כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    תגובות (14)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      29/10/16 23:46:

     

    פסוק השמחה לקוח דווקא

    מתוך הפטרה מנבואות הזעם וחורבן של

    הנביא ירמיהו שיקבלו היפוך משמעות;

     

    "...כִּי כֹה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל

    הִנְנִי מַשְׁבִּית מִן הַמָּקוֹם הַזֶּה לְעֵינֵיכֶם וּבִימֵיכֶם,

    קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה. .."

     

     

    בתוך דברי הנבואה הקשים מסתתרת גם נבואת נחמה; 

    "...כִּי אִם חַי יְהוָה אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל

    מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת

    אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה

    וַהֲשִׁבֹתִים עַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם..."

     

    מה מתאים יותר ליום ירושלים מאשר התיאור של קיבוץ גלויות

    וחזרה לאדמת אבות?

     

    "והשיבותים" - כן יאמרו בשבועתם חי ה'

    אשר העלה וגו' ואשר השיבותי אותם על אדמתם

     

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן

     

    הבטחה מראש שהקשר הבל ינותק  שבין האל לעמו

    ישרוד והתחזק גם בתנאי גלות קשים מנשוא

    ובסופו של תהליך כואב הוא יתחדש במלוא תפארתו

    כאן ועכשיו

    בצעדים מהדהדים של פעמי ההתדמות לבניין עדי-עד

    התחלתא דגאולה - אולי גם בלי משיח על סוס לבן?

     

     

    קבצנים עניים מוכי גורלי

    הם קבוצת הייחוס שמתוכה יגיע המשיח במסורת היהדית

    וגם כלי התחבורה שעליו יגיע המשיח לפי האתוס היהודי

    איננו חלילה כלי מפואר או משוכלל במיוחד.


    המשיח המטאפורי הנכסף אפילו לא ירכב על סוס אצילי 

    אלא על דווקא איזה חמור בזוי וכנוע, וקצת עקשן וטיפש

    בעל יחסי ציבור גרועים של שם גנאי מעליב.

     

    הסוס נושא את הרוכב גבוה ומרשים

    ואילו על חמור הרוכב נראה מגושם, חסר הדר... 

    מילא אם מלך המשיח העתידי היה אמור להגיע

    על מרכבה - אבל להגיח סתם על בהמת משא... 

    האם לזה דגם עלוב של רכב שרד של המשיח

    אנחנו מחכים בכזאת צפייה כבר אלפים שנה?

     

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן בלעם חמור

     

          דרורית סן / רוכב על חמור

     

    לגבי מלכות ישראל יש יחס מאד שלילי כלפי הסוס

    ואיסור מפורש על מלך בישראל להרבות בסוסים!

     

     תוצאת תמונה עבור דרורית סן סוס

     

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן סוס

     

    בהגדה של פסח אנו מזמינים את אליהו הנביא

    כמבשר הגאולה - המקדם את ביאתו של המשיח 

    גם בהגדות פסח המאויירות מתוארת

    דמותו של המשיח - אליהו הנביא

    תמיד רכובה על חמור מצ'וקמק

    שבקושי סוחב את המשא הכבד שמעליו;

     

    ''

     

     

     

     בהגדת נירנברג מהמאה ה15 על החמור רוכבים משפחה שלמה

    כולל הגביע של אליהו

    החמור הלבן מקושט ומעוטר כמו הסוסים של הנוצרים במשאי הצלב אל ארץ הקודש

    המאייר יואל בן שמעון בחר לדיוקן של המשיח את הדיוקן של מזמין וממן היצירה

    שכנראה איננו מהעניים ומקבצי הנדבות

    בקצה זנבו של החמור נתלת דמות המנסה להצטרף למסע לא"י

    האם זאת דמותו של המשיח האמיתי - העני המרוד

    או אולי סמל לגוי שמבין שעכשיו העם הנבחר הוא היהודים

    ואיננו רוצה להשאר מאחור במצב המפחיד של 'שפוך חמתך'.

