כותרות TheMarker >
    ';

    אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם

    על פרשות השבוע והקשר לימנו אנו, חסידות, סיפורי צדיקים, שמירת השבת, על דברים שבין אדם לחברו ולסביבה, על דברים שבין אדם לבוראו

    אל תעשה חשבון לקב"ה - פָּרָשַׁ­ת יִתְרוֹ

    0 תגובות   יום רביעי, 4/2/15, 20:34

    ­בס"ד

    אל תעשה חשבון לקב"ה
    פָּרָשַׁ­ת יִתְרוֹ  

    קבלת התורה

    [שמות י"ח א'] "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא יְהוָה אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" [רש"י] מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק.

    רבותינו מעירים הערה: למה התורה מזכירה שיתרו היה כהן מדין? לא נוהגים להזכיר לגר עוונות ראשונים. אדם שהוא גר, כתינוק שנולד. אז למה צריך להזכיר לו שהוא היה כהן במדין?
    [שארית יעקב {וגם בספרים נוספים}] כולם עונים את אותה תשובה: [גמרא במסכת יבמות] אין מקבלים גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה. מה הסיבה? משום שבימי דוד הרבה התגיירו מהפחד מעם ישראל. דוד ערך מלחמות ונצח בהם. [מגילת אסתר ח' י"ז] "...וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם". אם כן, הסיבה שהם התייהדו הייתה כיון שכבר הגיעו להכרה שהקב"ה ברא את העולם ועם ישראל הוא העם הנבחר וארץ ישראל היא הארץ המובטחת.

     

    מתי לא מגיירים

    בימי שלמה: "ותשקוט הארץ ארבעים שנה" בימי שלמה לא היו מלחמות. הזמן היפה ביותר שהיה לעם ישראל. אז לכן אנשים באו להתגייר. כולם באו לראות מזה ישראל. כולם עלו לבית המקדש להתפלל, כי עם ישראל היה במצב הכי מרומם שהיה לו מאודו.

    [חז"ל] בתקופתו של שלמה המלך הייתה הלבנה בשלמות. לכן לא מקבלים גרים בימי שלמה. כיון שזה לא מוכח שאלו גרי צדק, שבאמת באו מתוך אמונה בהקב"ה, הם התגיירו כיון שהם רצו בשפה שלנו, "סל קליטה". ברוך השם עם ישראל במצב טוב. אפשר לקבל רכב. מוצרי חשמל וכו'. לכן לא מקבלים גרים בימי שלמה. אם כן, איך יכול להיות ששלמה המלך גייר את בת פרעה? התשובה פשוטה: הסיבה שלא מקבלים גרים בימי שלמה היא: רק אם מדובר על אלה שרוצים הטבות. אבל, אחד שהמעמד שלו טוב, ב"ה. משׂתכר כסף רב ב"ה. אם הוא לא צריך את זה, אז ממילא הגרוּת שלו היא גיור אמת. לבת פרעה לא היה בעיה כלכלית. היא התגיירה כי רצתה להתגייר. היא לא הייתה צריכה סל קליטה עם כל ההטבות. לכן קיבלה שלמה. "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן" דע לך, יתרו היה במצב כלכלי טוב. הוא לא בא להידבק בעם ישראל כיון ששמע שלעם ישראל יש חמורים לובים' עמוסים בביזת מצרים ועוד את ביזת הים. הוא היה כהן מדין ולכמרים שם היה להם הכול בשפע. לא היה חסר להם כסף. זאת הייתה גרות אמת ולכן התורה אומרת שהיה כהן מדין.

    [לב העברי] היות והוא בא להתגייר, בא משה רבנו ומספר לו: "אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ וַיַּצִּלֵם השם" [גמרא מסכת יבמות] גר שבא להתגייר אומרים לו: מה ראית שבאת להתגייר? אתה יודע שישראל דווים, סחופים וייסורים באים עליהם? שלא יחשוב שהמצב של עם ישראל תמיד מזהיר. יש עליות ומורדות. פעמים שנמצאים ברום המעלה ולפעמים בתחתית המעלה. שלא יחשוב שהוא בא להתגייר כיוון שכאן המקום הכי טוב בעולם. לא. יש צרות יש ייסורים. "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ" מה שמועה שמע ובא? קריאת ים סוף ומלחמת עמלק. אז מה הוא שמע? עם ישראל "הולך לו" הקב"ה בקע להם את הים. נלחמו כנגד עמלק. כל העמלקים נפלו. עוד הוא יחשוב שזה המצב האידיאלי של עם ישראל. אומר לו: לא. תדע לך "אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ" עם ישראל עברו תלאות. ב"ה עד שהגיעו לכאן לקח להם זמן, גם זה חלק של הגרות.

    [החיד"א, ראש דוד, {מביא בשם זקנו}] מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף, ומלחמת עמלק. יתרו כבר רצה לבוא קודם, אבל הוא חשש שמא לא יקבלו אותו. למה לא יקבלו אותו? כששמע קריעת ים סוף ומלחמת עמלק מיד בא. למה? מכיוון ששמע שבקריעת ים סוף עברו גם "הערב רב" (מישמש של גויים שנדבקו בישראל במצרים). שהם כולם עובדי עבודה זרה. והקב"ה בקע להם את הים ונתן להם לעבור. הוא אמר: אם הקב"ה קיבל את "הערב רב", גם אני יכול לעבור. מי אמר שיקבלו גרים? יכול להיות אלה שהיו במצרים קיבלו אותם. כששמע מלחמת עמלק הוא בא. למה? [הגמרא במסכת סנהדרין] אברהם יצחק ויעקב לא רצו לגייר את תימנע. אמרה: אם לא מגירים אותי, אלך ואדבק בצד השני של אברהם אבינו. הלכה ונדבקה באליפז (בנו של עשו) ונולד עמלק. [חז"ל] לא כדין עשו האבות הקדושים שלא קיבלו את תימנע. יצא מזה עמלק. אמר יתרו: אני לא יודע אם יגיירו אותי, אבל, אם הקב"ה נתן ל"ערב רב" לצאת החוצה, למרות שעבדו ע"ז, ועמלק בא להילחם כנגדם, זה יהיה מסר לעם ישראל שהם צריכים לקבל גרים. אז הוא אמר אפשר לבוא להתגייר.

     

    שניים זכו לכבוד עולם

    [תנחומא, פרשת ויגש אות ז'] שניים זכו לכבוד שאף אדם לא זכה לו מעולם: האחד יעקב והשני יתרו. יעקב אבינו: כתוב, בשעה שיעקב הגיע למצרים [מ"ו כ"ט] "וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל אָבִיו.." יוסף רתם את המרכבה והלך לקראת אביו. מי רואה את יוסף לקראת אביו ולא יוצא? יצא יוסף. יצאה הממשלה, הפרלמנט. יצאו כולם. כבוד כזה שזכה יעקב אבינו, לא זכה אדם מעולם. אמר ר' יודן בשם רב איבו: לא זכה אדם מעולם לכבוד שזכה בו יתרו. יתרו שולח שליח. (יש הרבה דעות איך הוא הודיע את זה למשה רבנו, כי לכאורה א"א היה להיכנס למחנה ישראל כיון שהיה מוקף בענני כבוד) הוא שולח שליח למשה רבנו "אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ." משה רבנו לא ידע אם לצאת לקראתו או לא. אז הוא הודיע שהוא בא, אז מה? רוצה לבוא שיבוא ידפוק בדלת ויכנס. "..אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּשְׁנֵי בָנֶיהָ עִמָּהּ" בשביל מה אתה מודיע לי שאתה בא?! אם אתה מודיע לי שאתה בא, מה אתה אומר בזה? אתה מזמין קבלת פנים. פלוני מודיע לאנשים שהוא בא. למה? כי הוא רוצה לאכול צהריים. "אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ " תתכונן.

