כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע תצוה - זכור

    10 תגובות   יום חמישי, 26/2/15, 22:04

    בגדים ובוגדים

    המקום הראשון בו נכתב בתורה על בגדים הוא בספר בראשית :

    "וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל: וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת".

    גם בהמשך, באותו עניין  מסופר כי הקב"ה עשה לאדם ולחווה כותנות עור.

    כלומר, כל המציאות הזאת של בגדים נראית כמציאות של דיעבד, הבגדים באים לכסות ,

    אך לולא חטא אדם הראשון לא היה צורך בבגדים .

    בעיסוק סביב בניית המשכן , שבו שורה שכינה בישראל , יש מקום מרכזי ומשמעותי ביותר לבגדים , בגדי הכהונה של אהרון ובניו

    - "ועשית בגדי קודם לאהרון אחיך לכבוד ולתפארת" .

    - מהי אם כן משמעותם של הבגדים ?

    חטא אדם הראשון הוביל למצב שבו אדם לא יכול להסתכל , לדבר וליצור קשר עם האדם שלפניו כאשר הוא ללא בגדים , התאווה והיצר שבאים לידי ביטוי מאז החטא גורמים לאדם שלא להסתכל אל הפנים, אל התוך , אל העיקר , אלא להסתכל על הצד החיצוני של החיים בכלל ושל האנשים שמולו בפרט .

    תפקידם של הבגדים הוא לכסות את החלק הגשמי של האדם , זה שמושך את תשומת הלב מהעיקר. על ידי לבישת הבגדים ניתן להגיע שוב אל האמת , אל הנקודה הפנימית והאמתית של האדם העומד מולך , ולא לשפוט אותו על פי החיצונית שאיננה קובעת דבר .

    אמנם , המציאות של בגדים יש בה גם בעיה , אמנם הבגדים באים לכסות בכדי שנתעסק בעיקר , אבל יכולים להגיע למצב שהבגדים הופכים להיות העיקר , הם עלולים למשוך את תשומת הלב . אותיות המילה בגד מרכיבים גם המילה בגידה .

    אדם יכול להתלבש בבגדים שבאים לכאורה לייצג את האדם בצורה אחרת ממה שהוא באמת .

    אדם יכול באמצעות הבגדים לברוח ממה שהוא באמת , יכול לבגוד באישיות ובפנימיות שלו .

    למרות שכאמור הבגדים אמורים לכסות את הגוף ולהתעסק בעיקר , הם יכולים להיות פרובוקטיביים ודווקא הם ימשכו את תשומת הלב .

    אמנם הבגדים יכולים להיות גם כלי שמשפיע על הפנימיות של האדם .

    האדם יכול ללבוש בגדים שיגרמו לו לשנות את המידות שלו ואת מעשיו .

    יש אפילו מצווה , מצוות ציצית , שבה הלבוש משפיע על הראייה , הזכירה והעשייה של האדם .

    אז אמנם הבגדים הם אמצעי ולא מטרה , אך ניתן לקדש אותם ולהפוך אותם לכלי משמעותי להשפיע על פנימיות האדם .

    כך הבגדים לא הופכים ל'בוגדים' , כך הבגדים לא מושכים את תשומת הלב מהעיקר , אלא משפיעים על העיקר .

    הקב"ה מצווה את משה לעשות בגדי קודש לכוהנים , יש בדבר עניין רב .

    נביא את דבריו של הרש"ר הירש המסבירים את עניינם של הבגדים :

    "אם נתבונן בשלבי ההשתלמות המוסרית שבגדי כהונה מסמלים אותם הרי שהם שלושה .

    מכנסים וכתונת - טוהר המידות המוסריות והימנעות מעוול חברתי - הרי מידת הצדק .

    מעיל - כניעת כל נפש האדם לציווי ולחובה הרי - מידת הצדקה .

    אפוד - התמסרות האדם עם כל כוחותיו לעבודת ה' - הרי מידת החסד.

    הכהן הגדול לבש את האפוד במקום לעשותו פולחן לעבודת אלילים ובכך הביע מחאה נמרצת נגד האלילות ולכן אפוד מכפר על עבודת כוכבים". 

    בחג פורים יש התעסקות גדולה סביב הבגדים , התחפושות .

    אלא האמת היא שדווקא בחג פורים אנחנו לא מתכסים , אלא צריכים להוריד את המסכות שאותן אנו עוטים במשך כל השנה.

    כל השנה אנחנו מתחבאים מהאמת הפנימית שלנו ומתעסקים בחיצוניות .

    "נכנס יין - יצא סוד" , בפורים אנחנו מתעסקים בפנימיות שלנו שכולה קודש , לא בצדדים החיצוניים הבאים מהחומר הזמני והחולף , אלא בפנימיות הבאה מנשמת הקודש הנצחית שלנו .

     

    אסתר מן התורה מניין ?

    נאמר במס' חולין קל"ט, ע"ב : 

    "... המן מן התורה מנין - המן העץ (בראשית ג', י"א) ,

    אסתר מן התורה מנין - ואנכי הסתר אסתיר (דברים ל"א, י"ח) ,

    מרדכי מן התורה מנין  - דכתיב מר דרור , ומתרגמינן מירא דכיא (שמות ל', כ"ג) ."