     

    המקור לדמויים הוא נביא זכריה

    המתאר את המשיח כעני רוכב על חמור; 

    גִּילִ֨י מְאֹ֜ד בַּת־צִיּ֗וֹן הָרִ֙יעִי֙ בַּ֣ת יְרוּשָׁלִַ֔ם הִנֵּ֤ה מַלְכֵּךְ֙ יָ֣בוֹא לָ֔ךְ צַדִּ֥יק וְנוֹשָׁ֖ע

    ה֑וּא עָנִי֙ וְרֹכֵ֣ב עַל־ חֲמ֔וֹר וְעַל־עַ֖יִר בֶּן־אֲתֹנֽוֹת: (זכריה ט, ט)  

     

    אז בקריקטורה יש חמור בצד הלימונזינה המפוארת

    אבל, מה הרצל עושה בתמונה מעל חומות ירושלים?

     

     

     

    בשנת 1898 בדרך לא"י לפגישה עם הקיסר

    ביקרה המשלחת של הרצל בפורט סעיד

    ושם הצטלם הרצל כשהוא רכוב על חמור לבן...

     

     

        האם הרצל שאף להיכנס לנעלי המשיח של עם ישראל?

     

     

    המשיח מהווה מוטיב מרכזי חוזר באמנות היהודית והישראלית,

    כמובן שלכל תיאור ויזואלי שלו יש לא רק משמעויות אסתטיות,

    אלא גם משמעויות פוליטיות ותיאולוגיות. משיח     NOW    come

     

     

    ''

     

     

    זיגמונד פורסט שנולד בווינה בתחילת המאה שעברה)

    ראה במשיח על החמור סמל ליהודי בן-זמנו.

    פורסט צייר משיח שידיו מכסות את פניו,

    כסמל הבידוד של העולם היהודי מערכיו המנוכרים של העולם המערבי.

     

    אצל פורסט האמריקאי היום מתבטאת הלאומיות היהודית

    בהדגשת הערכים הייחודיים ליהודי לעומת התרבות המערבית.

     

    ''

     

    ראובן רובין (1974-1893) צייר בסגנונו הרומנטי והאוריינטליסטי

    דמות בולטת מוערצת של ערבי - מזרחי

    שבידיו זר פרחים ענק (סמל למנחת שלום?)

    רוכב על חמור בצבע לא מוגדר

    על רקע פסטוראלי של ספינות מפרש בים, עוגן על החול

    ומאחוריו דמות נשית קטנה או ילד מחלל בציור האחר.

     

    האם רובין משתמש במודע באיקונוגרפיה יהודית

    על משיח רכוב על חמור?

    כחלק מהחיפש לאלטרנטיבה רעננה ואוטנטית לתרבות המערבית,

    שלפי דעת החלוצים הציונים שעזבו את אירופה -  הלכה והתנוונה. 


    ציירים בני זמנו של רובין ראו את תרבות המזרח האורינטלית

    כדוגמה לתרבות מקורית שלא חלתה עדיין בחוליי העולם המערבי,

    והדבר משתקף ביצירות.

    יצירתו של רובין נתפסה בעיני שועי האמנות של תקופתו

    כ"הבעת התחדשות האומה הקדומה על אדמתה הישנה-חדשה". 

     

    ''


     

    השקפה בת זמננו

    לקראת יום ירושלים נערך ראיון עם הסופר מאיר שלו

    המגדיר את רעיון בית המקדש השלישי כרעיון פרימטיבי

    בלתי רלוונטי. נסיגה קשה של הדת המונתאיסטית

    הכי מתקדמת שיש.

     

    יהדות צריכה להתפתח קדימה

    בדיוק כמו המהפכה שעשה רבן יוחנן בן זכאי ליהדות

    לאחר החורבן בהחלפת טקסי המקדש בתפילות בציבור.

    הגדולה של היהדות היא העיסוק בטקסטים במקום בשחיטות

    בבניית רעיונות ומשפטים במקום כנסיות מפוארות או פרמידות למתים.