     

    חנוכת הבית

    היה אחד שעשה חנוכת הבית. הוא הזמין את כל החברים שלו. שאל אותו אחד החברים איך אני מגיע אליך? הסביר לו אותו בעל הבית: אתה נוסע עד סוף הכביש. תראה שם בתים חדשים בבנייה. בסוף הרחוב אתה תראה הבית הימיני ביותר, שם אני גר. איך שאתה נכנס יש דלת זכוכית תן בעיטה אתה בפנים. אחרי זה יש דלת מעץ תן בעיטה אתה ניכנס. אחרי זה תעלה קומה אחת תיתן מכה חלשה עם הרגל, אני אפתח לך את הדלת. שואל אותו החבר בטלפון תגיד: בשביל מה כל הזמן בעיטות? אומר לו כי בטח היד שלך תהיה תפוסה עם מתנה לא?! ככה יתרו. שולח להודיע למשה: "אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ וגו'." אם אתה לא יוצא בשבילי, צא בשביל אשתך, אם לא בשביל אשתך, צא בשביל שני בניך.

    קבלת הפנים
    משה לא ידע אם לצאת או לא. הוא שאל את הקב"ה: לצאת? אמר לו צא. [שמות י"ח ז'] "אֲנִי הוּא שֶׁקֵּרַבְתִּי לְיִתְרוֹ וְלֹא רִחַקְתִּיו, אָדָם זֶה שֶׁבָּא אֶצְלִי לֹא בָּא אֶלָּא לְשֵׁם שָׁמַיִם, וְלֹא בָּא אֶלָּא לְהִתְגַּיֵּר, אַף אַתָּה קָרְבֵהוּ אַל תַּרְחִיקֵהוּ" מיּד .(שמות רבה,כ"ז ב') "וַיֵּצֵא משֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ." אמרו, יצא משה יצא אהרון נדב ואביהוא, ושבעים מזקני ישראל". מיליונים של יהודים יוצאים לקבל את פניו של יתרו. כבוד מלכים שלא זכה אדם מעולם.

     

    התמורה שקבל יתרו

    [ילקוט שמעוני] מה שילם לו הקב"ה על המעשה הזה? [זוהר הקדוש] הפרשה של קבלת התורה נקראת על שמו של יתרו, כיון שיתרו שמע על קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, אז הוא בא. מה שמועה שמע ובא? קריאת ים סוף ומלחמת עמלק. מה הקשר בניהם? הוא שמע קריעת ים סוף. כולם שמעו (ט"ו י"ד) "שָֽׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָֽשֶׁת (ט"ו) אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב יֹֽאחֲזֵמוֹ רָעַד נָמֹגוּ כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָֽעַן וגו'." ארבעים שנה אחרי קריעת ים סוף, אומרת רחב למרגלים של יהושע: תדע לך שכולם רועדים מקריעת ים סוף. אין לנו טעם בשום דבר. אין חשק לכלום בגלל מה שעשה הקב"ה בים סוף. יתרו שמע קריעת ים סוף כמו כולם, אבל הוא שמע עוד דבר: הוא שמע שעמלק בא להילחם כנגד ישראל. הוא שאל את עצמו: איך יכול להיות?! כזה נס שכל העולם רואה, בא עמלק להילחם?! זה נגד ההיגיון. מה התשובה? אמרו עמלק: אנחנו יודעים שנמות. אין סיכוי שנשרוד. אלא למה אנו עושים את זה? כדי "לצנן את האמבטיה". כולם מפחדים אנחנו נלחמים. נראה להם שאנחנו לא מפחדים! אמר יתרו: אם אחרי דבר כזה, של קריעת ים סוף, יש עוד בן אדם שבא "לקרר את האמבטיה" אני עושה בדיוק להיפך. מה אני עושה? אני הולך "לחמם את האמבטיה". איך הוא עשה את זה? יתרו היה המומחה מספר אחד בעבודה זרה בעולם. בשפה של היום: האפיפיור. כולם שאלו אותו: איך עובדים את הע"ז הזאת ואת זאת. (י"ח י"א) "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל השם מִכָּל הָאֱלֹהִים". אין אלוה אחד שהוא לא עבד אותו. [הזוהר] כשיתרו התגייר, כל העולם רעש. שילם לו הקב"ה. נתן לו את הזכות שפרשת התורה נקראת על שמו. כמה גויים יש בפרשיות? מתוכם שתי גרים האחד זה יתרו והשני זה בלק. במה בלק זכה שפרשה תקרא על שמו? בפרשת בלק, כיון שממנו יצאה רוּת המואבייה. היות ומרות יצא דוד המלך, אז הוא קיבל פרשה על שמו. בקידוש השם, "בחימום האמבטיה" שעשה יתרו, הוא זכה שפרשת קבלת התורה נקראת על שמו.

     
    קידוש השם של יתרו

    יתרו עשה קידוש השם שאין כמוהו, כל עם ישראל יצא לקראתו, זכה שהפרשה נקראת על שמו,
    [חז"ל] מה שילם לו הקב"ה? אמר לו הקב"ה: אני בוחן כליות ולב. אל יהיו בתי המדרשות בטלים מזרעך לעולם. מקבל יתרו הבטחה שילדיו ימלאו את בתי הכנסיות ובתי המדרשות. חוץ מהבטחה שהקב"ה נתן לו שהוא התחמק מלתת עצות לפרעה. [מסכת סוטה] אמר לו הקב"ה: מהילדים שלך ישבו  בלשכת הגזית. כולנו יודעים שאחד הילדים (נכד) שלו היה פנחס בן אלעזר. השבטים היו מבזים אותו. אתה הולך והורג את זמרי בן סלוא!? הסבא שלך זה יתרו, שפיטם עגלים לע"ז. "ראו בן פוטי זה". מפנחס יצאה כל הכהונה הגדולה, פנחס הוא אליהו. זהו השכר הגדול שקיבל יתרו.

