כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - משפטים , שקלים

    6 תגובות   יום חמישי, 12/2/15, 12:54

    שחרור העבדים

    אחרי המעמד המשמעותי של ההתגלות הא-לוקית לעם ישראל בהר סיני, בו נתן הקב"ה לעם ישראל את עשרת הדברות , מפרט הקב"ה את משפטי התורה :

    "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם"- "מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני" (רש"י).

    במה היינו מצפים שהתורה תפתח את פירוט המצוות ?

    מה המצווה הראשונה שאותה היינו מצפים שתהיה בראש 'הרשימה' של המצוות ?

    מצווה חברתית או מצווה בין אדם לחברו ?

    התורה מחליטה לפתוח דווקא בדיני עבד עברי :

    "כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" .

    מדוע זאת המצווה הראשונה הנמצאת בראש רשימת המצוות שצריכים בני ישראל לשמוע לאחר מעמד הר סיני ?

    עוד לפני שנסביר באופן עמוק יותר , הרי בפשטות דיניו של עבד עברי מפרטים את הדיבר הראשון של עשרת הדיברות :

    " אָנֹכִי ה' אֱ-לֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים" .

    הקב"ה הוציא את בני ישראל ממצרים מבית עבדים , לכן עלינו לשמור שלא לשמר את מוסד העבדות , וגם אם המציאות אילצה לקיומם של עבדים , הרי שיש בדבר זה כללים , דינים ומצוות , וצריך להקפיד שהעבדות לא תהיה עבדות לעולם אלא רק במשך שש שנים .

    גם במקרה שבו העבד אומר שהוא רוצה להישאר עבד לאחר תקופה זאת , גם אז כאשר רוצעים את אוזנו תקופת העבדות שלו מוגבלת עד שנת היובל , אך לא יותר מכך .

    הקב"ה מצווה אותנו ביציאת מצרים להיות עבדיו שלו , של הקב"ה. בכדי להיות באמת עבד ה' אי אפשר להיות עבד של שום אדון אחר .

    מי שיש לו אדון אחר , מי שמשועבד וכבול לאדם אחר , לכח אחר בעולם , אינו יכול להיות עבד ה' אמיתי . לכן מלמדת אותנו כאן התורה שבכדי להיות עבד ה' עליך להשתחרר מכל האדונים האחרים , לכן אלו הדינים שמופיעים מיד לאחר מעמד הר סיני , כי זה התנאי לקיום התורה .

    כך כותב הנצי"ב מוולאז'ין בפירושו 'העמק דבר' :

    " כי תקנה וגו'. החל במשפט עבדים לבאר דלפי מה שנאמר בריש עשרת הדברות 'אשר הוצאתיך מבית עבדים' , לכן אי אפשר לישראל להיות עבד בכל דיני כנעני וכדכתיב בפרשת בהר 'כי עבדי הם , לא ימכרו ממכרת עבד' , משום הכי פירש היאך דין של ישראל שהגיע להיות כך להיות נמכר".

    בכדי להיות עבד ה' אי אפשר שיהודי יהיה עבד כמו שכנעני יהיה עבד .

    אמנם כיום מוסד העבדות לא קיים בעולם שלנו , אך בכדי להיות עבד ה' אמיתי, עלינו לבדוק האם אנחנו בכל זאת עבדים של דברים אחרים , של אופנות , יצרים , טכנולוגיה והייטק .

    אדם שכבול לדברים אחרים לא יכוך להיות עבד ה' , הוא משועבד לדברים אחרים. אדם יכול להגיע למצב שבו הוא לא משתמש בענייני העולם הזה במידה הראויה והנכונה , ענייני העולם הזה אינם אמצעי בפניו אלא מטרה ותכלית .

    לא הוא זה שמנהל את ענייני העולם הזה , אלא הם אלה שמנהלים אותו .

    אולי זאת העבדות החדשה של דורנו , הרי תורתנו היא תורת חיים , ואם אין היום את העבדות הקלאסית שהייתה בעבר , הרי וודאי שיש לתורה מה לומר וללמד אותנו גם בדורנו וגם במציאות של החיים שלנו .

    ענייני העולם הזה הם חשובים , הקב"ה רוצה שנעסוק בהם ונפתח את העולם , אך שאנחנו נשלוט בהם ולא שהם ינהלו אותנו .

    מי שמנוהל על ידי כל כח אחר בעולם - אינו יכול להיות עבד ה' באמת .

     

    עקרונות מצוות צדקה

    במצוות הנתינה לעני יש כמה עקרונות שהם היסודות של מצוות הצדקה .

    העיקרון הראשון הוא שכאשר יש לנותן מספר אפשרויות בעזרה ובתמיכה לעני , אזי שיקומו של העני עדיפה על פני עזרה זמנית .

    לכן מצווה התורה :

    " אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי עִמָּךְ..." (שמות כ"ב, כ"ד) ,  

    - נתינת הלוואה לעני יש בה מעלה גדולה יותר מאשר צדקה , כיוון שבהלוואה העני לא מרגיש

    נתמך , הוא אינו מרגיש תלותי , אלא הוא מחויב לעבוד ולהשיג את הכסף על מנת להחזירו לעשיר שהלווה לו . 

    עיקרון חשוב המלווה את מצוות הצדקה וההלוואה לעני מופיע בהמשך הפסוק :

    "... לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ" ,

    אסור לעשיר להיות נושה כלפי העני , כלומר לבוא ולדפוק על דלתו שיחזיר לך את ההלוואה ,

    צריך לשמור על כבודו של העני , כדברי רש"י :

    " לא תתבענו בחזקה , אם אתה יודע שאין לו , אל תהי דומה עליו כאילו הלוויתו , אלא כאילו לא הלוויתו , כלומר, לא תכלימהו" .

    איסור ריבית ("נשך") המופיע בהמשך הפסוק יש בו את העיקרון של חינוכו של המלווה שלא להפוך את ההלאוה לעסק , ולא להפוך את ההלוואה ככלי לשעבד את העני אליך ולגרום לעני להיות תלותי , בכך שהוא יהיה חייב לך גם את ההלוואה בנוסף ריבית , דבר שיחייב אותו לקחת שוב הלוואה וכן הלאה , וכך להיות תלותי בעשירים .

    רש"י :  "נשך- רבית , שהוא כנשיכת נחש , שנחש נושך חבורה קטנה ברגלו ואינו מרגיש , ופתאום הוא מבצבץ ונופח עד קדקדו, כך רבית , אינו מרגיש ואינו ניכר עד שהרבית עולה ומחסרו ממון הרבה".

    הרי לכאורה ריבית היא עניין כלכלי בין הלווה למלווה , אם שניהם מסכימים לדבר , למה שיהיה

    אסור , כפי שמותר לאדם לקחת את רכושו ולהשמיד אותו , כך יהיה מותר ללווה לקחת מכספו ולתת מרצונו ובהסכמתו ריבית על ההלוואה למלווה !

    אלא שבאה כאן התורה לחנך גם המלווה , את העשיר , שלא לדכא ולשעבד את העני באמצעות ההלוואה והריבית .

    מטרת ההלוואה היא לשיקומו של העני ולא בכדי ליצור מצב נצחי של שיעבוד העניים לעשירים.

    מצווה נוספת השייכת לשמירת כבודו של העני בהלוואה מופיעה בפסוק כ"ה :

    "אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ . כִּי הִוא כְסוּתוֹ לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי" .

    מותר לקחת משכון עבור ההלוואה , אך אם לקחת בגד לילה מהעני , תחזיר לו את הבגד בשקיעה עד הבוקר , משום שמירת כבודו של העני . 

    את העקרונות הללו אפשר וצריך ליישם גם היום במצוות הצדקה :

    חינוכו של המלווה , שיקומו של העני לעומת תמיכה זמנית , ושמירת כבודו של העני .


     


    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        13/2/15 13:36:
      תודה ושבת שלום! אכן צודק אתה לא בטוח שהשתחררנו מכבלי העבדות.
        13/2/15 12:17:

      לשלמה ידידי כאח לי,
      הפוסט המחכים שלך
      הוא מעין נייר לקמוס
      המשקף את המצופה
      להתנהלותו של עם סגולה.
      נאה דרשת ואני מאמין
      שאתה גם נאה מקיים.

      שבת שלום
      לך וליקיריך,
      ב ר ו ך

        13/2/15 11:07:
      שלמה , שבת מבורכת
        13/2/15 09:28:
      שבת מבורכת...
        12/2/15 20:07:
      עבדים היינו, היינו ואולי נשארנו...
        12/2/15 17:22:

      אהבתו של הבורא ותבונתו המחכימה שתעמוד לכל עם ישראל לנצח.

      סופשבוע נעים ושבת שלום,

      תודה :-)