     

     

      2/10/15 08:10:

    ושמחת בחגך

     

    ''

     

     

    תוצאת תמונה עבור ושמחת בחגך

      תוצאת תמונה עבור ושמחת בחגך     תוצאת תמונה עבור ושמחת בחגך

     

     

     

    ''

      5/3/15 19:54:

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן פורים

    דרורית סן / קוסמים, לייצנים ו70 פרצופים
    תוצאת תמונה עבור דרורית סן פרצופיםתוצאת תמונה עבור דרורית סן פרצופים  
    תוצאת תמונה עבור דרורית סן פרצופים
      5/3/15 18:11:

    http://cafe.themarker.com/image/3202114/

     

    קערת נחושת - מרדכי על הסוס

      4/3/15 20:18:

    http://cafe.themarker.com/image/3202002/

    http://cafe.themarker.com/image/3202003/
    http://cafe.themarker.com/image/3202004/
                 דרורית סן / לייצניים עליזים
      3/3/15 21:55:

    http://cafe.mouse.co.il/topic/3201569/

     

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן דגים

      דרורית סן / דגים

     

    היצירה של עגנון מתאימה לפורים לא רק כי שמה

    מזל דגים, הסמל של חודש אדר בו חל פורים

    אלא גם כי הוא כולל חלקים מצחיקים עד דמעות.

     

    החל מהמראה החיצוני של הגיבור שהאיבר החשוב בגופו

    הוא הכרס הענקית. אצל עגנון האברים תמיד עומדים בפני עצמם

    ואינם ממש מחוברים לגוף הכללי. הכרס כאילו עומדת עצמאית

    ובעליה משוחח איתה לעיתים תכופות

     

     

    עגנון מעוניין בסיפור המעשה בהנצחת בוצץ, כדוגמא אופיינית עיירה יהודית,

    העיירת ילדותו היקרה שהייתה ואיננה עוד.

    הוא היה רוצה להוציא אותה חיובית אבל הוא גם מחוייב לאמת

    אז הוא מנסה להסתיר את הגועל ולהסיח את דעתנו מהתנהגויות

    לא נאותות של אנשיה.

     

    כמו לכל עיר אירופאית המכבדת את עצמה גם את העיירה בוצץ חוצה נהר

    שממנו אפשר לדוג דגי מאכל בעיקר קרפיון.

    אבל בתקופה זאת בדיוק הוכרז חרם צרכנים על קניית כל הדגים בנהר

    כדי להוריד את מחירם הגבוה.

    אבל חרם זה איננו תופס לגבי הגביר שפוגש דג ענק

    שאומנם נצוד כבר כמה ימים לפני אבל הוחזר לרשת בנהר

    כדי שיראה כטרי ביותר.

     

    צוחקים שיש פער בין הרצוי למצוי. קמדיה כוללת ביקורת חברתית

    גיבור שהוא אדם בהמי, נלעג, רודף אחרי תאוותיו כדבר המרכזי בחייו.

    הוא דמות גרוטקסית. גוף ענק מלא בחשיבות עצמית.

    המון כסף יוצר עושר שבא מהלוואות בריבית מושקע באוכל ועוד אוכל

    ושתיה בכמויות אין-סופיות ואף פעם לא לשבוע... 

    קומיטרגי, החלקים הקומיים של עגנון מובילים בסופו של דבר

    אל סוף טרגי. והעלילה נגמרת באסון - כך שסיפור מצחיק הופך ל'סוף עצוב'

    גם המסקנות הכנות מעוררות חשיבה מחודשת כשמסתבר שגדולי העיירה היו

    כה רעים וחלשים באופיים


    תוצאת תמונה עבור דרורית סן דגים

     

    אז מה בדיוק בסיפור כלול בהגדרה נהפוך הוא?

     

    איזה מתח נוצר מהמוטיב של עימות דבר והיפוכו?

      2/3/15 22:33:

    https://www.facebook.com/profile.php?id=100002635500017

     

     

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן המלך הורדוס

     

     דרורית סן / הרצים יצאו דחופים

     

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן המלך הורדוס

     

    דרורית סן / ונהפוך הוא

     

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן

     

          דרורית סן / לצני השמחה

      1/3/15 13:36:

    http://cafe.themarker.com/image/3201016/

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3201018/

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3201014/

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3201013/

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3201012/

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3201017/
    הוספת תגובה

      1/3/15 08:26:

    צטט: עט סופר 2015-02-24 10:37:03

    שמחה זה בריאות נטו ... לגוף ולנשמה ....בלי ספק...!!!