     

    כבוד עולם כן, מעמד הר סיני לא

    [ילקוט שמעוני אות רע"א] [משלי י"ד י'] "לֵב יוֹדֵעַ מָרַּת נַפְשׁוֹ וּבְשִׂמְחָתוֹ לֹא יִתְעָרַב זָר" אמר הקב"ה למשה רבנו: אני לא מרשה לו להיות במעמד הר סיני. כל קבלת הפנים, מיליונים חיכו לו, פרשה על שמו, צאצאיו יהיו בבתי מדרשות. במעמד הר סיני הוא לא יהיה! שנאמר [י"ח כ"ז] "וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל אַרְצוֹ". |שלח אותו הביתה, ומיד בחודש השלישי התחיל מעמד הר סיני. אמר לו הקב"ה: בניי היו משועבדים בטיט ובלבנים ויתרו היה יושב בבטחה ובהשקט בארמון פרעה. ובא לראות בשמחת התורה עם בניי?! לפיכך "וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל אַרְצוֹ.. בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי". אמר הקב"ה: כרטיס כניסה למעמד הר סיני חייב להיות שיעבוד בטיט ובלבנים. מי שלא היה בשעבוד לא יכול להיות במעמד הר סיני. (זה הכול למן דאמר שיתרו היה לפני מתן תורה. {מחלוקת של הגמרא במסכת זבחים}) [שמות רבה ד' ד'] " בר אחר: וילך משה לא היה צריך לומר, לא וישב משה. אלא אמרו רבותינו: בתחילה הלך אצל פרעה בשליחותו של הקדוש ברוך הוא ואחר כך וישב אל יתר חותנו. שכך אמר לו הקדוש ברוך הוא: אם יאמר לך יתרו כלום מן השבועה, אמור לו: בעל השבועה התיר אותי מן נדרי, לכך וילך משה, ואחר כך וישב אל יתר חותנו.." אומר משה רבנו: א"א להיות במעמד הר סיני בלי שיעבוד מצרים. בנו של רבי חייא הגדול אמר: לא הלך אצל פרעה עד שהתיר לו יתרו את נדרו. ואם תאמר: למה נאמר: וילך משה, להיכן הלך? שהלך ליטול אשתו ובניו. אמר לו יתרו: להיכן אתה מוליכן? אמר לו: למצרים. אמר לו: אותם שהם במצרים בקשין לצאת ואת מוליכן?! אמר לו: למחר הן עתידין לצאת ולעמוד על הר סיני לשמוע מפי הקדוש ברוך הוא (שם כ' ב') "אנכי ה' אלֹהיך" ובני לא ישמעו כמו הם?! מיד, "ויאמר יתרו למשה לך לשלום." אמר לו: "לך לשלום ותכנס לשלום ותבוא לשלום".

    השאלה היא: ה"ערב רב" לא היו ב"טיט ובלבנים". הם ראו שכל אחד מישראל יוצא עם תשעים חמורים לוביים טעונים בביזת מצרים. עם ישראל במצב טוב הכניסו מכות לפרעה. אמרו: בואו ונצטרף. אין לנו מושג כמה הם היו. (מחלוקות בחז"ל) המינימום, כמו שמובא במכילתא: על כל יהודי יצאו שני "ערב רב". אז תעשו חשבון כמה יהודים היו תכפילו בשתיים. "ערב רב" יוצאים עִם עָם ישראל. מה איתם? ישבו בבתיהם בהשקט. בדיוק כמו יתרו. אז למה לוקחים אותם למעמד הר סיני?

    [הרמב"ן, פרשת יתרו] דע לך, שבאמת ה"הערב רב" לא היו במעמד הר סיני, כי לא זכו. הם היו בשטח. אבל לא ראו את הקב"ה יורד על ההר ונותן את עשרת הדברות. הם שמעו אך לא ראו. "ויתכן שהבדילו מתוכם את כל האספסוף וחנו בני ישראל לבדם לפני ההר וה"ערב רב" אחריהם כי לישראל תינתן התורה כמו שנאמר "כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל" מה הטעם? "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר"

    [האריז"ל] ה"ערב רב" לא רק לא היו, אלא שלא ירד להם מָן כמו שירד לעם ישראל. הם היו מקבלים שאריות של המָן מעם ישראל. ה"ערב רב" שמעו את "אנכי השם אלוקיך" כיוון שקולו של הקב"ה הלך מקצה העולם ועד סופו. כמו שכל אומות העולם באו אצל בלעם [מסכת זבחים] אמרו לו, מה זה השקט הזה שיש בעולם? שמא בא מבּול לעולם? עוף לא מצייץ וחמור לא נוער ופרה לא גועה. אמר להם, לא מבּול. הקב"ה כבר הבטיח שהוא לא מביא יותר מבול. אלא, הקב"ה נותן תורה לעם ישראל שנאמר (תהילים כ"ט י') "השם לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב השם מֶלֶךְ לְעוֹלָם". הקב"ה נותן תורה לעם ישראל. מיד אמרו: אה... תורה? (י"א) "ה' עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם".  

    שבט לוי לא היה בחומר ובלבנה

    [הזוהר, פרשת שמות] שבט לוי גם הוא לא היה בשעבוד. והרי כתוב שרק מי שהיה בטיט ובלבנים יכול היה להיכנס למעמד הר סיני. אז איך שבט לוי עמד על הר סיני? (א י"ג - י"ד) "וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ: וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֵת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ" כל השבטים עבדו בעבודה פיזית. היחיד שלא עבד עבודה פיזית, רק עבודה נפשית, היה שבט לוי. [הזוהר במדבר, בהעלותך קנ"ג א'] "בַּעֲבוֹדָה קָשָׁה" זו "קוּשְׁיָא" בְּחֹמֶר: דָּא "קַל וָחוֹמֶר" וּבִלְבֵנִים: דָּא "לִבּוּן הֲלָכָה" וּבְכָל עֲבוֹדָה בַּשָּׂדֶה: דָּא "בָּרַיְיתָא". אֵת כָּל עֲבוֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ: דָּא "משנה". שבט לוי עבדו בעבודת הנפש, עבודה רוחנית. הם עבדו ושברו את גופם על התורה. זה הרבה יותר קשה מאשר לסחוב לבנים. מהיכן אנחנו יודעים את זה?
    [הרב מפּונוביץ'] הזמין עשרה פועלים לצקת גג, בישיבת פּונוביץ'. שלחו נהג למפעל "נשר" להביא את המלט. הוא ניתקע ולא יכלו להשיג אותו. בשמונה בבוקר מגיעים הפועלים. מחכים שלוש שעות ולא מגיעה המשאית. באו הפועלים ואמרו לרב: כבוד הרב, אתה משלם לנו עד השעה חמש. לקחנו יום עבודה, אם בא המלט או לא, אתה משלם. אמר להם הרב: אתם תקבלו עד סוף היום עשרים לירות. אבל לעבוד אתם מוכנים, בלי שום קשר למלט, נכון? אמרו לו בטח. באנו לעבוד. אמר להם בבקשה, תיכנסו לישיבה. הושיב אותם הרב חמש בכל ספסל. נתן להם גמרות לכל אחד. אמר להם: קדימה בבקשה, תתחילו ללמוד מסכת יבמות: חמש עשרה צרות. הפועלים התבלבלו. לא ידעו אפילו איך להחזיק את הגמרא. בא הרב ושאל "אתם צריכים עזרה?" אמרו לו כבוד הרב: אפשר ללכת הביתה? אמר להם: אמרתם עד חמש לא?! אמרו לו כבוד הרב: תשלם לנו על שלוש שעות ונסגור את העניין. למה? ליבון הלכתה, קל וחומר, משבר את הגוף בדיוק כמו לסחוב בלוקים. זה מה שאומר הזוהר הקדוש: שבט לוי לא היה צריך לעבוד בחומר ולבנים אלא בליבון הלכתה בקל וחומר. זה שיבר את גופם הרבה יותר ממה ששיבר את שאר השבטים. אם ככה, "ערב רב' לא היו." שבט לוי היו.

     

    מה שייך גנב

    בע"ה,בשבוע הבא, נתחיל לקרוא פרשת משפטים. פרשת משפטים היא המשכה של פרשת תרומה "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם". "ואו" מוסיף על עניין ראשון. ממשיכים את המעמד הקודם. סיומו של מעמד הר סיני מופיע בסוף פרשת משפטים (כ"ד ז') "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" בפרשה שלנו כתוב רק נעשה, בלי ונשמע.

    הפרשה פותחת בגנב "כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם"

    שואלים כל המפרשים למה התורה פתחה דווקא בגנב? אין לך משהו יותר טוב? אחד שגנב ואין לו ממה לשלם, מוכרים אותו בגנבתו. חסר מצוות? תפתח ב"אם כסף תלווה את עמי" תפתח (שמות כ"ג ה') "כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָֹּׂאוֹ" חסר מצוות?! יש על זה הרבה תשובות. התשובה הפשוטה היא שפרשת משפטים בנויה על בסיס עשרת הדברות. הדיברה הראשונה (כ' ב') "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים." וזה, הולך ונמכר, והולך לעבד על המעשה שעשה. אומרת התורה: מה קורה שאחרי שש שנים, הוא עובד ולא רוצה לצאת? תשמע: תענוג פה, אוכל בזמן, מזגן מתי שאני רוצה. מדליק/מכבה. לא משלם ארנונה. הכול בסדר גמור. למה לי ללכת הביתה?! אומרת התורה, מה עושים איתו? מביאים אותו לבית הדין. לוקחים את האֹזן שלו, לוקחים אותו ליד הדלת ורוצעים את אזנו הימנית. ועובד אותו עד היובל והולך הביתה.

     

    תכשיט של וורט

    [גמרא מסכת קידושין כ"ב ב'] "רבן יוחנן בן זכאי היה דורש את המקרא הזה כמין חומר מה נשתנה אֹזן מכל אברים שבגוף? אמר הקב''ה אֹזן ששמעה קולי על הר סיני, בשעה שאמרתי [ויקרא כ"ה נ"ה] "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע ור''ש ב''ר היה דורש את המקרא הזה כמין חומר מה נשתנה דלת ומזוזה מכל כלים שבבית? אמר הקב''ה דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים בשעה שפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי: כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם מעבדות לחירות" והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע בפניהם".

    [תוספות] אז למה דווקא במרצע? יש במדרש דמרצ''ע בגימטרייא ד' מאות (שנים) ולפי שהיו ישראל עבדים ארבע מאות שנים וגאלם הקב''ה והלך זה וקנה אדון לעצמו לפיכך ירצע במרצע העולה כך.

    שאלה: הגמרא מסבירה לך למה אֹזן ולמה דלת ולמה מרצע. איפה הקב"ה עמד במעמד הר סיני "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.." הפסוק הזה מופיע בפרשת בהר לא במעמד הר סיני. למה?

    [גמרא מסכת קידושין כ"ב ב'] תירוצים אלה בשם ר' יוחנן בן זכאי. ר' יוחנן בן זכאי היה דורש מקרא זה כמן חומר. [רש"י] חומר. צרור המרגליות וצרור הבושם תלוי בצוואר לתכשיט.

    [הסבא מקלם] איפה שמעת שבן אדם נותן תשבחות על עצמו? לא מצאנו דבר כזה. אומר ר' יוחנן בן זכאי, מה שאני אומר לכם עכשיו זה תכשיט. ממתי תָנַאִים נותנים קומפלימנטים על הוורט שלהם?!


    למה נפסקה מלכותו של שאול
    [ר' חיים שמולביץ, במאמרים בשנת תשע"א] שואל שלש שאלות נפלאות: [גמרא במסכת יומא] דוד חטא בשתי חטאים ולא נדחה מהמלוכה. שאול חטא בחטא אחד ונדחה מהמלוכה. מה עשה דוד המלך? חטא בחטא של אוריה ומנה את ישראל שמזה לקו בדֶבֶר.  שאול חטא בחטא אחד ונדחה, מה הוא? חטא אגג. שמואל אמר לו להרוג את כל העמלקים, ולא להשאיר מהם זכר. הוא השאיר את אגג ואת הצאן. הוא חוזר מהמלחמה: אומר לו שמואל: מה זה? עשיתי בדיוק מה שהקב"ה אמר. שאל אותו מזה כל הצאן הזה שאני שומע? אמר כי חמלתי על הצאן. נדחה מן המלוכה. מה אתה אומר שבגלל זה הוא נדחה מהמלוכה? לשאול היה עוד נקודה אחת: הוא הרג את הכוהנים בנוב (עיר הכהנים) אם כן זה כבר שני חטאים. למה שלא תגיד שגם שאול בשתיים ונדחה מהמלוכה? היכן שכתוב בנביא שהוא נדחה מן המלוכה, זה רק במעשה של אגג. שכתוב [שמואל א' ט"ו י"א] "נִחַמְתִּי כִּי הִמְלַכְתִּי אֶת שָׁאוּל לְמֶלֶךְ וגו'." על נוב עיר הכהנים לא כתוב כך.

    [תוספות ישנים] (בעמוד למטה) שואל שאלה: יש עוד סיפור לפני הכול ושם כתוב שהקב"ה דחה אותו מהמלוכה. למה הגמרא לא מביאה את זה? א"א להיכנס לזה בהרחבה תפתחו שמואל א' פרק י"ג. ע"ש. מיד לאחר ששאול נתמנה למלך שמעו הפלשתים והתחילו לבוא לקרב נגד ישראל. הגיע שאול ושואל את שמואל: תגיד מה לעשות? הם עולים עלינו כחול אשר על שפת הים. מה לעשות? אמר לו: אתה לא עושה כלום. אתה מחכה, מביא קרבן, שם במה, אני מגיע, שוחטים ומתחילים את הקרב. אתה לא מתחיל את הקרב, עד שאני בא להקריב את העולה. אומר שאול: בסדר והולך לְמִכְמָשׂ (המקום שבו התנהל הקרב כפי שמובא בשמואל א', י"ג). שאול עולה וממתין לשמואל שיבוא [שמואל א', י"ג ב'] "וַיִּבְחַר לוֹ שָׁאוּל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מִיִּשְׂרָאֵל וַיִּהְיוּ עִם שָׁאוּל אַלְפַּיִם בְּמִכְמָשׂ.." (ה) "וּפְלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ לְהִלָּחֵם עִם יִשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אֶלֶף רֶכֶב וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים פָּרָשִׁים וְעָם כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם.." כמו חול, מלונים של חיילים נאספים להילחם בישראל. עָם ישראל למעלה. פלשתים למטה. אומרים לשאול: "נו, תן כבר ירייה". ענה להם: לא, אנחנו מחכים. שואלים: למה אתה מחכה? עונה להם: שמואל צריך לבוא להקריב. בינתיים עם ישראל מתחבא בתוך המערות ובסלעים, מחכה שבעת ימים ושמואל לא מגיע. "וַיָּפֶץ הָעָם מֵעָלָיו" העם התחיל לברוח. "(ט) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל הַגִּשׁוּ אֵלַי הָעֹלָה וְהַשְּׁלָמִים וַיַּעַל הָעֹלָה" לוקח את העולה ושוחט ומתחילים לקבל את הדם. "(י) וַיְהִ֗י כְּכַלֹּתוֹ֙ לְהַעֲל֣וֹת הָעֹלָ֔ה וְהִנֵּ֥ה שְׁמוּאֵ֖ל בָּ֑א וַיֵּצֵ֥א שָׁא֛וּל לִקְרָאת֖וֹ לְבָרֲכֽוֹ: (יא) וַיֹּ֥אמֶר שְׁמוּאֵ֖ל מֶ֣ה עָשִׂ֑יתָ" אמרתי לך עד שאני לא שוחט את העולה, אתה לא מתחיל בקרב, מה עשית? "וַיֹּ֣אמֶר שָׁא֡וּל כִּֽי-רָאִיתִי֩ כִֽי-נָפַ֨ץ הָעָ֜ם מֵעָלַ֗י וְאַתָּה֙ לֹא-בָ֙אתָ֙ לְמוֹעֵ֣ד הַיָּמִ֔ים וּפְלִשְׁתִּ֖ים נֶאֱסָפִ֥ים מִכְמָֽשׂ (יב) וָאֹמַ֗ר עַ֠תָּה יֵרְד֨וּ פְלִשְׁתִּ֤ים אֵלַי֙ הַגִּלְגָּ֔ל וּפְנֵ֥י ה' לֹ֣א חִלִּ֑יתִי וָֽאֶתְאַפַּ֔ק וָאַעֲלֶ֖ה הָעֹלָֽה." אומר לו הקב"ה באמצעות שמואל הנביא: (יד) וְעַתָּ֖ה מַמְלַכְתְּךָ֣ לֹא-תָק֑וּם בִּקֵּשׁ֩ ה' ל֜וֹ אִ֣ישׁ כִּלְבָב֗וֹ וַיְצַוֵּ֨הוּ ה' לְנָגִיד֙ עַל-עַמּ֔וֹ כִּ֚י לֹ֣א שָׁמַ֔רְתָּ אֵ֥ת אֲשֶֽׁר-צִוְּךָ֖ ה'" הקב"ה אמר באמצעות שמואל הנביא: אתה לא תהיה יותר מלך. [תוספות ישנים] אז למה אמרת ששאול באחת ועלתה לו? אם יש לך עוד סיפור עם שאול. הוא הלך והקריב את הקרבן במִכְמָֽשׂ לפני שהגיע שמואל הנביא. שאול נדחה מן המלוכה לבדו, במעשה של אגג. הוא נדחה. הוא ובניו. והגמרא חיפשה מקום שבו הוא ובניו נדחו מן המלוכה שזה היה במעשה של אגג.

    [הגאון ר' חיים שמולביץ] 1. למה עשה הקב"ה ככה? שדוד בשתיים חטא ולא הדיחו אותו מן המלוכה ושאול חטא באחד ונדחה מהמלוכה. 2.  כתוב בחז"ל שמשה רבנו התחנן לפני הקב"ה חמש מאות וחמש עשרה תפילות, כדי להיכנס לארץ ישראל. על חטא העגל הצליח משה רבנו להשיג כפרה פורתא (ל"ב ל"ד) "..וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵיהֶם חַטָּאתָם". חטא העגל. חטא מי מריבה. במקום לדבר אל הסלע, הכה את הסלע, בגלל זה אתה אומר לו אתה לא תכנס לארץ ישראל. ההבדל כזה גדול בין לקחת את המטה לבין לדבר אל הסלע?! אומר הקב"ה יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי" לא תביאו את עם ישראל. למה הוא אומר? חטא העגל: עבודה זרה. זכה להכניס אותם. "וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵיהֶם חַטָּאתָם" העוון נמחל. אח"כ הם מתו בגלל חטא המרגלים, על העוון שלו הוא לא הצליח השיג כפרה. מה קרה? מה התביעה הגדולה שיש כנגד משה רבנו? 3. [הגמרא מסכת ברכות י'] הגיע הנביא ישעיהו בן אמוץ למלך חזקיה ואמר לו: צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה. מת אתה בעה"ז ולא תחיה לעה"ב. "מה עשיתי?" שאל אותו. אמר לו: לא התחתנת. "אבל לא התחתנתי, כי ראיתי ברוח הקודש שיצאו ממני ילדים לא טובים. מנשה שהעמיד צלם בהיכל, בכל ירושלים שפך דם מפה לפה. אז לא התחתנתי. כי לא רציתי שיצאו ממני ילדים לא טובים. אמר לו: אתה תעשה מה שהקב"ה אומר. לא מה שאתה רוצה. אתה תתחתן. ומי שהקב"ה ירצה, ייצא ממך ולא יעזור לך כלום. "ני לא מבין: ביטול מצוות עשה של פרו ורבו, אדם שמבטל את המצווה הזו מגיע לו עונש מוות?! כמה תנאים שחשקה נפשם בתורה לא התחתנו?! אז מה זה התביעה הזאת? 
    תשובותיו: בדיברה הראשונה של הקב"ה: "אָֽנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִֽים" מה זה הדיברה הזאת? מבאר הרמב"ן שהדיברה הזאת, חלוקה לשניים: א. "אָֽנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" ב. "מִבֵּית עֲבָדִֽים" פירוש הדבר: הקב"ה אמר: אני הולך לתת במצרים עשר מכות, כדי שתדעו, שאני בראתי את העולם ואני מקיים את העולם בכל רגע ורגע. אני אחראי על כל דבר ודבר בבריאה. אף אחד לא היה כאן בשעת בריאת העולם. האדם הראשון נברא מצא הכול מושלם. הוא נולד ביום השישי בשעה השביעית של היום. היו שמים וארץ, דגים וחיות. אמר הקב"ה: כדי שתדעו שאני בראתי את העולם, אני הולך להביא על מצרים עשר מכות.

    [המהר"ל, גבורות ה' פרק נ"ז] עשר מכות מצרים, כנגד עשרה מאמרות שאיתם ברא הקב"ה את העולם, אבל הפוך. בראשית ברא כנגד מכת בכורות. יהי אור כנגד חושך. קח את עשרת המאמרות כפי שמופיעים בגמרא במסכת ראש השנה, תהפוך את המכות מול בראשית מופיע בכורות, חושך, יהי אור, תעשה הפוך עד שאתה מגיע למכה האחרונה מכת דם. הראה הקב"ה: יהי אור כנגד זה נתתי חושך. בראשית ברא - הרגתי לכם את הבכורות. כל מכה ומכה כנגד מה שהקב"ה אמר בעולם.  אמר הקב"ה: אחרי יציאת מצרים, עכשיו אתם יודעים שבראתי את העולם. אני שליט ברוח, בגשם, בשמש, ובכל הבריאה. אני שולט על הכול בכל רגע ורגע. אם אני שולט, אז אני בראתי. אם ככה: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" הוכח במכת בכורות. יהי אור הוכח במכת חושך, אנכי ה' אלוקיך - לא כתוב אשר בראתי שמים וארץ, מה כתוב? "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם. הוצאתיך מארץ מצרים = לְ-בראתי שמים וארץ.  כי ביציאת מצרים הוכחתי לכם שבראתי את העולם.