    כאשר הגמרא רוצה לברר מה השורש והיסוד של המן הרשע מן התורה היא מביאה את הפסוק מספר בראשית "המִן העץ..." , פסוק שלכאורה אין לו קשר , אלא רק במשחק מילים מופיע בפסוק זה המן בסמיכות לעץ שעליו הוא נתלה .

    אך כמובן שהדברים הם עמוקים , והדבר בא לומר לנו שעמלק , שהמן היה מזרעו , השורש שלו מופיע כבר בסיפור הבריאה בחטא אדם הראשון .

    כאשר הנחש מגיע לפתות את האישה לאכול מעץ הדעת- שם נולד שורשו של עמלק .

    שהרי הנחש בא להטיל ספק בציווי הא-לוקי שלא לאכול מהעץ , כאשר אמר שאסור לאכול מכל עצי הגן .

    הבלבול שיצר הנחש גרם גם לחווה להתבלבל ולשנות שאסור לגעת בעץ הדעת , וכאשר הנחש דחפה על העץ וראתה שלא קרה לה דבר , אך היא הצליחה להתפתות וגם לאכול ממנו בניגוד לציווי הא-לוקי .

    עוד ספק שהנחש הטיל הוא לגבי העונש שאמר הקב"ה :

    "... לֹא מוֹת תְּמֻתוּן. כִּי יֹדֵעַ אֱ-לֹקִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּא-לֹקִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע".

    הטלת הספק במציאות זאת תכונתו של עמלק .

    כך היה גם לאחר יציאת מצרים כאשר עמלק היה הראשון להילחם בישראל למרות שכל האומות פחדו מהם לאחר קריעת ים סוף .

    ובכך הטיל ספק במציאות שהקב"ה הוציאם ממצרים , בטענה שיציאתם הייתה מקרה ולא בהשגחה א-לוקית .

    גם אסתר מהתורה - מהפסוק "ואנכי הסתר אסתיר פני..." ,

    - ההשגחה הא-לוקית בתקופת אסתר באה מתוך הסתר פנים .

    הקב"ה אומר כאן לבני ישראל שהוא כן ינהיג את בני ישראל גם במציאות כזאת ,אך זה יהיה בהסתר. ולמרות שזה יהיה בהסתר , דעו לכם , אומר הקב"ה , גם בהסתר אני מנהיג אתכם ואת העולם .

    - כך גם מרדכי מהתורה מספר שמות (ל, כג) :

    "ואתה קח לך בשמים ראש מר דרור חמש מאות , וקנמן בושם מחציתו חמשים ומאתים...".

    הכוח המיוחד של הבושם שהוא מסוגל לחדור פנימה , אל תוך הנפש של האדם , לעבור את כל הקליפות ואת כל המחסומים .

    זהו כוחו של מרדכי היהודי !

    הוא יודע את צדקתם של ישראל למרות שנהנו מסעודתו של אותו רשע , מרדכי יודע שהגעת אסתר למלכות , למרות שנראה כדבר רע , זה מלמעלה ויכול להביא את עם ישראל לישועה ולגאולה . תפקידו של מרדכי הוא לגלות את הפנימיות , לגלות שלמרות שכלפי חוץ נראה שהפור, הגורל , המקרה , או המן ואחשוורש הם שמנהלים את המציאות , אין האמת כך , אלא הקב"ה הוא שמנהיג את העולם .

     

    http://cafe.themarker.com/video/3138982/

    דרג את התוכן:

      תגובות (10)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        3/3/15 07:11:
      אהבתי מאד את הדברים שהבאת בשני חלקי הפוסט...על הפנימיות המשותפת שמבעד לכסות ולהסתרים...זה מצחיק אבל לפעמים אנשים עוטים מסיכות בפורים כדי שיוכלו לבטא דווקא את פנימיותם שלא באה לידי ביטוי בשאר ימות השנה...בחסות המסיכה אוזרים אומץ להיות מי שהם רוצים להראות...תודה שלמה יקר ופורים שמח!
        2/3/15 14:56:
      פרשה אקטואלית ורציונלית.....שבוע טוב, וחג שמייח
        1/3/15 23:21:
      שבוע טופ ותודה על פרשת השבוע :)
        28/2/15 20:34:
      הבט אחר על בגדים ממה שאני מכירה ....בגד /בגידה .מעיל / מעילה ועוד .תודה שלמה וחג פורים שמח
        28/2/15 20:02:
      *שבוע ברכה
        27/2/15 13:09:
      תודה רבה! מעשיר כתמיד! שבת שלום!
        27/2/15 11:57:

      שבת שלום איש יקר.

        27/2/15 10:45:

      לשלמה ידידי היקר כאח לי
      הנה עוד לשון נופל על לשון מתוך ספרי
      מידה כנגד מידה: המידות הגדולות של מלבושיך הן תוצאת המידות הרעות של אכילת-יתר.

      ''


      חד פורים שמח לך וליקיריך,
      ב ה ו ק ר ה ,
      ב ר ו ך

        27/2/15 09:23:
      שבת טובה ....
        27/2/15 07:08:
      תודה ושבת שלווה ויפה