    יתכן והסיבה שזה מודגש בחודש אדר דווקא לגבי כל החודש...

    נעוצה בזה שממתן הגזירה והפלת הפור בחודש אדר עד לתשועה בחודש ניסן בטו בניסן...

    חלף חודש של דאגה ועצב והרבה דיכאון... נוכח גזירת השמד...שיזם המן הרשע..

    זה לא פשוט לעם שלם...לחשוב יום יום במשך חודש שלם שהנה... הולכים להרוג ולהשמיד אותך ..

     

    וה"נהפוך" הוא (שחל בחודש אדר הבא בסוף 11 חודש ...)  אשר בו ישלטו היהודים המה בשונאיהם...

    היה חייב להוביל לתוצאת ה"נהפוך" הוא גם במישור ההרגשה של השמחה שהחליפה את העצב

    (שהיה מנת חלקם של היהודים במהלך כל חודש אדר הראשון עד ניסן).. (לעשות חודש שמחה במקום חודש עצב).

     

    משל היה לה לשמחה תפקיד כפול ... בין היתר גם למחוק ולהשכיח את העצב והדאגה של הפור שהוטל

    בחודש אדר על ידי המן הרשע...ואת גזירת השמד...ואשר ליווה את היהודים במשך חודש שלם...

    סוג של ריפוי לדורות ...:)

    שיהיה פורים שמח ...

     

    עט סופר מאד אהבתי את הדברים שכתבת

    אכן ,חודש אדר הפך לחודש של שמחה לדורות

    וסוג של ריפוי והשלמת הפערים - כסיכום של השנה החולפת

    לקראת השנה החדשה המתחילה בחודש ניסן - ראש החודשים.

     

    מבט לאחור, מפרספקטיבה של זמן, מוכיח שוב ושוב

    שגם דברים שנראו לכאורה שליליים בזמן התרחשותם

    מתגלים כחיוביים ואפילו מאד משמחים בסיום התהליך

    וכך המן הרשע הופך מארור למעין 'מנוע' שגרם להצלה

    של עם ישראל שהרי אם לא היה קם אותו צורר עמלקי

    היה עם ישראל בגלות נכחד מתוך התבוללות מלאה...

     

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן פורים

      24/2/15 10:37:

    שמחה זה בריאות נטו ... לגוף ולנשמה ....בלי ספק...!!!

    יתכן והסיבה שזה מודגש בחודש אדר דווקא לגבי כל החודש...

    נעוצה בזה שממתן הגזירה והפלת הפור בחודש אדר עד לתשועה בחודש ניסן בטו בניסן...

    חלף חודש של דאגה ועצב והרבה דיכאון... נוכח גזירת השמד...שיזם המן הרשע..

    זה לא פשוט לעם שלם...לחשוב יום יום במשך חודש שלם שהנה... הולכים להרוג ולהשמיד אותך ..

     

    וה"נהפוך" הוא (שחל בחודש אדר הבא בסוף 11 חודש ...)  אשר בו ישלטו היהודים המה בשונאיהם...

    היה חייב להוביל לתוצאת ה"נהפוך" הוא גם במישור ההרגשה של השמחה שהחליפה את העצב

    (שהיה מנת חלקם של היהודים במהלך כל חודש אדר הראשון עד ניסן).. (לעשות חודש שמחה במקום חודש עצב).

     

    משל היה לה לשמחה תפקיד כפול ... בין היתר גם למחוק ולהשכיח את העצב והדאגה של הפור שהוטל

    בחודש אדר על ידי המן הרשע...ואת גזירת השמד...ואשר ליווה את היהודים במשך חודש שלם...

    סוג של ריפוי לדורות ...:)

    שיהיה פורים שמח ...