     

    מבית עבדים

    מה זה מבית עבדים? הוצאתי אתכם מארץ לא רק ממצרים, עם עשר מכות. הייתם עבדים לפרעה ועכשיו אתם עבדים שלי.

    [שפתי חיים מועדים: פסח {מבאר את הרמב"ן}] ישנם הרבה מצוות שקשורות לעניין יציאת מצרים הישיבה בסוכה, זכר ליציאת מצרים. הנחת תפילין, זכר ליציאת מצרים. קידוש (על היין בסעודות השבת), זכר ליציאת מצרים. וגם הם שונים אחד מהשני. הנחת תפילין – (למי שאומר את ה 'יהי רצון' לפני שאנו מניחים תפילין) מה אנו אומרים? שהקב"ה יחיד בעולמו שיש לו כוח בעליונים ובתחתונים לעשות בהם כרצונו, אז הנחת תפילין זה כנגד זה שהקב"ה ברא את העולם. מצוות שבת שנאמר: זכר ליציאת מצרים. שם זה לא בגלל שלקב"ה יש כוח בעליונים ובתחתונים, למה? מסבירה התורה [פרשת ואתחנן ה' י"ד] "וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ :(ט"ו) וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת" אז למה אתה שומר את השבת? כי היית עבד במצרים! אז יש חלוקה בעניין של מצרים. חלק אחד כדי לדעת שהקב"ה קדמון וברא את העולם והחלק השני שהוציא אותנו ממצרים מבית עבדים.

     

    ליל שימורים

    יש אגדה של פסח שנקראת 'ליל שימורים', שכתב אותה 'בעל הערוך השולחן' - בע"ה בעוד שלושה חדשים מהיום, ליל הסדר, יהי רצון שנזכה לעשות אותו בבית המקדש, ושם נעשה ליל הסדר. פותחים ב"הא לחמא עניא" ואז הילדים שואלים שאלות: אבא מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? שבכל הלילות אנו אוכלים חמץ ומצה. מה נשתנה הלילה הזה אוכלים רק מרור. מה עונה האבא? עבדים היינו לפרעה במצרים. מה ענית לו? הוא שואל אותך למה יושבים מסובים תגיד לו למה יושבים מסובים. שאל אותך למה אוכלים מרור? תסביר לו בפה-רך, תסביר לו למה.  אדם שקנה עבד כנעני והעבד אצלו, אחרי שהוא גר בניו-יורק, הוא רוצה לעבור לפינלנד. הוא לא רוצה לקחת את העבד שלו אתו. מותר לו למכור את העבד שלו למִשהו אחר. אומר לו תשמע: היית אצלי. מעכשיו אתה הולך לעבוד אצל דוד. העבד לא יכול לסרב. אחרי שמכרת את עצמך לעבד, אתה יכול להעביר אותו למישהו אחר. מדובר בעבד כנעני. [השל"ה הקדוש] שואל למה הקב"ה הוריד אותנו למצרים? "תהיו במצרים ארבע מאות שנים. (הזכרנו בפרשת שמות את דברי "האלשיך הקדוש" להתנקות מזהמת הנחש). כי הקב"ה רצה עם של עבדים, עם שיעבדו אותו. אם הקב"ה רצה עם של עבדים, הוא הכניס אותם למצרים ל ארבע מאות שנים. אחרי שהם היו עבדים שם, הוא יכול להוציא אותם ולקחת אותם להיות עבדים שלו. כי אחרי שהיית עבד אצל מישהו אחד, אין בעיה להעביר אותך למישהו אחר. אי אפשר לסרב. "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים" הוצאתי אותך מבית עבדים, כדי להיות עבד שלי. הקב"ה לא יכול היה להשאיר אותנו במצרים שנהיה עבדים של פרעה וגם שלו. אומר הקב"ה: אם הייתי חושב שאדם יכול להיות עבד אצל פרעה וגם אצלי, לא הייתי מוציא אתכם מארץ מצרים עד עצם היום הזה. הייתי נותן לכם מצוות והייתם עובדים אותי שם. למה הוצאתי אתכם ממצרים, למה אמרתי לכם לשים דם על המשקוף? פסחתי עליכם, כדי שתצאו מארץ מצרים. אדם לא יכול להיות עבד של פרעה וגם עבד שלי. זה לא הולך. אומר הקב"ה: במעמד הר סיני (כ,ב) "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים" אומר ר' יוחנן בן זכאי: אֹזן ששמעה 'כי לי בני ישראל עבדים' ומכרה את עצמה, תרצע! איזה אֹזן ששמעה על הר סיני? אֹזן ששמעה על הר סיני: "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים" אם הוצאתי אותך מבית עבדים ולא השארתי אותך שם, כי אי אפשר לאדם להיות עבד של פרעה ועבד של הקב"ה בו זמנית. זה לא הולך ביחד. זה יציאת מצרים!

     

    רק יהודי יכול להיות עבד השם

    [ופי יגיד תהי לתך] רק יהודי יכול להיות עבד של הקב"ה. בן נח שיקיים שבע מצוות בני נח הוא בחיים לא יהיה עבד של הקב"ה, למה?
    [הרמב"ן כותב בפרשת ואתחנן ו' י"ב] כי "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֲשֶׁר הוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים (י"ג) אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא וְאֹתוֹ תַעֲבֹד וּבִשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵעַ." מה זה אותו תעבוד? שתהיה לו בכל עת כעבד הקנוי המשרת לפני אדוניו תמיד. שעושה מלאכת רבו עיקר וצרכי עצמו ארעי. עד שיבוא מזה מה שנאמר באבות: וכל מעשיך יהיו לשם שמים. אפילו צרכי גופו הם לצורך האל. שיוכל ושישן ושיעשה כל צרכיו כדי לקיים גופו לעבודת השם יתברך.

    גוי יקיים שבע מצוות בני נח הוא לא חושב על הקב"ה. יהודי הולך לאכל, מה הוא חושב? ריבונו של עולם שהגוף הזה יוכל לעבוד אותך. הולך לישון: ריבונו של עולם שאקום מוקדם לתפילת שחרית בזמן. כל העבודה שלו בעבודת הגוף זה הכנה לעבודת השם. זה נקרא "וְאֹתוֹ תַעֲבֹד" גוי שיקיים שבע מצוות בני נח, לא נקרא עבד של הקב"ה. עָם ישראל אתם עבדים שלי. זה מה שרצה הקב"ה ביציאת מצרים.

     

    נעשה ונשמע

    עם ישראל אומר בפרשת השבוע הבא: נעשה ונשמע. מה זה נעשה ונשמע? אמר הקב"ה: מי גילה רז זה לבני? שמלאכי השרת משתמשים בו. מי גילה? נעשה ונשמע?! מי אומר נעשה ונשמע?! אתה בטוח שאתה יכול לעשות? מה אתה אומר נעשה ונשמע? עבד אומר: נעשה ונשמע. כי הוא יודע, מה שבעל הבית אומר לו לעשות הוא עושה. זה נקרא: נעשה ונשמע. בנעשה ונשמע נעשינו עבדים של הקב"ה. בדיוק כמו מלאך. מלאך עושה בדיוק מה שהקב"ה אומר לו. וכשבן אדם עושה – זה נעשה ונשמע.

     

    איך נעשים עבי השם?

    עם ישראל היה במצרים, בשעבוד טיט ולבנים, בזה הגוף שלו יזדכך, בזה הפכנו להיות עבדי פרעה, שיברנו את הגוף, בזה תוקן זוהמת הנחש, שדברנו בפרשת שמות- אותה זוהמה שהטיל הנחש בחווה והתנקתה במעמד הר סיני איך? ע"י ארבע מאות שנים במצרים. הזכרנו את שאלת 'האלשיך הקדוש' אברהם אבינו שומע שעתיד זרעו להיות משועבד ארבע מאות שנים. תבקש הקלה כמו שבקשת על אנשי סדום. למה אתה לא מבקש? אמר לו הקב"ה לא יורדים למצרים סתם. יורדים כדי לנקות את זוהמת הנחש. הולכים לעמוד על הר סיני כדי לקבל את התורה. עם זוהמה אי אפשר לקבל! אדם רוצה לנקות חליפה. מגיע לניקוי ואומר כמה זמן לוקח לנקות חליפה? אומרים לו שעתיים וחצי. שואל: אפשר שעה ורבע? אומרים לו: אפשר. אבל, צריך להוסיף עוד חומר. אם אתה שם יותר חומר אז זה מתנקה יותר מהר. אומר הקב"ה וקושי השעבוד השלים, עבדו יותר מהר,יותר קשה אז הקושי השלים את החסר. זה תיקן אותם וזה זיכך אותם להיות במצב שהם יכולים לקבל את התורה.

     

    למי אתה עושה חשבון 

    הדבר שלעבד אסור לעשות זה לעשות חשבונות. עבד חייב לעשות מה שהקב"ה אומר לו. מה שבעל הבית שלו אומר לו. אם בעל הבית אומר להעביר את הכיסא מפה לשם הוא לא שואל אותו למה?! אבל זה נגד ההיגיון! אל תשאל אתה עבד!  אחד הדברים הכי קשים שהקב"ה מקפיד עליהם ביותר מכל זה: כשאדם מנסה לעשות דבר אחר ממה שהקב"ה ציווה אותו, כיוון שהוא חושב שבכך יתקדש יותר שם שמים.

    [ר' חיים שמולביץ] לחטא הזה קורא שלמה המלך בשם 'חשבון'. [קהלת ז' ­­­­­­­­­­­­כ"ט] "אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹ הִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים". הקב"ה אמר לך לעשות משהו – תעשה. עד הסוף. אל תעשה חשבונות. [חז"ל] מה ההיגיון של שאול? אומר לו שמואל: (בדבר השם) תהרוג את כולם! משור ועד חמור. את כולם. איש ועד אישה. לא להשאיר זכר. אז למה הוא השאיר? הוא עשה מקל וחומר. ומה על נפש אחת שנהרגה בעם ישראל מביאים עגלה ערופה. פה כל כך הרבה אנשים. אם אדם חטא, צאן מה חטא? נביא את זה לקב"ה נקריב לו קרבנות. אמר לו הקב"ה: אל תהיה צדיק הרבה! [ר' חיים שמולביץ] צדיק הוא עבד! צדיק הרבה זה עושה חשבונות. אני לא רוצה צדיקים הרבה. אני רוצה צדיק. לא צדיק הרבה, רוצה אחד שיהיה עבד בלי חשבונות. עם ישראל עשה עגל הם היו מפוחדים. עגל. משה רבנו איננו. עשו עגל כדי שיקשר בניהם לבין הקב"ה. הם לא התכוונו ח"ו למרוד בקב"ה. "הערב רב" רקדו. אבל הם לא. עם ישראל חיפשו דמות המקשרת. הקב"ה מוכן לסלוח על חטא העגל. על מה הוא לא סולח? על "מי מריבה". למה הוא לא סולח? אומר הרב: כי זה היה חשבון. מה חשבון? אמר הקב"ה: אני אראה לך על איזה אבן לתת מכה. משה רבנו יוצא. באים ה"ערב-רב" אחריו. אומרים לו: נו תן מכה. אמר להם משה: רגע אני מחפש את האבן. אמרו לו בטח שאתה מחפש את האבן. אתה מכיר את המדבר ואתה מחפש את האבן שאתה יודע שתוציא מים. אמר להם משה: אתם יודעים מה?! תבחרו איזה אבן שאתם רוצים, תגידו, אני מוציא ממנה מים. אמר משה: מה אני עושה? אם אני מחכה עד שהקב"ה יראה לי את האבן לא יהיה קידוש השם. מה קרה לאחר שהוא נתן מכה בסלע? [ילקוט שמעוני] מכל הסלעים במדבר יצאו מים. אמר לו הקב"ה: מי ביקש ממך לעשות חשבון? "הערב רב". אומר: מה אכפת לך מה הם אמרו?! אתה תחכה עד שאני אגיד לך!

    מה היה קורה אם הוא היה מדבר? אותו דבר, רק בלי מטה. מכל האבנים היה יוצא מים, בלי מטה. אז מה היו אומרים ''הערב רב'' משה רבנו מכיר את כל האבנים, לכן כל האבנים מוציאות מים? היה קידוש ה'. מה עשה משה רבנו. חשבון. איפה יצא יותר קידוש שם שמים. חזקיה לא התחתן. גם בן עזאי לא התחתן. חשקה נפשי בתורה. חזקיה אמר: אם לא אתחתן יהיה יותר קידוש שם שמים. איך קוראים לחטא הזה? חשבון. [חז"ל] חטא אדם הראשון היה חטא בחשבון. [קהלת ז' כ"ט] "אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָה בִקְשׁוּ חִשְּׁבוֹנוֹת רַבִּים". שאדם הראשון היה לבד, הוא עשה מה הקב"ה אמר לו. באה הגברת חווה, מגיע הנחש. אומר הו, כאן אפשר "לעבוד". "מִכֹּל עֵֽץ-הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵֽל: וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ" אומר להם הנחש: רבותי, אתם יודעים למה הקב"ה לא רוצה שתאכלו? העץ הזה הוא עץ הדעת, טוב ורע. כל הרע שנמצא אצל האדם, ביצר הרע, נמצא בעץ והקב"ה לא רוצה שתכניסו לכם את הרע. אבל האמת היא, שקידוש שם שמים הגדול ביותר הוא שאם תאכלו מהעץ הזה ויכנס הרע בתוככם. כרגע, אתם לא עושים עברות. אבל, אין בזה שום תועלת. משום שאין לכם יצר הרע. אומר להם הנחש: אתם לא חוטאים, כי אין לכם יצר הרע. תכניסו את היצר הרע ותתגברו עליו. זה ניצחון! משל שהביא הרב שבדרון לדָבַר: משל לאדם שעומד מול שער של כדורגל נותן בעיטות אחד אחרי השני, יוצא החוצה וצועק יש!! ניצחתי 50-0. שאלו אותו איך יכול להיות, היה שוער בשער? אמר להם: לא. אמרו לו: זה לא נחשב משחק! אם יש שוער בשער ולא נותן לך להכניס, זה נקרא משחק. תאכלו מעץ הדעת ותתגברו, אז זה נקרא שניצחתם.

    "אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָה בִקְשׁוּ חִשְּׁבוֹנוֹת רַבִּים" הציעו לעשות חשבון איפה יצא יותר קידוש שם שמים. מזה בא הנחש והטיל זיהמה בחווה. כתוצאה מכך היינו חייבים לרדת למצרים כדי לנקות את הזוהמה של הנחש, את המרידה הזאת, את החשבון הזה צריך לתקן. איך מתקנים? ארבע מאות שנים של עבודת פרך. להיות עבד של הקב"ה. עבד לא שואל שאלות. עבד לא עושה חשבונות. עבד לא אמר לפרעה: תשמע, אולי במקום לבנים נעשה חצץ? מי שאמר חצץ קיבל זבנג על הראש. עבד עושה מה שאומרים לו. בזכות השעבוד במצרים יצאו משם מזוככים.
    [גמרא מסכת שבת קנ"ו] כל אלו שעמדו בהר סיני, פסקה זוהמתן. אומר הקב"ה למשה רבנו: יתרו שלא היה בטיט ובלבנים, לא יכול לקבל את התורה, למה? כי כדי לקבל את התורה צריך להגיד נעשה ונשמע ולקבל עבדות. מי שלא עבד, לא יכול לקבל תורה. אני לא מחפש אחד שקורא את ההוראות. אני רוצה עבדים שיעשו את מה שאני אומר בלי חשבונות. כי היום הראשון של אדם הראשון התחיל בחשבון וזה הביא את זוהמת הנחש. אני רוצה עבדים, שיעשו מה שאני אומר בלי חשבונות. בשביל זה היו צריכים להיות בשעבוד במצרים. מי שהיה בטיט ובלבנים, יכול לקבל כרטיס כניסה למעמד הר סיני. אומר הקב"ה ליתרו: לך הביתה, אתה לא היית בטיט ובלבנים, אתה לא תוכל להגיד נעשה ונשמע, כי זוהמת אומות העולם נשארה בך. רק מי שעמד במעמד הר סיני יכול לנקות את זה. לכן "..וּבְשִׂמְחָתוֹ לֹא יִתְעָרַב זָר". רק שבט לוי ועם ישראל, הזכים והטהורים עמדו ושמעו את מעמד הר סיני. ה"ערב רב" לא עמדו שם. רק מי שהיה בשעבוד מצרים יכול.

     

    בשביל מה אוכלים פרות יבשים בט"ו בשבט?

    בראש השנה לאילנות: אוכלים פירות. בע"ה בעוד כמה חודשים יהיה ר"ח אלול. אותה משנה שאומרת שראש השנה לאילנות זה ט"ו בשבט, אומרת: שא' באלול זה ראש השנה למעשר בהמה. "אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם. בְּאֶחָד בְּנִיסָן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים. בְּאֶחָד בֶּאֱלוּל רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעְשַׂר בְּהֵמָה. רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמְרִים, בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי (ט). בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַשָּׁנִים (י) וְלַשְּׁמִטִּין וְלַיּוֹבְלוֹת, לַנְּטִיעָה וְלַיְרָקוֹת. בְּאֶחָד בִּשְׁבָט (יז), רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ" שאלה: למה צריך לחגוג שהאילנות חוגגים? מה זה העסק שלך? אז כולם יודעים להגיד: כי האדם הוא עץ השדה. אם האדם הוא כמו עץ, אז הכול בסדר גמור.  נחזור לפרשת בראשית. מי הראשון שעשה חשבון בבריאה? האדמה. ביום השלישי לבריאה אומר הקב"ה לעצים להוציא את טעם העץ ואת טעם הפרי שווה. האילנות אמרו, לא, אנחנו נוציא את טעם העץ וטעם הפרי שונה. למה?

    [החזקוני] הייתה להם חשיבה: אם נוציא שטעם הפרי וטעם העץ יהיה שווה, זה יהיה אותו דבר, בשביל מה שהאדם יאכל את הפרי אם הוא יכול לאכל את העץ?! אמרו העצים אם נעשה את טעם הפרי והעץ שווים אתה יודע מה יהיה? זה "מנגנון השמדה עצמית" כולם יבואו, במקום לטפס על הגזע יחתכו עם מסור באמצע ואחרי שבוע אנחנו 'על הצד' ונגמר הסיפור. מה הם עשו? שינו הוציאו את טעם העץ ואת טעם הפרי שונה. איך נקרא החטא הזה ? חשבון. יש לך דאגה מה הקב"ה רוצה? הוא רוצה שהטעם יהיה שווה, אז אתה תיפול ותגדל מחדש! מה אתה עושה חשבון?! לאחר שהעצים עשו חשבון, גם האדם הראשון עשה חשבון. העץ היחיד שלא עשה חשבון היה אתרוג. אתרוג, [חז"ל] עשה בדיוק את מה שאמרו לו (ויקרא כ"ג מ) "ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר..". פרי עץ הדר. טעם העץ וטעם הפרי שווה. האתרוג לא שינה מציוויו של הקב"ה, יוצא שהאתרוג קיים את מצוותו של הקב"ה במלואו.

    [הבן איש-חי] נוהגים להתפלל על אתרוג מהודר בט"ו בשבט, למה? כי ט"ו בשבט זה היום שאנו מתפללים על הפירות. בט"ו בשבט זה יום שאנחנו מתקנים את הפירות. הבהמה לא חטאה בחשבון. לכן אנחנו לא אוכלים אותה, האילנות חטאו בחשבון – אז אנחנו אוכלים אותם. כל מין לוקחים מעט ומברכים: ברוך אתה השם בורא פרי העץ" מה אתה אומר בזה? ריבונו של עולם, הם חטאו לפניך ולא עשו מה שציווית אותם. הם חטאו בחטא של חשבון. אנחנו מתקנים את מה שהם עשו: ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם. אתה אלוקים שלנו ואתה המלך ואנחנו עבדים. העבד לא עושה חשבונות. נעשה בדיוק מה שאתה אומר. באכילה הזאת ביום שהוא ראש השנה שלהם, מתקנים אותם אומר האריז"ל: זה התיקון לחטא של האילנות. החטא הראשון שהיה בבריאה. מי היחיד שלא חטא מהאילנות? האתרוג. הוא עשה בדיוק מה שאמרו לו.

    [מסכת שבת פ"ח] (שיר השירים ח' ה') "תַּחַת הַתַּפּוּחַ עוֹרַרְתִּיךָ." נמשלה כנסת ישראל לתפוח. מה תפוח פריו קודם לעליו, אף ישראל הקדימו נעשה לנשמע. מה עָם י

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריהאלוני1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין