירו מצדם את העול של שיעבוד מצרים מעליהם , הרי שהם לא יוכלו לקבל על עצמם כלל עול מלכות שמיים .

    לא ניתן לקבל עול מלכות שמיים אם יש לך עול למישהו אחר , אתה חייב להשתחרר מהכבלים שלך ומהשעבוד לאחרים ורק אז תוכל לקבל על עצמך עול מלכות שמים .

    כאשר הקב"ה אמר לבני ישראל "ולקחתי אתכם לי לעם" המטרה הייתה שבני ישראל מצדם יתעוררו וישתוקקו לצאת משעבוד מצרים , רק אז יוכל הקב"ה לגאול אותם באמת ולהיות להם לא-לוקים .

    אך בני ישראל לא יכלו שמוע אל משה "מקוצר רוח ומעבודה קשה" , מרוב טומאת מצרים בני ישראל לא היו מסוגלים לשמוע על גאולה , לשמוע על שבירת עול מלכות מצרים מעליהם .

    אם כן , שואל השפת אמת , כיצד ניתן היה לגאול עם שלא רוצה להיגאל ?

    שלא רוצה לשבור את עולם מצרים מעליו ולקבל את מלכות ה' עליו ?

    אלא שבתוך בני ישראל בכל זאת היו אנשים כאלה שהם כן הצליחו לקבל את דבר ה' ורצו לצאת משיעבוד מצרים .

    האנשים הללו הצליחו למשוך אחריהם את כל העם שיקבלו על עצמם עול מלכות שמיים.

    בפשטות רואים זאת ממשה רבנו , שבתחילה הוא טען כלפי הקב"ה :

    "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' לֵאמֹר הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם ?!"

    והקב"ה מצווה בכל זאת את משה ואת אהרון :

    "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות ו') ,

    איך משה יצליח לדבר אל העם , אם העם בכלל לא נמצא במצב פתוח להקשיב ולקבל את דבריו של משה ?

    אלא שגם כאן היו את אותם אנשים שגרמו להעלות במדרגה את בני ישראל - והם אלו שנתנו למשה רבינו את הכוח לדבר , ליזום לפעול ולעשות .

    כפי שבני ישראל רוצים יותר את הגאולה - כך כוחו של משה רבנו התעורר.

    בכדי להצמיח את הגאולה חייבים להביא את מעשיו של האדם למוכנות . אכן לא תמיד העם נמצא במצב שכזה , אך צדיקי הדור במעשיהם יכולים למשוך אחריהם את דורם ולעשות שינוי תפיסה ולעשות את הפעולות שאדם יכול לעשות בכדי לקרב את הגאולה - ומתוך השתדלות מירבית זאת אכן נזכה לגאולה .



    דרג את התוכן:

      תגובות (11)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/1/15 13:14:
      תמיד לומד עוד משהו אצלך
        16/1/15 13:44:

      כדרכך המובא כתוב ברוב נחת להשכיל :-)

      ''תודה ו...

               שבת שלום.

       

        16/1/15 13:05:
      שבת שלום
        16/1/15 12:27:

      יישר כוח!!
      נהניתי מדברי התורה המאירים והמחכימים.
      שבת שלום ומבורך.

      בברכה
      אהובה.

        16/1/15 12:12:
      נאה דרשת ידידי היקר כאח לי, ואנחנו נאה נקיים. שבת שלום לך וליקיריך.
        16/1/15 06:34:

      לי זה תמיד מחדש.

      ש"ש .

        16/1/15 01:13:
      כל כבוד על ההתמדה. שבת שלום:)
        15/1/15 19:15:
      תודה שלמה ושבת שלום .
        15/1/15 11:44:
      מרתק כדרכך. תודה. שבת של שלום, אור וברכה.
        15/1/15 09:30:
      נהניתי לקרוא.. שבת טובה...
        15/1/15 09:23:
      מעניין לקרוא כאן, שבת שלום.