      18/2/15 14:20:

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן

      16/2/15 23:22:

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן דגים בזכוכית

    תוצאת תמונה עבור דרורית סן דגים בזכוכית  תוצאת תמונה עבור דרורית סן דגים בזכוכית  תוצאת תמונה עבור דרורית סן דגים בזכוכית  
      16/2/15 23:16:

    דגים באהילים

     

    ''

     

    ''

      16/2/15 23:14:

    דגים - מזל חודש אדר

     

    ''

     

     

                               דרורית סן / מגש זכוכית עגול (פיוזינג זכוכית)

    0

    דרורית סן חוגגת שמחת יצירה

    14 תגובות   יום שני, 16/2/15, 21:36

     

    http://cafe.themarker.com/image/3349961/

     

     

    דרורית סן / שמחה מתפרצת

     

     

    הראי"ה נתן משמעות עמוקה לצחוק והשמחה.

     

    בגמרא במסכת ברכות מסופר שבחתונה בקשו חכמים

    מרבי רבונא זוטא לשיר להם שיר מבדר

    כתוכנית אמנותית לחתונה.

    שר להם רבונא שיר על חיים ומוות

    ובקש שיצטרפו לפזמון החוזר;


    'יש תורה ויש מצוות שמגינות עלינו'


    האמת האם זה נשמע לכם קורע מצחוק?

     

    ''           ''

     

     

    הרב קוק זצ"ל מחלק את השמחה של האדם לשני סוגים;

    האחד זה לנסות לשכוח את הצרות באמצעות מעשי ליצנות

    באמצעות בדיחות ציניות שהופכות את העולם לחסר חשיבות...

     

    הסוג השני הוא לזכור שכל מה שבורא עולם עושה זה לטובה

    ולכן אין מקום למרירות ולעוגמה

     

    צחוק של שמחה איננו הגחכה של האחר

    כי שכינה - קדושה השוכנת בעולם דוחה

    צחוק של קלות ראש, הומור זול וגסויות.

     

    הרמח"ל ראה בליצנות מגן משוח בשמן

    שהחיצים מחליקים סביבו ואינם שורטים...

    השבירה של המסגרת הגלויה מאפשרת

    חשיפת האמת הפנימית זו שמעבר לזיוף.

     

    דווקא מצב הבדיחות

    מאפשר להגיע לרובד עמוק. 

    הצחוק מאחד בין בני-אדם

    ומאפשר חדירה לעומק

    הנשמות בלי הגנות.

    הצחוק מפיל מחיצות

    ושובר את מחסום הקרח.

     

    אפרים קישון הסביר שהומור טוב איננו צוחק על

    אלא צוחק עם - המספר והסביבה צוחקים מהנאה יחדיו.

     

    דוריאנוס בספר 'הבדיחה והחידוד'

    כתב בהקדמה;

    העם היהודי מאז ומתמיד התאפיין בחוש הומור מפותח.

    כתכונה בולטת וייחודית, והכוונה זהו בעיקר להומור עצמי

    ההסבר הפסיכולוגי - יהודי בגלות חיפש פורקן ממצב הדיכוי

    בו היה נתון. באמצעות הצחוק הוא היה יכול לשכוח לזמן מה

    את העול המעיק של צרות הגלות.

     

    הראי"ה מדגיש שעם ישראל מתמודד עם המציאות הרוחנית

    בכך שהוא תמיד שאוף להרבה מעבר לקיים במציאות

    אפילו בתוך הכאב הוא מוצר תקווה ואמונה

    לכן כשהוא צוחק על ההווה

    הוא מתעלה מעל המציאות

    מתוך ידיעה שהעתיד

    יהפוך לטובה את כל הבעיות העכשוויות.

     

    אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה'

     

    ההלם והאלם הכבד על מותו הטרגי

    של השר אורי אורבך המצחיקן

    דווקא בחודש אדר

    מסמל את הערכה והגעגועים

    להומור איכותי ושנון

    שכל-כך חסר לנו כאן ועכשיו.

     

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3340228/

     

      דרורית סן / שמחה מתפרצת (איחוי פיוזינג זכוכית)

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      .D.S
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין