סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

משפת מכתש רמון לגבי חווה

53 תגובות   יום רביעי, 28/1/15, 08:45

15-1-2015

מתצפית געש לחניון נחל חווה

מרחק- 15 קילומטרים

מזג האוויר – פירוט בהמשך

זמן -   שש שעות .

שיר -  "רוח רוח"  של אריק אינשטיין.

חפץ – מכסה של פצצת תאורה.

דרגת קושי – כמו שצריך.

השבוע שחלף היה גשום ומושלג. גשמים עזים ירדו ברחבי הארץ ושלג כיסה את פסגות ההרים הגבוהים. גם את הר הנגב. לאורך הדרך ממרכז הארץ ירדו גשמים ללא הפסקה. בשמונה וחצי בבוקר הגענו לפונדק עין עבדת. הגשם המשיך לרדת, קצת יותר בעדינות. חיים ברגר – האיש והאגדה, פגש אותנו בעובדת ואמר ששיטפונות לא צפויים. מקסימום נירטב קצת בדרך. עלינו לג'יפ והפלגנו דרומה לשפת מכתש רמון עד לתצפית געש. במהלך הנסיעה, פסק הגשם והשאיר לנו מדבר רטוב ורחוץ לטיול.

מהתצפית, נפרשו לרגלינו נופי מכתש רמון המיוחדים.  גבעת געש הכהה בלטה על רקע קרקעית המכתש הבהירה. חיים התעכב והסביר לנו על היווצרות המכתש ועל הרי הגעש שנוצרו לפני יותר ממאה מיליון שנים, כוסו על ידי סלעי משקע ונחשפו עם השנים במהלך היווצרות המכתש. גבעת געש היא פסגתו של אחד מאותם הרי געש קדמוניים. שאלנו את חיים מה הסיכויים לפגוש פה היום נמר.

"בערך כמו לזכות בלוטו. אבל אם תראו עקבות מעניינים, צלמו אותם עם מטבע סמוך ותשלחו במייל." ענה.

התחלנו ללכת לכיוון צפון מזרח על שפת המכתש. בצד ימין נשברה הקרקע על ידי המצוק לעומק מאות מטרים, משמאל השתפלו מדרונות מתונים ובהם ערוצים היורדים צפונה. רוכבי אופניים שעטו מזרחה על השביל ובירכו אותנו לשלום. אחרי מעט יותר מקילומטר, פנינו צפונה והתרחקנו משפת המכתש המצוקית. כמה יעלים התבוננו בנו בסקרנות והתרחקו , כדי שלא נצליח לצלם אותם מחייכים. בעל חיים גדול הותיר עקבותיו על אדמת המדבר הרטובה. נראה שהלך כאן לא מזמן. אולי כלב, אולי משהו אחר.

רוח חזקה נשבה ממערב וגרמה לנו לשיר – "רוח רוח רוח רוח למה לא תשכב לנוח". בחרנו בשירו של אריק איינשטיין האהוב לייצג את קטע השביל הנוכחי.

בצד השביל התנוססו רוג'ומים גדולים, גלי אבן המשמשים כתמרורים במדבר. לאחר שעה של הליכה נינוחה עצרנו להפסקת קפה ולארוחת הבוקר. קפל קרקע קטן שימש לנו כמחסה מהרוח החזקה שנשבה בערוצי נחל חווה. מסתבר כי שמו של נחל חווה, הוא עברות של השם הערבי - וואדי אל-האווא. "נחל הרוח", על שם הרוחות החזקות הנושבות באזור.

המשכנו בשביל שיצא מערוץ הנחל וטיפס לכיוון דרום מזרח למצד מחמל. חלפנו תחת קו מתח גבוה, המשכנו מעט לכיוון המצד ושוב פנינו צפונה בערוץ נחל מחמל עם ציר הנפט הידוע לשמצה.

השביל לא מגיע ממש למצד מחמל ויש לסטות כדי לעלות אליו בשביל הולכי רגל צר. המצודה, היא הנקודה החמישית בדרך הבשמים הנבטית רומית. במקום, מגדל שמירה עם שני חדרים ובסמוך מאגר מים. גם תצפית נפלאה על המכתש וסביבותיו.

דורון התעכב מעט ונעלם מאחור. חיכינו לו מעט. לאחר כמה דקות הופיע ובידו מכסה חלוד של פצצת תאורה של מרגמה.

המכסה ניתק מהפצצה באמצע מעופה באוויר וכך המצנח שלה נפתח ומאפשר לגוף התאורה לבעור ולהאיר את השטח, עבור כוחות הצבא. המכסה, גוף הפצצה והמצנח הלבן נופלים ונותרים אי שם בשטח.במהלך שרותי הצבאי יריתי מאות פצצות כאלו. אחרי כזה הסבר, נבחר המכסה החלוד כחפץ המייצג את קטע השביל הנוכחי.

המשכנו ללכת צפונה על ציר הנפט עד למפגש ערוצים רחב. חבורת רוכבי אופניים נוספת, עקפה אותנו בדרכה מזרחה. השביל טיפס על שלוחת "סדקי חווה", שצידה הדרום מערבי שטוח, וצידה הצפון מזרחי מצוקי. לאורך השלוחה ראינו את ה"סדקים", אותם נקיקים הסודקים את המצוק, שנתנו לשלוחה את שמה.

באחד הסדקים ירדנו עם השביל, נעזרנו ביתדות שנקבעו על הקירות התלולים. בתחתית הסדק מצאנו גב מים מלא ומקום נהדר לארוחת צהריים ולקפה. כמובן שלא התאפקנו ועצרנו במקום משובב הנפש.

מכאן התקדמנו בערוץ נחל הסדקים, עד למפגש עם נחל חווה. בדרך פגשנו קבוצת גברים צעירים , שהגיעו ממול. השביל התפתל בין סלעי ענק ומצוקים תלולים. שכבת קווארץ קדמונית נוצצת, חצתה את סלעי המשקע, אופקית כמו לוח אחיד ושבתה את תשומת הלב. הגבישים הרחוצים בהקו לאחר הגשם.

במזלג נחל הסדקים עם נחל חווה, פנינו שמאלה לכיוון הגבים.

גבי חווה הם אחד מהדובדבנים המדהימים ששביל ישראל מציע. מי שמצליח להגיע אליהם, לא ישכח את הקניון הצר שמתחתר בין צוקים תלולים המתנשאים  לגובה עשרות מטרים. אחרי הגשם, הגבים היו מלאים במים. בחלק מהמקומות הייתה אפילו זרימה קלה בנחל.

התקדמנו עד גב מים שכדי לעבור אותו צריך לדלג  מראש סלע גבוה מעליו. הבעיה הייתה שכדי לחזור יש להרטיב הרגליים בגב כדי לטפס בחזרה לסלע עליו עמדנו. היה קר ולא היה מה לחשוב על כניסה למים.

האווירה החלה להתחמם. למי יהיה אומץ להתקדם? מי הגבר שבחבורה? דורון, האיש שלנו למשימות מיוחדות לא אכזב. כמו קוף סלעים דילג אל מעל הגב, התקדם עוד 15 מטרים עד לגב נוסף שמעליו התרומם מפל סלע גבוה ובלתי עביר. למרבית המבוכה הצליח דורון, לחזור בקלות מבלי להרטיב רגליו.

ישבנו לנוח בין גבי המים העמוקים, ליד עצי תאנה. פיסת שמים צרה נפרשה מעלינו, בין המצוקים הזקופים התלולים. בפעם הקודמת, הגעתי לכאן בגיל 16 במסגרת טיול תנועה. יש חוויות שלא שוכחים. ביקור בגבי חווה למשל.

חזרנו לאחור בנקיק. לאחר כמה מאות מטרים התחלנו לטפס בשביל על המצוק הדרומי.

בין הסלעים, משך את תשומת ליבי צמח חינני וירקרק. גלונית מצויה שמו, צמח מרפא בעל ריח מתקתק, שחולטים ממנו תה.

יצאנו מהקניון וטיפסנו במאמץ לא קטן את העלייה הקשה של היום.  הפרש גבהים של 200 מטרים לפסגת חניון נחל חווה.

למעלה המתינו לנו הג'יפ וחיים ברגר, שהסיע אותנו מספר קילומטרים צפונה אל מאגורות הנחש הצמא. על פי האגדה מספרים הבדואים כי ערוץ הנחל היורד מזרחה לצין יבש כל כך , שאפילו הנחש הזוחל בו צמא.

המאגורות, הוקמו על מנת לשמש כמאגר נפט לשעת חרום. מנהרות ענקיות בגובה שתי קומות, ממוקמות בקרבת ציר הנפט על רמת צין. אחרי שסיימו לחצוב מאות מטרים לתוך ההר, גילו שהנפט פשוט מחלחל דרך הסלע . שימושו העיקרי של המקום - מסיבות למדבריות בבטן ההר.

נכנסנו פנימה ברגל בעקבות חיים. כדי להעצים את החוויה, התבקשנו שלא להדליק פנסים ולהיות בשקט גמור. כעבור מספר דקות נעטפנו בדממה ובחושך מוחלט. החושים התחדדו מאד. כך נראה עולם העיוורים? כך נשמע עולם החירשים?

בדרך חזרה לעבדת, סיפר לנו חיים על חיבתם הרבה של הראמים למצנחים של פצצות תאורה. מסתבר כי באזור מתקיימת אוכלוסייה לא גדולה של ראמים. הראמים אוהבים להתגנדר במצנחי פצצות התאורה הנופלים מהשמיים. לרוע המזל מסתבכות קרני הראמים במצנח ובחוטים שלו. לפעמים הם פשוט נחנקים ומתים. בדרך כלל, זה לא אכפת לאף אחד. פעם אחת הצליח צלם חובב טבע לצלם זוג ראמים מסתובבים במדבר עם מצנחים לבנים מעטרים את קרניהם. התמונה פורסמה בתקשורת ועוררה הדים וביקורת. למחרת צלצל הטלפון. חיל האוויר על הקו. הם שולחים מסוק כדי לסייע ללכוד את הראמים ולשחרר אותם מהמצנחים. והרי כוחה של תמונה.

דורון מישש את מכסה פצצת התאורה החלוד שמצא בבוקר והבין שלא סתם מוצאים חפץ במדבר.

חאן השיירות חיכה לנו עם מקלחת חמה ואוהל נעים ומחומם. בג'ומעה – פאב מסעדה במדרשת שדה בוקר מקבלים בעד 83 שקלים,  חצי ליטר בירה עם המבורגר 230 גרם טעים להפליא.

שבעי חוויות נרדמנו באוהל החם, מחכים לטיול של מחר.